Deres Dom: Norge, Tooji - "Stay" |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Deres Dom: Norge, Tooji - "Stay" |
26.04.12 - 16:05
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 231 Ble medlem: 29.03.2008 Fra: Malmö, Sverige Bruker nr.: 38 833 |
At ESC i Norge de siste 4 årene har fått en ny gullalder, er det vel blottet noen tvil for, men at dette kun kan opprettholdes med viktige faktorer som en godt fungerende NF og gode resultater i ESC, er vel heller ikke noe å skjule. Selvom sistnevnte har vært en mangelvare de to forhenværende årene, kan det sås enighet om at Melodi Grand Prix fungerer nå om dagen. Til tross for dette finpusses konseptet fra tid til annen av NRK, da blant annet i år, med en utvidelse av delfinalene. I år deltok 24 sanger fordelt på 3 heat. Fra disse heatene gikk 9 sanger videre, før en jury plukket et wildcard som fikk slå følge til finalen i Oslo Spektrum den 11. februar. I år, som før, ble 4 sanger stemt frem til en superfinale. I år ble det 4 bidrag som på hvert sitt vis var spesielle. Vi hadde Vestfoldsbandet Plumbo, som godt mulig av kontroversielle grunner var storfavoritten til å representere Norge i år. Allikevel viste det seg at dette ikke var bidraget Ola Nordmann ville ha. Ei heller Petter Øien, som stilte for andre år på rad, nå uten Sie Gubba, men vedsiden av den amerikanske countrylegenden Bobby Bare. "Things Change" vant ikke, men en tredjeplass skulle det bli, samtidig som 16 år gamle Nora Foss al-Jabri rørte Norge med sin personlige ballade "Somewhere Beautiful", til ære for sin avdøde venn og musikkmentor Dag Stokke. Selv om en andreplass er sterkt, var det sterkeste strået i MGP Touraj Kestkhar, bedre kjent som Tooji. Tooji ble vinneren, og med bidraget "Stay" representer han Norges farger i Baku i år.
Historien om Tooji er en historie han deler sammen med mange andre på et vis, men på et vis er også historien om den iranskfødte flyktningen spesiell. Født i Shevaz, Iran, i 1987, flyktet han til Norge med moren og brødrene et år gammel. Moren Lily måtte ta tøffe og farlige valg for å flykte fra Iran, der hun var politisk aktiv imot deres leder Ayatollah Ruhollah Khomeini. Den tidlige oppveksten i Norge var tøff for Tooji og familien. Moren måtte lære seg språket, og tok sene vakter på jobben. Samtidig slet Tooji på skolen med mobbing, noe som ikke ga seg med tiden. Tooji ble eldre, og 16 år gammel bestemte han seg for å jobbe som modell, noe som gav han nye muligheter. Han fikk senere anledningen til å jobbe i TV, da på MTV. Han jobbet også med musikk i en liten grad. Han slapp singelen "Swan Song" i 2008, som en hyllest til Bella og Edward i Twilight-serien. Etterhvert følte Tooji at han hadde mistet bakkekontakten. Dette førte til at Tooji gikk tilbake til studiene, og utdannet seg som barnevernspedagog. Dette gav Tooji muligheten til å gi mennesker noe han ikke fikk selv da han trengte det som mest - en stemme som høres. Å uttrykke seg, noe som kanskje førte til at han brukte kunst og skuespill som måter å uttrykke seg på, da Tooji også har talent for tegning og drama. Og i vinter kom han fra så godt som ingenting til å bli stjerne over natten da han ble Norges MGP-representant med bidraget "Stay". "Stay" er skrevet Peter og Fredrik "Figge" Boström, sammen med Tooji selv. Sangen blander et østlig/persisk preg sammen med moderne og ESC-vennlige danserytmer. Bidraget er personlig for Tooji da teksten så absolutt handler om å uttrykke seg, måtte det være med å hengi seg til musikken eller kjærligheten. Han skal iallefall få anledningen til å uttrykke dette i Baku. Live-versjon (med hjelp av playback): http://www.youtube.com/watch?v=QdHnenxPPnc Studio-versjon: http://www.youtube.com/watch?v=paObr8s3FlI Min dom: Skal jeg være 100 prosent ærlig, så må jeg si at dette er noe av det sämre Norge har sendt siden 2008. Dette er forsåvidt et bra bidrag, men vi har sett det før, har vi ikke? Beatene og miksen med de persiske rytmene liker jeg, og det drar denne opp. Også det at Tooji er fullt dedikert til dette er bra, men jeg melder denne lett ut av topp 5 og topp 10, først og fremst personlig. Denne ligger godt plassert blant mine 20 beste, men det er det. Har gått litt lei, egentlig. Tooji er et pluss med sin hengivenhet til dette. Fyren er knall til tusen, og han gir kanskje litt "tom" musikk et genuint inntrykk. Men dette ville jeg da kanskje ikke hatt muligheten til å si om han representerte... Ja, Armenia eller Moldova? Allikevel - Norge bør gå til finalen i et balladetungt felt. Den er min 8. plass i semi 2, så om du plusser på litt patriotisme vil jeg ha Norge i finalen for min egen del og. Lykke til, Norge, og lykke til, Tooji! 4/6 (litt svak) Dette innlegget har vært redigert av OSLO/LISBOA2009: 26.04.12 - 16:06 |
|
|
|
26.04.12 - 16:08
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 8 969 Ble medlem: 08.03.2009 Bruker nr.: 39 927 |
Norge fenger som fy i år! 5/6.
|
|
|
|
26.04.12 - 16:23
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 6 524 Ble medlem: 20.01.2007 Bruker nr.: 34 955 |
Siden Norge vant for tre år siden har pilen for de norske bidragene pekt lengre ned for hvert år.
Først en statisk ballade skrevet av en gjenganger i Melodifestivalen. Men vokalisten var i det minste bra, selv om han ikke presterte godt nok da det gjaldt. Og så til fjorårets eksotiske staffasje-innslag, hvor man hadde glemt å få tak i en vokalist som kunne synge. Resultatet ble som kjent Norges dårligste plassering noensinne. I år prøver man seg med en blanding av eksotiske innslag og svenske melodilinjer, som naturligvis kunne vært hentet fra Melodifestivalen. En kald og beregnende produksjon som prøver å score noen billige poeng. Sammenligningen med fjorårets håpløse svenske bidrag faller dessverre helt naturlig. Men siden fremtoningen ikke er like håpløs, skal jeg være snill og gi den et ekstra øye på terningen. Terningkast 2. |
|
|
|
26.04.12 - 16:29
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 602 Ble medlem: 30.05.2010 Bruker nr.: 43 025 |
Sånn i ettertid ville jeg kanskje heller hatt Reidun til å representere Norge , men Tooji er jo noe av det bedre i år.
5/6 ( Med det mener jeg da altså 5 til 6 ) |
|
|
|
26.04.12 - 17:24
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 460 Ble medlem: 08.02.2007 Fra: Asker Bruker nr.: 35 298 |
ESC blir mye morsommere når man kan heie på sitt eget lands bidrag med god samvittighet
Jeg er ingen patriot på min hals, og når Norge stiller med låter jeg ikke liker - slik som Haba haba i fjor - har jeg ingen problemer med å kritisere av hjertens lyst. Da er det desto artigere å kunne rose et norsk bidrag når det virkelig fortjener det. Og i år mener jeg oppriktig at Norge har et av startfeltets beste bidrag. En fartsfylt, moderne og fengende poplåt som blander det beste av vestlige rytmer og produksjon med østlige toneganger. Tooji er også et stort pluss med sin sprudlende scenepersonlighet som sikkert kommer til å skaffe oss noen ekstra stemmer. Er rimelig overbevist om at Norge går til finalen, og får vi et fordelaktig startnummer der, kan hva som helst skje... Jeg kliner til med terningkast 6, jeg |
|
|
|
26.04.12 - 17:52
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 386 Ble medlem: 14.03.2007 Fra: Oslo Bruker nr.: 35 886 |
Norge er absolutt en av vinnerkandidatene i år. Låten er moderne, dansbar og har en bra sound. Jeg likte den fra første gang jeg hørte den. Men i ESC kan alt skje. Vi så at Stella røk ut i semien i fjor, så vi får bare krysse fingre for at det ikke skjer igjen for Norge.
Terningkast 6 gir jeg til Tooji. Gleder meg til nytt kostyme, mer pyro og syngende dansere. dette blir heftig. Norge gis som vanlig 100 prosent i ESC.. Og måtte Norge slå svenkene i år.... |
|
|
|
26.04.12 - 18:01
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 406 Ble medlem: 13.05.2006 Fra: Nordland Bruker nr.: 32 080 |
Vi har en tedens til å sende låter uten særlig "Hitpotensial" i år synes æ imidlertid vi har det. "Stay" er absolutt en låt som kunne blitt en gjenganger på P3 eller på et festlokale for å si da sonn.
Låta i seg selv er verd en firer, når den i tillegg blir presentert av en kar som snakker som en "Iransk Messias" (om da ikke egentlig er moren, som er da) blir da terningkast: 5 |
|
|
|
26.04.12 - 18:11
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 413 Ble medlem: 27.02.2012 Fra: Reykjavík, Island Bruker nr.: 72 072 |
Min dom: 4/6
Liker den her! Toojis stemme er flot og jeg synes at sangen er catchy... Jeg sikker om at Stay går vider til finalen og min "forudsigelse" er at han kommer på at være mellem 6 og 12 plads i finalen. Held og lykke Norge du får en stærk 5 |
|
|
|
26.04.12 - 18:12
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 4 776 Ble medlem: 08.05.2007 Bruker nr.: 36 464 |
Jeg håper vi greier å kvalifisere oss i år, -jeg er ikke helt sikker på det. Tja, ikke så verst men ingen høydare. Midt på egentlig. Siden det er Norge skal jeg være patriotisk og gi terningkast 5. Hadde det ikke vært Norge, hadde det vel blitt en 3'er eller 4'er.
Dette innlegget har vært redigert av Zappa (the Viki: 26.04.12 - 18:13 |
|
|
|
26.04.12 - 18:29
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 6 538 Ble medlem: 11.05.2007 Fra: Moss Bruker nr.: 36 530 |
Enig med Malene her. Låta fenger med samme en hører den og det er vel det som er viktig. Minner en del om ting vi har hørt før, men det gjør jo mange andre bidrag fra år til år også, som allikevel gjør det bra. Finale er jeg sikker på og mest sansynelig blir det top 10 men hvor på stigen gjenstår å se. Gir Tooji Terningkas 5. 6 blir litt mye for jeg vet ikke om noen av bidragene får det av meg i år. |
|
|
|
26.04.12 - 18:50
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 6 524 Ble medlem: 20.01.2007 Bruker nr.: 34 955 |
Jeg håper vi greier å kvalifisere oss i år, -jeg er ikke helt sikker på det. Tja, ikke så verst men ingen høydare. Midt på egentlig. Siden det er Norge skal jeg være patriotisk og gi terningkast 5. Hadde det ikke vært Norge, hadde det vel blitt en 3'er eller 4'er. Gir du ekstrapoeng bare fordi det er Norge? Latterlig. |
|
|
|
26.04.12 - 18:59
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 425 Ble medlem: 15.01.2006 Bruker nr.: 29 361 |
En av årets mest moderne låter. Stilig arrangement, og flust med friske rytmer. Meget bra refreng, liker spesielt avslutningsdelen. Fengende saker! En låt som kan appelere sterkt internasjonalt. Dette lukter finaleplass, og mer til.
5/6 Dette innlegget har vært redigert av Diskus: 26.04.12 - 19:00 |
|
|
|
26.04.12 - 20:03
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 983 Ble medlem: 18.09.2008 Fra: Oppland Bruker nr.: 39 271 |
For meg er dette den svakeste låta Norge har sendt til ESC siden 1997.
1/6 |
|
|
|
26.04.12 - 21:19
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 295 Ble medlem: 10.02.2009 Fra: Sverige Bruker nr.: 39 714 |
Jag tror absolut Norge valde rätt låt i år och jag tvivlar inte det minsta på att ni går till final med en fin placering. Tooji är ung, snygg och har en bättre låt än Popular. Visst, delar av låten påminner om andra låtar, som det här eller det här. Men jag kan höra det igen, ett av årets bättre bidrag.
Tärningskast: 5 |
|
|
|
26.04.12 - 21:27
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 705 Ble medlem: 10.05.2006 Bruker nr.: 32 021 |
Den var ikke min favoritt i MGP, og jeg har den ikke som favoritt i Baku heller. Men selve låta er helt grei den. Trur vi får finale om ikke annet, noe vi må kunne være fornøyde med. I et vanvittig bra år er denne langt fra den dårligste, men også et stykke fra min topp 10. Jeg varierer mellom 3 og 4, men skal være snill å gi 4.
4 |
|
|
|
26.04.12 - 21:28
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 956 Ble medlem: 06.09.2003 Bruker nr.: 13 438 |
Jeg håper vi greier å kvalifisere oss i år, -jeg er ikke helt sikker på det. Tja, ikke så verst men ingen høydare. Midt på egentlig. Siden det er Norge skal jeg være patriotisk og gi terningkast 5. Hadde det ikke vært Norge, hadde det vel blitt en 3'er eller 4'er. Jeg lover deg at vi går videre til finalen. Jeg elsker for øvrig Tooji og "Stay": 5/6 Dette innlegget har vært redigert av Jetro: 26.04.12 - 21:28 |
|
|
|
26.04.12 - 21:35
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 807 Ble medlem: 23.04.2003 Fra: Rogaland Bruker nr.: 11 972 |
Kompetent og bra produksjon, og fengende dancerytmer med en persisk/arabisk touch. Tooji er en herlig gutt med masse energi, og han er proff på scenen. Det eneste som trekker ned er at "Stay" ikke er særlig original, man har hørt varianter av den før. Likevel er dette som skapt for ESC, og jeg føler på meg at Norge vil gjøre det skarpt. Tipper topp 5.
4/6 |
|
|
|
26.04.12 - 22:01
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 007 Ble medlem: 23.03.2005 Fra: Oslo Bruker nr.: 24 235 |
Jag tror absolut Norge valde rätt låt i år och jag tvivlar inte det minsta på att ni går till final med en fin placering. Tooji är ung, snygg och har en bättre låt än Popular. Visst, delar av låten påminner om andra låtar, som det här eller det här. Men jag kan höra det igen, ett av årets bättre bidrag. Tärningskast: 5 Morsomt, veldig sant det, særlig den første. Er begge to svenskskrevne låter eller? |
|
|
|
26.04.12 - 22:16
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 867 Ble medlem: 07.02.2010 Bruker nr.: 42 424 |
Hadde ikke Tooji som største favoritt i mgp, men han vant jo, så da har han min støtte. Tror han blir en flott representant i Baku.
I likhet med Didrik, var han ukjent for meg før mgp. Første gang jeg såg her på forumet at han skulle delta i mgp, så trodde jeg et lite øyeblikk det var en viss E. Saade.. Det var likt, ja. Låta Stay..den var i utgangspunktet fremmed den også i lydbilledet, kunne like godt vært fra Tyrkia sånn sett Hvorfor skal jeg "Bli", og hva venter meg hvis jeg velger å bli, og hva går jeg til?? Fikk ikke noe svar på det heller! " Make it Better" med Tommy Fredvang gav meg mere energi, synes jeg, og Things Change med Bobby Bare, gjorde meg i godt humør. 'Men denne Tooji og Stay ble jeg ikke klok på. Men nå skal denne gutten som VIL vinne i Baku, få min støtte, og tror og håper på finaleplass. Alt må stemme, også det visuelle, og får han og koret gjort maksimalt ut av det i semien, så skal jeg fortsette og heie han frem i finalen! Dansen er kuul, inspirert av svensker riktignok (?) men vil bli lagt merke til i Baku. Gir fra meg en 5 er. |
|
|
|
26.04.12 - 22:25
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 796 Ble medlem: 24.03.2009 Bruker nr.: 40 023 |
Jeg likte Stay fra første gang jeg hørte den og har stor tro på oss i år.
6/6 |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 24.05.13 - 04:53 |
|