Jump to content

Photo

Deres Dom: Portugal

• Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 17 April 2012 - 06:36 AM

Portugal durer fram i ESC uten gode resultater. Selv om landet de siste årene har kvalifisert seg til finalen, har resultatene med stor R latt vente på seg, og i fjor var Portugal ett av to land som plasserte seg lavere enn Stella Mwangi i den første semifinalen i Düsseldorf. Men til tross for dårlige resultater er den nasjonale utvelgelsen Festival da Cancao tradisjonsrik. I år dedikerte kringkasteren RTP musikkfestivalen til en av Portugals største kulturskatter, nemlig musikkstilen fado. Den vemodige og litt triste musikkstilen ble ifjor en del av UNESCOs liste over beskyttet kulturarv, noe som skulle feiers. Noe som kan nevnes er at vertslandet Aserbajdsjan blant annet har sin nasjonale teppekunst på denne listen. Men med unntak av fadotemaet gikk FdC for seg som vanlig. 12 sanger stilte, og 50/50 ble brukt, hvor de 20 portugisiske distriktene i kjent langveillig stil leverte sine jurypoeng hver for seg. Da disse var utdelt, ledet 27 år gamle Filipa Sousa suverent. Seerne gav sine poeng og var tydeligvis helt enige. Sousa ble Portugals representant med full støtte fra både seere og juryer.
Filipa ble født den 2. mars 1985 i byen Albufeira på sørkysten (Algarve) av Portugal. Hun ble først interessert i musikk når hun var seks år gammel og startet med å delta på musikkfestivaler og i karakokekonkurranser når hun var rundt 12 år gammel. Utover i tenårene begynte Filipa å utvikle en interesse for fadoen, noe som senere førte til at hun ble en del av musikkgruppen Al-Mouraria. Sammen med dem fikk hun sjansen til å synge i andre deler av Portugal, inkludert ytterligere opptredner i Spania og Marokko. I 2007 meldte hun seg på på Operação Triunfo, den portugisiske versjonen av Star Academy. Konkurransen har i Portugal avlet flere ESC- og FdC-deltagere, da blant annet Vania Fernandes (Portugal 2008), Sofia Vitoria (Portugal 2004), Nuno Pinto (FdC 2010) og Rui Drummond (Portugal 2005). Filipa røk ut etter 7 uker, men fikk gode kritikker. I 2010 var hun med programmet "Nasci Para o Fado" (Jeg ble født for fado) sendt på RTP, hvor de var på jakt etter artister til musikalen "Fado - Historien om et folk". Hun ble med helt fram til finalekvelden. Fadoen gjelder fortsatt for Filipa, men nå i ESC i Baku hvor hun representer Portugal også kulturelt med bidraget "Vidha Mina" (Mitt liv) som er komponert av den kroatiske låtskriverveteranen Andrej Babic og portugisiske Carlos Coelho. Babic og Coelho har ved tre tidligere anledninger skrevet bidrag for FdC, hvor den ene av dem, "Senhora do Mar" i 2008 vant og tok hjem Portugals beste plassering siden 1998.

Live-versjon:
Studio-versjon:

Min dom:

Ah, jeg er svak for fado, I admit. smile.gif Denne er veldig fin og behagelig, teksten er fantastisk og det var det beste valget de kunne gjøre i en litt ensporet og tam finale. Denne er vel også litt tam, men ikke mye. Den har flotte elementer og er gammeldags i positiv forstand. Tipper denne kan ta noen jurystemmer, men denne vil nok mest sannsynelig glippe utenfor finalen. Litt dumt, men Portugal reiser kjerringa etter to dårlige år for min del wink.gif

4/6

#2 Danmark

Danmark

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,585 posts

Posted 17 April 2012 - 08:43 AM

En fin og øm ballade fra Portugal, som tydeligt viser hvilken egn af kontinentet den kommer fra. Tror ikke at den kommer langt, selvom at jeg personligt godt kan lide den, portugeserne har det bare lidt mere op ad bakken end de fleste andre wink.gif

4

#3 Ejo

Ejo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 696 posts

Posted 17 April 2012 - 08:57 AM

Jeg liker denne veldig godt. Det kan fort bli litt kjedelig med ballader, men dette er en av de bedre i år. Kan kanskje reddes av en jury slik at det blir finaleplass for Portugal. En soleklar 4'er fra meg smile.gif

#4 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,088 posts
  • Interests:MUSIKK!!! Mest av alt....og mer!

Posted 17 April 2012 - 10:21 AM

Drepende kjedelig. Svulstig, gammeldags, pretensiøs. Er det slikt som spilles som siste dans på Portugisiske discotek....rart. Nei. Denne overdådige etnoballadestilen treffer meg ikke. Ikke i nærheten av slikt jeg ville hørt utenfor GP. Årets dårligste! Synes de har tapt seg veldig nasjonalt og internasjonalt. De var jo veldig bra før.

1

#5 Jetro

Jetro

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,300 posts

Posted 17 April 2012 - 11:26 AM

Den sier meg ingenting, bortsett fra at da jeg hørte på den for første gang tenkte jeg Portugal 2008. Så hvorfor gjettet jeg østeuropa da? rolleyes.gif

Synes den påminner rett om Portugal 2008. Ellers har jeg vel ikke noe å si om den.

#6 Laze

Laze

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,784 posts

Posted 17 April 2012 - 12:17 PM

Ingen finale på Portugal i år, og kanskje får den 0 poeng også. Synes dog ikke den er dårligst i år, så gir to prikker på terningen.
2

#7 Emmet

Emmet

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,553 posts

Posted 17 April 2012 - 12:51 PM

Har veldig sansen for denne smile.gif Helt klart en av årets beste ballader.

Melodien er vakker og innsmigrende, og støttes opp av de fine korstemmene i refrenget, og det er også en underliggende rytme i låten som går rett i blodet på meg. Legg til en meningsfull tekst og en dyktig artist med god stemme, så er det bare plusser på min liste.

Et soleklart terningkast 5 fra meg biggrin.gif

#8 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 17 April 2012 - 02:42 PM

Noe av det vakreste for meg, både i år og fra Portugal mer generelt. Elsker at de tviholder på det mest særegne ved kulturen sin, den gudbenådende himmelskjønne fadoen. cool.gif En soleklar 6er fra meg og jeg er nesten sikker på at hun klarer å ta seg lett til finalen. smile.gif Portugiserne er også utrolig dyktige til å oppgradere veldig nummeret fra nasjonal finale til internasjonal, så er ikke et øyeblikk i tvil om at det blir resepten i år også. smile.gif Til lykke Portugal!

Edited by eric82oslo, 17 April 2012 - 02:43 PM.

#9 Zappa (the Viki

Zappa (the Viki

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,205 posts

Posted 17 April 2012 - 05:10 PM

Vakker fado, men kommer ikke opp i mot den fantastiske Senhora do Mar. Et sterkt terningkast 3.

#10 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 8,458 posts

Posted 17 April 2012 - 05:25 PM

Den fine stemningen med akustiske instrumenter og trekkspill blir nesten lagt i grus av det etter hvert alt for påtrengende refrenget. Men den blir helt sikkert en juryfavoritt.

Terningkast 4.

#11 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 8,458 posts

Posted 17 April 2012 - 05:27 PM

Sitat(Diskus @ 17.04.12 - 10:21) <{POST_SNAPBACK}>
Drepende kjedelig. Svulstig, gammeldags, pretensiøs. Er det slikt som spilles som siste dans på Portugisiske discotek....rart. Nei. Denne overdådige etnoballadestilen treffer meg ikke. Ikke i nærheten av slikt jeg ville hørt utenfor GP. Årets dårligste! Synes de har tapt seg veldig nasjonalt og internasjonalt. De var jo veldig bra før.

1

Dette må jo være årets dårligste anmeldelse? mellow.gif

#12 northfrom

northfrom

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 589 posts

Posted 17 April 2012 - 05:28 PM

Årets lått er litt sonn som en tror enn har hørt før fra Portugal, men de skal ha for å være tro mot si egen musikk!
Portugal har et med å varierer med "kvaliteten" på bidragene sine. Faktisk synes e at de har vært best de årene de har sendt ett "Fado" inspirert balade! Portugal er kort og godt årets beste balade (muligens sammen med Finland) etter min smak!
Dette e ren melodi e liker mer og mer jo flere ganger e har hørt på den, derfor gir e den rett og slett toppkaraker: 6

...Samt et evig ønske om at Portugal skal bli den store positive overraskelsen i år! (om da ikke blir Island.!?)

#13 SirCliff

SirCliff

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 112 posts

Posted 17 April 2012 - 06:13 PM

Fin ballade med masse stemning i seg. Jeg liker godt at Portugal holder på sine nasjonale musikalske tradisjoner, har med fado i ESC og synger på sitt eget språk smile.gif

Låten er kanskje ikke den mest spennende i år, men den er behagelig og koselig å høre på. Jeg gir terningkast 4.

#14 Keith Timmons

Keith Timmons

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,260 posts

Posted 17 April 2012 - 06:26 PM

Dette kunne vært det portugisiske bidraget i 1985. Og det var det vel forresten også. Dette er omtrent så lite moderne det går an å få det, men siden de gjemmer seg bak fado-betegnelsen vil de sikkert få endel tilhengere blant de som prøver å tøffe seg med musikksmaken sin. Og sånne håpløse antitrendere som meg. For i all sin gammeldagse umodernehet har den tross alt en veldig pen melodi. Filipa ser ut som en snill gammel bestemor, hun kunne faktisk gått rett inn i Buranovskiye Babushki uten at noen hadde merket noe, og både teksten og instrumenteringen sender tankene tilbake til sene sommerkvelder på karaokebaren i Algarve på slutten av 80-tallet. Fremføringen er tradisjonell, og språket er det samme gamle. Så da er det vel bare å regne med at resultatet også blir det samme som vanlig for Portugal.

Terningkast 3

#15 Vendelay

Vendelay

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,673 posts

Posted 17 April 2012 - 06:58 PM

Det här är mysigt och trevligt, visserligen omodernt, men det gör mig ingenting. Modern musik är sällan särskilt bra i alla fall. rolleyes.gif

Tärningskast 4

#16 Kirie

Kirie

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 4,240 posts

Posted 17 April 2012 - 07:48 PM

Det her er slik musikk jeg forventer å høre på radioen når jeg sitter på en café i Lisboa, ikke på en scene i ESC. Synes det blir for gammelmodig og uinteressant. Terningkast 3

#17 JuliaS

JuliaS

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,429 posts

Posted 28 April 2012 - 05:03 PM

Sitat(KingCreole @ 17.04.12 - 18:25) <{POST_SNAPBACK}>
Den fine stemningen med akustiske instrumenter og trekkspill blir nesten lagt i grus av det etter hvert alt for påtrengende refrenget.

Jeg er helt enig med KingCreole her. Liker ikke refrenget, som faktisk minner meg om finsk melankolisk schlager. Dette er ikke min type musikk. Hun er vel flink til å synge og instrumente blir fint spilt.

3/6

Å ja, jeg skulle nevne teksten. Den var jo stemningsful. Kunne se meg i den "gamle, uperfekte byen".

Edited by JuliaS, 28 April 2012 - 05:05 PM.

#18 harlekin

harlekin

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 13,669 posts

Posted 28 April 2012 - 05:21 PM

Sitat(KingCreole @ 17.04.12 - 16:25) <{POST_SNAPBACK}>
Den fine stemningen med akustiske instrumenter og trekkspill blir nesten lagt i grus av det etter hvert alt for påtrengende refrenget. Men den blir helt sikkert en juryfavoritt.

Terningkast 4.

Slutter meg til dette. Er fan av Cesaria Evora, og dette er litt i den gata.
Men refrenget harmonerer ikke helt med det flotte verset.
Likevel, for meg holder det til 5/6

#19 knp

knp

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,555 posts

Posted 28 April 2012 - 05:26 PM

Sitat(OSLO/LISBOA2009 @ 17.04.12 - 06:36) <{POST_SNAPBACK}>
Portugal durer fram i ESC uten gode resultater. Selv om landet de siste årene har kvalifisert seg til finalen, har resultatene med stor R latt vente på seg, og i fjor var Portugal ett av to land som plasserte seg lavere enn Stella Mwangi i den første semifinalen i Düsseldorf. Men til tross for dårlige resultater er den nasjonale utvelgelsen Festival da Cancao tradisjonsrik. I år dedikerte kringkasteren RTP musikkfestivalen til en av Portugals største kulturskatter, nemlig musikkstilen fado. Den vemodige og litt triste musikkstilen ble ifjor en del av UNESCOs liste over beskyttet kulturarv, noe som skulle feiers. Noe som kan nevnes er at vertslandet Aserbajdsjan blant annet har sin nasjonale teppekunst på denne listen. Men med unntak av fadotemaet gikk FdC for seg som vanlig. 12 sanger stilte, og 50/50 ble brukt, hvor de 20 portugisiske distriktene i kjent langveillig stil leverte sine jurypoeng hver for seg. Da disse var utdelt, ledet 27 år gamle Filipa Sousa suverent. Seerne gav sine poeng og var tydeligvis helt enige. Sousa ble Portugals representant med full støtte fra både seere og juryer.
Filipa ble født den 2. mars 1985 i byen Albufeira på sørkysten (Algarve) av Portugal. Hun ble først interessert i musikk når hun var seks år gammel og startet med å delta på musikkfestivaler og i karakokekonkurranser når hun var rundt 12 år gammel. Utover i tenårene begynte Filipa å utvikle en interesse for fadoen, noe som senere førte til at hun ble en del av musikkgruppen Al-Mouraria. Sammen med dem fikk hun sjansen til å synge i andre deler av Portugal, inkludert ytterligere opptredner i Spania og Marokko. I 2007 meldte hun seg på på Operação Triunfo, den portugisiske versjonen av Star Academy. Konkurransen har i Portugal avlet flere ESC- og FdC-deltagere, da blant annet Vania Fernandes (Portugal 2008), Sofia Vitoria (Portugal 2004), Nuno Pinto (FdC 2010) og Rui Drummond (Portugal 2005). Filipa røk ut etter 7 uker, men fikk gode kritikker. I 2010 var hun med programmet "Nasci Para o Fado" (Jeg ble født for fado) sendt på RTP, hvor de var på jakt etter artister til musikalen "Fado - Historien om et folk". Hun ble med helt fram til finalekvelden. Fadoen gjelder fortsatt for Filipa, men nå i ESC i Baku hvor hun representer Portugal også kulturelt med bidraget "Vidha Mina" (Mitt liv) som er komponert av den kroatiske låtskriverveteranen Andrej Babic og portugisiske Carlos Coelho. Babic og Coelho har ved tre tidligere anledninger skrevet bidrag for FdC, hvor den ene av dem, "Senhora do Mar" i 2008 vant og tok hjem Portugals beste plassering siden 1998.

Live-versjon:
Studio-versjon:

Min dom:

Ah, jeg er svak for fado, I admit. smile.gif Denne er veldig fin og behagelig, teksten er fantastisk og det var det beste valget de kunne gjøre i en litt ensporet og tam finale. Denne er vel også litt tam, men ikke mye. Den har flotte elementer og er gammeldags i positiv forstand. Tipper denne kan ta noen jurystemmer, men denne vil nok mest sannsynelig glippe utenfor finalen. Litt dumt, men Portugal reiser kjerringa etter to dårlige år for min del wink.gif

4/6

Fin ballade.Tror Portugal er å se i finalen.Skrev at det var årets beste ballade.Det var å ta i,men at Portugal kan få sin beste plassering på mange år,tror jeg de kan få.5+ fra meg biggrin.gif

#20 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 28 April 2012 - 07:32 PM

Sitat(knp @ 28.04.12 - 17:26) <{POST_SNAPBACK}>
Fin ballade.Tror Portugal er å se i finalen.Skrev at det var årets beste ballade.Det var å ta i,men at Portugal kan få sin beste plassering på mange år,tror jeg de kan få.5+ fra meg biggrin.gif

Håper på et sent startnummer og topp 10 for Portugal - det fortjener de. smile.gif

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users