Jump to content

Photo

Deres Dom: Island

• Please log in to reply
56 replies to this topic

#1 OSLO/LISBOA2009

OSLO/LISBOA2009

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,748 posts

Posted 25 March 2012 - 12:23 PM

Island står igjen som det eneste landet i Norden som ikke har vunnet Eurovision Song Contest. Allikevel har de glimtet til med hederlige plasseringer som blant annet sølv i 1999 og 2009 og 4. plass i 1990. Deres nasjonale uttagning som går under det klingende navnet Söngvakeppni Sjónvarpsins, har en særregel om at alle sanger må framføres på islandsk, men muligheten for å oversette sangen til engelsk i ESC er der fullt ut. Regelen ble innført ifjor, og alle sangene var på islandsk før det vinnende bidraget til Sjonnis Friends ble oversatt til engelsk før finalene i Düsseldorf. I år ble det arrangert tre delfinaler med fem sanger og til slutt sto det igjen 7 sanger i finalen den 11. februar. Der ble det valgt to sanger som gikk videre til en superfinale. Det sto mellom boybandet Blár Ópal og duoen Gréta Salóme/Jonsi. Vinneren ble sistnevnte, med sangen "Mundu eftir mér" (Husk meg), som nå er oversatt til engelsk under navnet "Never Forget".
Jonsi, eller Jón Jósep Snæbjörnsson, som er hans fulle navn, som ble født i 1977 i Akureyri nord på Island er en gammel kjenning i ESC-sammenheng. I 2004 representerte han Island i Istanbul med powerballaden "Heaven" og endte til slutt på en 19. plass. Han hadde da akkurat startet sin solo-karriere etter mange år som en del av gruppen "Í Svörtum Fötum" (I svarte klær). Men til tross for at medlemmene av gruppa gikk hver til sitt har de i nyligere tid dratt sammen på turne. Han har også deltatt på en barneplate og spilt Danny i en islandsk oppsetning av Grease der han spilte mot Birgitta Haukdal (Island 2003), som spilte Sandy. Han har også i likhet med Åge Steen Nilsen gått fra MGP til å være programleder i Singing Bee! laugh.gif I 2007 prøvde han seg igjen i den islandske uttagningen med sangen "Segðu Mér" som måtte bukke for en annen gammel kjenning i islandsk (og norsk) MGP-business, nemlig Eirikur Haukkson. Jonsi bor idag i Reykjavik med sin kone og to barn.
Greta Salóme Stefansdottir ble født i 1986 og startet å spille fiolin når hun var 4 år gammel. Hun var et naturtalent og kom inn på Reykjaviks College of Music 13 år gammel. Mellom 2004 og 2008 gikk hun på Islands Kunstakademi hvor hun tilslutt tok en bachelorsgrad i avansert vokalteknikk. Hun jobber den dag i dag for å ta en mastergrad i samme fag. Hun har skrevet sangen og hadde faktisk med ytterligere et bidrag i den islandske finalen, men det var til slutt "Mundu eftir mér" som vant, som ble framført med Jonsi. "Never Forget", som den nå heter er en dramatisk ballade med et lett folkelig preg som byr på Gretas eksepsjonelle fiolinferdigheter.

Studio-versjon (engelsk):
Studio-versjon (islandsk):
Live-versjon (islandsk): http://www.youtube.com/watch?v=rvjsToUgcLM

Min dom:

Vakkert, mystisk og dramatisk... Men veldig påtatt og typisk ESC. Litt "Fairytale", litt Evanesence og litt Yohanna. Det er fint nok og det trekker ikke veldig ned, men jeg føler det liksom litt "Jaja, denne her kjenner jeg, du". At sangen ble oversatt til engelsk skadet ikke veldig, en veldig fin oversettelse. Jeg elsker "Heaven" i 2004. syns den fortjente bedre, og jeg syns egentelig at den er langt bedre enn årets islandske bidrag. Allikevel masse lykke til til Island! smile.gif

4/6

#2 Malene

Malene

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 10,687 posts

Posted 25 March 2012 - 12:27 PM

Den er veldig storslagen. Men treffer meg ikke helt. Kan bli en bra plassering, dette.

4/6.

#3 knp

knp

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,555 posts

Posted 25 March 2012 - 12:41 PM

For meg så er Island utrolig kjedelig.Faller ikke for den i det hele tatt.1/6.Da er jeg riktig snill...

#4 KingCreole

KingCreole

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 8,458 posts

Posted 25 March 2012 - 12:44 PM

Dramatikk ispedd etniske toner. Over middels, men for mye lettvekter til at totalinntrykket blir topp.

Terningkast 4.

#5 Lisa2

Lisa2

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,646 posts

Posted 25 March 2012 - 12:49 PM

Den er ikke dårlig, men jeg er redd den kan bli for kjedelig for Europa. Tror ikke den kommer seg videre fra semi-finalen.

3/6

#6 Kirie

Kirie

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 4,240 posts

Posted 25 March 2012 - 12:49 PM

Dette treffer virkelig blink hos meg. Og for en kontrast til Montenegro. Håper virkelig at Island gjør det bra i år, det fortjener dem.

Terningkast: 6

#7 ninus

ninus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,231 posts

Posted 25 March 2012 - 01:08 PM

Terningkast: 2

#8 Zappa (the Viki

Zappa (the Viki

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 5,205 posts

Posted 25 March 2012 - 01:18 PM

I år stiller Island med Nordisk Mytisk Musikk, en sjanger jeg liker veldig godt. Island er kjempebra i år. Helt i toppen hos meg. -På andreplass.

Så det må bli TERNINGKAST 6!

#9 Vendelay

Vendelay

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,673 posts

Posted 25 March 2012 - 01:30 PM

Jag vill verkligen gilla Islands bidrag. Det har allt... mystik, fioler, dramatik.. Det är intressant och vackert...

Det är precis en sådan låt som jag borde älska, men ändå blir jag inte fängslad av den. Första gångerna jag lyssnade på Islands bidrag kändes det rörigt och osammanhängande. Jag fick inte grepp om melodin. Så fort jag började svepas med i melodin så bytte den riktning och jag tappade bort mig igen.

Jag önskar att jag kunde älska den, för jag känner att den har potential, men tyvärr blir det bara en svag 4:a från mig (faktiskt bara en 3:a efter första lyssningen, men den har vuxit lite sedan dess). Jag tycker något bättre om den på isländska än på engelska, men översättningen är okej så det drar inte ner betyget.

Tärningskast: 4

Edited by Vendelay, 25 March 2012 - 01:34 PM.

#10 northfrom

northfrom

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 589 posts

Posted 25 March 2012 - 01:53 PM

Da er ingenting æ heller ønske enn at Island ska få seg en seier snart!

Om låta så e æ litt enig i de som sier at melodien er litt "uhåndgripelig"
Vet liksom ikke helt om æ ska like dette, eller forholde meg likegyldig til dette.
Synes dessuten den gjorde seg best på Islandsk!

Men sia da er Island, så bli da terningkast: 4

#11 Chef Samebror

Chef Samebror

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 540 posts

Posted 25 March 2012 - 01:54 PM

Jeg synes dette er en bra sang, en av de beste i sin semifinale uten tvil. Og klarer Bjelleklang 2.0 som var med ifjor å kvalifisere seg for en finale, burde denne også klare det. Men det eneste jeg er redd for at den fort kan bli litt anonym opp i det hele, noe som er synd. Men jeg gir den en sterk 4/6

#12 andehaj

andehaj

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,096 posts
  • Interests:MGP, ESC og Pokémon

Posted 25 March 2012 - 02:07 PM

Synes det er en fin låt, men det er et eller annet som mangler...
Vakler mellom sterk 4 og svak 5, men tror det får bli en sterk 4.

#13 Emmet

Emmet

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,553 posts

Posted 25 March 2012 - 02:10 PM

Jeg tror jeg kan bruke copy/paste fra Vendelays innlegg, for på papiret er dette en låt jeg absolutt burde like, men av en eller annen grunn klarer jeg ikke bli begeistret for den. Den virker litt beregnende konstruert på meg, som om de har tatt alle de "riktige" elementene som et ESC-bidrag burde ha og sydd dem sammen, men helheten blir mye svakere enn de enkelte bestanddelene.

Siden Vendelay vippet opp til en svak firer, tror jeg at jeg lander på andre siden - en sterk 3.

#14 t-kar80

t-kar80

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,907 posts

Posted 25 March 2012 - 02:49 PM

Småpent, men litt forglemmelig. Startnummeret tror jeg dessverre feller Island i år.

Terningkast 4

#15 scala

scala

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 1,427 posts
  • Interests:Fotball, musikk, bl.a. Melodi Grand Prix/Eurovision Song Contest, sykling, sport generelt, film

Posted 25 March 2012 - 03:02 PM

Har det vanskeligste startnummeret.

Denne liker jeg ganske godt. Kunne vært laget for mange år siden, men jeg liker å høre igjen elementer fra tidligere tider.

Terningkast 4. (pluss)

#16 stellamira

stellamira

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 105 posts

Posted 25 March 2012 - 07:58 PM

Årets bidrag fra Island bare vokser i mine ører...vakker låt. rolleyes.gif

#17 DeadSinceSeptember

DeadSinceSeptember

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 171 posts

Posted 25 March 2012 - 08:31 PM

Island er en av mine favoritter i år, eg liker at de har klart balansen mellom de nordiske tradisjonene og moderne musikk. Jeg virkelig unner Island en seier. Etter min mening burde de ha vunnet i 1999 når de kom på andre etter det jeg mener er en av historiens verste vinnere, men jeg skal ikke gå mer inn på det, man skal vurdere det som er og ikke tenke på hva som burde vært. Det blir dessverre ikke full pott på Island i år selv om det er en av de jeg liker best, i år er det rett og slett ingen som er gode nok for terningkast 6 i mine ører. Som flere har nevnt Never Forget mangler det lille ekstra, men for meg holder det til en svak 5.

#18 Solsikken

Solsikken

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 602 posts

Posted 25 March 2012 - 09:12 PM

Jeg kan egentlig ikke sette helt ord på hvorfor denne sangen fenger hos meg. Det er et eller annet med melodien som fengsler meg. Sangerne er flinke de også.

Terningkast: 6. smile.gif

#19 Toppboy

Toppboy

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,226 posts

Posted 25 March 2012 - 09:30 PM

Fin og dramatisk melodi med to vakre sangere som kler hverandre. Låta mangler et tydelig høydepunkt, noe som kan gjøre at den blir litt småkjedelig i lengden. Tøft startnummer, men kan gå videre med en sterk fremføring.

4/6

#20 Danmark

Danmark

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 3,585 posts

Posted 25 March 2012 - 10:33 PM

Island leverer flotte gamle nordiske toner i år, i form af en smuk duet, som uden tvivl kommer til at få en hjælpende hånd af Danmark i semifinalen.

6

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users