Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Kan noen forklare?
Grete F.
post 10.10.09 - 08:48
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 13.09.2004
Bruker nr.: 20 072

Jeg skjønner ikke hvorfor sjakk regnes som sport. Kan noen forklare det til meg?

Og nei, dette er ikke ment for å provosere - dette er et ærlig spørsmpl som jeg gjerne vil ha et forståelig svar på. Selv ville jeg kategorisert det innenfor andre deler av kulturen.
Go to the top of the page

+Quote Post
Nidud
post 11.10.09 - 10:12
Innlegg #2

Aktiv bruker

Ble medlem: 23.05.2009
Bruker nr.: 40 499

Sitat(Grete F. @ 10.10.09 - 07:48) *
Jeg skjønner ikke hvorfor sjakk regnes som sport. Kan noen forklare det til meg?

Og nei, dette er ikke ment for å provosere - dette er et ærlig spørsmpl som jeg gjerne vil ha et forståelig svar på. Selv ville jeg kategorisert det innenfor andre deler av kulturen.

Sitat
Med tavl på tunet dei strødde seg glade

Ordet sport har sitt opphav i atspredelse, lek og moro.
Den eldste formen for tidtrøyte i organisert form er brettspill.
De mest populære formene for moro ble lek mellom yrkesgrupper, da særlig de militære.
Sitat
gjallande geirar geirar skjefte, geirkast, geirleik av geirhæve fræge Herjafar

Kultur er en beskrivelse av det man lever av og produserer for å overleve i et geografisk avgrenset område, det man fanger/fisker og dyrker.

Når man ikke driver kulturarbeid driver man med atspredelse, lek og moro.
Sport er noe man driver med på fritiden og ikke profesjonelt.

+Quote Post
Terrible
post 12.10.09 - 21:58
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 28.01.2003
Bruker nr.: 10 181

Sitat(Grete F. @ 10.10.09 - 08:48) *

Jeg liker sjakk, og derfor tenkte jeg å hjelpe. Sjakk for meg er kun spill mot datamaskinen, eller med venner av og til. Jeg kan ha moro på mitt nivå, men mot de som spiller aktivt, på klubber og i konkurranser så er jeg altså barnemat og ingen reell utfordring. De store stjernene spiller sjakk dagen lang omtrent, og det er en bragd at de ikke blir utmattet. Fysisk matt med andre ord, så det er veldig krevende slik de beste holder på!

http://en.wikipedia.org/wiki/Sport

+Quote Post
Grete F.
post 13.10.09 - 07:29
Innlegg #4

Fast bruker

Takk!

Men Hm.

Burde ikke da sangere og andre musikere også regnes som sportsutøvere? Man skal holde seg i trening, være fokusert og yte sitt beste på de merkeligste tidspunkter?

Dette innlegget har vært redigert av Grete F.: 13.10.09 - 07:29

+Quote Post
Nidud
post 13.10.09 - 20:53
Innlegg #5

Aktiv bruker

Ble medlem: 23.05.2009
Bruker nr.: 40 499

Nå er det vel slik at sport er en kappestrid der det kåres en vinner.
En profesjonell visesanger driver vel ikke å konkurrerer?

Vis dette er graderingen i sportslighet vil det jo si at jeg, som er tømmermann og fisker, egentlig er en sportsutøver, men det er jeg (etter min mening) ikke; jeg er en profesjonell.

Man definerer ofte legemsøvelser som sport, som eksv. kroppsøving: sport som krever kroppslig dyktighet, styrke og utholdenhet. Man kan jo da definere sjakk som en sport som ikke krever kroppslig dyktighet eller styrke, men kanskje utholdenhet, men nå er det vel ikke dette som er den mest avgjørende faktoren for utfallet av en sjakkturnering.

Jeg vil vel heller ikke definere morgengymnastikken i Kina, der formålet er bedre helse, som en sport, siden det her ikke blir kåret en vinner.

Den norske definisjonen på ordet sport:
sport -en (eng., av foreld *disport, gj gfr fra lat. 'moro, adspredelse')
1. fritidsbeskjeftigelse; kroppsøving, idrett motors-, seils-, travs-, fjells-, skis-, skøytes-, svømmes-
2. noe som er spennende, populært epleslang er en yndet s- / det gikk s- i å ha den fineste hagen en konkurrerte om

Fritid og konkurranse.

Idol er vel egentlig en sport; amatører som konkurrerer.

+Quote Post
Terrible
post 13.10.09 - 23:37
Innlegg #6

Fast bruker

Ble medlem: 28.01.2003
Bruker nr.: 10 181

Sitat(Grete F. @ 13.10.09 - 07:29) *
Burde ikke da sangere og andre musikere også regnes som sportsutøvere? Man skal holde seg i trening, være fokusert og yte sitt beste på de merkeligste tidspunkter?
Som i "Beat for beat", det er jo morsomt!

+Quote Post
språkforsker
post 24.05.10 - 22:04
Innlegg #7

Ble medlem: 20.04.2010
Bruker nr.: 42 826

Sport er tilknyttet til trening, derfor er sjakk inn i kategorien sport. Du trener former, visualisering på forhand, du kalkulerer, du blir taktikk, og ikke minst trener du konsentrasjonen. Sjakk er dessuten begynnelse av den spirituel tiden vi begynner å se nå. Du kriger på et nøytralt brett. Tenk på det. Fotball laget mere bråk på 80- tallet enn Kasparov gjorde. Så sjakk er et mental sport, for treningen ikke synes før du vinner.

Dette innlegget har vært redigert av språkforsker: 24.05.10 - 22:05

+Quote Post
Grete F.
post 25.05.10 - 23:22
Innlegg #8

Fast bruker

Sitat(språkforsker @ 24.05.10 - 22:04) *
Sport er tilknyttet til trening, derfor er sjakk inn i kategorien sport. Du trener former, visualisering på forhand, du kalkulerer, du blir taktikk, og ikke minst trener du konsentrasjonen. Sjakk er dessuten begynnelse av den spirituel tiden vi begynner å se nå. Du kriger på et nøytralt brett. Tenk på det. Fotball laget mere bråk på 80- tallet enn Kasparov gjorde. Så sjakk er et mental sport, for treningen ikke synes før du vinner.

Så da er det helt på sin plass at MGP går på en sportsarena, for i følge din definisjon må det da være en sportshendelse?

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 21.05.13 - 16:25 RSS