Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

> Gå til nettsiden

nrk.no/puls

Reply to this topicStart new topic
Kurering av forskjellige angstlidelser.
dravido
post 01.04.10 - 22:30
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 17.02.2003
Bruker nr.: 10 644

Det foreligger desverre svært få muligheter for angstpasienter å bli friske igjen, psykiatrien holder fast på tidligere teorier om behandling selv om disse forlengst nok burde vært forlatt.

De mener f.eks at sosial angst kan kureres ved at man eksponerer seg for det man har angst ovenfor. Dette vil nok kunne fungere på et slags vis for en del pasienter men avgjort ikke alle, spesielt ikke hvis det ikke kan evnes å kunne forstå at mer dyptgripende problemer som ligger til grunn for den sosiale angsten må forsøkes behandles først.

Det å kunne utvikle mer hensiktsmessige medisiner er nok veldig vanskelig, siden det gjerne bare gjøres en liten endring i tidligere formler til medisiner for å kunne innkassere mest mulig penger for legemiddelselskapene i kopibeskyttelsesperioden, når denne tiden har utløpt på de forrige.

Det å kunne utvikle helt nye tankeprosesser vil ta svært land tid, og i mellomtiden vil veldig mange pasienter lide mye helt unødvendig.

Så hvordan kan pasienter hjelpes best mulig uavhengig av psykiatrien og legemiddelindustrien, tro?
Go to the top of the page

+Quote Post
dravido
post 03.04.10 - 12:00
Innlegg #2

Fast bruker

Er det kanskje noen som kan se for seg hvordan flest mulig kan få hjelp under de rådende forhold?

+Quote Post
dravido
post 05.04.10 - 20:43
Innlegg #3

Fast bruker

Jeg får ikke samlet meg, jeg er prfeksjonist til tusn, og jg kan ikk hle tiden skrive gfyrtwd det må værd nogenlund korrkt skrvt, ellrs går all energi ut i ergrels.pc- må fiksses, igjen.

Det jeg prøver å nedfelle er bar som n slas kladd, og jeg vil når jeg er ferdig med kladdn se om det r noe å bygge vidr på.

Bade flunitrazepam og diazpam r jo benzodiazapinr, derfor er formlne nær idntiske. Disses forløper var f.eks Librium første bzd medisin kom vel rundt 1959..tror jg. De har vist at de har et iboende misbrukerpotnsiale, særlig for sårbar gruppr i samfunnet.
For i det hl tatt å begynne å benytt disse medisinen dersom man har angst, må man prøve andr altrnative mdisiner først.
Mdisiner som mianserin kan hjelp, man bør vel også forsøk ut all SSRI mendisiner også, MAO-hemmer dersom man ikke har opplevd noen bedring av terapeutisk betydning av non av dee ovrnvnte bør man vel prøve seg fram litt, finner man ingen lindring er mitt forslag at man begynnr på bzd for å se om det kan avhjlpe angstens intensetet. Denne r uhyre smertfull når dener på det verste hos mange vurdrer mange å avslutt livet, men hr er t lite paradoks, såvidt jrg har fått oversikt over r det veldig få angspasientr som begår selvdrap. Litt sammnheng med rdsl for å dø kansjke.

Mn man må være uten rusbehov drsom dt skal vær forsvarlig å starte administrasjon av bzd, og diss medisinene er hller ikke noen vidundre, langt ifra, ialledall dersom man har invalidisrende angst, men de gjør livet verdt å leve, drfor har de jo n vrdi

De fleste, mn ikke all vil oppdag etterhvert at d bgynner å mist sin effkt, da må man ikk øke dosn, iallefall ikke lngr i tid.
mistr man mye av ddffekten av bzd bør man rgne med at t videre bruk av diss ikk har noen hensikt.

De som følr seg bedre av disse og ike utviklr tolrans ovenfor drm er de som egnr sg best til å benytte disse. Diss r nok relativt få. Men man meå også ta høyde for eventuelle skader av disse ved langtidsbruk, mennoen vil ha betydelig hjlp av dem hele livt

Undr utviklingen av nye mr hensiktsmssige mdisinr enn de vi har i dag vil man kunn dra nytte av mange feiltrinn som har blitt gjort undr utvikling av ny medisiner tidligere. Man kan jo ikke dra tilbake til squre one, man må dann seg et mønster over utviklingen av tidligre tidrs formlr for mdisiner, og forsøk å kvitt seg med uhnsmssig tankegods.
Man må finne et balansepunkt, og man må bvege seg sakte fram. Med andr ord målrettet uten plass til å jump to conclutions, but on the othr hand, being too afraid to fail is also an obstical for progress. I think its vital for th progress in ordr to develp new far better medicines is that those ith the highst potentials upstairs come together, and perhaps the most important traits are abilty to compromise..a sort of anothr of Castros early slogans -Valen todos- the very fact that every woman and man on this earth of ours have the same value. In respect as to the intrpretation of the mening of what I ment is that evryone around the table must be treated with the same respect regardless background education, gender, religion and culture.
But they have to be able to listn to others, and thre can not under any sircumstance be any room for personal fame fortune or glory-attitudes, this is paramount. Working together with the same aim in sight.
This might altso be able to contribute to change some of the fruitless attitudes far too common.

For å vende tilbake til disse dzd derivatene, siden d er til såpass liten nytte for majoriteten som d er er kenskje en videreutvikling av deres formler ganske formålslåst, men akkurat der r jeg ikke sikker for de hjelper mange, så det r mulig at foreskrivingen av disse bør bli mer libraj inntil medisinr av mer kurativ art har blitt utviklet.

Noe som er svært viktig for angstpasinter er hele tiden å følge kroppens signaler, ikk motarbeide dem, da brukes mye uhesiktsmessig energe, og det neste man har igjen for det er enda mre angst.SVÆRT VIKTIG Å HUSKE I ENHVER SAMMENHENG. Angst kan jo gi noen utslag som kan virkre nsnål på andr, men gjør det du føler for, dersom du har angst, og for all del ikke bry seg om de som sern det snåle man måtte finne på enten dt er avledningsmanøvre eller hva det r angstpasientr legger seg til

Ja, hvor er jeg nå kommet. Siden jeg tilfeldigvis er født med en viss evne ang. formler kan jeg muligvis være noe md på dette arbeide. Før jeg dveler noe mer med det vil jeg få seriøst vurdert av andre om jeg har kapasitt til å bidra noe i det departmentet.

Hard labour and very meticulous as well.

FDA representerr en stor hingring i denne sammrnheng, tror jg, men jeg må danne meg et mønster ovr dres tankegang ogse om det de ofte kommer trem til r i samsvar med det som gir størse økonomisk utbytte eller de er drevet mer av etiske prinnsippr. Det siste burde jo ha vært en slvfølg, men krefter der mye makt og penger er inn i bildet drivves skjldent frmover båert av moralprinnsipper.

Fremtidens mdisinr må ha i sg det beste fra de som forlngst burde vært forlatt, men ikke nødvendigvis som utgangspungt...
Fur å tilnærme seg noe så fundamentalt viktig som strukturene til frmtidens medisinr innenfor angst (og anre typer psykiske lidelser jeg har lite kunnskaper om og ikk vil ha tid til å sette mg inn i)må jeg lese alt som kan finnes om dette på nettet, kontakte pr.mails dem jeg utfra min minimale kunnskap om dette synes innehar de sterkste holdningene, og har startet sintt råmateriale til sine mulige fremtidige formler med alle de forutsetningen man MÅ ha helt i bunn AV EN UHYRE LANG PROSESS.

eget grunnprinnsipp...har ikke noe.. men..progress has never harmed anyone, the harm has been done by the "progressive".
Det var litt fornuft i det der, kan slikt kopibeskyttes tro, slik som middelmådige medisiner.
Sikkert noen som har skrevet det tidligere og.

I give myself a break.

+Quote Post
språkforsker
post 20.04.10 - 14:43
Innlegg #4

Ble medlem: 20.04.2010
Bruker nr.: 42 826

Hei,

du verden! Det var da mye du skriver om deg selv.

Først med data : ta det med ro og ikke press for mye tastaturet inn.Du kan skrive fort men det ødelegger maskinen din til slutt. tenk som om du spiller på piano da. Du kan ikke hele tida trykke på for hardt.Da blir klangen agressiv.

Å snakke med noen som kan angst føre til at du ikke ser at du kan leve normalt.

Jeg tok aldri noen form av medisiner fordi jeg vet at pilene hjelper ikke om å bli frisk. Angst er ikke noe som kan måles, noe som kan tas ut av kroppen.

Angst er illusorisk som feks. Picasso sine malerier. Du tror på noe som ikke eksisterer og dette ligger i hjernen. Vi kan ikke ta hjernen fra deg liksom.

Du må jobbe med deg selv. Du styrer en maskin som du forstår lite av. ta din tid for å forstå deg.
Bruk for musikk, maling, rydd rommet hvor du sover, plukk blomster, gjør alt langsomt slik at hjernen din forstår hvordan kroppen din fungerer.

Livet der ute går fortere og fortere. Derfor er mange som deg som er utafor karruselen. Vi kan kommunisere med en som bor i New- Zeeland eller Japan... men man blir inne for å bruke data. Det fører til at vi bruker en "anti-sosial tid".
Bruk av medier som tv, internett tar fra din egen tid du egentlig trenger for å leve i realiteten.
GÅ UT! Treff folk, dra til et land du aldri har vært, slutt å spise kjøtt en stund.
Slutt å klage på andre ( farmasøytensindustrien ), eller finne en unskyldning for ikke å gjøre det du må.
Slutt å lese bruksanvisninger for de er altfor generelle. Men du tar det for gitt og for deg selv.

PS :Jeg noterer at vi er like med én ting : jeg stopper alt for å skrive ned idéer. Jeg er komponist og når jeg har en melodi som kommer, så må jeg skrive den fort.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.05.13 - 07:57 RSS