Jump to content

Photo

Storbritania vil tilbake til gamel storhetstid

• Please log in to reply
58 replies to this topic

#1 alfiboy

alfiboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,429 posts
  • Interests:MGP
    MF
    ESC
    Reiser
    film
    Musikk
    Interiør
    Matlaging
    Svømming

Posted 29 March 2012 - 09:40 PM

Storbritania har en av de mest suksessrike resultater i ESC. Men i de senere år har de ikke vært i nærheten av gamel storhetstid. Nå velger Storbritania en grand old man til å representer seg i Baku og Azerbajan. De vil tilbake til topp resultat. Vil Europa falle for dette?

I fjor sendte storbraitania BLUE, som til tross for stjernestatus på hjemmebane, kun kom på en 11 plass. Vil Engelbert grand old man klare å komme helt i toppen i år?

Den som lever får se.... Jeg tror Storbritania kan få seg en fin overraskelse i år. Dette er en låt som kan få stemmer både fra øst og vest. Jeg stiller meg positivt til storbritania i år. En av de beste låtene i konkuransen.

http://youtu.be/0jPCg-oNcJM

Edited by alfiboy, 29 March 2012 - 09:48 PM.

#2 knp

knp

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,555 posts

Posted 29 March 2012 - 09:52 PM

Sitat(alfiboy @ 29.03.12 - 21:40) <{POST_SNAPBACK}>
Storbritania har en av de mest suksessrike resultater i ESC. Men i de senere år har de ikke vært i nærheten av gamel storhetstid. Nå velger Storbritania en grand old man til å representer seg i Baku og Azerbajan. De vil tilbake til topp resultat. Vil Europa falle for dette?

I fjor sendte storbraitania BLUE, som til tross for stjernestatus på hjemmebane, kun kom på en 11 plass. Vil Engelbert grand old man klare å komme helt i toppen i år?

Den som lever får se.... Jeg tror Storbritania kan få seg en fin overraskelse i år. Dette er en låt som kan få stemmer både fra øst og vest. Jeg stiller meg positivt til storbritania i år. En av de beste låtene i konkuransen.

http://youtu.be/0jPCg-oNcJM

Er så enig.Kan bli Storbritania neste år.Jeg liker ihvertfall låta deres i år. biggrin.gif

#3 Malene

Malene

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 10,689 posts

Posted 29 March 2012 - 09:52 PM

Helt klart en av årets beste låter. smile.gif Min favoritt.

#4 jodlebirger2

jodlebirger2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,374 posts

Posted 29 March 2012 - 10:20 PM

Denne er min favoritt, men av en eller annen grunn så tror at det er mye som taler for at den vil slite med å bli bedre enn fjorårets 11. plass for UK. Jeg tror at balladene til Serbia, Spania, Slovenia og Aserbajdsjan i år har bredere appell til ulike deler av Europa og til de ulike aldersgrupper. Jeg er ikke så sikker på at juryene vil gi stemmer til denne heller, for lite spesiell og for "ørevennlig" kanskje. For å få masse juryestemmer burde den nok hatt blåseinstrumenter mer, eller strykeinstrumenter slik som KristinaNo en gang hadde en halv sides foredrag om her en gang... Denne kan fort bli årets svar på fjorårets Frankrike, en sang som man tror skal fange både publikum og jurye, men som blir for lite spesiell når det kommer til stykket.

UK har også fått det verst tenkelige startnummer for en slik låt. Den skulle ha kommet lengre uti feltet som et avbrekk fra mye dunk-dunk. Man forventer at et slikt show skal dras i gang med noe fresht, denne kommer derfor til å bare virke som et tregt åpningsnummer og vil derfor ikke komme til sin rett.

Men jeg skal stemme som en gal på denne, hvis ikke noe uforutsett skjer... Så håper jeg at Norge gir mer enn 1 stakkarslig poeng til UK... som vi gjorde i fjor, tross min iherdige stemming på dem.

Edited by jodlebirger2, 29 March 2012 - 10:21 PM.

#5 Malene

Malene

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 10,689 posts

Posted 29 March 2012 - 10:37 PM

Sitat(jodlebirger2 @ 29.03.12 - 22:20) <{POST_SNAPBACK}>
Denne er min favoritt, men av en eller annen grunn så tror at det er mye som taler for at den vil slite med å bli bedre enn fjorårets 11. plass for UK. Jeg tror at balladene til Serbia, Spania, Slovenia og Aserbajdsjan i år har bredere appell til ulike deler av Europa og til de ulike aldersgrupper. Jeg er ikke så sikker på at juryene vil gi stemmer til denne heller, for lite spesiell og for "ørevennlig" kanskje. For å få masse juryestemmer burde den nok hatt blåseinstrumenter mer, eller strykeinstrumenter slik som KristinaNo en gang hadde en halv sides foredrag om her en gang... Denne kan fort bli årets svar på fjorårets Frankrike, en sang som man tror skal fange både publikum og jurye, men som blir for lite spesiell når det kommer til stykket.

UK har også fått det verst tenkelige startnummer for en slik låt. Den skulle ha kommet lengre uti feltet som et avbrekk fra mye dunk-dunk. Man forventer at et slikt show skal dras i gang med noe fresht, denne kommer derfor til å bare virke som et tregt åpningsnummer og vil derfor ikke komme til sin rett.

Men jeg skal stemme som en gal på denne, hvis ikke noe uforutsett skjer... Så håper jeg at Norge gir mer enn 1 stakkarslig poeng til UK... som vi gjorde i fjor, tross min iherdige stemming på dem.

Det er nettopp det at den IKKE bruker de virkemidlene KristinaNo etterlyste som gjør låta til noe spesielt for meg. Ingen triks. Bare formidling av en nydelig tekst uten staffasje.
Ganske utypisk for ESC. Og herlig at UK tar den sjansen, attpåtil med en 76 år gammel crooner.
Aner ikke hvilken respons Europa vil gi. Men du og jeg skal ihvertfall gjøre det VI kan for at den skal få mer en ett usselt poeng fra Norge. smile.gif

#6 Keith Timmons

Keith Timmons

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,260 posts

Posted 29 March 2012 - 11:08 PM

Sitat(Malene @ 29.03.12 - 21:37) <{POST_SNAPBACK}>
Det er nettopp det at den IKKE bruker de virkemidlene KristinaNo etterlyste som gjør låta til noe spesielt for meg. Ingen triks. Bare formidling av en nydelig tekst uten staffasje.
Ganske utypisk for ESC. Og herlig at UK tar den sjansen, attpåtil med en 76 år gammel crooner.
Aner ikke hvilken respons Europa vil gi. Men du og jeg skal ihvertfall gjøre det VI kan for at den skal få mer en ett usselt poeng fra Norge. smile.gif

Du og jeg og vi tre smile.gif Jeg er veldig enig i det du skriver. Etter min mening ville Kristinas arrangement gjort låta adskillig dårligere og veldig sjangerlåst. Slik den er nå, er den fri fra alle tvangstrøyer. Bare en mann, en gitar og en fin tekst. Han drar til på slutten - det hadde han ikke trengt å gjøre for min del, men litt show må vi vel tross alt ha - og ellers er låta en ganske stillferdig liten perle som ville gjort tusen ganger mer av seg midt i havet av etnopop og radiorock enn den kommer til å gjøre helt i starten av sendingen. Jeg liker denne låta og mener at den er blant årets aller beste, men startnummeret har nok dessverre knust alle dens sjanser til å hevde seg. Det er veldig trist, for den kunne ha blitt en klassiker.

#7 jodlebirger2

jodlebirger2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,374 posts

Posted 29 March 2012 - 11:34 PM

Sitat(Keith Timmons @ 29.03.12 - 22:08) <{POST_SNAPBACK}>
Du og jeg og vi tre smile.gif Jeg er veldig enig i det du skriver. Etter min mening ville Kristinas arrangement gjort låta adskillig dårligere og veldig sjangerlåst. Slik den er nå, er den fri fra alle tvangstrøyer. Bare en mann, en gitar og en fin tekst. Han drar til på slutten - det hadde han ikke trengt å gjøre for min del, men litt show må vi vel tross alt ha - og ellers er låta en ganske stillferdig liten perle som ville gjort tusen ganger mer av seg midt i havet av etnopop og radiorock enn den kommer til å gjøre helt i starten av sendingen. Jeg liker denne låta og mener at den er blant årets aller beste, men startnummeret har nok dessverre knust alle dens sjanser til å hevde seg. Det er veldig trist, for den kunne ha blitt en klassiker.

Så enig, så enig. Grunnen til at jeg nevnte KristinaNo sitt arrangement er at jeg tror kanskje at juryene tenker som henne.. Og så tenkte jeg, at jeg har ingen lang musikk utdannelse så hva vet vel jeg...
Men jeg som du liker låta fordi den er enkel. Og den er enkel uten å bli billig eller klissete. Ja, det er virkelig synd det med startnummeret! Veldig synd at startnummer har så mye å si. Men slik er det nå, iallefall for enkelte låter... Fairytale hadde kanskje vunnet fra startnummer 1 og, men det er en helt annen type låt.
Men det er mange låter som ikke har vunnet, som allikevel har blitt klassikere, f.eks. Congratulations... Så vi får håpe at denne blir det og.

#8 Toppboy

Toppboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,241 posts

Posted 30 March 2012 - 12:16 AM

Sitat(Malene @ 29.03.12 - 22:37) <{POST_SNAPBACK}>

Veldig enig. Europa får gjøre hva de vil, men UK er sikra mine stemmer i år. Ser GJERNE at han får 12 poeng framfor Loreen. Jublet da Paradise Oskar fikk eneste 12er av Norge i fjor. Håper på noe like fortjent i år.

#9 jodlebirger2

jodlebirger2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,374 posts

Posted 30 March 2012 - 12:30 AM

Sitat(Toppboy @ 29.03.12 - 23:16) <{POST_SNAPBACK}>
Veldig enig. Europa får gjøre hva de vil, men UK er sikra mine stemmer i år. Ser GJERNE at han får 12 poeng framfor Loreen. Jublet da Paradise Oskar fikk eneste 12er av Norge i fjor. Håper på noe like fortjent i år.

Enig!!Uk fortjener 12'ern langt mer enn eurodancen til sverige. Og jeg tror det hadde vært bra for Norge og vise at vi stemmer på låta og ikke på naboer. Det var mange rundtomkring som kritiserte Norges poenggivning i fjor, 12 til Finland og 10 til Sverige osv... Det er så dumt å gi våre naboer høye poengsum år etter år... Slik som Hellas og Kypros bytter 12'ere hvert år!

#10 KristinaNo

KristinaNo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,977 posts
  • Interests:Musikk, humor og alvor

Posted 30 March 2012 - 01:18 AM

Sitat(Keith Timmons @ 29.03.12 - 23:08) <{POST_SNAPBACK}>

Dette svaret forventer du nok.. laugh.gif Og for å ta det uthevede først med en melding fra "sjangernerden": Vals er en takt, ikke en sjanger. Valsen finnes i absolutt alle musikksjangre jeg kan komme på, om man ser bort ifra dance og de der. biggrin.gif

Komposisjonen til "Love will set you free" er ikke dårlig, absolutt ikke, den er helt grei. Ikke veldig originalt kanskje, men det behøver det jo ikke alltid å være. Men det som irriterer meg med bidraget er arrangementet, for det er flatt og klisjepreget. Det aller mest vanlige arrangementet for denne typen vals er nettopp strykere, piano og gitar, så britene har absolutt sjangerlåst sin vals til klassisk pop slow waltz, en balladevals som du finner på absolutt alle lovesong - CD'er/LP'er siden.. vel, i alle fall siden The Commodores (Lionel Richie) brukte nettopp dette arrangementet på super - alltime - verdenshiten "Three times a Lady" på slutten av 70 - tallet. Og med det syns jeg eksakt motsatt av deg, de har absolutt satt sin vals i en tvangstrøye av det mest kommersielle og kjedelige som er mulig å gjøre med en vals.

Jeg forstår selvfølgelig at britene mener å spille på Humperdincks navn og ry, men dette er så forutsigbart og tannløst at det blir for kjedelig. Det finnes så mange nydelige arrangementer for en vals som dette, jazz for eksempel, blåsere var bare et eksempel på alternative soloinstrumenter til den typiske gitar/fiolin/piano. Og jazz er noe som også ville kledd Engelberts stemme og alder perfekt. Da ville man fått assosiasjonen til Engelberts croonerbakgrunn, samtidig som han fikk vist noe som ikke var like forutsigbart og utdatert/oppbrukt.

Dette er en nydelig vals i jazzarrangement, og det ville fått frem noe særegent og nydelig i "Love will set you free".

Edited by KristinaNo, 30 March 2012 - 01:20 AM.

#11 jodlebirger2

jodlebirger2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,374 posts

Posted 30 March 2012 - 02:33 AM

Hadde låta vært arrangert som en jazzlåt så hadde jeg ikke likt den. Jeg er ikke noe glad i jazz, og liker heller ikke den Silje Nergaard låta du lagde en link til. Men kanskje juryene hadde likt den da.. siden de favnet om Italia i fjor. Men disse juryene er jo mer uforutsigbare enn folk flest, så man vet jo aldri.

#12 Keith Timmons

Keith Timmons

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,260 posts

Posted 30 March 2012 - 07:47 AM

Sitat(KristinaNo @ 30.03.12 - 00:18) <{POST_SNAPBACK}>
Vals er en takt, ikke en sjanger.

Og jeg har da heller ikke sagt noe annet. Jeg har faktisk ikke nevnt "vals" med så mye som et ord. Det jeg mener med sjanger, refererer til det arrangementet du beskrev i en tidligere tråd. Med storband og full Frank Sinatra-pakke. Greit nok at du ønsker deg det, men det gjør altså ikke jeg. For meg blir det klisjefylt og platt.

#13 Malene

Malene

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 10,689 posts

Posted 30 March 2012 - 07:58 AM

Sitat(Keith Timmons @ 29.03.12 - 23:08) <{POST_SNAPBACK}>
Du og jeg og vi tre smile.gif

De tre musketerer. wink.gif

Altså, for meg er denne låta noe som ikke trenger disse sjangeranalysene og alt det pirket som jeg også ellers er ivrig med på her inne. Når jeg først hørte den ble jeg rørt og glad. Og blir det fremdeles hver gang jeg hører den. Noen ganger er det nok. " Hadde den vært bedre sånn eller slik"- diskusjonen er unødvendig for min del.
Som Zappa noen ganger sier: IKKE RØR. smile.gif

#14 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 30 March 2012 - 08:02 AM

Storbritannia har et fornøyelig bidrag i år. smile.gif Absolutt blant de bedre, men jeg tror det at den åpner showet ødelegger litt for mulighetene i toppen. En veldig rolig låt som starter - tror ikke det er bra. Men den er ikke fortapt. Jeg tror juryen kommer til å uppskatte et sånt bidrag. wink.gif

#15 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 8,477 posts

Posted 30 March 2012 - 08:06 AM

Hadde det kun vært juryer som hadde bestemt, tror jeg den ville ha vært med å kjempet om seieren.
Dessverre så blir det for kjedelig for publikum, hvor staffasje betyr langt mer enn innhold.

#16 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 30 March 2012 - 08:17 AM

Sitat(jodlebirger2 @ 29.03.12 - 23:34) <{POST_SNAPBACK}>
Men det er mange låter som ikke har vunnet, som allikevel har blitt klassikere, f.eks. Congratulations... Så vi får håpe at denne blir det og.

Congratulations, Volare, Eres tu. cool.gif

Søker man på YouTube er det nettopp Volare og Eres tu, sammen med bl.a. Nocturne, som er mest populære og huskes for ettertiden. smile.gif

Så ettertiden kan være mer rettferdig enn man aner. biggrin.gif

Tviler sterkt på at om noen år er det Running Scared som vil bli husket best fra 2011. tongue.gif Eller I Wanna, Insieme 1992, Rock Me fra sine år. cool.gif

Edited by eric82oslo, 30 March 2012 - 08:18 AM.

#17 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts
  • Interests:Musikk / Musikk-konkurranser / Reising / Reiseliv / Oppdagelsesreiser / Andre kulturer /Språk / Spansk / Engelsk / Italiensk / Film / Kunst / Arkitektur / Farger / Internasjonal politikk / Obama / Gandhi / Fotografering / Bartending

Posted 30 March 2012 - 08:22 AM

Sitat(KingCreole @ 30.03.12 - 08:06) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde det kun vært juryer som hadde bestemt, tror jeg den ville ha vært med å kjempet om seieren.
Dessverre så blir det for kjedelig for publikum, hvor staffasje betyr langt mer enn innhold.

På den annen side var det ikke mye staffasje i disse bidragene f.eks. (selv om de kom et stykke fra seier). smile.gif

(Stronger Every Minute)

http://www.youtube.c...;feature=fvwrel (Me And My Guitar)

(Is It True)

http://www.youtube.com/watch?v=eDPOw7ARQBE (Angel)

Edited by eric82oslo, 30 March 2012 - 08:23 AM.

#18 eric82oslo

eric82oslo

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,167 posts

Posted 30 March 2012 - 08:36 AM

Sitat(jodlebirger2 @ 30.03.12 - 00:30) <{POST_SNAPBACK}>
Enig!!Uk fortjener 12'ern langt mer enn eurodancen til sverige. Og jeg tror det hadde vært bra for Norge og vise at vi stemmer på låta og ikke på naboer. Det var mange rundtomkring som kritiserte Norges poenggivning i fjor, 12 til Finland og 10 til Sverige osv... Det er så dumt å gi våre naboer høye poengsum år etter år... Slik som Hellas og Kypros bytter 12'ere hvert år!

Det er ikke dumt når det er fortjent, slik som i fjor. cool.gif Men tror nok det var juryene som sørget for at Saade ikke endte opp med 12ern til slutt, uten at jeg kan si det helt sikkert, siden vår dyktige programleder tross alt roste Paradise Oskar opp i skyene på forhånd, helt fortjent naturligvis. smile.gif

#19 Toppboy

Toppboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,241 posts

Posted 30 March 2012 - 08:38 AM

Sitat(jodlebirger2 @ 30.03.12 - 00:30) <{POST_SNAPBACK}>

Vi er ikke et hakk bedre enn Balkan-landene, men akkurat i fjor synes jeg Finland fortjente 12 poeng selv om de er våre naboer. Jeg husker med glede i 2005 da vi gav ETT stusselig poeng til Sverige og den dårlige "Las Vegas". Terry Wogan fikk hakeslepp på direkten biggrin.gif

#20 KIELIA

KIELIA

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,883 posts

Posted 30 March 2012 - 08:57 AM

Sitat(Toppboy @ 30.03.12 - 08:38) <{POST_SNAPBACK}>
Vi er ikke et hakk bedre enn Balkan-landene, men akkurat i fjor synes jeg Finland fortjente 12 poeng selv om de er våre naboer. Jeg husker med glede i 2005 da vi gav ETT stusselig poeng til Sverige og den dårlige "Las Vegas". Terry Wogan fikk hakeslepp på direkten biggrin.gif

Paradis-Oskar var min favoritt i fjor, og Eric Saade hakk i hel. (Likte Manboy året før også.)

Og så har Danmark vært topp 5 for meg siden 2010. Da liker vel både jeg og resten av den norske befolkning våre nabolands låter best!? ELLER skal vi stemme på de vi har lenger ned på lista fordi vi ikke skal stemme på de nordiske? dry.gif
Youhanna og Island var forresten min favoritt i 2009! Hadde vært nesten like glad om hun hadde vunnet! Desverre eller heldigvis var det en med fela som begeistret europa mer. biggrin.gif

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users