Jump to content

Photo

Deres Dom: Frankrike

• Please log in to reply
33 replies to this topic

#1 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 01 May 2012 - 09:31 PM

Frankrike er en av de absolutt mest tradisjonsrike deltagerlandene i Eurovision. De har vært med siden ESCs begynnelse i 1956 og vunnet konkurransen 5 ganger. Allikevel er det i år 35 år siden sist, da Marie Myriam tok seieren til Frankrike med klassikeren "L'oiseau et L'enfant". Da var det forståelig nok en liten anmodning spenning og forventning når tenoren Amaury Vassili var storfavoritt til å vinne ESC ifjor for franskmennene. Men den mektige "Sognu" falt igjennom i finalen, og Frankrike ble bare nr. 15. I år har Frankrike for femte år på rad valgt sin representant internt. I år heter henne Anggun Sasmi, og i Baku synger hun "Echo (You and I)".
Anggun er egentlig fra Indonesia, og vokste opp i hovedstaden Jakarta. Selv om hun vokste opp i en muslimsk familie, gikk hun på en katolsk skole grunnet bedre utdanningsnivå. Faren var forfatter og moren kom fra en adelig sultanfamilie. Anggun ble interessert i musikk i tenårene, og var tidlig inspirert av artister som Guns N' Roses og Bon Jovi. Hun hadde allerede vært med på en barneplate før hun slapp sitt første egne album 12 år gammel. Hun slapp ytterligere 3 album før hun var nitten, alle på indonesisk. Når hun var atten ble hun sammen med den franske ingeniøren Michel Georgea. De giftet seg, og han ble Angguns manager. De neste årene flyttet hun mellom London, Amsterdam og Paris i jakt på en karriere i Europa. Hun slo seg til slutt ned i Paris, hvor hun slapp sitt første franske album i 1997. Samme år fikk hun til nå sin største hit med "Snow on Sahara", en sang som listet i mange europeiske land, men også i Amerika. Suksessen åpnet for mange ting. Dette har ført henne til samarbeid med artister som Bryan Adams, Ronan Keating og Michael Bolton. Hun har også samarbeidet med danske Niels Brinck, som deltok for Danmark i ESC i 2009. Gjennom årene har hun sluppet ytterligere album, men ekteskapet med Georga så sin slutt veldig fort, og de skilte seg. I 2006 fikk hun også anerkjennelse i hjemlandet for sin suksess i Europa. Da fikk hun prisen "Beste internsasjonale artist". I 2007 giftet hun seg for tredje gang, nå med forfatteren Cyril Montana, som hun har en 4 år gammel datter med. Hun slapp ifjor sitt femte internasjonale album "Echoes", som ble sluppet i både Europa og Asia. Sent ifjor ble hun spurt om å representere Frankrike i årets ESC, noe hun takket ja til. Hennes bidrag, "Echo (You and I)", ble av media ansett som å være fengende inviterende og en mellomting av Maroon 5s "Moves Like Jagger" og Britney Spears' "I Wanna Go". Frankrike går ut som nr. 9 på scenen i finalen i Baku.

Studio-versjon:

Min dom:

Vel, dette er jo absolutt kreativt og spennende. Liker riktignok ikke plystringen, men denne er i det hele catchy og frisk. smile.gif Og Anggun virker som en sikker artist, så dette burde gå bra for seg på scenen. Allikevel tror jeg ikke Frankrike gjør det nevneverdig bra. Og den engasjerer meg ikke nok til å gi denne en 5er eller 6er, men det skal bli en fin og klar

4/6

#2 JuliaS

JuliaS

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,429 posts

Posted 01 May 2012 - 10:12 PM

Dette får meg tillbake til tida da jeg bodde i en liten stund i Frankrike i sluttet av 90-tallet når jeg var 19 år gammel. Jeg kjöpte da noe musikk som lignet på dette, i mine minner i alle fall. Låten er sånn småstilig, men fenger meg ikke. Jeg blir igjen med en veldig kald fölelse over dette. På noen grunn har artisten hållet på med playback når hun har framfört sangen, men i Eurovision in Concert fikk vi en live framföring. Den avslo at hun ikke er verdens beste vokalist, men veldig scene-erfaren, og fikk folk med seg. Jeg tror ikke at dette skal komme högt, det er bare så kaldt og fjernt. Skal ikke kjede dere med mine (forutsigbare) kommenter om videoen denne gangen.

2/6

Edited by JuliaS, 01 May 2012 - 10:23 PM.

#3 northfrom

northfrom

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 589 posts

Posted 01 May 2012 - 10:26 PM

Frankrike ble ifjor nevnt som en av favorittene men innfridde ikke i finalen, i år håper e på da motsatte!
Synes nemlig frankrikes bidrag i år er det beste de har kommet med på flere år! Har sett att meningene er delt om den er bra eller ikke, så det betyr at scenepresentasjonen vil ha mye og si her!

Fra mæ bli da terningkast: 5

#4 Jetro

Jetro

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,300 posts

Posted 01 May 2012 - 11:22 PM

Årets mest irriterende låt, sammen med Israel. 2 øyne.

#5 Chrysalis714

Chrysalis714

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,402 posts

Posted 01 May 2012 - 11:29 PM

En av mine favoritter i år. LIKER! Blant de bedre fra Frankrike på lenge!

Terningen triller storfornøyd frem en 5-er

biggrin.gif

#6 Danmark

Danmark

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,585 posts

Posted 01 May 2012 - 11:34 PM

Frankrig stiller med et brag af en sang i år, hvis hun leverer ordentligt live, så kan de bestemt nå langt i år - en hel håndfuld på 5 her fra til frøæderne smile.gif

#7 Emmet

Emmet

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,553 posts

Posted 01 May 2012 - 11:51 PM

Frankrike synes jeg har den dårligste låten av de forhåndskvalifiserte i år, selv om den slett ikke er håpløs. Den begynner bra med plystre-introen og beatet, men så går den seg liksom litt bort og finner aldri ut av hvilket spor den skal komme seg på. Refrenget blir for anonymt, og dessuten liker jeg overhodet ikke stemmen til Anggun, som jeg synes er generelt flat og metallisk, og dessuten låter veldig anstrengt i høyden.

Et (relativt svakt) terningkast 3 fra meg.

#8 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 02 May 2012 - 12:08 AM

Sitat(Danmark @ 01.05.12 - 23:34) <{POST_SNAPBACK}>
Frankrig stiller med et brag af en sang i år, hvis hun leverer ordentligt live, så kan de bestemt nå langt i år - en hel håndfuld på 5 her fra til frøæderne smile.gif

Har dere blitt frøspisere? tongue.gif unsure.gif Trodde dere var potitland jeg. biggrin.gif No offence altså.
Poteten veks i halsen, sei ikkje mange orda. sad.gif tongue.gif

#9 harlekin

harlekin

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 13,669 posts

Posted 02 May 2012 - 12:17 AM

De fem store har noen av de sterkeste låtene i år synes jeg. Frankrike er ikke noe unntak. Snarere tvert i mot.
Låta har noen spennende harmonier, er kløktig arrangert og fenger på en ganske subtil måte.
Så jeg ender opp med å gi 5

#10 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 8,467 posts

Posted 02 May 2012 - 07:33 AM

Et finurlig arrangert, oppløftende og friskt pust. Spent å se hvordan dette vil ta seg ut på scenen. Dog trekker det ned at ikke hele synges på fransk.

Terningkast 5.

#11 Jetro

Jetro

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,300 posts

Posted 02 May 2012 - 08:17 AM

Sitat(eric82oslo @ 01.05.12 - 23:08) <{POST_SNAPBACK}>
Har dere blitt frøspisere? tongue.gif unsure.gif Trodde dere var potitland jeg. biggrin.gif No offence altså.
Poteten veks i halsen, sei ikkje mange orda. sad.gif tongue.gif

Jeg vet ikke om du vet det, eller tuller, men jeg er så stolt av at jeg vet at frø betyr frosk i Danmark. biggrin.gif Dette fordi vi prøvde å kjøpe brød med frø der nede en gang. cool.gif

#12 Ejo

Ejo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 696 posts

Posted 02 May 2012 - 09:07 AM

Skiller seg ut på en positiv måte. Det blir en svak 5'er fra meg.

#13 yndlingsdyr

yndlingsdyr

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 876 posts

Posted 02 May 2012 - 10:08 AM

Synes den er dritbra og er litt overrasket over at den ikke er større favoritt, men ser jo at den ikke faller i smak hos mange også så. Gir den 5, jeg.

#14 Toppboy

Toppboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,226 posts

Posted 02 May 2012 - 10:20 AM

Dette må være en av årets beste produksjoner, om ikke mer. Kul låt med en spennende artist. Problemet for meg er at den mangler et skikkelig refreng , og oppbyggingen blir litt rar før det hele plutselig er over. Godt forsøk, men det holder ikke helt.

3/6

#15 SirCliff

SirCliff

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 112 posts

Posted 02 May 2012 - 11:55 AM

Bruker copy/paste fra Toppboys innlegg. Småfengende, men rotete låt som ikke går noen vei.

Terningkast 3.

#16 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 02 May 2012 - 12:47 PM

Sitat(Jetro @ 02.05.12 - 08:17) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg vet ikke om du vet det, eller tuller, men jeg er så stolt av at jeg vet at frø betyr frosk i Danmark. biggrin.gif Dette fordi vi prøvde å kjøpe brød med frø der nede en gang. cool.gif

LOL! laugh.gif Kan se det for meg faktisk! biggrin.gif "Hvad??! Brød med frø, du er ikk riktig klog eller hvad?!? huh.gif" laugh.gif

#17 Lisa2

Lisa2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,646 posts

Posted 02 May 2012 - 04:13 PM

Denne er tøff, bra arrangert og spennende.

5/6

#18 Tornero

Tornero

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 727 posts

Posted 02 May 2012 - 05:58 PM

På ungdomsskulen hadde vi ein fransk-CD der tekstane i læreboka var lest inn, saman med diverse gamle og mindre gamle (seint 80-tall, tidleg 90-tallet) låter. For å "fenge ungdommen" hadde desse låtene blitt reprodusert og gjort meir "moderne" med mange ulydar og forvrengingar i lydbiletet...
DETTE er det Frankrike sin låt minner meg om i år, det er utan eit klart refreng, og den går ingen veg. Introen er kul, og lovar meir enn det resten av låta gir. For den gir meg ingenting. Den er ikkje dårleg, berre intetsigande

Anggun har ein bra stemme, trur ho kan bli bra live, men ho skulle hatt ein mykje betre låt!

Trur på topp 15, men på ein ræva dag kan botn 5 bli meir sannsynleg...

3/6

#19 Vendelay

Vendelay

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,673 posts

Posted 02 May 2012 - 06:45 PM

Jag uppskattar att Frankrike nästan alltid sjunger på franska, och de har ofta riktigt bra bidrag. Tyvärr brukar det inte synas i resultaten och jag tror tyvärr att det kan vara så i år också. Det här funkar på radion, men kanske inte lika bra live på ESC-scenen. Fast jag gillar det i alla fall. smile.gif

Tärningskast 5

#20 Malene

Malene

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 10,687 posts

Posted 02 May 2012 - 06:52 PM

Hun har en fantastisk stemme som passer sjangeren perfekt. Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg liker låta eller ikke...
4/6.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users