Jump to content

Photo

Deres Dom: Estland

• Please log in to reply
53 replies to this topic

#1 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 24 April 2012 - 09:33 PM

Estland var en av de store favorittene i ESC lenge ifjor. Men til tross for den tidsriktige og fartsfylte "Rockefeller Street" ble det en nest-siste plass i Düsseldorf. Allikevel har Estland holdt på det nye konseptet sitt i sin nasjonale uttagning, Eesti Laul. I år ble det igjen arrangert to semi-finaler med 10 sanger i hver hvor 5 gikk videre til den store finalen som i år ble avholdt den 3. mars. Der ble 2 sanger stemt fram til en superfinale i første runde. Helt til da hadde juryen og seerne hatt like makt, men i superfinalen fikk seerne all makt. I superfinalen sto det mellom Ott Lepland og Lenna Kurmaa, begge med egenskrevne ballader. Men der sluttet likhetene. Estland foretrakk Ott så til de grader - med 67% av stemmene ble den 24 år gamle sangeren Estlands representant i Baku.
Ott ble født 17. mai i 1987. Han er da altså bare dagen yngre enn tyrkiske Can Bonomo, som han skal synge etter i Baku. Ott har sunget siden han var et barn, og gav ut sin første plate 8 år gammel, som en del av en barneplatekomplikasjon. Han gav ut ytterligere 3 plater iløpet av få år. Han begynte i tenårene å ta pianotimer og utdanner seg ennå innen for musikk og sang i Tallinn. Han kom tilbake i rampelyset i Estland da han i 2009 deltok i estiske Idol. Der konkurrerte han mot blant annet Getter Jaani, fjorårets estiske representant. Mens Getter "bare" ble nr. 4 vant Ott den 20. desember 2009 estiske Idol. I 2010 gav han ut sitt første album som profesjonell artist og han har også fått spille på teater, da hovedsakelig rollen som Troy Bolton i High School Musical-oppsetningen i Tallinn. Han har også samarbeidet med sin konkurrent i Eesti Laul, Lenna Kurmaa. I 2010 slapp de sammen singelen "Sinuni". Ifjor gav han ut sitt andre album og nå skal han forsvare Estlands ære i Baku med den egenskrevne balladen "Kuula" (Lytt). Den har han skrevet riktignok med litt hjelp av Aapo Ilves, som varmannen bak Estlands bidrag i Istanbul for 8 år siden. "Kuula" er en dyp, klassisk ballade.

Live-versjon:
Studio-versjon:

Min dom:

NEEEEI!!! wacko.gif Det er sånne ballader jeg ikke takler overhodet. Sånne, liksom. Klarer ikke helt sette fingeren på hva, men det blir liksom nok å høre den en gang, da jeg allerede halvveis ut i sangen tenker "Nei, jeg vil ikke". Det er ikke kjedelig, Ott er flink, teksten er bra, men rammen er trist, grå, livløs. Der, ja! Der kom det. Det er nok det som trekker den helt til bunns for min del. Det blir liksom noe jeg absolutt IKKE vil høre igjen.
Og forresten, hadde utseende betydd noe, skulle han fått enda en smekk, denne Iker Casillas-lookaliken tongue.gif

On topic, though:

1/6

#2 JuliaS

JuliaS

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,429 posts

Posted 24 April 2012 - 09:48 PM

Det var den andre gangen jeg hörte sangen da jeg forelsket meg i bidraget. Det som gjorde det var fölelsene som kom gjennom. Låten er veldig stilig og uhöytidelig, men samtidig, eller akkurat derfor, er den stor. Akkurat sånne nakne, ekte emosjoner elsker jeg så godt i musikk. Teksten er poetisk. Hvis jeg er helt aerlig, er melodien bitte litt repetativ. Men når "c-delen" kommer inn (saerskilt i versjonen fra den estiske finalen), blir det gåsehudseffekt. Ott og koristen tolker sangen VELDIG fint der. Herlig!! Den beste vokalmomenten hittill i årets ESC-circus.

6/6

Edited by JuliaS, 24 April 2012 - 09:53 PM.

#3 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 8,467 posts

Posted 24 April 2012 - 09:57 PM

Etter en rekke masete, påtrengende og uinteressante bidrag er dette rett og slett en befrielse. Fremføres av en stabil vokalist som trekker den opp på riktig side av poengskalaen. Trådstarter må ha spist noe han ikke har tålt.

Terningkast 4.

#4 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 24 April 2012 - 10:04 PM

Sitat(KingCreole @ 24.04.12 - 21:57) <{POST_SNAPBACK}>
Trådstarter må ha spist noe han ikke har tålt.

Sushi? huh.gif laugh.gif

#5 hs13

hs13

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,831 posts

Posted 24 April 2012 - 10:10 PM

Liker ikke denne...

Terningkast 1

#6 melodica

melodica

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 124 posts

Posted 24 April 2012 - 10:19 PM

Synes det er en ganske fin melodi og sangeren formidler den på en fin måte. Det som trekker den ned hos meg er at Kuula blir veldig framtrende - om og om igjen. På norsk hadde nok ikke - Lytt - blitt like fremtredende? men her blir det veldig repeterende.
Den melankolske låten er vakker og jeg føler at den strekker seg mot håp og meningsfull framtid (da referer jeg til min opplevelse av melodien - for teksten skjønner jeg ikke), dette er feks i sterk kontrast til min oppfatning av moll sangen fra Albania som jeg bare opplever søker etter det tragiske og elendige.

Terningkast: 4 -/ 6

#7 eurofant

eurofant

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,141 posts

Posted 24 April 2012 - 10:33 PM

Nei nei nei zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

1/6

#8 JuliaS

JuliaS

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,429 posts

Posted 24 April 2012 - 10:37 PM

Sitat(KingCreole @ 24.04.12 - 22:57) <{POST_SNAPBACK}>
Trådstarter må ha spist noe han ikke har tålt.

Stakkaren.

Kjaere Europa, vaer så snille og stem fram dette bidraget så att vi i Finland skal få lov til å stemme på det i finalen. Skal sikkert bli 10 eller 12 poeng fra oss da. Vi elsket jo Harel Skaat, og dette faller litt i den samme kategorien.

Her er en versjon av teksten på engelsk:

Listen, what horizon speaks
Listen, how far it goes
Listen, what the wind has yet to say
Listen...now

Look, when darkness is on the way
Wait, there is still the light
Listen, how your land breaths
Listen...now

Listen, what remained in the silence
Listen, only these simple moments
Listen, also the heart has a voice

Listen, the voice of a rainbow
Look, and you will see soon
Listen, it is the song of living
Listen...only

Listen, only these simple moments
Listen, also the heart has a voice

The road has passed into shadows
I am still looking and searching
It is the power of silence - the sound
I am waiting you here, halfway
Listen, my voice is calling

Listen, only there simple moments
Listen, my heart has a voice

Listen, what horizon speaks
Listen, how far it goes
Listen, what the wind has yet to say
Listen...now

http://lyricstranslate.com http://lyricstranslate.com

Edited by JuliaS, 24 April 2012 - 10:47 PM.

#9 Danmark

Danmark

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,585 posts

Posted 24 April 2012 - 10:49 PM

Det kunne være så fint, men der sker aldrig rigtig noget i sangen - den topper aldrig, den bare kører og kører og kører...

Men for den del som kører, skal der gives en stærk 2'er laugh.gif

#10 ninus

ninus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,231 posts

Posted 24 April 2012 - 10:53 PM

Kort og godt.. Liker ikke! Har ikke noe positivt å si, så jeg lar være å si noe. sad.gif Terningkast: 1.

#11 Zappa (the Viki

Zappa (the Viki

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,205 posts

Posted 24 April 2012 - 10:54 PM

Akkurat passe kjedelig og uengasjerende. Burde gitt to, men jeg skal være snill og gi terningkast 3 (under tvil).

#12 KIELIA

KIELIA

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,883 posts

Posted 24 April 2012 - 11:03 PM

Sitat(KingCreole @ 24.04.12 - 21:57) <{POST_SNAPBACK}>
Etter en rekke masete, påtrengende og uinteressante bidrag er dette rett og slett en befrielse. Fremføres av en stabil vokalist som trekker den opp på riktig side av poengskalaen. Trådstarter må ha spist noe han ikke har tålt.

Terningkast 4.

KingCreole, er så enig!

4+

#13 Eurogroover

Eurogroover

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,245 posts
  • Interests:Musikk generelt, og Eurovision spesielt...

Posted 24 April 2012 - 11:06 PM

Jeg synes dette er årets beste ballade sammen med Spania - og i alle fall etter at jeg hørte den nye versjonen.

Den starter helt perfekt med nydelig pianospilling, og bygger seg sakte, men sikkert opp til et flott refreng. Etter ca 2 minutter dukker det opp en kvinnelig vokal og det blir tostemt - og jeg får fullstendig frysninger. Resten av låten er en nytelse for mine ører, og jeg trykker automatisk på repeat med en gang den er ferdig. Jeg elsker vokalen og jeg elsker det estiske språket i dette bidraget! Dette kan bli min aller største favoritt i år (eller - det skal noe til å slå Loreen da...), og jeg håper at Estland tar seg til finalen og gjør det bra der.

Karakter: 5 - den er sterk altså, men enn så lenge ligger den et lite hakk bak Sverige som jeg ga 6.

#14 harlekin

harlekin

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 13,669 posts

Posted 24 April 2012 - 11:23 PM

En av årets mest rendyrkede og tydelige balladene.
Her får jeg følelsen av at både komponist, tekstforfatter og artist her vet veldig godt hvor de vil.
De faller ikke for fristelsen til å la balladen "ta helt av" på pompøst vis.
Teksten er er vakkert dikt. Om noe jeg synes er viktig i mitt liv. Nemlig noen ganger ha det helt stille og lytte.
Lytte inni meg, rundt meg.
Til tross for alt dette, kjeder den meg bittelitt.
Men en 4/6 er dette i alle fall. Knallsterk firer

#15 Emmet

Emmet

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,553 posts

Posted 24 April 2012 - 11:38 PM

Sitat(JuliaS @ 24.04.12 - 22:37) <{POST_SNAPBACK}>
Vi elsket jo Harel Skaat, og dette faller litt i den samme kategorien.

Nei, nei, nei! angry.gif

Milim var i en helt annen kategori enn årets estiske bidrag. Det var en dramatisk ballade med masse dynamikk og spenning, mens Kuula er flat som en pannekake. Det går ikke an å sammenlikne engang!

Strengt tatt er det ikke så mye galt med Kuula - den er pen og pyntelig og veldig "riktig," men samtidig også forferdelig kjedelig og langdryg. Dessuten virker hele arrangementet veldig gammeldags, som snytt ut av nesa på den typiske 90-talls-ESC-balladen.

Kan ikke gi mer enn terningkast 2 til dette...

#16 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 24 April 2012 - 11:42 PM

Sitat(OSLO/LISBOA2009 @ 24.04.12 - 21:33) <{POST_SNAPBACK}>
Ott har sunget siden han var et barn, og gav ut sin første plate 8 år gammel, som en del av en barneplatekomplikasjon.

Barnefødselkomplikasjon eller barneplatekompilasjon? laugh.gif tongue.gif

#17 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 24 April 2012 - 11:45 PM

Sitat(eric82oslo @ 24.04.12 - 23:42) <{POST_SNAPBACK}>
Barnefødselkomplikasjon eller barneplatekompilasjon? laugh.gif tongue.gif

Lol tongue.gif Skriveleif deluxe. Kompilasjon er ordet jeg jakter på! laugh.gif *Slutte å tenke for fort mellom engelsk og norsk*

#18 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 24 April 2012 - 11:52 PM

Sitat(OSLO/LISBOA2009 @ 24.04.12 - 23:45) <{POST_SNAPBACK}>
Lol tongue.gif Skriveleif deluxe. Kompilasjon er ordet jeg jakter på! laugh.gif *Slutte å tenke for fort mellom engelsk og norsk*

Godt mulig Ott ble født ved keisersnitt da, det vet vi ingenting om, so far. laugh.gif

#19 Laze

Laze

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,784 posts

Posted 24 April 2012 - 11:55 PM

Deilig låt, men ikke helt i toppen i et såpass godt år som i år. Denne ville vært i topp 10 i et vanlig år, men ikke i år trur jeg.

Er litt hoderystende til 1-erne. Han synger jo flott, og det er jo stemningsfylt. Jeg gir sjangere jeg ikke liker 3 eller 4 også. Skriver ikke bare "zzz 1/6..."

4

#20 SirCliff

SirCliff

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 112 posts

Posted 25 April 2012 - 12:49 AM

Det er noen låter det ikke er så lett å skrive noe fornuftig om, og dette er kanskje en av dem mellow.gif

Småpent, trygt og kjedelig. Pluss for bra stemme, men dette slår meg som en typisk 'tissepauselåt'.

Terningkast 3 (svak).

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users