Nei til "Storebror ser deg" = EU-direktiv 2006/24 del 1 |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Nei til "Storebror ser deg" = EU-direktiv 2006/24 del 1 |
24.03.08 - 17:56
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 332 Ble medlem: 19.11.2003 Bruker nr.: 14 808 |
Nei til "Storebror ser deg".
Anarkistene sier nei til EU-direktiv 2006/24 STOREBROR KOMMER i mange forkledninger. Denne gang er han utkledd som EU-direktiv 2006/24. Det er ikke mye han ber om, han vil bare vite alt om hva du gjør på internett og på telefon. Heretter kommer vi i følge dette til å bli elektronisk overvåket overalt - og til enhver tid. Dette går ikke an. I løpet av 2008 blir EUs Datalagringsdirektiv en del av norsk lov, dersom ikke noen setter foten ned. Stortinget må ikke godta dette direktivet i lovs form. I motsatt fall blir alle norske teleoperatører, som Telenor, NetCom og Lyse, pålagt å oppbevare alle opplysninger om all vår nettbruk, hvilke sider vi leser, hvem vi sender mail til - og får mail fra. De må også gjemme alle opplysningene om hvem vi har fått telefon fra - og hvem vi har ringt til, og hvor mobiltelefonen vår befant seg mens samtalen pågikk. Ja, og så selvfølgelig hvem vi har sendt sms til, og fått sms fra. Opplysningene skal lagres fra seks til 24 måneder, og kunne utleveres til myndighetene ved mistanke om alvorlige kriminelle handlinger. Datatilsynene i Europa har allerede advart mot at grensen for hva som er alvorlig, kommer til å bli flyttet. Det som var et anti-terrortiltak kan fort bli brukt i etterforskning av dagligdagse saker og overvåking av opposisjonelle mer generelt. Slikt har skjedd før. DATATILSYNET I NORGE hevder at direktivet bryter med tidligere rettsprinsipper. Avdelingsdirektør Leif T. Aanensen i tilsynet sa til Aftenposten i april i 2007 at «direktivet innebærer massiv overvåking av hele befolkningen», og at det kan brukes til å nøste opp folks nettverk. Så ble det vel voldsomme protester? Demonstrasjoner i gatene, interpellasjoner i Stortinget og harmdirrende debatter i fjernsynet? Eller i det minste noen skarpe ledere i den frie presse? Noen leserbrev i hvert fall? DET ENESTE SOM skjedde, var at Venstre stemte mot da Stortinget i mars diskuterte direktivet, og det er neimen ikke mye. Anarkistene protesterer - men hvor er media og de andre organisasjonene i bildet. Er pressen fullstendig blitt den fjerde statsmakt, og ikke en betydelig libertær presse? Hvor er LO og NHO? Nå må må flere komme på banen. Dette kan vi ikke finne oss i. I den siste romanen til Robert Harris sukker hovedpersonen over de ydmykende sikkerhetskontrollene på flyplassene, og sier at det neste holocaust vil bli gjennomført med fly. Da vil vi kle av oss og gå gjennom portene uten å mukke. Han har helt sikkert rett. Vi nordmenn vil brette klærne pent sammen og legge dem på båndet, med trusen øverst. Likevel, hvorfor er det så fryktelig stille når EU, som skulle gi oss de fire friheter, i stedet tar fra oss en av de viktigste frihetene vi har? Fortsettes |
|
|
|
24.03.08 - 17:59
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 332 Ble medlem: 19.11.2003 Bruker nr.: 14 808 |
Fortsettes:
DAGENS NÆRINGSLIV trodde åpenbart at datalagringsdirektivet trådte i kraft i Norge 1. januar 2008, og markerte dagen med en liten sak på avisens bakside, som normalt er viet sudoku og trivielle intervjuer. Der sier den ovennevnte avdelingsdirektør Aanensen at direktivet er «et vanvittig vidtrekkende tiltak, som omtrent ikke har vært diskutert i Norge... For få år siden ville vi sagt at dette er et typisk østblokktiltak, men nå innfører vi det selv uten å stille spørsmål ved hva det innebærer. Hele befolkningen settes under lupen, og det aksepterer vi». Her sier altså en representant for det offentlige organ som skal beskytte vår personlige integritet at stortinget - mot Venstres stemmer - er i ferd med å innføre et stykke totalitær lovgivning . Burde ikke slike påstander - fra slikt hold - i det minste være en sak for førstesiden, selv på en dag hvor boligprisene muligens går opp? NORSK PRESSES dekning av EU er skandaløst dårlig. Det er flere norske journalister som skriver om Strømsgodset enn som dekker den institusjonen som forandrer samfunnet vårt. Derfor vet vi også mer om keepersituasjonen i Strømsgodset enn om bakgrunnen for at selv den minste havn langs kysten av Norge skal gjerdes inne. Et søk i norske avisbaser etter artikler om datalagringsdirektivet gir omtrent like mange funn som om du hadde lett etter trøfler på Hardangervidda - uten trøffelgris. Vidar Ystad i BT er et hederlig unntak. Han skrev allerede i mars i 2007 at direktivet vil sette dagens rettstillstand i Norge på hodet, og kunne samtidig sitere statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp) på at «- Det er ikkje ein type sak der det er naturleg å reservere seg mot direktivet». Han rapporterte også om Venstres enslige kamp i Stortingssalen. Dette er uholdbart - nå må alle partiene reservere seg i en sak der EU vil snu norsk rettstilstand på hodet og innføre tiltak som sist ble sett i Øst-Tyskland. I ALL STILLHET, og mens folket gjør seg klar til en ny omgang lett TV-underholdning, kommer vi derfor til å få en situasjon hvor alle våre telefonsamtaler blir loggført og dataene lagret. Advokaters samtaler med sine klienter, journalisters samtaler med varslere og andre hemmelige kilder, konfidensielle forretningssamtaler og intime samtaler mellom utro ektemenn og deres elskerinner - eller elskere. Myndighetene vil kunne finne ut når vi ringte, hvem vi ringte til, og hvor vi var da vi ringte. Dette kan politiet kombinere med oversikten over hvilke sider vi har besøkt på internett, hvem vi sendte mail til, og mottok mail fra. Fra før vet de når og hvor vi reiste med fly, og hvem vi reiste sammen med. Hovedargumentet til forsvar for denne totale overvåkingen er at den bare vil ramme dem som har noe å skjule. Ved å akseptere dette standpunktet sier vi at den personlige frihet bare er et gode for potensielle terrorister. De har bruk for friheten, vi andre kan godt unnvære den, mot et løfte om fysisk sikkerhet. Et løfte ingen myndigheter likevel kan holde. PRESSENS NÆRMEST totale neglisjering av datalagringsdirektivet er skremmende. Anarkistene blåser kraftig i luren - for friheten - landet er i stor fare for "Storebror ser deg". EU-direktiv 2006/24 må avvises. Det er ingen vei utenom. V.h. A. Quist for AFIN 24.03.2008 Mer informasjon på http://www.anarchy.no/andebatt.html . |
|
|
|
26.03.08 - 18:47
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 688 Ble medlem: 30.03.2006 Fra: Hellfire Caves, West Wycombe, Buckinghamshire Bruker nr.: 31 331 |
Hyggelig at dere har bestemt dere for å henge dere på. Saken har vært debattert både her og i nærsagt alle nettfora og blogger i hele landet, siden Januar.
Jeg er riktignok enig med dere i at pressedekningen om EU og USA, Canada er drit-elendig. Men knuffing i Cabinda får de med seg. Konflikter er som et fluepapir på de vaklende medie-mastodontene. Ja, også fotball da... |
|
|
|
28.03.08 - 11:54
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 324 Ble medlem: 29.03.2005 Fra: . Bruker nr.: 24 299 |
Sitat Opprinnelig skrevet av AFIN
PRESSENS NÆRMEST totale neglisjering av datalagringsdirektivet er skremmende. Anarkistene blåser kraftig i luren - for friheten - landet er i stor fare for "Storebror ser deg". EU-direktiv 2006/24 må avvises. Det er ingen vei utenom. V.h. A. Quist for AFIN 24.03.2008 Mer informasjon på h t t p://www.anarchy.no/andebatt.html . Kan det ha seg slik at den norske pressen neglisjerer dette siden de selv lagrer data om personer som leser og/eller skriver på pressens nett-sider? De (pressen) gir ikke engang opplysninger om at de gjør dette. (Tips: bruk adblock filter i nettleseren din og blokker for dette her: http://www.nrk.no/contentfile/file/1.13577!tmv11.js eller enda bedre, blokker for tmv11.js fra samtlige nettsteder du er innom - bare som en start) |
|
|
|
28.03.08 - 12:19
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 688 Ble medlem: 30.03.2006 Fra: Hellfire Caves, West Wycombe, Buckinghamshire Bruker nr.: 31 331 |
403 No file path found: /1.13577
Resin-3.0.19 (built Mon, 15 May 2006 04:50:47 PDT) denne? |
|
|
|
28.03.08 - 12:26
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 324 Ble medlem: 29.03.2005 Fra: . Bruker nr.: 24 299 |
Sitat Opprinnelig skrevet av maybeday
403 No file path found: /1.13577 Resin-3.0.19 (built Mon, 15 May 2006 04:50:47 PDT) denne? Det er programvaren som NRK bruker, som gjør at denne linken blir automatisk feil. Om du legger til !tmv11.js etter den linken du brukte, så får du det riktig. Det er forøvrig !tmv11.js som er viktig å blokkere for (og ikke det som er foran), da dette er et stykke programkode som snoker i din bruk av nettet - og som bidrar til lagring dataene om deg. tmv11.js (og alle varianter fra dette firmaet - de endrer det enkelte ganger) er ofte blokkert for, i mange "blokkerings-filtre" - da de er velkjent som spyware og snokere i andres privatliv. Tilleggsopplysning: Du vil finne imrworldwide, statistik-gallup og tmv11.js i alle pre-definerte blokkeringsfilter (av de jeg har sett) - Disse er alle synonymer for samme konglomerat av data-snoking, og har som formål å kartlegge dine vaner og samle mest mulig data om deg, samt å identifisere deg som person. Og, som namet sier - de er "worldwide". Men pressen vil fortelle deg at det kun er "statistikk" om du spør dem. Eksempelvis kan du selv lese hva som er anbefalt blokkeringer fra noen av disse linkene: http://easylist.adblockplus.org/ http://easylist.adblockplus.org/adblock_rick752.txt http://h4k.com/files/adblock.txt http://www.roennow.org/browsersettings/adblock_alex.txt (Der finnes flere seriøse personer som vedlikeholder filtre) Organisasjoner som EPIC og Privacy International har skrevet om disse tidligere. Etter mine etiske normer, så er dette datasnoking på sitt verste. |
|
|
|
28.03.08 - 17:36
|
|
|
Takker for informasjon. Den første lenken;
Ad-blockplus, kan denne lastes gratis? Og er den garantert trygg? Er dessverre ingen kløpper på sikkerhet, annet enn at brannmuren gjør at jeg aldri mottar spam eller ren reklame i min e-post (hotmail). Har AVG Free Edition og Norman fra før. |
|
|
|
28.03.08 - 20:06
|
|
|
Takker for informasjon. Den første lenken; Ad-blockplus, kan denne lastes gratis? Og er den garantert trygg? Er dessverre ingen kløpper på sikkerhet, annet enn at brannmuren gjør at jeg aldri mottar spam eller ren reklame i min e-post (hotmail). Har AVG Free Edition og Norman fra før. Adblock Plus (free) - for Mozilla Firefox : https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865 Se også: http://adblockplus.org/en/faq http://adblockplus.org/forum/ : diskusjonsforum, bl.a. om filter Har brukt Adblock i flere år uten problemer... :-) ======== Litt om forhistorien til Gallup aka Nielse aka RedSherriff aka.... (det er et helt konglomerat - og de ligger lavest mulig under radaren, for å si det slik...). OBS: Cookies i denne sammenhengen er et stykke program (java applets) som gjør en del mere enn den cookies'en du kan slå av i din nettleser. Disse 'cookiene' kalles gjerne webbug og er intrusiv. Artikkelen er noe gammel (2004): http://www.bluetack.co.uk/forums/index.php?showtopic=2055 I 2002 skrev Gallup (i Danmark) noe slikt som:.....".... Det har dog ikke tidligere været muligt at få oplyst hvem brugerne er. Med NetBehaviour løftes sløret for TNSMetrix-brugernes hidtil anonyme identitet. I en ideel verden for web-analytikere ville alle verdens internetbrugere identificere sig unikt når de besøgte internettets utallige websteder. Uden at gå nærmere ind på de lovmæssige og etiske implikationer ved en sådan praksis, ville det desuden være svært om end ikke ganske umuligt at overtale alle internetbrugere til at lade sine internetmedievaner registrere. Derfor kan man kun opnå demografiske profiler på internetbrugerne....." (PS: dette er samme firmaet som jeg foreslo blokkering for, ovenfor) |
|
|
|
04.04.08 - 16:59
|
|
|
OBS OBS : Der er overhode ingen sammenheng i det jeg skrev om her - og websidene til www.anarchy.no. Det var ikke websidene dine jeg siktet til - dine websider er helt rene for den type aktiviteter jeg skrev om. Dette går over vår forstand... Vi har imidlertid planer om å gjøre noe med websidene på www.anarchy.no . .... |
|
|
|
01.05.08 - 12:07
|
|
|
Sitat Opprinnelig skrevet av Nettine
OBS OBS : Der er overhode ingen sammenheng i det jeg skrev om her - og websidene til www.anarchy.no. Det var ikke websidene dine jeg siktet til - dine websider er [b]helt rene for den type aktiviteter jeg skrev om. OK |
|
|
|
09.11.08 - 13:36
|
|
|
Dette hat hittil blitt en noe teknisk debatt, og om norsk presse overvåker. Savner en debatt om substansen i "storebror ser deg" direktivet... Ordet er fritt!!!
|
|
|
|
09.11.08 - 14:24
|
|
|
Som Maybeday skrev ovenfor så har dette vrt diskutert i veldig mange fora, også i andre tråder her i NRK's debatt.
Dette hat hittil blitt en noe teknisk debatt, og om norsk presse overvåker. Savner en debatt om substansen i "storebror ser deg" direktivet... Ordet er fritt!!! Jeg vet ikke hva mere du ønsker belyst (ref. 'substans') eller hva du savner i debatten(e)? Loven er et hån mot menneskerettigheter, og noe av det mest tøvete jeg har sett - fra politikere som er teknologisk challenged. |
|
|
|
09.11.08 - 20:47
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 6 144 Ble medlem: 29.08.2006 Fra: Cloudberry Moor Bruker nr.: 33 251 |
dagligdagse saker og overvåking av opposisjonelle mer generelt. Slikt har skjedd før.
=============== OVERVÅKING JA, men neppe til etterforskning av dagligdagse saker. Slike saker henlegger politiet uten etterforskning. De grunngir det med manglende ressurser. Enten fordi de faktisk mangler ressurser eller som et ledd i kampen for å få større budsjetter og høyere lønn. I DAG ETTERFORSKES kun milliardran og mord. Og selvsagt (bagatellmessige) trafikkforseelser som i motsetning til andre lovbrudd bringer penger inn i statskassa og ikke ut av den |
|
|
|
09.11.08 - 23:11
|
|
|
Sitat Opprinnelig skrevet av leerhok
dagligdagse saker og overvåking av opposisjonelle mer generelt. Slikt har skjedd før. =============== OVERVÅKING JA, men neppe til etterforskning av dagligdagse saker. Slike saker henlegger politiet uten etterforskning. De grunngir det med manglende ressurser. Enten fordi de faktisk mangler ressurser eller som et ledd i kampen for å få større budsjetter og høyere lønn. I DAG ETTERFORSKES kun milliardran og mord. Og selvsagt (bagatellmessige) trafikkforseelser som i motsetning til andre lovbrudd bringer penger inn i statskassa og ikke ut av den Synes krimmen har gått ned noe i det siste er det bare meg som synes det? Ingen politi, ingen forbrytere? Derfor trenger vi flere idiotlover, slik at statistikken kan ta seg opp. |
|
|
|
10.11.08 - 20:35
|
|
|
Synes krimmen har gått ned noe i det siste er det bare meg som synes det? Ingen politi, ingen forbrytere? Journalistene har fått beskjed om å ikke skrive så mye om kriminalitet i Norge? (De kan bare skrive om kriminalitet som oppklares pga. DNA beviser...) ;-) |
|
|
|
16.01.10 - 19:04
|
|
|
Journalistene har fått beskjed om å ikke skrive så mye om kriminalitet i Norge? (De kan bare skrive om kriminalitet som oppklares pga. DNA beviser...) ;-) AFINs innlegg om Nei til datalagringsdirektivet m.v. på http://anarchy.no/debatt.html er oppdatert, bl.a. med en høringsuttalelse til statsrådets blogg om saken, søk på "Storebror ser deg" på den angitte Websiden. Det er også en link til statsrådets hørings-blogg om saken, hvor Norge Anarkistråd, som er valgt av AFIN, har postet en høringsuttalelse om dette fra anarkistene. Der kan også du komme med en høringsuttalelse om du ønsker. Det er også bra med en videre debatt om saken her på NRK-Debatt, Dette innlegget har vært redigert av AFIN: 16.01.10 - 19:05 |
|
|
|
16.01.10 - 23:09
|
|
|
AFINs innlegg om Nei til datalagringsdirektivet m.v. på http://anarchy.no/debatt.html er oppdatert, bl.a. med en høringsuttalelse til statsrådets blogg om saken, søk på "Storebror ser deg" på den angitte Websiden. Det er også en link til statsrådets hørings-blogg om saken, hvor Norge Anarkistråd, som er valgt av AFIN, har postet en høringsuttalelse om dette fra anarkistene. Der kan også du komme med en høringsuttalelse om du ønsker. Det er også bra med en videre debatt om saken her på NRK-Debatt, Som ivrig lytter til AFINs samstemte korøvelse, begikk jeg en enkurie ved å snikepike meg inn på deres hjemmeside, tilgi min engasjerte iver, men... Not Found The requested URL /debatt.html was not found on this server. "not found" er et dyptpløyende metafor for kaos-erisikere, men ikke gamle bakunin-anarkister, eller? |
|
|
|
17.01.10 - 08:52
|
|
|
Beklageligvis så er websidene deres ikke egnet for å aksessere av brukere som ønsker informasjon.
Har skrevet dette tidligere også: Bruk av farger, "highlights/bolds", rotete framstilling og totalt uoversiktlig. Dette støtter opp om at anarkisme = rot, som neppe er budskapen AFIN ønsker å gi. |
|
|
|
18.01.10 - 11:59
|
|
|
[quote name='Nettine' date='17.01.10 - 07:52' post='1359679']
Beklageligvis så er websidene deres ikke egnet for å aksessere av brukere som ønsker informasjon. Har skrevet dette tidligere også: Bruk av farger, "highlights/bolds", rotete framstilling og totalt uoversiktlig. Dette støtter opp om at anarkisme = rot, som neppe er budskapen AFIN ønsker å gi. [/quote "Situasjonen på Haiti preges av kaos og anarki"* *Søndagsrevyen NRK1 17 Januar 2010. Er enig at man ikke skal sidestille politisk anarki med nevnte oklarki (pøbelvelde), men ser på det som en enkurie pg manglende begrepsbevissthet hos herværende journalist. Men etterrettelighet hos AFIN, dersom man har noe å melde, bør være formidlingsevnens første bud. Selv en nettamatør som meg selv trenger ikke to døgn på å rette informasjon som ikke er mulig å få opp, da velger man plan B, om ikke annet.. |
|
|
|
20.01.10 - 02:44
|
|
|
Som ivrig lytter til AFINs samstemte korøvelse, begikk jeg en enkurie ved å snikepike meg inn på deres hjemmeside, tilgi min engasjerte iver, men... Not Found The requested URL /debatt.html was not found on this server. "not found" er et dyptpløyende metafor for kaos-erisikere, men ikke gamle bakunin-anarkister, eller? Beklager, feil på link- Riktig link er http://www.anarchy.no/andebatt.html . Søk på "Storebror ser deg" . Til Nettine. Det er gjort veldig mye for å øke lesbarheten på www.anarchy.no de siste årene. Det kan du sjekke selv. Men det etterstrebes en enkel og folkelig stil. AFIN |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 21.05.13 - 03:33 |
|