Jump to content

Photo

Deres Dom: Storbritannia

• Please log in to reply
44 replies to this topic

#1 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 30 April 2012 - 05:12 PM

Om vi skulle legge sammen alle "medaljene" i ESC på en liste som i OL, ville jo Irland vært først med flest gullmedaljer. Men om vi prioriterte antall medaljer, ville det vært en liten endring i toppen. Da ville nemlig Storbritannia tatt førsteplassen, forståelig nok takket være sine femten andreplasser. Deres siste pallplassering kom allikevel i 2002 og siden har det meste vært grått. Samtidg har populariteten for konkourransen hos britene sunket. De siste årene har allikevel BBC begynt å satse igjen på konkurransen, med hjelp fra folk som Andrew Lloyd Webber, Stock & Waterman og boybandet Blue. Med unntak av Stock og Watermans låtskriveri i 2010 har Storbritannia holdt seg på øvre halvdel av tabellen, nå senest med en 11. plass fra Blue. I år har igjen BBC plukket fram et navn som kanskje ikke fort får gjenklang hos de fleste, men Engelbert Humperdinck er etter alt årets mestselgende deltager.
Engelbert ble født den 2. mai i 1936 i Madras, India. Han heter egentlig Arnold George Dorsey og sønn av den britiske soldaten Mervyn og hans indiskættede kone Olive. Arnold var en i en søskenflokk på 10 og artistnavnet tok han fra den tyske komponisten Engelbert Humperdinck, mannen som komponerte operaen "Hans og Grete", men dette artistnavnet tok ikke Arnold før han var voksen. Arnold flyttet til Leicester i England rett etter krigen. Han har fortsatt sterke bånd til byen. I tenårene begynte Arnold å jobbe på nattklubber som saksofonist. Etterhvert ble han oppfordret til å synge, noe som førte med seg god kritikk fra blant annet venner. Han bestemte seg for å satse på musikken og gjøre seg en karriere på det. Allikevel ble ikke dette problemfritt, da han i 1961 ble rammet av tuberkolose. Han ble frisk igjen og satset fortsatt på å opptre i nattklubber. Dette ga ingen suksess i det lange løp, og Arnold, som nå hadde tatt sit famøse artistnavn, satset på en musikkonkurranse i Belgia, hvor han representerte UK sammen med fire andre. Ting begynte å skje nå, og året etter slo han igjennom for alvor med "Release Me", en myk ballade. Sangen som ble skrevet i 1946 holdt The Beatles nede fra listetoppen i UK med sin klasikkere "Penny Lane/Strawberry Fields Forever" og gjorde det også bra på den andre siden av Atlanteren. Det skal ryktes at "Release Me" solgte 85,000 eksemplarer i snitt hver dag, tiår før iTunes, Spotify og lignende. Dessuten var det ikke Elvis Presley (en mann Engelbert senere samarbeidet med) som sto bak trenden med sideskjegg og tettsittende bukser, men Engelbert selv, som idag vitser med at Elvis "stjal" stilen hans. Humperdinck solgte millioner av plater og fikk fans verden over. Han var gift med sprangrytteren Patricia Healey og fikk 4 barn med henne. Selv om han lenge ut på 80-tallet turnerte opp mot 200 dager i året, klarte han å kombinere det med familielivet. I 1989 fikk han også en stjerne i Hollywoods Walk of Fame. De siste 20 årene har bydd på en litt mer fredelig tilværelse for Humperdinck, selv om han fortsatt ofte er ute å opptrer i verden. Blant annet opptrådte han i 2009 på jule- og innsamlingskonserten Carols in the Domain i Sydney, Australia. Samme år ble han også med forfatteren Sue Townsend og den pensjonerte fotballspilleren Alan Birchenall utnevnt til noe som en æresborger av Leicester. Om det er æren han setter på spill i Baku, blir vel mye opp til ham selv, med han storslåtte karriere, men i ESC skal han framføre "Love Will Set You Free", en rolig ballade. Humperdinck åpner Eurovision-finalen den 26. mai.

Studio-versjon:

Min dom:

Mannen har absolutt en aura. Fyren stråler gjennom av genuinitet, og sangen er flott, fokusert og ekte. Jeg var litt skeptisk i starten til om dette skulle bli bra, men jeg er veldig fornøyd. Den får gjerne være oppbygd på en typisk måte. Teksten er flott og intens - på en veldig fin måte. Håper det blir noe lignende på scenen i Baku, nedtonet og fokusert på sangen. Denne har nok ikke en sjans på en god plassering, men juryen kan nok løfte denne opp i topp 15. Allikevel unner jeg UK en flott plassering. smile.gif

5/6

#2 Malene

Malene

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 10,687 posts

Posted 30 April 2012 - 05:13 PM

Årets beste. 6/6. Kommentarer overflødige.

#3 JuliaS

JuliaS

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,429 posts

Posted 30 April 2012 - 06:10 PM

Når navnet til artisten blev lagt ut, var jeg ganske irriterad over ålderdiskrimineringen som var veldig synlig i nettet. Jeg håpet at sangen skulle bli bra, og her fikk jeg min vilje. Låten er elegant og han tolker den på en gripende måte. Jeg må bare si at jeg liker ikke innholdet i teksten, jeg synes det er så deprimerende. Artistens tidligere image er jeg ikke fan av heller, men det må jo vaere litt annerledes nå da han er eldre. I alle fall håper jeg at han kommer i topp 10, bare for å vise til netttrollene.

4/6

Edited by JuliaS, 30 April 2012 - 06:14 PM.

#4 Keith Timmons

Keith Timmons

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,260 posts

Posted 30 April 2012 - 06:36 PM

Jeg elsker denne. Jeg må innrømme at jeg var skeptisk og skuffa da BBC kunngjorde at de hadde tenkt å sende gamle Humpty Dumpty til Baku, men da låta endelig kom viste den seg å være en veldig fin liten sak. Jeg ser for meg en episode av High Chaparal eller Bonanza hvor en eldre og en yngre cowboy rir innover på prærien, og den eldre synger en vise til den yngre om visdom, livserfaring og den store kjærligheten. Den sparsommelige instrumenteringen forsterker autentisiteten, og bruken av rein moll gir låta et melankolsk preg. Det er en viss dynamikk i låta som ikke går på bekostning av det enkle og akustiske, og det liker jeg. Jeg synes også at vokalisten og låta passer godt sammen.

Humperdinck synger bra foreløpig, selv om vi må vente til Graham Norton Show 11. mai før vi får det endelige svaret på hvor godt han klarer seg live på akkurat denne låta. I fjor tok vi for gitt at den franske artisten ville klare seg så lekende lett siden han var en merittert og prisbelønt operasanger. Men det var han som bommet på inngangstonen sin, så jeg vil ikke tro noe som helst om Humperdinck før jeg har sett ham live. Det å være en levende "legende" trenger heller ikke nødvendigvis være bare positivt all den tid selv jeg, som har vært med lenge i gamet, ikke hadde noe forhold til ham fra før. Han ser jo litt Spitting Image ut, og mange vil nok føle at den så gammel artist ikke "snakker til dem". Men med akkurat denne låta gjør han kanskje det likevel?

Jeg håper juryene kan trekke Storbritannia opp i år, for jeg tror ikke de vil få så mye hjelpe fra seerne. Startnummer 1 er ganske krise for en slik låt. Den skulle ha vært et avbrekk fra alt det mundane, men istedenfor blir den en tam åpning på et dundrende show. Likevel skal vi ikke lenger tilbake enn til 2010 for at startlåta havnet på Topp 5, så alt håp er heldigvis ennå ikke ute for britene. Men vinner gjør de ikke. Ikke nå.

Terningkast 5

#5 Lisa2

Lisa2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,646 posts

Posted 30 April 2012 - 06:41 PM

Dette er en bra låt, som fremføres prikkfritt av en dyktig artist. Gåsehud-faktoren uteblir imidlertid.

4/6

#6 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 8,457 posts

Posted 30 April 2012 - 10:23 PM

ÅRETS BESTE BIDRAG

Nydelig akustisk intro på et tidløst bidrag som blir fremført med stor pondus. Fortjener minst Topp 5, men med tanke på at åpningsnummeret gjorde det så dårlig i fjor har jeg dessverre liten tro på det.

Terningkast 6.

#7 jodlebirger2

jodlebirger2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,366 posts

Posted 30 April 2012 - 10:39 PM

Da jeg fikk høre at Engelbert Humperdinck skulle representere Storbritannia, så hadde jeg først masse innvendinger. Jeg forbandt han med min fars gamle plater fra 60-tallet.... Og tenkte at dette blir for retro og gammeldags, tvilte også på 76 åringens sangkvaliteter. Så tittet jeg på klipp fra de siste årene på youtube, og ble da mer positiv og var spent på låta.
Og jeg ble enda mer overrasket og glad da jeg hørte låta. Flott, enkel og tidløs. Det som gjør denne sangen bra i forhod til de andre balladene er at den er enkel uten å bli for enkel og banal. Mange av de andre balladene blir svulstige. Han synger flott på studioversjonen, iallefall så¨håper jeg at det blir like fint live. Teksten går meg rett inn i hjertet. Jeg gråt faktisk en liten skvett da jeg hørte sangen for første gangen. Jeg hadde hatt en fryktelig dag, og kom hjem og satte meg foran pc'en og hørte denne....
Etter flere høringer har jeg fortsatt ikke gått lei.
Jeg ble fryktelig skuffet daStorbritannia fikk startnummer 1. Denne skulle ha avsluttet hele greia, eller iallefall vært blant de 6 siste... Da hadde den kommet mer til sin rett. Nå tror jeg den blir oversett fordi man vil komme igang med noe mer up-tempo.
Men uansett hvordan storbritannia kan være stolt av bidraget sitt i år! Det er ikke alltid resultatet i esc gjenspeiler kvaliteten på låta!
Dette er årets desidert beste bidrag synes jeg!!!!!!!
Min dom: 6

Edited by jodlebirger2, 30 April 2012 - 10:42 PM.

#8 Chrysalis714

Chrysalis714

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,402 posts

Posted 30 April 2012 - 10:57 PM

En av de bedre i år. Synd med startnummeret, men krysser fingrene for en av Storbritannias beste plasseringer på veldig lenge.

Terningen min vakler litt mellom 4 og 5 her... Nei, snill terning: 5

smile.gif

#9 Malene

Malene

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 10,687 posts

Posted 30 April 2012 - 11:01 PM

Sitat(jodlebirger2 @ 30.04.12 - 22:39) <{POST_SNAPBACK}>
Da jeg fikk høre at Engelbert Humperdinck skulle representere Storbritannia, så hadde jeg først masse innvendinger. Jeg forbandt han med min fars gamle plater fra 60-tallet.... Og tenkte at dette blir for retro og gammeldags, tvilte også på 76 åringens sangkvaliteter. Så tittet jeg på klipp fra de siste årene på youtube, og ble da mer positiv og var spent på låta.
Og jeg ble enda mer overrasket og glad da jeg hørte låta. Flott, enkel og tidløs. Det som gjør denne sangen bra i forhod til de andre balladene er at den er enkel uten å bli for enkel og banal. Mange av de andre balladene blir svulstige. Han synger flott på studioversjonen, iallefall så¨håper jeg at det blir like fint live. Teksten går meg rett inn i hjertet. Jeg gråt faktisk en liten skvett da jeg hørte sangen for første gangen. Jeg hadde hatt en fryktelig dag, og kom hjem og satte meg foran pc'en og hørte denne....
Etter flere høringer har jeg fortsatt ikke gått lei.
Jeg ble fryktelig skuffet daStorbritannia fikk startnummer 1. Denne skulle ha avsluttet hele greia, eller iallefall vært blant de 6 siste... Da hadde den kommet mer til sin rett. Nå tror jeg den blir oversett fordi man vil komme igang med noe mer up-tempo.
Men uansett hvordan storbritannia kan være stolt av bidraget sitt i år! Det er ikke alltid resultatet i esc gjenspeiler kvaliteten på låta!
Dette er årets desidert beste bidrag synes jeg!!!!!!!
Min dom: 6

Helt enig. Jeg bryr meg ikke så voldsomt mye om hvilken plassering UK får i finalen, jeg syns låta deres er best uansett. smile.gif
Men det er utrolig synd med det elendige startnummeret.

#10 Danmark

Danmark

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,585 posts

Posted 30 April 2012 - 11:13 PM

Hvis EH stadig har sin storheds pragt i stemmen live, kan det blive rigtigt godt - slægter han til gengæld de fleste på hans alder på, hvor pragten forsvinder fra den syngende stemme, så bliver det ikke godt. Da jeg ikke har hørt ham synge sangen live. Så bliver karakteren mellem den gode & dårlige - en 4'er.

#11 Toppboy

Toppboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,226 posts

Posted 30 April 2012 - 11:27 PM

Vi har et godt ordtak på norsk: det enkle er ofte det beste. Nettopp det har Storbritannia forstått i år. De gjør et morsomt valg og sender en av landets kanskje største mannlige stjerner gjennom tidene, Engelbert Humperdinck. En sterk kontrast til fjorårets comeback fra Blue. "Love will set you free" er en varm, inderlig og troverdig vise. Den handler om det evige teamet kjærligheten, som i seg selv ikke er veldig originalt. Men Humperdinck gir teksten kredibilitet, fordi dette er en mann som selv har levd et liv. Gitarspillet løfter melodien, og er med på å understreke enkeltheten. Dersom Engelbert har stemmen på plass den 26. mai, unner jeg virkelig Storbritannia en god plassering. For meg er dette rett og slett årets beste. Gratulerer!

6/6

Edited by Toppboy, 30 April 2012 - 11:29 PM.

#12 Emmet

Emmet

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,553 posts

Posted 01 May 2012 - 02:12 PM

Jeg har sansen for denne smile.gif Den skiller seg ut i all sin melankolske enkelhet, og Engelbert er en kjempedyktig formidler som fremdeles har stemmen i behold (det ligger klipp på YT fra en konsert i Russland for 4-5 måneder siden, og der imponerer han stort). Allikevel synes jeg den mangler det lille ekstra som gjør en låt virkelig spesiell. Skulle ønske den bygget ørlittegrann mer, f.eks ved å legge på noen flere instrumenter etter første refreng, så det ble litt mer utvikling i sangen.

Gir et sterkt terningkast 4 og håper det går bra med Hump'en i Baku tongue.gif

#13 manofthepeople

manofthepeople

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 4,527 posts

Posted 01 May 2012 - 02:54 PM

Overvurdert. Syns dette blir for fantasiløst, både tekst og melodi. Selv om det er pent nok. 3/6

#14 scala

scala

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,427 posts
  • Interests:Fotball, musikk, bl.a. Melodi Grand Prix/Eurovision Song Contest, sykling, sport generelt, film

Posted 01 May 2012 - 03:56 PM

En koselig og veldig fin låt! Gøy at en artist fra 60-tallet synger i Eurovision i 2012!

5/6

#15 harlekin

harlekin

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 13,667 posts

Posted 01 May 2012 - 04:23 PM

Her stemmer alt for meg. Det er en melodi, som står bra til teksten og begge deler kler artisten.
Det blir som når en klok, gammel bestefar gir gode råd om kjærligheten.
Det er noe litt resignert, men vakkert over det. Nesten eksistensialistisk.
Dessuten våger de å holde melodien i samme stemning gjennom det hele.
Uten at balladen endrer seg til hardrock, eller pompøs symfoni mot slutten.
Dette egen soleklar 6-er.

#16 SirCliff

SirCliff

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 112 posts

Posted 01 May 2012 - 04:31 PM

Dette er en av årets finere ballader, men jeg synes denne blir litt for kjedelig til å nå helt opp i toppen. Men Engelbert synger bra, og har sjarmen og erfaringen å flyte på.

Terningkast 4.

#17 northfrom

northfrom

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 589 posts

Posted 01 May 2012 - 05:31 PM

Når det er snakk om balader er det viktig at helheten stemmer, hvilket betyr at låta ikke blir en "operette" samt at det må være "rett artist til rett låt". Dette er en låt som handler om livserfaringer og hvorfor ikke la da bli "presentert" av en ekte veteran fra det britisk musikkliv smile.gif

Så dette blir terningkast: 4

#18 Zappa (the Viki

Zappa (the Viki

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,205 posts

Posted 01 May 2012 - 08:37 PM

Tja, tjo, mnei... pen liten sak, men engasjerer liksom ikke. Midt på. Terningkast 3.

#19 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 01 May 2012 - 08:56 PM

Sitat(harlekin @ 01.05.12 - 16:23) <{POST_SNAPBACK}>
Dessuten våger de å holde melodien i samme stemning gjennom det hele.
Uten at balladen endrer seg til hardrock, eller pompøs symfoni mot slutten.

Eller disco. laugh.gif

#20 Kirie

Kirie

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 4,240 posts

Posted 01 May 2012 - 10:15 PM

Låten passer Engelbert som hånd i hanske, men jeg blir ikke helt engasjert. Er jo litt tregt og spakt allikevel.

4

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users