Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

2 Sider V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
kollisjon
nissan gtr
post 04.05.08 - 15:39
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 14.02.2008
Bruker nr.: 38 576

Hvilken bil ville dere helst krajet i??da mener jeg den sikreste bilen dere hvet om.og jeg tror mange ville ha valgt en espace!5 stjener i eur n cap!!
Go to the top of the page

+Quote Post
Born in the USA
post 04.05.08 - 15:57
Innlegg #2

Fast bruker

Gruppe: Banned by Moderators
Ble medlem: 28.03.2008
Bruker nr.: 38 830

Prøv å krasj Espacen din i denne du!!!
http://www.funnyphotos.net.au/images/worlds-longest-limo.jpg

PS igjen: Se over innlegget før du poster det. Dermed slipper du pinlige skrivefeil

+Quote Post
Hoccy
post 04.05.08 - 21:23
Innlegg #3

Aktiv bruker

Ble medlem: 03.02.2008
Bruker nr.: 38 515

Helst en sånn en: http://www.truckpaper.com/images/Truck/fullsize/74519439.jpg

Men hvis vi snakker bil, så er en sånn fin: http://www.motorauthority.com/images/Toyot...70712b081hr.jpg

+Quote Post
Mazda6
post 04.05.08 - 22:59
Innlegg #4

Fast bruker

Ble medlem: 03.07.2002
Bruker nr.: 6 014

Ehh...jeg ville gjerne ha kræsjet i en mest mulig sikker bil. Nå slapp jeg sikkert en stor bombe her for noen.

+Quote Post
Born in the USA
post 05.05.08 - 07:36
Innlegg #5

Fast bruker

Er det ikke lurest å ikke krasje i det hele tatt?

Om jeg skulle krasje, måtte det blitt i en (Brace your self!) ........ *trommevirvel*.......... Suburban!!!

+Quote Post
hotrodder
post 05.05.08 - 08:40
Innlegg #6

Fast bruker

Ble medlem: 21.05.2003
Bruker nr.: 12 396

Euro n cap tester vel biler mot hverandre kun i samme årsgruppe og størrelse?
Dette innebærer f.eks at Renault'en er bra sammenlignet med like store biler fra samme år.

Hvordan den klarer seg mot en større bil, sier testen ingenting om.

En 5 stjerners storbil fra 2000 kan godt være mye sikrere enn en 5 stjernes mellomklasse eller småbil fra 2008. Antakelig vil den være det også, siden vi vet at "kjøttvekt" betyr endel i kollisjoner bil mot bil. Men vi kan ikke si noe om det utifra Euro-testen.

Jeg driver endel med amerikansk veteranbil og har førstehåndskjennskap til flere hendelser hvor mennesker har greid seg forbausende bra i kollisjoner i gamle biler der bilen var oppgradert med seter med nakkeputer og 3 pkt sikkerhetsbelte. Særlig amcars fra ca 1965 og frem til rundt 1975 er vanvittig solid laget.

Sannsynligvis er slike biler rimelig trygge i kollisjoner bare opp til en viss hastighet. Disse gamelbilene har jo egentlig ingen deformasjons-soner. De er bare j*** stive.
Dermed blir trykkbølgene (eller hva det kalles) overført rett på passasjerene i en kollisjon. Over en viss hastighet, hvor trykkbølgene blir så sterke at de er dødelige for passasjerne vil muligens bilene klare seg bedre enn pasasjerene, for å si det litt forenklet.

Jeg påstår på ingen måte at gammelbiler generelt er å anse som trygge ift nyere biler. Tvert imot. Særlig nyere småbiler er utrolig solid laget ift litt eldre småbiler.

Leste på en nettside at amerikanske "rescue team" (som hjelper til med å skjære løs folk fra bilvrak) klagde på at utstyret deres ikke lengre var kraftig nok til å kappe opp bærebjelker ol. Nyere biler var rett og slett for solid laget.
Så også en uttalelse fra en doktor som jobbet på et akuttmottak (også det i USA) han påstod han ofte kunne se på en trafikkskadd hvor ny bil vedkommende hadde kjørt. Nyere biler resulterte etter hans syn i mindre alvorlige skader enn gamle biler.
Akkurat dette siste har vi jo statistikk fra Norge som understøtter også.

+Quote Post
nissan gtr
post 05.05.08 - 12:15
Innlegg #7

Fast bruker

Ble medlem: 14.02.2008
Bruker nr.: 38 576

Sitat
Opprinnelig skrevet av hotrodder
Euro n cap tester vel biler mot hverandre kun i samme årsgruppe og størrelse?
Dette innebærer f.eks at Renault'en er bra sammenlignet med like store biler fra samme år.

Hvordan den klarer seg mot en større bil, sier testen ingenting om.

En 5 stjerners storbil fra 2000 kan godt være mye sikrere enn en 5 stjernes mellomklasse eller småbil fra 2008. Antakelig vil den være det også, siden vi vet at "kjøttvekt" betyr endel i kollisjoner bil mot bil. Men vi kan ikke si noe om det utifra Euro-testen.

Jeg driver endel med amerikansk veteranbil og har førstehåndskjennskap til flere hendelser hvor mennesker har greid seg forbausende bra i kollisjoner i gamle biler der bilen var oppgradert med seter med nakkeputer og 3 pkt sikkerhetsbelte. Særlig amcars fra ca 1965 og frem til rundt 1975 er vanvittig solid laget.

Sannsynligvis er slike biler rimelig trygge i kollisjoner bare opp til en viss hastighet. Disse gamelbilene har jo egentlig ingen deformasjons-soner. De er bare j*** stive.
Dermed blir trykkbølgene (eller hva det kalles) overført rett på passasjerene i en kollisjon. Over en viss hastighet, hvor trykkbølgene blir så sterke at de er dødelige for passasjerne vil muligens bilene klare seg bedre enn pasasjerene, for å si det litt forenklet.

Jeg påstår på ingen måte at gammelbiler generelt er å anse som trygge ift nyere biler. Tvert imot. Særlig nyere småbiler er utrolig solid laget ift litt eldre småbiler.

Leste på en nettside at amerikanske "rescue team" (som hjelper til med å skjære løs folk fra bilvrak) klagde på at utstyret deres ikke lengre var kraftig nok til å kappe opp bærebjelker ol. Nyere biler var rett og slett for solid laget.
Så også en uttalelse fra en doktor som jobbet på et akuttmottak (også det i USA) han påstod han ofte kunne se på en trafikkskadd hvor ny bil vedkommende hadde kjørt. Nyere biler resulterte etter hans syn i mindre alvorlige skader enn gamle biler.
Akkurat dette siste har vi jo statistikk fra Norge som understøtter også.

se på denne du!!!

http://youtube.com/watch?v=Ad8dHYAIhZ4

+Quote Post
Born in the USA
post 05.05.08 - 15:44
Innlegg #8

Fast bruker

Den har vel alle sett? Og ja, jeg vet det. Synd og skam.

Men skulle bytta ut Disc'en med en Suburban!

Han sa noe sånt som: "The chassimember on the Discovery just guided the Espace in to the softer parts of the discovery, giving the driver much less rom." Men på en "Subb", er det så mye "softer area" at Espacen ikke rekker frem til cabinen!!! Den er gså mye tyngre, så Espacen ville blitt enda mer knust!!!

Men gamle amrikanere er trygge generellt. De er brede, så de velter ikke, noe de tester senere på den fift gear episoden, og de har svære motorer som krever mye plass under "huven", og gir en større "deformation sone". Men det de ikke er trygge på, er rulling. lander en sånn på taket, er den sønderknust. De veier rett og slett så mye at de tynne bjelkene ikke holder.

+Quote Post
hotrodder
post 05.05.08 - 20:12
Innlegg #9

Fast bruker

[QUOTE]Opprinnelig skrevet av nissan gtr
[B]se på denne du!!!

Skjønner ikke helt hva denne har med mitt innlegg å gjøre?
Har jeg sagt at en eldre 4x4 er sikrere enn en Renault?

Hovedpoenget mitt var at Euro testen har store begrensninger med en gang man skal sammenligne biler av:
A: Forskjellig størrelse, eller:
B: Biler av forskjellige årsmodeller.

Fordi den sammenligner biler av lik årsmodell og størrelse.

Og i åpningsinnlegget ble Renault Escapade fremhevet som en sikker bil fordi den har 5 stjerner i Euro testen.

+Quote Post
Born in the USA
post 06.05.08 - 17:07
Innlegg #10

Fast bruker

Sitat
[i]Opprinnelig skrevet av
Har jeg sagt at en eldre 4x4 er sikrere enn en Renault?
[/B]

Men en Suburban ER det! Ingen tvil!

+Quote Post
Stein Dau
post 06.05.08 - 21:22
Innlegg #11

Aktiv bruker

Ble medlem: 03.04.2008
Bruker nr.: 38 854

Jeg ville helst lat være å kræsje

+Quote Post
Born in the USA
post 07.05.08 - 07:20
Innlegg #12

Fast bruker

Nettopp! Men det er uungåelig...

+Quote Post
hotrodder
post 07.05.08 - 08:14
Innlegg #13

Fast bruker

En Suburban (eller lignende) er faktisk ikke alltid sikrest.
Både svenske (statistikk fra Forsikringsselskapet Folksam) og amerikanske oversikter tyder på at de store SUV og pick up'ene er mindre sikre enn visse personerbiler ved krasj mot "fast fjell" og ved velt. SUV'ene velter dessuten oftere enn personbiler i samband med ulykker.

Og før eventuelle SUV-hatere slipper applausen løs: Mindre biler er også usikre ved velt. Hovedsakelig på grunn av at hodet til passasjerne er nærmere inntil takstolper og tak. Dermed trengs det mindre deformasjon av kupeen før det resulterer i skade.

En annen diskusjon burde kanskje være "Hvilken sjåfør vil du helst IKKE møte i trafikken?" Da det ofte er sjåførens oppførsel SAMMEN med bilen som skaper dødelige situasjoner.

Trafikken er en av de få gjenværende miljøer i fredstid hvor konsekvensen av tåpelige feil er brå og nådeløse.

+Quote Post
Born in the USA
post 07.05.08 - 16:25
Innlegg #14

Fast bruker

Med mindre du har godkjent veltebur, er det ikke trygt å velte!

Jeg vil helst ikke møte ungdom eller noen i motsatt ende av aldersskalaen.

Men det kommer selvfølgelig an på personlighet!

+Quote Post
Lørve
post 21.06.08 - 13:07
Innlegg #15

Fast bruker

Ble medlem: 03.06.2008
Bruker nr.: 39 070

Sitat
Opprinnelig skrevet av Hoccy
Helst en sånn en: http://www.truckpaper.com/images/Truck/fullsize/74519439.jpg

Men hvis vi snakker bil, så er en sånn fin: http://www.motorauthority.com/images/Toyot...70712b081hr.jpg

Tror mange vil bli overasket.

http://youtube.com/watch?v=rIKu1UDoa6s

+Quote Post
Hoccy
post 21.06.08 - 17:02
Innlegg #16

Aktiv bruker

Ble medlem: 03.02.2008
Bruker nr.: 38 515

Sitat
Opprinnelig skrevet av Lørve
Tror mange vil bli overasket.

http://youtube.com/watch?v=rIKu1UDoa6s

Nå er jo den Discoveryen der en god del eldre konstruksjon enn den helt nye Land cruiseren jeg viste fram. Allikevel så er Espace også en bil som man skal vurdere.

+Quote Post
RC Mania
post 21.06.08 - 21:25
Innlegg #17

Fast bruker

Ble medlem: 26.05.2008
Bruker nr.: 39 049

Jeg vet ikke helt om vi kan stole på Ncap. Jeg mener, Yaris, Ibiza, Clio, Modus, 207, 1007, Mazda 2, 500, Grande Punto og Mini fikk alle 5 stjerner for "adult-safety". Selv om både Frontera, Grand Vitara og Grand Cherokee bare fikk 3 stjerner, er de bilene jeg ville valgt. det hander litt om masse her også!

Du velger ikke akkurat en el-bil på grunn av sikkerhet!!!

+Quote Post
Lørve
post 22.06.08 - 20:35
Innlegg #18

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Hoccy
Nå er jo den Discoveryen der en god del eldre konstruksjon enn den helt nye Land cruiseren jeg viste fram. Allikevel så er Espace også en bil som man skal vurdere.

Hvar mest for å illustrere hvor sikker Espace egentlig er

+Quote Post
Lørve
post 22.06.08 - 20:37
Innlegg #19

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av RC Mania
Jeg vet ikke helt om vi kan stole på Ncap. Jeg mener, Yaris, Ibiza, Clio, Modus, 207, 1007, Mazda 2, 500, Grande Punto og Mini fikk alle 5 stjerner for "adult-safety". Selv om både Frontera, Grand Vitara og Grand Cherokee bare fikk 3 stjerner, er de bilene jeg ville valgt. det hander litt om masse her også!

Du velger ikke akkurat en el-bil på grunn av sikkerhet!!!

Er litt enig med deg der, Men den er bedre en den dem brulte før hvor hele fronten traff veggen

+Quote Post
RC Mania
post 22.06.08 - 22:53
Innlegg #20

Fast bruker

Ble medlem: 26.05.2008
Bruker nr.: 39 049

Ja selvfølgelig om du treffer en solid vegg... Ehh... Da vet jeg ikke helt... SUV'er og lignende har vanligvis lengre panser og derfor større "deformation sone", men de har også mer masse bak som trykker på.

Småbilene nyter den fordelen ved å være nettop det, små, men panseret er også mindre, så stoppe-avstanden blir mindre, og derfor større G-krefter.

En van er noe av det jeg ikke ville krasjet i, for da sitter du i verste fall noen få dm fra veggen du treffer. Og om du har last baki, vil jo den mose deg! En passasjer med normal vekt vil veie rundt ett tonn i et krasj i 50km/t. (Noe sånt. Fant ikke den videoen hvor fifth gear krasjtester med bagasje.)

+Quote Post

2 Sider V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.05.13 - 12:43 RSS