Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Formueskatt, Diskusjonen om Formueskatt er ikke sort-hvit. Den har mange nyanser.
Boden
post 25.08.09 - 14:24
Innlegg #1

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 25.08.2009
Bruker nr.: 40 902

Formueskatt i Norge.

I uke 35 2009 skal politikerne diskutere økonomi, finanstemaer og ganske sikkert Formueskatt.

Jeg er oppgitt over den enkle beskrivelsen spesielt Arbeiderpartiet og SV kommer med når de skal kommentere opposisjonens behov for å snakke om formueskatt. Jeg begynner å nærme meg den oppfatning at Stoltenberg/Halvorsen & Co. ikke er i stand til å tenke og følge tanker lenger enn til en svar hvit beskrivelse bestående av to punkt. 1) Vi trenger de 12 milliardene vi tar inn i formueskatt og 2) Vi skal lage et rettferdig system. 2) (sagt med andre ord) Vi skal ta rotta på Rimi-Hagen og Røkke og 40.000 formueskattbetalere av samme type, - "Skitt i Norge".

Jeg kan akseptere innholdet av punkt 1), ikke i form av Formueskatt, men i form av 12 miliarder kroner. 2) (sagt med andre ord) forteller mer om Stoltenberg/Halvorsen & Co. en om Rimi Hagen, Røkke og cas 40.000 av samme kaliber.

Hør hva noen økonomer og noen opposisjonspolitikere forsøker å si. De er like innforstått med at Statskassen skal få tilført 12 milliarder.

De sier at hvis Formueskatten taes bort vil Rimi Hagen, Røkke og ca 40.000 av samme kaliber få mer i sin egen pengepung. Samtidig vil ca 3,3 millioner som tjener mellom 1 krone og 500.000 slippe å betale formueskatt.

Men det er et ubetydelig antall, hvis noen som legger pengene i sengehalmen. De setter dem i banken eller kjøper obligasjoner eller aksjer eller de kjøper biler, mat og klær. Dette gir resultater.

Bankene kan ikke ta imot milliarder uten å sette dem i omløp. De gjør hva de kan for å låne dem ut til folk som starter nye bedrifter eller til folk som kjøper biler, klær eller mat.

Dette får igjen konsekvenser.

Bankene blir sterkere, markedsrenten blir presset ned. Nye bedrifter tilsetter arbeidere og arbeidsledigheten går ned. Folk handler og økt etterspørsel presser prisene opp og gjør bedriftene sterkere. De vil tjene ennå mer og de sterkeste ansetter ennå flere arbeidstakere for selv å tjene ennå mer. Arbeidsledigheten går ennå lenger ned.

Effekten blir derved at folk arbeider mer og staten får tett opp til sine 12 milliarder i ny inntektsskatt.

Selvfølgelig vet jeg at det ikke er så enkelt som beskrevet over, men vi hører meget lite fra økonomene fordi de er redde for å bevege seg ut på usikkert område. Det de ønsker minst av alt er negative uttalelser fra kolleger.

Økonomer. Vær vågale. La oss høre fra dere.

Hensikten med argumentene over er å forklare at Staten taper ikke 12 milliarder om de kutter Formueskatten.

Avslutningsvis vil jeg si at der er mer enn nok eksempler å vise til hvor Stoltenberg/Halvorsen & Co. uttrykker hvor "snill" de er mot det norske folk ved å bevilge 4 av de 12 milliardene til å skape 12.000 nye stillinger innen eldre omsorg. Det må være forsmedelig å erfare at bare 4.000 av de 12.000 fulgte planene til Regjeringen. Det var 4 kostbare milliarder i eldre omsorg det.

Og så kan vi trekke fram det ene eksempelet etter det andre hvor disse "snille" planleggerne går i bøtten med etterfølgende prisøkinger som er uforståelig for folk flest.

Det er helt OK med planlegging, men vi trenger noen som planlegger litt bedre når de bruker de 12 milliardene i Formueskatt, enn de som planlegger i dag.

Det er ikke dermed sagt at markedsøkonomien alltid får like god effekt, men vi kan ikke komme bort fra at folk da bruker pengene til det de har lyst på og ikke til finurlige planer i departementene.

Jeg håper at de som leser dette tipser andre debattanter. La oss få en stor gruppe her som får politikerne til å sette bedre ord på hva de mener.

Go to the top of the page

+Quote Post
maybeday
post 26.08.09 - 20:59
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 30.03.2006
Fra: Hellfire Caves, West Wycombe, Buckinghamshire
Bruker nr.: 31 331

Penger som ikke er i bolig eller på jobb, dvs investert , ta gjerne 15 % på innskudd over 1. million. Beløp over dette har intet i banken å gjøre. Da er det noe i veien med hvordan man har tjent dem. Ellers er formuskatten en straff for å eie en bolig man allerede har betalt for.

Hvorfor inviterer NRK en millardær for å fortelle 500000 formuesbesittere, dvs, folk med nedbetalt bolig at formueskatt er ok?

Og hva pokker har dette panelet noe med hva skattepengene skal brukes til. Er ikke disse pengene felleseie? Så la de rettmessige eierne til disse bestemme, ikke disse slitne gjenferdene...skaff meg nytt blod, dette er sykdomsfremmende!

+Quote Post
Nettine
post 27.08.09 - 10:59
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 29.03.2005
Fra: .
Bruker nr.: 24 299

Sitat(maybeday @ 26.08.09 - 21:59) *
Penger som ikke er i bolig eller på jobb, dvs investert , ta gjerne 15 % på innskudd over 1. million. Beløp over dette har intet i banken å gjøre. Da er det noe i veien med hvordan man har tjent dem. Ellers er formuskatten en straff for å eie en bolig man allerede har betalt for.

Hvorfor inviterer NRK en millardær for å fortelle 500000 formuesbesittere, dvs, folk med nedbetalt bolig at formueskatt er ok?

Og hva pokker har dette panelet noe med hva skattepengene skal brukes til. Er ikke disse pengene felleseie? Så la de rettmessige eierne til disse bestemme, ikke disse slitne gjenferdene...skaff meg nytt blod, dette er sykdomsfremmende!

Sukk. Jeg lurte på om jeg skulle invitere NRK hjem i hagen for et debattprogram ...

Du får ta ibruk stemmeretten din, og glemme den blanke stemmen - om du ønsker endring på dette....
Eller lage et nytt parti... wink.gif

Jeg hørte at 12 (til 17?) % av småe bedrifter har måttet ta opp lån for å betale formueskatten i år. Eller var det 12% som måtte ta opp lån og 17% som måtte ta ut aksjeutbytte for å betale eiendomsskatt?
Dette er helt sykt forretningsprinsipp - analogt til å måtte ta opp lån for å betale skatt på egeneid, nedbetalt bolig.

+Quote Post
B-man
post 30.08.09 - 23:50
Innlegg #4

Fast bruker

Ble medlem: 21.09.2002
Bruker nr.: 7 332

Dersom det er mindre innskudd eller penger som folk har i banken enn det som er i gjeld er det ikke mere penger til gjeld og pengene kommer fra utlandet, dette er hvordan USA klartre og havarere hele verdens banker med.

Formueskatt er idiotisk da det skaper mindre invistert kapital enn om du ikke skattlegger formue. Om du er en flittig person i Norge jobber overtid og sliter for og nedbetale gjeld og sikre fremtiden din med og invistere slik at du har en god alderdom skal du straffes, du skal bli bundet til staten for livet. Du skal forbli en statseiendom med gjeldsbyrde og statsregulert pensjon som tvinger deg til deres fremsatte livsramme.

En begavet person som invisterte riktig og klarte og tjene inn mye som settes i videre invisteringer er du en grusom person som skal straffes fordi du har mere penger enn andre. Du skal ikke ha det bedre enn de andre, du skal passe in i ett statsapparat. At du skaper en haug med arbeidsplasser er feil, da alle skal forbli i statens grep.

Fimaer skal straffes om de tjener penger de ellers ville invistere i vekst for selskapet med mere arbeidsplasser som igjen selvsagt ville gi mere inntekter til alle, det er feil en skal forbli stat.

Hele greiene er sjalusi drevet og minner om kommunisme, ingen skal ha det bedre enn andre, alle skal forbli innen satte rammer og vi skal straffe alle som har evne eller vilje til og forbli anderledes og ta risk. Den som tror de som har jobbet frem en formue har gjort det uten blodslit og dedikering som nesten ingen orker tar feil. De som tror dette er noe som vil skal bruke til at vi skal ha det bedre tenker kortsiktig og egosentrisk. Ja en kan dra inn i en kort tid men en taper mye mere over lengre tid ved formueskatt.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 18.06.13 - 09:05 RSS