Jump to content

Photo

Adresse Baku

• Please log in to reply
486 replies to this topic

#181 Miss Daisy

Miss Daisy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 824 posts

Posted 04 May 2012 - 03:39 AM

Sitat(eric82oslo @ 04.05.12 - 02:02) <{POST_SNAPBACK}>
Må innrømme at jeg er så nerdete (...)

Det er et par til av oss her biggrin.gif

#182 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 6,356 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 04 May 2012 - 05:30 AM

Sitat(eric82oslo @ 04.05.12 - 02:02) <{POST_SNAPBACK}>
Hvilken godkjensla som Eide ville ha sagt. biggrin.gif

Gladkjenslastemning var det visst hun sa. cool.gif

*ser på nytt laugh.gif*

#183 Malene

Malene

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 10,144 posts

Posted 04 May 2012 - 07:57 AM

Sitat(JThue @ 03.05.12 - 23:40) <{POST_SNAPBACK}>
Det går an være takknemlig for dekningen og samtidig kritisere innholdet, og eg støtter programmet ved å se på, og synes som sagt det var helt middels i forhold til potensialet og har gode muligheter til å bli bedre allerede lørdag. NRK har stort sett for vane å snuble en del med sine MGP-relaterte produksjoner, men eg støtter dem likevel ved å se på og anbefale programmet til kjente, og vet av erfaring at de er ganske flinke til å lære av sine feil. Og nettopp det er en god grunn til å påpeke det som er gale smile.gif Vi er vel og takknemlige for SVTs dekning som i stor grad har påvirket NRK, og de har vi jo ingen problemer med å kritisere. Bare synes det er en generell skjevhet i vurderingen av dette programmet her.

Tror den generelle gleden over programmet bunner i at det virker som man satser mer og mer seriøst på ESC på NRK. smile.gif
Som jeg har sagt tidligere, de bruker det nok som sitt konsept i "krigen" mot de utallige nye talent-konseptene som TV2 har hatt stor suksess med. Det fine er jo at alle ekstraprogrammene er noe eget de bruker ressurser på, og ikke innkjøpte konsepter. Så da tåler ihvertfall jeg littegranne smårusk i maskineriet. smile.gif
Også er det jo gøyere med våre egne kjentfolk i panelet enn å se på svenskene år etter år. Syns jeg, da.

#184 eurofant

eurofant

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,924 posts

Posted 04 May 2012 - 08:21 AM

Sitat(Malene @ 04.05.12 - 06:57) <{POST_SNAPBACK}>
Tror den generelle gleden over programmet bunner i at det virker som man satser mer og mer seriøst på ESC på NRK. smile.gif
Som jeg har sagt tidligere, de bruker det nok som sitt konsept i "krigen" mot de utallige nye talent-konseptene som TV2 har hatt stor suksess med. Det fine er jo at alle ekstraprogrammene er noe eget de bruker ressurser på, og ikke innkjøpte konsepter. Så da tåler ihvertfall jeg littegranne smårusk i maskineriet. smile.gif
Også er det jo gøyere med våre egne kjentfolk i panelet enn å se på svenskene år etter år. Syns jeg, da.

Du er nok inne på noe her. Vi har jo ikke vært bortskjemt med gode adresse- programmer tidligere så når de virkelig prøver og får det til blir vi overbegeistret.

#185 JuliaS

JuliaS

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,406 posts

Posted 04 May 2012 - 10:01 AM

Sitat(eric82oslo @ 04.05.12 - 03:00) <{POST_SNAPBACK}>
Først: Programmet hadde ikke blitt det samme uten Mariannes utgreininger om dødsbudskapet i Albanias tekst, med påfølgende kommentarer fra de andre. biggrin.gif Per Sundnes om jordens undergang: Det forklarer jo bruken av krittet i videoen! laugh.gif

Nå må jeg bare innrömme, at jeg skjönner ikke dette om krittet. smile.gif

Sitat(eric82oslo @ 04.05.12 - 03:02) <{POST_SNAPBACK}>
Du har rett i at det er to av dem som bruker dialekt, Per Sundnes og Linda Eide. Skjønner godt at det til tider blir vanskelig å forstå. Særlig når Per til tider mumler noe enormt, så jeg ikke selv en gang klarer å forstå budskapet eller når Linda snakker så fort at selv når jeg prøver å spole tilbake for 10. gang så klarer jeg fortsatt bare å snappe opp deler av de ordene som hun kom med i den kjempelange setningen sin (om Hellas bidrag). So don't despair, you're not alone. smile.gif

Takk for dette. smile.gif Det er godt å vite at jeg ikke er alene. Blev litt bekymret over norsken min. smile.gif

Det er vel på nynorsk hun Linda Eide snakker i vei?

#186 manofthepeople

manofthepeople

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 4,224 posts

Posted 04 May 2012 - 10:07 AM

Sitat(JuliaS @ 04.05.12 - 10:01) <{POST_SNAPBACK}>
Det er vel på nynorsk hun Linda Eide snakker i vei?

Det er ingen i Norge som snakker nynorsk, det er bare et skriftspråk.

#187 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,785 posts

Posted 04 May 2012 - 10:09 AM

Sitat(manofthepeople @ 04.05.12 - 10:07) <{POST_SNAPBACK}>

http://www.regjering....html?id=104699

#188 JuliaS

JuliaS

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,406 posts

Posted 04 May 2012 - 10:11 AM

Sitat(manofthepeople @ 04.05.12 - 11:07) <{POST_SNAPBACK}>

Bare det? Det hadde jeg ikke fått med meg. Odd Norstuga synger vel på nynorsk, heller?

#189 Laze

Laze

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,712 posts

Posted 04 May 2012 - 12:22 PM

riktig at ingen har nynorsk (eller bokmål) som dialekt 100%. Men på TV og i musikken er det mange som kjører ren nynorsk.

#190 KIELIA

KIELIA

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,875 posts

Posted 04 May 2012 - 12:47 PM

Sitat(KingCreole @ 04.05.12 - 10:09) <{POST_SNAPBACK}>

I tilegg til å snakke nynorsk, har Linda Eide sin dialekt, med ord som ikke er så lett å forstå, heller ikke for "nynorskfolk". Og så går det fort også da laugh.gif

#191 Keith Timmons

Keith Timmons

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,260 posts

Posted 04 May 2012 - 03:14 PM

Det er ingen som snakker nynorsk naturlig, men det går fint an for de lærde å snakke nynorsk hele tiden, og det er det mange f.eks norsklærere og NRK-ansatte som gjør. Og nynorsken er jo basert på et virvar av vestnorske dialekter, så å kalle Linda Eides dialekt "nynorsk" i en uformell sammenheng synes jeg faktisk er mer oppklarende enn forvirrende for en utlending.

#192 Zappa (the Viki

Zappa (the Viki

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,069 posts

Posted 04 May 2012 - 03:26 PM

Sitat(JuliaS @ 04.05.12 - 10:11) <{POST_SNAPBACK}>
Bare det? Det hadde jeg ikke fått med meg. Odd Norstuga synger vel på nynorsk, heller?

Odd Norstoga synger på Telemarksdialekt. Dvs, den delen av Telemark han kommer fra. Det er mange forskjellige dialekter i Telemark. Noen ligner nynorsk, andre ligner bokmål.

#193 JuliaS

JuliaS

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,406 posts

Posted 04 May 2012 - 03:50 PM

Takk for forklaringene. smile.gif Godt å höre at jeg var ikke helt ute å kjöre med den tanken at Eide snakker nynorsk. Det ligger vel mye i det norske språkfeltet, og det er flott. I Norge blir forskjellige dialektene verdsatt.

Jeg er mest vant til noe bokmålaktig, stavangersk, og rogalandsk. Snakker selv bokmål med en liten rogalandsk/stavangersk tvist og (helt) finlandskvensk tone - og noen feil i grammatikk. tongue.gif

Edited by JuliaS, 04 May 2012 - 03:52 PM.

#194 å2ril

å2ril

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 516 posts

Posted 04 May 2012 - 03:57 PM

Sitat(JuliaS @ 03.05.12 - 22:18) <{POST_SNAPBACK}>
Nå fikk jeg sett den! smile.gif

Marte Stokstad <3 Hun er så herlig! Kanskje den beste programlederen jeg vet.

Dette var ganske så koselig. Litt mer ordentlig musikksnakk hadde jeg håpet for. Også hadde de ganske like meninger om mange av sangene. Overraskende lave poeng blev det for noen, men i andre hand, overraskende höge for noen (subjektivt sett).

Jeg må innrömme at jeg hadde litt vanskeligheter å förstå alt. Når de snakket eller lo over hverandre, gikk jeg fort klipp av hva blev sagt. Norsken min er vel i dåligere stand enn jeg trodde. Det kan også ha å gjöre med at noen av dem hadde en dialekt jeg ikke er vant til... smile.gif

Jeg trodde Linda Eide skulle snakke om politikk når hun sa at hun har antipathi for Israel. biggrin.gif Hun skremte meg altså! Hun var morsom. Marianne visste ganske mye om bidragene, det var bra.

Noen steder på vestlandet snakker de en dialekt som ikke engang vi innfødte forstår ett ord av, så du er ikke alene.

Eksempler: Joddelkakejotten = vaffeljern el. krumkakejern.
Duddli på dåsi = sølt på skjørtet! laugh.gif

#195 knp

knp

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,555 posts

Posted 04 May 2012 - 04:11 PM

Nå har jeg sett programmet,og jeg tror de i panelet kommer til å ta feil når det gjelder Danmark og Israel.Israel går til finalen tror jeg,og tror faktisk også de vinner semi 1.Danmark er jeg nesten sikker på ikke går til finalen.Ellers så var det vel som forventa.Programmet var bra. biggrin.gif

#196 Malene

Malene

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 10,144 posts

Posted 04 May 2012 - 04:24 PM

Sitat(knp @ 04.05.12 - 16:11) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har jeg sett programmet,og jeg tror de i panelet kommer til å ta feil når det gjelder Danmark og Israel.Israel går til finalen tror jeg,og tror faktisk også de vinner semi 1.Danmark er jeg nesten sikker på ikke går til finalen.Ellers så var det vel som forventa.Programmet var bra. biggrin.gif

Jeg er blant de som er litt huh.gif over begeistringen for Danmark. Den låta er gørrkjedelig uansett hvordan man snur og vender på det.

#197 eurofant

eurofant

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,924 posts

Posted 04 May 2012 - 06:00 PM

Sitat(knp @ 04.05.12 - 15:11) <{POST_SNAPBACK}>

Enig. Israel tror jeg også går til finalen. Danmark vil jeg ikke ha i finalen, men det hjelper vel lite hva jeg vil. smile.gif

#198 Ilovelife1985

Ilovelife1985

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 571 posts

Posted 04 May 2012 - 08:22 PM

Gledelig gjensyn med adresse programmet i år. Klar forbedring fra tidligere år! Interesant sammensetning av folk.

Alle har vel en eller annen forbindelse til adresse programmene eller til esc fra før..

Flink og søt programleder, virket kanskje som hun tok det meste på sparken, men plaget ikke meg nevneverdig.

christer husker jeg fra ett tidligere adresse program, 2010 tror jeg det var. Også fra Robinson Island eller hva det het.. Han er litt sann anonym, kjedelig, men det kommer seg sikkert etter hvert.

Hun motedama, hun er jo inn i det med klær og hva som er mote og slikt, helt okay, virker som hu hadde forberedt seg en del før det første programmet hvertfall.

Jan Fredrik Karlsen hadde jeg ikke så mye til overs for når han var dommer i Idol. Han var ofte så slem og virket veldig eplekjekk, litt ekkel, typen jeg er mye bedre en deg. Men jeg ble positivt overrasket over han i dette programmet. Han poengterte gode sangstemmer og andre musikk kvaliteter i flere av bidragene, blant annet at hun fra Albania har en solid og stor stemme og at hun fra Danmark er veldig dyktig også vokalmessig. Belgia kalte han søt, sangen er heller så som så, noe jeg er helt enig i.

Erik Solbakken, har mange morsomheter på lur, og gjerne noen litt vulgære og grisete også, som ofte faller i smak hos Jan Fredrik har jeg lagt merke til.. tongue.gif Foreksempel etter Østerrikes bidrag så sa han noe som: rumpe eller toer, samme hva du kaller det.. Også synes han at det så ut som Iris var mitt i en stående fødsel der hun sto.. ohmy.gif biggrin.gif

Linda Eide er ofte morsom, digger at hun er med, fordi hun spriter opp programmet med nynorsken sin og morsomme kommentarer på lur. Virker veldig interisert i esc også, og jeg liker dømmekriteriene hennes: + for morsmål og etnisk innslag, orkester og avsluttning som slutter på T!!.. laugh.gif

Per vet vi er inni esc, men jeg føler vi ser nok til han i mgp finalene.. Han virket litt sur og uengasjert i dette første programmet, og syntes som Jan Fredrik at det var snodig, litt ¨uprofesjonelt¨ for å si det slik av han å gi plusspoeng til Finland, Danmark og Island fordi de ligger så nærme oss, er naboer.. Hvis det er grunnen så synes jeg det er tynt.. Greit nok så er det i typisk nordisk ånd å stemme på nabolandene våre, men jeg er ganske lei av det og synes det er ganske usportslig.. Hadde forventet litt mer fra dei Per!! laugh.gif Greit nok hvis du liker nabolandenes bidrag, men hvis du bare stemmer på de fordi de er naboer, synes jeg det blir litt patetisk.. Hvis det er slik som Per, den norske juryen også tenker, så forklarer det hvorfor Norge gav følgende poeng i fjor.. laugh.gif

12 til Finland
10 til Sverige
8 til Island
7 til Danmark

Håper på 12 poeng til Sverige i år , fordi de fortjener det, så håper jeg Norge gir 10 eller 8 til Italia eller Serbia, Frankrike kan gjerne også få høye poeng i år. Men for all del noen annet en fjorårets reprise, for det var bare veldig flaut og typisk nordisk stemmegivning på sitt verste..

#199 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 6,356 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 04 May 2012 - 10:05 PM

Sitat(Ilovelife1985 @ 04.05.12 - 20:22) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis det er slik som Per, den norske juryen også tenker, så forklarer det hvorfor Norge gav følgende poeng i fjor.. laugh.gif

12 til Finland
10 til Sverige
8 til Island
7 til Danmark

Håper på 12 poeng til Sverige i år , fordi de fortjener det, så håper jeg Norge gir 10 eller 8 til Italia eller Serbia, Frankrike kan gjerne også få høye poeng i år. Men for all del noen annet en fjorårets reprise, for det var bare veldig flaut og typisk nordisk stemmegivning på sitt verste..

12 og 10 poeng var meget fortjent, sånn jeg ville ha stemt selv og. smile.gif
Derimot var det skandale at vi i det hele tatt gav poeng til Islands fjollebidrag. sad.gif Og Danmark fortjente heller ikke poeng i fjor syntes jeg, selv om jeg godt kan skjønne at mange kunne falle for et slikt konsept.

I år fortjener derimot Danmark og Island poeng fra oss synes jeg, og Sverige fortjener helt klart tolv poeng! smile.gif

#200 knp

knp

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,555 posts

Posted 04 May 2012 - 10:27 PM

Sitat(eric82oslo @ 04.05.12 - 22:05) <{POST_SNAPBACK}>
12 og 10 poeng var meget fortjent, sånn jeg ville ha stemt selv og. smile.gif
Derimot var det skandale at vi i det hele tatt gav poeng til Islands fjollebidrag. sad.gif Og Danmark fortjente heller ikke poeng i fjor syntes jeg, selv om jeg godt kan skjønne at mange kunne falle for et slikt konsept.

I år fortjener derimot Danmark og Island poeng fra oss synes jeg, og Sverige fortjener helt klart tolv poeng! smile.gif

Ingen av de nordiske landa fortjener noe poeng fra Norge etter min mening.Men dessverre så blir det nok en del poeng til de i år igjen.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users