Jump to content

Photo

Deres Dom: Spania

• Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 05 May 2012 - 05:28 AM

Beklager forsinkelsen.

De siste årene har EBU jobbet med å forminske innflytelsen av nabo- og diasporastemmer i ESC, siden dette gir en slagside i Europa. Dette startet vel først og fremst i 2008 med to semifinaler, før 50/50 ble innført i 2009. Da begynte igjen vesteuropeiske land å sette farge på toppen av ESC, og ikke minst de 4 store, som i mange år hadde vært "punching bags" i ESC med elendige resultater. Men et av de fire, nå fem store landene har fortsatt til gode å ta en topp 10 plassering de siste årene, nemlig Spania. Spania har i utgangspunktet få venner, og etter at Andorra trakk seg ut i 2009 ble det enda færre av dem. Spania har en lang historie i ESC, men det er nå 43 år siden den siste seieren til spanjolene. I år ble den 33 år gamle flamenco-sangerinnen Pastora Soler internt valgt ut til å representere landet. Hun skulle i finalen synge 3 sanger, hvor en hadde blitt valgt av folket. En var spesialskrevet av et spansk-svensk team og de 2 andre ble tatt fra hennes nyeste album. Ingen av de to vant, det gjorde nemlig powerballaden "Quédate conmigo" (Bli hos meg).
Pastora ble født i september 1978 i Sevilla, Andalusia, i sør-Spania. Hun begynte å synge på forskjellige tilstelninger ganske ung, bare 8 år gammel. Bare seksten år gammel fikk hun 1994 platekontrakt hos Polygram, hvor hun samme år slapp sitt første album, "Nuestras Coplas" (Våre sanger). 2 år senere slapp hun sitt andre album, bare atten år gammel. Hennes store gjennombrudd kom med hennes tredje album, "Fuente da Luna" (Månens kraft), hvor singelen ""Dámelo ya" (Gi meg det nå) gjorde det veldig bra i Tyrkia i tillegg til suksessen hun fikk i Spania. Pastoras sjanger er flamenco, men soundet hennes er også inspirert av arabisk musikk og brasiliansk samba. Til dags dato har hun gitt ut 9 album og turnert i både Tyrkia, Egypt, Latin-Amerika og USA. I 2010 slapp hun live-albumet "15 Años", som feiret hennes 15 år som artist. Gjennom karrieren har hun solgt til platinum 4 ganger og gull 3 ganger. Karrieren innenfor musikk har også gitt henne muligheten til å gjøre duetter med artister som Malú, Miguel Poveda og Manuel Carrasco. Nå er hun klar som Spanias representant i Baku med "Quédate conmigo", en av årets kraftigste og tyngste ballader. Sangen er skrevet av blant annet Thomas G:Son, som i år deltar med to sanger (og delaktig i Sveriges bidrag). Dette er hans sjette bidrag i Eurovision Song Contest. "Quédate conmigo" handler om å be noen bli ved ens side når en har fortsått hvilke tabber man har gjort, og de små, men viktige tingene man har neglisjert. Spania fikk under årets rekkefølgetrekning wild-cardet, som gjør at en kan velge startnummer selv. Spania fikk dette også i 2009 og 2011, og i år som ifjor har Spania valgt vertslandets vinnernummer fra fjoråret, i en svak overtro om at dette kan gi Spania en etterlengtet og god plassering. Spania går altså ut som nr. 19 på finalekvelden i Baku.

Live-versjon (med delvis hjelp av playback?):
Studio-versjon:

Min dom:

Celine Dions favoritt i år, kanskje? Bare jeg som ser mye "All by Myself" og "My Heart Will Go On" i denne? De siste ukene nå har jeg vært veldig hard mot balladene (Estland, Kroatia og Aserbajdsjan, med UK som et glitrende unntak, selv om det litt mer er en vise), men nå går pilen opp igjen. Denne er jo også svenskskreven og litt fantasiløs, som Aserbajdsjan (Aserbajdsjan er veldig fantasiløs, dog), men jeg tror så mye mer på Pastora som artist enn jeg gjør med Sabina. Pastora virker så mye mer tilstedeværende og varm, og hun er mer "divaen", enn det isdronningen Sabina er.

Spansk er jo forøvrig et vakkert språk, og Thomas G:Son har altså i år skrevet sanger for Sverige, Norge og Spania, 5 (?) tilsammen - og jeg har sans mer eller mindre for alle av dem! laugh.gif Reiduns MGP-bidrag er riktignok middelmådig, men mannen har min respekt i år, altså. Thumbs up for en fyr jeg ifjor rantet mot når jeg fikk vite at han skulle skrive for MGP. tongue.gif
Når det gjelder Spanias sjanser i finalen, tror jeg denne synker litt igjennom, når denne her mildt sagt ikke er unik i årets startfelt, men juriene håper jeg gir denne nok stemmer til å dra den opp blant de femten-sytten beste. ¡El tomler opp, España! biggrin.gif

4/6 (litt sterk)

Edited by OSLO/LISBOA2009, 05 May 2012 - 05:34 AM.

#2 Chrysalis714

Chrysalis714

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,402 posts

Posted 05 May 2012 - 07:47 AM

Jeg ser på alle polls og øvrige avstemninger at Spania ligger høyt. For å si det slik... Det er ikke min skyld! Okay, låten er absolutt bra, men absolutt ikke spesielt spennende. Det er likevel en av de bedre balladene i et ellers dødtreigt balladeår, så at Spania får sin beste plassering på mange år, er jeg ikke i tvil om. Sjøl er jeg dog lett avventende...

Terningen min slenger frem en ganske likegyldig 4-er

sleep.gif

#3 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 8,457 posts

Posted 05 May 2012 - 08:16 AM

Habil vokalist, men hennes store følelser treffer ikke målet. Det blir for uengasjerende. Og med tanke på hvem som har skrevet den er ikke det så overraskende. Tror de vil slite i bunnen av resultatlista nok en gang.

Terningkast 3.

#4 Laze

Laze

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,784 posts

Posted 05 May 2012 - 09:49 AM

Denne har vokst ørlitte grann de siste ukene faktisk. Treffer ho tonene som i studio kan det bli en ok plassering. Mye power som kjennetegner gode ballader så klart, men jeg savner modeleringen, og jeg husker ikke låten godt nok etter gjennomlyttningene. Står mellom 3 og 4, men er litt streng her siden denne uansett får bra karakterer.
3 (sterk)

#5 Zappa (the Viki

Zappa (the Viki

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,205 posts

Posted 05 May 2012 - 10:41 AM

Ett stk. standard ballade, men jeg liker den. Terningkast 4. Med chili! (altså sterk)

#6 Emmet

Emmet

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,553 posts

Posted 05 May 2012 - 11:08 AM

Jeg er i utgangspunktet veldig svak for dramatiske damer med store stemmer som synger storslagne ballader, så da er det kanskje ikke så rart at dette går rett hjem hos meg tongue.gif

Synes Spania har årets beste ballade, og muligens årets beste låt også, og i Pastora har de en av konkurransens dyktigste og mest erfarne artister. Jeg er ganske så sikker på at hun vil levere knallbra på scenen, så gjenstår det å se hvor høyt det løfter Spania i år.

Men jeg gir i hvert fall terningkast 6 uten å nøle wink.gif

#7 Malene

Malene

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 10,687 posts

Posted 05 May 2012 - 11:13 AM

Flott, klassisk, på spansk. smile.gif Det skal alltid være sånne damer med i ESC. biggrin.gif
4/6.

#8 Toppboy

Toppboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,226 posts

Posted 05 May 2012 - 11:38 AM

Klassisk monsterballade, praktfullt fremført av Spanias Celine Dion. Godt håndtverk, og jeg spår Spanias beste plassering på mange år.

4/6

#9 Jetro

Jetro

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,300 posts

Posted 05 May 2012 - 12:35 PM

Denne hadde vært bra om den ikke skulle vært så over toppen og modulerer i siste refreng. Hva var vitsen? Balladen var dramatisk og storslått nok som den er. Det blir bare enda et offer for absolutt alle klisjeene som finnes i ESC-ballader. Nei takk.

3 angry.gif

#10 Vendelay

Vendelay

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,673 posts

Posted 05 May 2012 - 01:23 PM

Jag hör att det här är bra, men jag berörs inte av det. Det blir mest bakgrundsmusik som jag glömmer bort så fort den är slut.

Tärningskast 4

#11 JuliaS

JuliaS

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,429 posts

Posted 05 May 2012 - 02:17 PM

En svaer ballade med tradisjonelle bilreklame-trommer i slutten. Jeg får grep i fölelsene i tolkningen. Teksten er ikke kompliser, men det er noe der som treffer meg. Jeg kan sette meg i plassen av denne personen som har gjort feil men ber at kjaeresten skulle bli. (En klisje kunne vi vel ha blitt spart av: "hvis du ikke er her, skal solen ikke gå opp...") Når man hörer sangen flere ganger, blir det allikevel litt kjedelig. Ikke vaer sure på meg fordi jeg sier det, men jeg gruer meg litt til hva hun skal ha på seg i Baku. Jeg liker ikke stilen hennes, synes det blir småbillig. Det er trist, hun kunne vaere så classy.

3/6

Jeg tipper at Spania skal havne i topp 10, muligens topp 5. Den er en ballade man får fort tak i.

#12 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,088 posts
  • Interests:MUSIKK!!! Mest av alt....og mer!

Posted 05 May 2012 - 02:51 PM

En varm og god stemme, besunget av en pen dame. Det var det positive. Låten er dessverre et dusinvareprodukt. En overdådig, heller gammelmodig ballade. Dette minner om svært mye vi har hørt i ESC tidligere. Spania synes å være ute av god gammel GP-form for tiden. Etter 2006 har det vært langt mellom høydepunktene

2/6

#13 melodica

melodica

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 124 posts

Posted 05 May 2012 - 03:01 PM

Ikke min favorittmusikk men dette er en velkomponert låt med en dyktig artist. Terningkast 4.

#14 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 8,457 posts

Posted 05 May 2012 - 04:46 PM

Sitat(Diskus @ 05.05.12 - 14:51) <{POST_SNAPBACK}>
2/6

Ikke 1 altså? Pussig. rolleyes.gif

#15 JuliaS

JuliaS

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,429 posts

Posted 05 May 2012 - 05:13 PM

Jeg har hatt denne på hjernen hele dagen. blink.gif

#16 knp

knp

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,555 posts

Posted 05 May 2012 - 05:51 PM

Fryktelig dårlig.Kan ikke skjönne den tilhörer favorittene.Tror denne kommer til å havne laaaaaangt ned på resultatlisten iesc.0 fra meg.

#17 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 05 May 2012 - 07:22 PM

Sitat(OSLO/LISBOA2009 @ 05.05.12 - 05:28) <{POST_SNAPBACK}>
Min dom:

¡El tomler opp, España! biggrin.gif

Hehehe. biggrin.gif

¡Los pulgares para arriba! sier nå jeg. laugh.gif

Skjønt jeg heier ikke på Spania i år dessverre, selv om jeg liker Pastora veldig godt, så det er ikke hennes feil i hvert fall. sad.gif

El tomler opp skal jeg huske altså. laugh.gif Så søtt. biggrin.gif

#18 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 05 May 2012 - 07:28 PM

Sitat(Diskus @ 05.05.12 - 14:51) <{POST_SNAPBACK}>
En varm og god stemme, besunget av en pen dame. Det var det positive. Låten er dessverre et dusinvareprodukt. En overdådig, heller gammelmodig ballade. Dette minner om svært mye vi har hørt i ESC tidligere. Spania synes å være ute av god gammel GP-form for tiden.

2/6

Helt enig med deg. smile.gif

For meg blir det en sterk 2er eller veldig svak 3er, har ikke helt bestemt meg ennå. huh.gif

#19 manofthepeople

manofthepeople

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 4,527 posts

Posted 08 May 2012 - 08:45 AM

Jeg må oppdatere denne. var 4 bare for noen dager siden, men nå er det 6/6.

Sitat(JuliaS @ 05.05.12 - 17:13) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har hatt denne på hjernen hele dagen. blink.gif

Ja er det som har skjedd med meg i det siste... den er i hodet mitt hele tiden.

Sitat(JuliaS @ 05.05.12 - 14:17) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg liker ikke stilen hennes, synes det blir småbillig. Det er trist, hun kunne vaere så classy.

så rart. jeg syns hun er ganske classy, faktisk. i videoen.

EDIT: Åja, du tenkte nok på liveopptredenen...
live MUSIKKVIDEO

Edited by manofthepeople, 08 May 2012 - 08:55 AM.

#20 melodica

melodica

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 124 posts

Posted 08 May 2012 - 09:24 PM

Siden jeg nettopp har gitt :min dom over UK og sagt at den konkurrerer med Spania om 3 plassen blant balladene for min del må jeg oppjustere karakteren her. Har svingt veldig i hva jeg synes om Spania : det er ingen nyvinning, men jeg får tilløp til frysninger når damen kommer i gang og det kan ikke være annet enn et godt tegn smile.gif Den nye karakteren er : 5.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users