Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
psykopaten... BØR STOPPES I BARNDOMMEN
pearelli@a4.no
post 20.01.03 - 17:16
Innlegg #1

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 13.12.2002
Bruker nr.: 9 268

MOBBERE HAR SANNSYNLIGVIS NOEN "INTERESSANTE" TILFELLER AV NOEN FORELDRE....ONDT AVLER ONDT.
Go to the top of the page

+Quote Post
mslecter
post 25.02.03 - 06:00
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 23.01.2003
Bruker nr.: 10 073

Jeg er enig med deg.
Foreldre er aldrig uten skyld.
Det er tross alt foreldrenes ansvar å oppdra deres ekle avkom til å bli samfunnsnyttige personer.

Dersom dette ikke skjer, har foreldrene definitivt det meste av skylden for at dette IKKE skjer.

Det å velge å få avkom medfører tross alt mye ansvar.

Man kan ikke bare si at det skyldes dårlige lærere etc.. det er altfor lettvint.
Hovedansvaret for oppdragelsen ligger UANSETT på foreldrene.
Uansett om de er alene eller ei.

Alt annet er bare dårlige unnskyldninger.

Og hvis noen mener jeg tar feil, så går jeg automatisk ut fra at de er barnløse.

+Quote Post
Terrible
post 23.04.03 - 01:58
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 28.01.2003
Bruker nr.: 10 181

Er ikke dette et eksempel på at kvinner bør være mer hjemme med barn? At arbeidende mødre ikke er det beste for avkommet? Likestillingen har jeg debattert i flere tema: Om selvmord og familiedrap. Der mener jeg at likestillingens bakside kommer fram. Jeg er for likestilling, men med visse forbehold. Jeg tror at kvinner og menn er forskjellige, og at samfunnet bør fokusere på de positive sider ved kjønnene, og oppmuntre kvinner til mer omsorgsarbeid for barn, syke og eldre, slik tradisjonen er. Da vil menn kunne få rom til å ta seg jobb og stifte familie uten å måtte kjempe mot kvinner som er ute etter å realisere seg innen et felt som er maskulint. Det bør ikke bli slik at menn må bli hjemmeværende fedre. Jeg finner det absurd og umoralsk.

+Quote Post
trixi
post 23.04.03 - 08:17
Innlegg #4

Fast bruker

Ble medlem: 20.11.2002
Bruker nr.: 8 821

Forvaklet!

+Quote Post
mslecter
post 26.04.03 - 02:18
Innlegg #5

Fast bruker

Ble medlem: 23.01.2003
Bruker nr.: 10 073

Hei!
Det var slett ikke det jeg mente.
Utearbeidende foreldre er like ansvarlige for avkommets holdninger som hjemme-arbeidende.
Her er det ingen forskjell.

Forskjellen ligger KUN i foreldrenes kvalitet.
Og denne MYTEN om at det er ikke foreldres feil hvis avkommet blir kriminell, eller narkoman, er kun en MYTE!
Jeg var selv dagmamma for en gutt, som idag er til avvenning fra narkotika.
Han fikk ALT.
Men IKKE skikkelig kontakt med sin mor. Hun var altfor opptatt med å modernisere huset, sminke, og klær.
Men dypere samtaler var det IKKE snakk om.
Hun leser ingen aviser, ser ikke nyheter, leser ikke bøker.
Etter hennes mening er det greit så lenge fasaden er i orden.

+Quote Post
Terrible
post 27.04.03 - 20:16
Innlegg #6

Fast bruker

Opprinnelig skrevet av mslecter
Utearbeidende foreldre er like ansvarlige for avkommets holdninger som hjemme-arbeidende.

Jo, men hvor mye tid får ungene med voksne, når foreldrene er borte hele dagen? De er på barnehage og skole og får litt voksenkontakt der, men er det godt nok for alle? Nei tror jeg. Noen har mer behov for foreldrekontakt. En kontakt som ingen andre kan gi. Unger trenger oppmerksomhet fra noen som de stoler 100% på. De kan ikke stole 100% på alle de treffer.

+Quote Post
Terrible
post 27.04.03 - 20:18
Innlegg #7

Fast bruker

Fet [I]Kursiv[I] Virker ikke?

+Quote Post
trixi
post 30.04.03 - 18:59
Innlegg #8

Fast bruker

Ble medlem: 20.11.2002
Bruker nr.: 8 821

Opprinnelig skrevet av Terrible
Jo, men hvor mye tid får ungene med voksne, når foreldrene er borte hele dagen? De er på barnehage og skole og får litt voksenkontakt der, men er det godt nok for alle? Nei tror jeg. Noen har mer behov for foreldrekontakt. En kontakt som ingen andre kan gi. Unger trenger oppmerksomhet fra noen som de stoler 100% på. De kan ikke stole 100% på alle de treffer.

Jeg lurer på hvem av foreldrene Terrible sikter til,når han nevner at foreldrekontakt ikke bare er viktig ,men avgjørende.
Kanskje har du forandret synspunkt siden "sist"...eller er det slik at det er mammakontakten som burde vært større fortsatt?

+Quote Post
Supersoppen
post 13.06.03 - 15:36
Innlegg #9

Ble medlem: 13.06.2003
Bruker nr.: 12 737

å si at barn blir narkomane for at foreldre svikter er vel litt drøyt vel.....

I en familie der det er flere barn kan et av dem havne på skråplanet
selv om dem andre skikker seg fint.
man er ikke nødt å ha gjort noe galt som foreldre selv om et av barna havner utenfor.

Mobbere er som oftest dem som havner i misbruk eller kriminelle miljøer når dem blir voksne
derfor er det viktig at dem blir stoppet i barndommen.
Det må gjøres i samarbeid med skole, helsesøster og foreldre.

Finnes ikke noe fasitsvar på dette siden alle mennesker er forskjellige. og ingen kan si at jeg er bedre enn dere til å oppdra....
Det vet man aldri før barna er voksne.
Alle kan få et barn som ikke oppfører seg

+Quote Post
Supersoppen
post 13.06.03 - 15:46
Innlegg #10

Innlegget over av Supersoppen (altså meg), er ikke skrevet av meg, men min mor.

+Quote Post
Supersoppen
post 13.06.03 - 16:01
Innlegg #11

Er det noen av dere som skriver her som i det hele tatt har barn? Og da er det ikke snakk om ett, men kanskje to eller tre? Og ikke barn som fortsatt er under 5 år gamle, men barn som er 15-16 eller eldre?

Vel, det virker ikke helt slik. Noen av dere er kanskje heldige og har 3-4 unger som har vokst opp og blitt skikkelige alle sammen, men sånn er det ikke alltid.

Noen ganger kan barn, som får aldri så mye oppmerksomhet og kjærlighet havne "uttafor" når de blir eldre, det er ikke alltid riktig å skylde på barndommen.

Og Terrible; Unnskyld meg - men jeg blei ganske irritert over det du skreiv om at det er et tegn på at kvinner bør være mere hjemme. Jeg er ingen rødstrømpe-fanatiker, og mener at de som kjemper som gale for likestilling egentlig ikke kjemper for likestilling, men for at damene skal ha det bedre enn mennene ;) Allikevel, jeg blei irritert over det du skreiv.

Hvorfor skal ikke jeg - som har gode karakterer fra skolen og har lyst til å komme videre her i livet, få lov til det bare fordi jeg er "kvinnfolk"? Om jeg får barn - selvfølgelig skal jeg ta meg av dem! Men er det ikke like mye mannens oppgave? Det mener i alle fall jeg! Dessuten er det faktisk tilfeller der mannen har større interesse for å være hjemmeværende enn det dama har. Dessuten, alenefedre greier vel like bra å ta vare på ungene som en alenemor!?

Om det er mora eller faren som er hjemme med ungen(e) bør i hvert fall ikke ha noe særlig å si for om ungene blir narkomane eller ikke... (Men mindre mannfolk har dårlig påvirkning på unger?!)

+Quote Post
dravido
post 02.04.10 - 10:33
Innlegg #12

Fast bruker

Ble medlem: 17.02.2003
Bruker nr.: 10 644

[quote name='pearelli@a4.no' date='20.01.03 - 15:16' post='71523']
MOBBERE HAR SANNSYNLIGVIS NOEN "INTERESSANTE" TILFELLER AV NOEN FORELDRE....ONDT AVLER ONDT.
[/quote]
Her har vi jo et nytt eksempel på at folk bør se litt på nyansene i kompliserte spørsmål uten og komme med bastante forhastede konklusjoner!

Tror du, for å ta et eksempel, i min kommune hvor det statistisk befinner seg 16 psykopater, og..ja, kanskje ca. 30 "barn" av disse, tror du da virkelig at det reelt befinner seg 16 psykopater her og 30 barn av disse? Naturligvis ikke, det ville ha vært litt av et sammentreff isåfall.

Dessuten, britene bruker et uttrykk som at løvet faller ikke så langt fra trærne, vi benytter epler for illustrere det samme.
Men veldig ofte faller både løvet og eplene uendelig langt fra trærne, man kan ikke stigmatisere alle psykopatofre som psykopater.

Ondt avler nok ofte ondt, men dersom psykopatenes barn har ansvarlige mennesker i sin nærhet som kan gi støtte til barna av psykopater, vil de ofte, selv om de måtte ha i seg noen negative disposisjonsgener dersom psykopati i noen tilfeller kan være arvelig, kunne utvikle seg til å bli både harmoniske og velfungerende mennesker.

(Noe jeg selv har observert er at psykopatenes barn ofte blir totalt annerledes enn den med personlighetsforstyrrelsen, dette tror jeg nok er en veldig sammensatt greie, der noe fast mønster ikke eksisterer, men der et sammenfall av tilfeldigheter nok er det mest fremtredende).

Dette innlegget har vært redigert av dravido: 02.04.10 - 10:34

+Quote Post
Lars Ola Eide
post 30.08.10 - 18:29
Innlegg #13

Aktiv bruker

Ble medlem: 23.10.2007
Fra: Skjåk
Bruker nr.: 37 839

[quote name='pearelli@a4.no' date='20.01.03 - 17:16' post='71523']
[/quote]
Så helst bør dei skytast, alle som ein?

Er det nokon som veit noko om foreldra til dagen mobbarar var mobbarar sjølve? Eller vart dei mobba?

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 25.05.13 - 15:50 RSS