Jump to content

Photo

Deres Dom: Ukraina

• Please log in to reply
43 replies to this topic

#1 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 17 April 2012 - 06:37 AM

Ukraina fikk ifjor en 4. plass med bidraget "Angel" etter to år utenfor topp 10. Mika Newton og sandkunstneren Kseniya Simonova gav en sterk og særegen framføring av bidraget ifjor i Düsseldorf. Ukraina bekreftet deltagelse i Baku i august 2011. Da søkte kringkasteren NTU 20 bidrag til den nasjonale uttagningen, med et ytterligere bidrag som valgtes gjennom en jury. Line-upen ble presentert den 25. januar. Den nasjonale finalen ble avholdt den 18. februar med start 13:30 (!) lokal tid, noe som tyder på at ESC i Ukraina kanskje ikke er direkte kveldsunderholdning. Vinneren ble valgt ut med 50/50. Det ble tilslutt 32 år gamle Gaitana som vant, etter å ha vunnet hos juryene og samtidig blitt nr. 2 hos seerne. Dette holdt foran Max Barskih, som var forhåndsfavoritt med sitt bidrag "Dance". Gaitanas bidrag heter "Be My Guest".
Gaitana er den eneste kjendisen i Ukraina med afrikanske røtter. Faren, Klaver Essami, er fra Kongo, hvor Gaitana også tilbrakte deler av oppveksten. Selv om hun har vært artist i over 10 år har hun i tillegg utdannelse innenfor økonomi. Og det stopper ikke der, for hun har også representert Ukraina i bordtennis-konkurranser (!) rundt om i verden. For å toppe det hele kan det nevnes at hun var en av de som framførte under innsettelsen av Barack Obama som president i 2009. Gaitana har sluppet flere album og skriver mye av musikken sin selv. I tillegg til bordtennis driver Gaitana også på med sykling. Det siste året har Gaitana vært en av de mest framtredende kjendisene i Ukraina som promotør for årets fotball-EM som landet deler med Polen, hvor hun blant annet samarbeider med de velkjente boksebrødrene Klitschko. Nå er hun med i ESC i Baku med bidraget "Be My Guest", en sang som også er en del av promoen for fotball-EM. Bidragets budskap er at du er velkommen og at du ønskes alt godt og sangen blander lett ukrainske toner med universelle rytmer og up-tempo pop.

Live-versjon:
Studio-versjon:

Min dom:

Jeg har en viss sans for denne. Det er feel-good og den får meg til å smile. smile.gif Og siden jeg skal til Ukraina for å se Tyskland mot Portugal i EM er det fint å bli tatt varmt imot som en gjest. Takk for det, Ukraina. Sangen er litt "Haba Haba", litt "When Love Takes Over" og litt tomhet. Opp i opp blir det forholdsvis bra, men lett også litt banalt. Allikevel overlever jeg dette, så ikke meg imot at Ukraina drar hjem et greit resultat. Og Gaitana har fått noen litt dumme uttalelser fra et nasjonalistisk parti i ettertid av seieren, noe som er trist. Vi så jo enkelte kommentarer i Norge ifjor angående Stella, og jeg håper Gaitana slipper det samme. Uansett, lykke til! I smile.gif

4/6

#2 Danmark

Danmark

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,585 posts

Posted 17 April 2012 - 08:47 AM

Tak, men nej tak til en svag ukrainer i år... sad.gif Ikke meget at sige: 2

#3 Ejo

Ejo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 696 posts

Posted 17 April 2012 - 09:25 AM

Fengende på et vis som gjør at jeg blir kastet tilbake i min ungdomstid på begynnelsen av 90-tallet. Synes imidlertid stemmen til Gaitana er litt i overkant slitsom, så det blir bare en svak 3'er fra meg.

#4 knp

knp

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,555 posts

Posted 17 April 2012 - 10:40 AM

Pyton,dobbel pyton.Blir riktig sur når jeg hörer dette skvipet.-5 fra meg. angry.gif

#5 Zappa (the Viki

Zappa (the Viki

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,205 posts

Posted 17 April 2012 - 05:20 PM

KNALLBRA! Er sterkt forundret over at ikke Ukraina blir nevnt blandt favorittene. Et sterkt terningkast 5 fra meg.

#6 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 8,477 posts

Posted 17 April 2012 - 05:28 PM

Merkelig kaos. Men siden vokalisten i det minste virker å være veldig stødig skal den få et ekstra øye på terningen.

Terningkast 3.

#7 northfrom

northfrom

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 589 posts

Posted 17 April 2012 - 05:33 PM

En helt OK låt men ikke blant mine favoritter, så da blir terningkast: 3

#8 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 17 April 2012 - 05:36 PM

Jeg står mellom en ener og en toer på dette oppgulpet av en låt, men siden sangerinnen er så voldsomt dyktig, så blir det likevel en 2er. smile.gif

#9 melodica

melodica

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 124 posts

Posted 17 April 2012 - 06:04 PM

Dette blir alt for voldsomt og masete for meg. Terningkast 2.

#10 SirCliff

SirCliff

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 112 posts

Posted 17 April 2012 - 06:15 PM

Gaitana er sikkert flink hun, men denne låten blir for masete for meg. Her er det tut og kjør fra start til mål, og det blir slitsomt i lengden.

Terningkast 2.

#11 Laze

Laze

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,784 posts

Posted 17 April 2012 - 06:34 PM

Dette er en knallåt! Inne i min topp 10 ganske greit, og en av de låtene jeg trur vil kjempe helt i toppen. Soleklar 5-er!
5

#12 Keith Timmons

Keith Timmons

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,260 posts

Posted 17 April 2012 - 06:44 PM

For så vidt en fin låt, men den kler ikke å fremføres live. Eller kanskje det bare er Gaitana som ikke synger bra nok live. Studioversjonen sitter som ei kule, men live-versjonen er heseblesende og strevsom. Hun har egentlig en fin stemme - som dessverre ikke kommer til sin rett på denne scenen. Hun presser den så det nesten høres vondt ut, og hun er konstant andpusten. Kanskje det er kjolen som gjør det. I så fall bør hun ofre silhuetten for vokalens skyld i Baku. For jeg usikker på om det ukrainske flagget alene kan veie opp for kombinasjonen afrikansk bakgrunn, slitsom vokal og halvdårlig startnummer. Men for studioversjonen skal hun uansett få en firer av meg.

Terningkast 4

#13 andehaj

andehaj

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,096 posts
  • Interests:MGP, ESC og Pokémon

Posted 17 April 2012 - 06:51 PM

Synes dette er en av de bedre låtene i år. Det er også et av bidragene som har vokst på meg. Det eneste som trekker ned er den litt slitsomme vokalen hennes.

Uansett så får hun terningkast 5 av meg!

#14 Vendelay

Vendelay

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,673 posts

Posted 17 April 2012 - 06:53 PM

Jag finner den här genren totalt ointressant, och det här är inte ens bra inom sin genre.

Tärningskast: 1

#15 Kirie

Kirie

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 4,240 posts

Posted 17 April 2012 - 07:49 PM

Slitsomt, gir meg ingenting heller. Kommer nok dessverre altfor, altfor høyt.

Terningkat: 2

#16 Emmet

Emmet

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,553 posts

Posted 17 April 2012 - 08:04 PM

En frisk og fengende melodi, som dessverre blir litt ødelagt av at det omtrent ikke finnes nyanser her - Gaitana & co. går ut i hundre og bare øker på. Får litt fotball-følelse av denne, og det skulle ikke forundre meg om den blir å høre som EMs offisielle låt i sommer. Der er den kanskje mer på hjemmebane enn i ESC?

Jeg gir terningkast 3.

#17 Toppboy

Toppboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,238 posts

Posted 17 April 2012 - 09:41 PM

For meg er dette et av årets klart verste bidrag. Dama skriker seg gjennom hele låta, og det høres ut som en vraket fotballsang. Fullstendig meningsløst, og noe jeg bare venter på skal bli ferdig. Huff.

1/6

#18 Ilovelife1985

Ilovelife1985

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 582 posts

Posted 18 April 2012 - 12:29 AM

Dårlig og slitsom ¨fotballsang¨ Orker ikke skrikingen hennes. Ønsker Ukraina lykke til i fotball em som de skal arrangere sammen med Polen. Jeg skal få med meg så mange kamper som mulig, men må nok innrømme at jeg ikke akkurat prioriterer Ukrainas kamper. Da jeg først og fremst heier på Nederland og Spania!! Danmark, Sverige og Irland vil nok også få litt støtte/ sympati fra min side.

Jeg vil ikke være din gjest Gaitana!! 1

#19 Ilovelife1985

Ilovelife1985

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 582 posts

Posted 18 April 2012 - 12:34 AM

Ok, den skal få 2 i stedet. Innså at det er en del andre jeg synes er en god del verre en denne!!

#20 KIELIA

KIELIA

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,883 posts

Posted 18 April 2012 - 09:03 AM

Sitat(Ilovelife1985 @ 18.04.12 - 00:34) <{POST_SNAPBACK}>
Ok, den skal få 2 i stedet. Innså at det er en del andre jeg synes er en god del verre en denne!!

Komentarfritt. blink.gif

1

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users