Jump to content

Photo

Deres Dom: Serbia

• Please log in to reply
38 replies to this topic

#1 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 11 April 2012 - 06:37 AM

Serbia er det landet som brukte kortest tid på å ta hjem seieren (hvis vi regner bort Sveits som vant det første ESC). Seieren til Serbia m/Molitva i 2007 er den eneste ikke engelsk-språklige vinneren etter at språk-regelen ble fjernet i 1999. Siden har de med unntak av 2009 holdt seg stabilt blant de 15 beste hvert år. Selv om landet debuterte som selvstendig stat i 2007, har de både deltatt som Serbia og Montenegro og Jugoslavia. Debuten til Serbia og Montenegro var nesten like god som Serbias egen, da de i Istanbul i 2004 tok hjem en imponerende 2. plass, med "Lane Moje", en orkesterballade dypt forankret i serbisk og balkansk folkemusikk. Sangen har i årene etter blitt regnet som klassiker. Og mannen bak den, Željko Joksimović, ble i år internt valgt til å representere Serbia i Baku. Sangen har han komponert selv, og den heter "Nije Ljubav Stvar" (Kjærlighet er ikke en ting).

Željko Joksimović ble født i Beograd den 20. april 1972, men vokste opp i byen Valjevo, en by litt større enn Kristiansand, 6 mil sørvest for Beograd. Hans første internasjonale suksess kom på midten av 80-tallet da han 12 år gammel vant en trekkspill-konkurranse på en musikkfestival i Paris. Trekkspill er bare et av 14 instrumenter Željko mestrer. I tillegg til dette snakker han serbisk, gresk, engelsk, russisk, polsk og fransk flytende. Joksimovic har musikkutdannelse fra musikkuniversitetet i Beograd. Når han startet sin profesjonelle musikkarriere på 90-tallet komponerte han i tillegg musikk til mange teateroppsetninger i den serbiske hovedstaden. Men det var i 2004 at både Serbia og Europa skulle bite merke i seg den unge mannen fra Valjevo. I Serbia og Montenegros selvstendige debut i ESC tok Željko Europa med storm. "Lane Moje" (Min kjære) brøt språkbarrierene og vant først semifinalen, før han måtte se seg slått av Ukraina i finalen. Men som nevnt var dette ikke viktig, Željko viste at språk nødvendigvis ikke betyr noe i ESC. Og i 2006 komponerte han Bosnias bidrag i Athen. "Lejla", framført av Hari Mata Hari, ble nr. 3 i finalen. Men Željko var fortsatt ikke ferdig med ESC - så absolutt ikke. I 2008 var han programleder og mannen bak Serbias bidrag på hjemmebane i Beograd. Begge deler gikk bra. Serbia tok en 6. plass med Jelena Tomasevic og "Oro". Etter ESC 2008 slapp han sitt femte album, "Ljubavi". Han har også i mange år samarbeidet med Dino Merlin, fjorårets bosniske deltager. De fikk sammen en populær hit med sangen "Supermen". Joksimovic holdt i 2010 en konsert foran 40,000 tilskuere i Sarajevo. Han har også samarbeidet med årets kroatiske deltager, Nina Badric. Men nå er det ESC som gjelder. Bidraget heter "Nije Ljubav Stvar" og igjen er det en mektig orkesterballade med serbisk folkemusikk som utgangspunkt. Serbia innehar for øyeblikket en 6. plass på bettinglistene.

Live-versjon:
Studio-versjon:
Live-versjon (engelsk): http://www.youtube.com/watch?v=KtAHccmWGbw
Studio-versjon (engelsk: http://www.youtube.c...WSzZYLAsA#t=13s

Min dom:

Sannelig vakkert, dette. Jeg liker denne godt, men den er liksom ikke "Lane Moje", den er liksom ikke "Lejla". Det er jo vanskelig å gå såååå høyt, så jeg vil ikke kalle det en letdown. Allikevel en koselig start og en sikker finalist. I finalen blir det nok noe rundt 10. plass. Lykke til, Serbia! Og det er alltid koselig å ha Zeljko med i ESC. smile.gif

4/6 (sterk)

Edited by OSLO/LISBOA2009, 11 April 2012 - 06:38 AM.

#2 scala

scala

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,427 posts
  • Interests:Fotball, musikk, bl.a. Melodi Grand Prix/Eurovision Song Contest, sykling, sport generelt, film

Posted 11 April 2012 - 07:00 AM

Jeg liker denne ganske bra! Den har noe stemningsfullt over seg. Likevel mangler den noe. Den når ikke opp til de beste balladene fra landene fra det tidligere Jugoslavia.

4 + / 6

#3 Danmark

Danmark

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,585 posts

Posted 11 April 2012 - 07:09 AM

Pæn og nydeligt indspil fra Serbien i år, som uden tvivl kommer til at hive point fra mange kanter, og selvfølgelig ikke mindst fra Balkan området. En sikker fremførelse er der i vente.

En flot 4'er med pil opad herfra smile.gif

#4 KristinaNo

KristinaNo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,977 posts
  • Interests:Musikk, humor og alvor

Posted 11 April 2012 - 08:29 AM

Jeg syns Serbia stiller med en nydelig melodi i år, som har alle elementer jeg liker i en god ballade.
Den har mye personlighet og sjel, og en solid identitet med tydelig etnisk preg uten at det blir overkill. Jeg liker veldig godt oppbygginga i balladen, den tydelige rytmen og det instrumentale mellomspillet hvor man har tatt avstand fra vest-popens klisjeer, samtidig som man naturlig lar den gli over mot mer vestlig pop i balladens høydepunkt.
Den engelske teksten til "Synonym" er også nydelig, mye kred til oversetterne der som har klart å ivareta de dramatiske språklige virkemidlene fra Balkan og fått det til å funke på engelsk, og ikke bare aller hastigst kledd den om i fargeløse vestlige klisjeer. Legger man på at vokalisten er svært stødig og fremfører denne fine balladen med stor troverdighet og uten å oversynge den, så er det alt i alt et bunnsolid og svært flott bidrag fra Serbia.

5/6

#5 Keith Timmons

Keith Timmons

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,260 posts

Posted 11 April 2012 - 08:50 AM

En god ESC-låt må fenge fra første tone, og det gjør denne. Men dessverre går det litt for tregt i svingene her, slik at når halvparten av tiden er ute er låta fremdeles bare en spire. Det fører til at de haster gjennom siste halvdel av sangen, og inntrykket blir bare rotete og masete. Denne låta kunne med fordel vært to minutter lenger, slik at den hadde fått tid til å vokse seg stor og mektig i sitt eget tempo. Når det er sagt, er det fremdeles klart at dette er en av de beste i årets startfelt. Jeg vet ikke om Zeljko kommer til å nå like høyt som før, men til finalen skal han. Og sikkert inn på Topp 10 også.

Terningkast 4+

#6 Ejo

Ejo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 696 posts

Posted 11 April 2012 - 09:26 AM

Vakker ballade, men jeg har glemt den umiddelbart etter siste strofe. Mulig det bare er jeg som har "teflonhjerne", men for meg drukner den litt i samme boks som bla. Kroatia og Bosnia. I og med at låten er fin å høre på der og da skal den allikevel få en svak 4'er.

#7 harlekin

harlekin

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 13,684 posts

Posted 11 April 2012 - 09:48 AM

Dette er jo veldig vakkert! Men jeg liker best ballader som holder seg i ett stemningsleie gjennom hele låta, uten at den må "ta av" mot slutten i form av pauker, basuner og marsjtrommer eller modulasjon.
Selv om Storbritannias løftes litt mot slutten den også, så er den ganske jevn i stemning og intensitet.
Finland er også en vakker ballade som holder seg gjennom hele låta.

Jeg synes Serbia har årets vakreste åpning, selv om instrumentalintroen minner vel mye om Coldplay. Dessverre mister de meg når det blir mer pompøst mot slutten.

Likevel en klar 4+

#8 knp

knp

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,555 posts

Posted 11 April 2012 - 10:56 AM

En av mine store favoritter.Håper denne vinner esc 2012.En sterk 6 fra meg. rolleyes.gif

#9 Lisa2

Lisa2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,647 posts

Posted 11 April 2012 - 10:56 AM

Ja dette er bra - ikke helt i toppen for meg, men gir 4/6.

#10 ninus

ninus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,236 posts

Posted 11 April 2012 - 10:57 AM

Synes Serbia stadig sender noe bra, Marija, Milan, Nina og nå denne som jeg synes er en av de bedre i år også.

Gir den Terningkast: 5.

#11 Valentina76

Valentina76

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 209 posts

Posted 11 April 2012 - 11:06 AM

Hvis jeg fikk bestemme, er dette vinneren i år.. Elsker denne sangen!

Terningkast 6/6

#12 Laze

Laze

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,784 posts

Posted 11 April 2012 - 11:51 AM

Denne trur jeg fort kan vinne hele greia. Meget sterk ballade, som jeg rett og slett elsker! Gåsehud og magisk stemning!

6

Edited by Laze, 11 April 2012 - 11:58 AM.

#13 Emmet

Emmet

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,553 posts

Posted 11 April 2012 - 01:13 PM

Jada, dette er vakkert og stemningsfullt og alt vi forbinder med smektende og sørgmodige Balkan-ballader. Men allikevel er det et eller annet som mangler... Jeg synes ikke melodien her er sterk nok, den fester seg ikke like umiddelbart i øret som noen av Zeljkos tre tidligere forsøk (Lane Moje, Lejla, Oro). For meg blir dette den svakeste av Zeljkos ESC-bidrag, selv om det allikevel er av denne semifinalens bedre låter.

Terningkast 4.

#14 Kirie

Kirie

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 4,240 posts

Posted 11 April 2012 - 04:48 PM

Synes dette er en vakker låt. Oppbygget på en fin måte. Er enig med alt Kristina skriver.

5/6

#15 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 8,477 posts

Posted 11 April 2012 - 05:23 PM

Å ha et stort navn i øst betyr automatisk mye ekstrapoeng. Det så vi ikke minst når Dima Bilan ufortjent nok gikk av med seieren for noen år siden. Synes da også at denne ikke kommer opp mot serberens tidligere meritter. Det tar for lang tid før låten tar av. En topp-plassering blir det med all sannsynlighet likevel.

Terningkast 4.

#16 Zappa (the Viki

Zappa (the Viki

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,205 posts

Posted 11 April 2012 - 05:46 PM

Begynner bra, men når han begynner å synge renner smøret i strie strømmer. Terningkast 1.

#17 Laze

Laze

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,784 posts

Posted 11 April 2012 - 06:05 PM

Sitat(Zappa (the Viki @ 11.04.12 - 17:46) <{POST_SNAPBACK}>
Begynner bra, men når han begynner å synge renner smøret i strie strømmer. Terningkast 1.

Dårligere enn Russland og Østerrike for eksempel? rolleyes.gif

#18 SirCliff

SirCliff

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 112 posts

Posted 11 April 2012 - 06:40 PM

Zelko Joksimovic betyr alltid kvalitet smile.gif

Jeg er kanskje enig med de som sier at han har hatt med bedre låter før, men dette er uansett en flott sang som jeg tror kommer høyt i finalen. Terningkast 5.

#19 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 8,477 posts

Posted 11 April 2012 - 06:45 PM

Sitat(Laze @ 11.04.12 - 18:05) <{POST_SNAPBACK}>
Dårligere enn Russland og Østerrike for eksempel? rolleyes.gif

Tja. Han ga vel Østerrike like mye. Men vurderer Russland høyere (3). mellow.gif

#20 northfrom

northfrom

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 589 posts

Posted 11 April 2012 - 07:13 PM

Dette er helt ok "balkanpop" men det fenger ikke meg helt
Så da blir terningkast: 3

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users