Jump to content

Photo

Lyst til å se de Finske "previews"

• Please log in to reply
84 replies to this topic

#1 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,088 posts
  • Interests:MUSIKK!!! Mest av alt....og mer!

Posted 15 April 2012 - 10:52 PM

Om du har lyst til å høre litt Mumitrollsvensk.... smile.gif

KUDOS til dem for å gi toppscore til ISRAEL!! smile.gif De har altså SMAK!! smile.gif

Ellers....Synes nivået på vurderingene er flerfoldige hakk over Svenskene. Mindre glamourpjatt, med skikkelig musikksnakk...mer seriøst og BEDRE! Slik skal musikk vurderes. Noen synes kanskje det blir mindre underholdende. Jeg synes ikke det. Jeg finner platte glamourkommentarer og lite sans for musikalsk særpreg veldig LITE underholdende!

http://arenan.yle.fi...o/1334309521955

#2 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 15 April 2012 - 10:57 PM

Nice! Takker for den, Diskus wink.gif

#3 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 15 April 2012 - 11:15 PM

Ser på nå - takk! smile.gif

Visste ikke at Paradise Oskar var svensk-finsk og het Axel Ehnström. biggrin.gif

#4 manofthepeople

manofthepeople

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 4,527 posts

Posted 15 April 2012 - 11:43 PM

Sitat(eric82oslo @ 15.04.12 - 23:15) <{POST_SNAPBACK}>
Ser på nå - takk! smile.gif

Visste ikke at Paradise Oskar var svensk-finsk og het Axel Ehnström. biggrin.gif

Jeg og! Takk Diskus!

#5 alfiboy

alfiboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,389 posts
  • Interests:MGP
    MF
    ESC
    Reiser
    film
    Musikk
    Interiør
    Matlaging
    Svømming

Posted 16 April 2012 - 12:00 AM

Hellas får sisteplass av finland og de gir seg selv 3 plass. Jeg tror de to landene kan bytte plass jeg. Hellas går til finale i Baku og Finland ryker ut i semien.

Blir spennende i morra og se hva det svenske panlet sier.

Edited by alfiboy, 16 April 2012 - 12:00 AM.

#6 nIcelander

nIcelander

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 465 posts

Posted 16 April 2012 - 12:07 AM

to 7er og to 8er til Montenegro?!

#7 nIcelander

nIcelander

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 465 posts

Posted 16 April 2012 - 12:17 AM

... og bare tre 7er og en 6 til Island? Worst Panel Ever!

#8 Jetro

Jetro

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,300 posts

Posted 16 April 2012 - 12:21 AM

Wow, det var jo en liten gullgruve det her! Kult av dem å snakke svensk! smile.gif

(Finlandssvensk er for øvrig noe av det vakreste som finnes)

#9 STHLM

STHLM

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,572 posts

Posted 16 April 2012 - 12:48 AM

Sitat(nIcelander @ 16.04.12 - 00:07) <{POST_SNAPBACK}>
to 7er og to 8er til Montenegro?!

De är inte de enda.

Det här är tyska inför videor. Montenrgro fick 8 poäng. Jag fattar inte varför. Denna skitlåt förtjänar inga poäng alls. blink.gif

http://www.eurovisio...deos/index.html

#10 jodlebirger2

jodlebirger2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,366 posts

Posted 16 April 2012 - 01:21 AM

Takk for linken Diskus, dette var et morsomt program! smile.gif smile.gif smile.gif

At de overvurderer seg selv er jo ikke så rart... Det gjør jo vi og, det! Bare tenk på det nordiske panelet for noen år siden, da lå alle de nordiske landene i toppen...

Bedre enn det svenske, siden det virket mindre høytidelig og mer avslappet... som en gjeng som sitter og prater sammen og vurderer bidragene i ro og mak foran TV'en en sen kveld... Det er slik det bør være. Det svenske er blitt litt for skarpt, det er akkurat som om deltakerne prøver å overgå tidligere års deltakere, og at det er om å gjøre og slakte andres bidrag mest mulig.

En annen ting som var veldig positivt i dette programmet i forhold til det svenske, er at de viste videoene stort sett i sin helhet. I det svenske programmet er det bare korte klipp.

Ikke helt enig i poenggivningen, selvfølgelig. Men det var litt morsomt å se en vurdering som er litt annerledes enn smaken til de fleste av oss her på forumet, det viser jo bare at det er mange ulike meninger ute å går og ingen av dem er mindre verdt enn andre. Det er alltid overraskelser i esc!

#11 Jetro

Jetro

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,300 posts

Posted 16 April 2012 - 01:24 AM

Har sett hele, synes smaken deres er helt på trynet. Maken på å slakte Island og å hylle verdiløse bidrag som Montenegro og Israel. Men hey, forskjellig smak and all that jazz.

Axel er søt wub.gif

#12 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 16 April 2012 - 01:46 AM

Sitat(Jetro @ 16.04.12 - 01:24) <{POST_SNAPBACK}>
Har sett hele, synes smaken deres er helt på trynet. Maken på å slakte Island og å hylle verdiløse bidrag som Montenegro og Israel. Men hey, forskjellig smak and all that jazz.

Axel er søt wub.gif

Island slaktet? Seriøst? Haha. De havnet 3 poeng bak "verdiløse" Montenegro som du mener skal ha blitt "hyllet" laugh.gif

Finnene var jo ganske snille i det hele, egentlig. Og UTROLIG nær min smak! ohmy.gif Bare Sveits ligger feil her i forhold til min smak. Kanskje jeg har et eller annet finsk gen i meg elns tongue.gif Programmet er veldig koselig og nedtonet på en fin, lun måte, det er mye musikksnakk som påpekt, god humor og jeg har sans for både Tobias, Eva og Johan allerede. Og Axel hadde fokusproblemer under sangen til Hellas, stakkar. "Hon är så snygg..." biggrin.gif Men dette er jo en mye bedre presentasjon musikalsk sett enn Inför-programmene som om ikke mye, men mer omhandler "som han ser ut", "hva faen er det her, lissom?", "jeg spyr" + pluss korte klipp i motsetning til fulle versjoner her - finnene tar det liksom ved den riktige rota. Uansett er det grunn til å følge med på begge med entusiasme. Thomas Lundin er med, og det utjevner fra et år til et annet en løs og usaklig kanon. Jeg gleder meg til ikveld og Inför ESC, men har virkelig åpnet øynene for denne, altså. Igjen: Tusen takk, Diskus! smile.gif

#13 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 16 April 2012 - 01:53 AM

Sitat(OSLO/LISBOA2009 @ 16.04.12 - 01:46) <{POST_SNAPBACK}>
Island slaktet? Seriøst? Haha. De havnet 3 poeng bak "verdiløse" Montenegro som du mener skal ha blitt "hyllet" laugh.gif

Finnene var jo ganske snille i det hele, egentlig.

Hvis jeg forsto det korrekt, var de ikke så snille faktisk. Programlederen sa helt på slutten at "16 poeng var det laveste man kunne få", altså at ingen i så fall hadde lov til å gi lavere enn 4 poeng. tongue.gif I så fall benyttet de seg av en skala fra 4 til 10, en nokså pussig skala i så fall? tongue.gif Andre som forsto det på samme måten som meg? Eller har jeg misforstått?

#14 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 16 April 2012 - 02:00 AM

Sitat(eric82oslo @ 16.04.12 - 01:53) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis jeg forsto det korrekt, var de ikke så snille faktisk. Programlederen sa helt på slutten at "16 poeng var det laveste man kunne få", altså at ingen i så fall hadde lov til å gi lavere enn 4 poeng. tongue.gif I så fall benyttet de seg av en skala fra 4 til 10, en nokså pussig skala i så fall? tongue.gif Andre som forsto det på samme måten som meg? Eller har jeg misforstått?

Vel, du har kanskje rett. Men uansett, gjennomgående snille var de vel - og jeg tør si uten å ha sett Inför ESC 2012 at de er snillere! tongue.gif Island ble allikevel ikke slaktet. På langt nær.

#15 nIcelander

nIcelander

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 465 posts

Posted 16 April 2012 - 02:26 AM

Sitat(STHLM @ 15.04.12 - 23:48) <{POST_SNAPBACK}>
De är inte de enda.

Det här är tyska inför videor. Montenrgro fick 8 poäng. Jag fattar inte varför. Denna skitlåt förtjänar inga poäng alls. blink.gif

http://www.eurovisio...deos/index.html

Det eneste som jeg kan sige...

#16 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,088 posts

Posted 16 April 2012 - 11:11 AM

Sitat(jodlebirger2 @ 16.04.12 - 01:21) <{POST_SNAPBACK}>
Bedre enn det svenske, siden det virket mindre høytidelig og mer avslappet... som en gjeng som sitter og prater sammen og vurderer bidragene i ro og mak foran TV'en en sen kveld... Det er slik det bør være. Det svenske er blitt litt for skarpt, det er akkurat som om deltakerne prøver å overgå tidligere års deltakere, og at det er om å gjøre og slakte andres bidrag mest mulig.

En annen ting som var veldig positivt i dette programmet i forhold til det svenske, er at de viste videoene stort sett i sin helhet. I det svenske programmet er det bare korte klipp.

Hyggelig at mange har hatt moro av å se dette! smile.gif

Ja....Det er teit av Svenskene og ikke spille sangene i sin helhet. Selv om de er svensker aldri så mye, er de så arrogante at de virkelig tror det et middels kvalifisert panel mener litt overflatisk om sangene, er VIKTIGERE enn at folk skal få høre og selv vurdere sangen i sin helhet?

Og panelet i Sverige virker ikke alltid særlig kompetente nei! Enig...Er for mye drittslenging. Usakeligheter rett og slett. Platte og dumme kommentarer. Er ytterst få jeg synes har imponert. Nanne Grönnwall er et meget solid unntak. Hun var så positiv og DYKTIG, at det er ganske symptomatisk at hun kun fikk ett år...! mellow.gif Thomas Lundin er også ganske flink, og pleier ikke ha de mest platte kommentarene. Mens Charlotte Pierrli....ER hun dum, eller bare later hun som? "Fel forum" for alt som har litt kvalitet og særpreg. Sier litt om hennes vurderingsevne, og det er jo ikke spesielt rafinert det hun har stilt med i MF også...

Og det er også et poeng. Jeg synes de skal være veldig forsiktig med å kritisere sangener som faktisk ER bra. Selvsagt ikke helt "objektivt". Men som i alle fall er originale og det er tydeloig at det er gjenomarbeidet og ambisiøst. At man ikke bare vil lage en vanlig "kliskjé". Når man slakter sine låter avslører man at man kanskje ikke har den store vurderingsevnen. Det bør man ha i et slikt panel. Husker i fjor da Ungarn ble skyrtt opp i skyene. Selv om det høres ut som nok en kjedelig samlebånds gjenomsnittelig Svensk schlager...Uff! Mens alle slaktet Belgia. Som virkelig var GOD musikk. Vokalt teknisk i ypperste klasse, utrolig forseggjort, stilrent, originalt og gjenomarbeidet. Kvalitet rett og slett. Men nei...heller en banal schlager da. Man kan jo lure på om Eric Saade hadde klart særlig godt å synge "With Love Baby"...Tror ikke det nei...Skal man ha et panel må det i alle fall være noen som vet å gjenkjenne særpreg og at noe faktisk er seriøst og gjenomarbeidet!

#17 knp

knp

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,555 posts

Posted 16 April 2012 - 11:57 AM

Sitat(Diskus @ 15.04.12 - 22:52) <{POST_SNAPBACK}>
Om du har lyst til å høre litt Mumitrollsvensk.... smile.gif

KUDOS til dem for å gi toppscore til ISRAEL!! smile.gif De har altså SMAK!! smile.gif

Ellers....Synes nivået på vurderingene er flerfoldige hakk over Svenskene. Mindre glamourpjatt, med skikkelig musikksnakk...mer seriøst og BEDRE! Slik skal musikk vurderes. Noen synes kanskje det blir mindre underholdende. Jeg synes ikke det. Jeg finner platte glamourkommentarer og lite sans for musikalsk særpreg veldig LITE underholdende!

http://arenan.yle.fi...o/1334309521955

Endelig noen som ikke er så positive til det bedrövlie og gammeldagse bidraget til Island.Merkelig at Montenegro fikk så mye poeng,men samtidig så forstod jeg argumentene for poengene til Montenegro.Herlig også Israel på topp.Romania hadde jeg sett lenger ned.Men ellers et panel som var sympatiske.Skal se det svenske programmet ikveld. biggrin.gif

Edited by knp, 16 April 2012 - 11:58 AM.

#18 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,088 posts

Posted 16 April 2012 - 12:02 PM

Synes også Island er oppskrytt her på forumet...er jo ikke noe spesielt ved det.

#19 yndlingsdyr

yndlingsdyr

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 876 posts

Posted 16 April 2012 - 12:21 PM

Så det i halvsøvne. Det var et bra program med en forholdsvis saklig tone. Jeg husket feil om Israel, den er jo riktig bra - og morsomt at panelet likte den så godt smile.gif

#20 Stian F

Stian F

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 985 posts

Posted 16 April 2012 - 04:22 PM

Veldig enig med det meste fra de finske dommerne! Hellas sin låt er grusom og absolutt dårligst av de 10 første låtene så er helt enig i at den fortjener en sisteplass... som låt synes jeg Sveits sin er bedre, men vokalisten er så dårlig på engelsk at hos meg havner den også veldig langt nede! Den finske balladen er så fantastisk vakker og jeg blir rørt hver gang jeg hører teksten på den så den fortjener absolutt å komme til finalen! smile.gif

Montenegro på en 4 plass var også bra for det er en morsom og annerledes låt - men veldig enig med panelet at den ville nok virket som et mye mer friskere pust om den hadde kommet bak mange kjedelige ballader istedet for å være showåpner.. Ellers synes jeg de var for snille mot Romania! jeg tror ikke hun dama klarer å levere live og at det faller gjennom i Baku!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users