Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

> Gå til nettsiden

nrk.no/fbi

Reply to this topicStart new topic
Bilforsikring hos Gjensidige - Opp 20%
Broder
post 20.02.08 - 11:49
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 21.11.2006
Bruker nr.: 34 164

Hvert år må jeg ta kontakt med forsikringsselskapet for å klage på en 20% økning i premien. Det herrens år 2008 er ikke noe unntak.

Når du ber om en forklaring, forteller de deg at antall skadesaker har økt. Når du forteller dem at dette ikke er sant, forteller de videre at verkstedskostnadene har blitt høyere. Oktober i fjor nevnes av Gjensidige som tidspunktet for den vanvittige prisforhøyelsen.

I fjor måtte jeg betale 5.200 i årspremie for min kaskoforsikring. I år krevde de 6.200. Ved å ta kontakt med Gjensidige, fikk jeg redusert premien til 5.800. Årsaken til reduksjonen skyltes at de nå gir rabatt for biler med antisladdsystem. Automatgir gir ikke lenger rabatt. Så her gjelder det å være litt observang på endringer i forsikringsvilkårene.

Men jeg er ikke fornøyd med de 400 kronene jeg fikk i reduksjon. Jeg er rasende på forsikringsbransjen. Og i indignasjon endret jeg fra kasko til delkasko, noe som reduserte premien til det halve. Men jeg vil forsøke å finne et selskap som kan gi meg et bedre tilbud.
Go to the top of the page

+Quote Post
Broder
post 28.05.08 - 01:00
Innlegg #2

Fast bruker

Nå viser det seg at jeg hadde rett i mine antagelser i februar. En økning på 20% av forsikringspremien ved fornyelse i samme måned var unødvendig.
Skadestatistikken viser nedgang og Gjensidige har valg å dele sitt gigantiske overskudd med forsikringstakerne. Jeg får 235 tilbake uten renter.

I februar ville Gjensidige ha 5.800 for å forisikre bilen min med kasko. Året før var premien 5.200.
I protest valgte jeg å forsikre med delkasko i og med at jeg mente det ikke var grunnlag for prisforhøyelsen.

Jeg vil nå ta kontakt med Gjensidige for å høre hva de har å tilby når det gjelder en kaskoforsikring av bilen min. Forsikringspremien bør bli lavere enn 5.800, ikke sant?

Følg med!

+Quote Post
leerhok
post 28.05.08 - 14:19
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 29.08.2006
Fra: Cloudberry Moor
Bruker nr.: 33 251

Da kan du droppe hele kaskoen.

Forsikring er teoretisk en ordning hvor de mange heldige betaler skadene for de få uheldige. I praksis deler selskapene opp forsikringstakerne i stadig mindre biter: biltype, bosted, km pr år, skadehistorie, osv., osv......

RESULTAT:
Du betaler sett over noen år dine egne skader + et saftig påpluss for selskapets administrasjon og fortjeneste. Har du ikke skader, betaler du for de du slapp unna.

HAR DU RÅD
til at kjøpe nytt når gammelt (kjøleskap, vaskemaskin, TV, møbler, bil, hus....) går i stykker, lønner det seg stort å være uforsikret. Og du har ofte bedre råd enn du tror slik at bolig + obl ansvar bil er ofte de eneste forsikringene du behøver.

Og er du åndelig i slekt med gubben i pengegaloppen, kan du trygt droppe forsikringen på huset også!

+Quote Post
Broder
post 29.05.08 - 22:09
Innlegg #4

Fast bruker

Hei leerhok, og takk for sist,

Jeg er enig i mye av det du sier, leerhok. Men dersom jeg skulle skikke meg dårlig i trafikken og få en skade på 50.000 eller mer, er jeg økonomisk ruin. Jeg er villig til å betale for den risikoen forsikringsselskapet tar ved å forsikre meg. Men avhenging av hva slags bil du har og hvor dyre delene er, er jeg enig i at en kaskoforsikring ikke alltid er nødvendig. En vurdering med kritiske øyne er derfor på sin plass.

Når det gjelder forsikring av hvitevarer, er jeg helt enig med deg. Kjøper du et kjøleskap eller en komfyr idag, blir du tilbudt å tegne dyre tilleggsforsikringer. Det folk glemmer er at de allerede er forsikret via innboforsikringen sin.

Min feide med Gjensidige er ikke over. Jeg tok kontakt med selskapet for å få et nytt tilbud på en kaskoforsikring. I steden for de 5.800 de ville ha av meg i februar, ønsker de nå 5.600. Sammenliknet med perioden før er dette likevel en økning på 400 kroner, noe som for meg fortsatt er helt uakseptabelt. Jeg har derfor bestemt meg for å beholde delkaskoen min.

De som er forsikret i Gjensidige bør vurdere å ta kontakt med selskapet for å reforhandle forsikringsavtalen sin. Når en kaskoforsikring kan gå ned med 200 kroner i løpet av februar og frem til nå, bør det være penger å spare for mange.
Jeg glemte faktisk å reforhandle min delkaskoforsikring da jeg var i kontakt med dem, men det er noe jeg kommer til å gjøre.

+Quote Post
Broder
post 01.06.08 - 04:01
Innlegg #5

Fast bruker

Det var ting i mitt forrige innlegg som var litt upresist. Samtidig var det noe leerhok nevnte i sitt innlegg som fortjener en liten kommentar. Derfor det nye innlegget mitt.

Jeg betalte som dere vet i forrige periode kr. 5.200 i forsikring med kasko. Gjensidig har "funnet ut" at forsikringsskadene har gått ned i 2007. Jeg får med andre ord 235 kroner tilbake. Dette betyr at forsikringspremien i forrige periode egentlig kostet under 5.000 kroner. Ved å forhandle på nytt er premien for denne perioden 5.600.
For min del betyr dette likevel en premieøkning på 600 kroner, noe som tilsvare en stigning på 12%. Dette er noe som er utrolig mye høyere en prisindeksen eller andre indekser jeg har hørt om.

leerhok nevnte i sitt innlegg at forsikringsselskapene ser ut til å sektoriserer kundene sine i mye høyere grad enn det de gjorde tidligere. Og etter mitt syn er bilmerket du kjører en vesentlig årsak til prissettingen.
Har du kjørt lenge og skadefritt, vil du få bonus på 75-80%. Men problemet er at beløpet du får fratrekk fra blir stadig minder for hver år som går. Er det rettferdig at folk som kjører uten forsikringsskader år etter år skal betele ekstra fordi de kjører et bilmerke som i følge forsikringsselskapet er mer skadeutsatte enn andre?

Da jeg var i kontakt med Gjensidig nå senest, fikk jeg høre at BMW og Mercedes var mer skadeutsatt enn andre bilmerker. Mitt inntrykk var at disse merkene ikke hadde vesentlig nedgang i forhold til tidligere år.
I og med at vinteren i Oslo har vært mild, tror jeg forsikringsskadene på BMW og Mercedes også har gått ned i likhet med andre bilmerker. Jeg tror Gjensidige lyver for meg, akkurat som de gjorde i februar.

+Quote Post
Gromyko
post 04.06.08 - 00:54
Innlegg #6

Fast bruker

Ble medlem: 15.02.2003
Bruker nr.: 10 613

Hvis du setter en kjele med vann til koking, og venter til det koker... Så slenger du oppi en frosk... Den reagerer umiddelbart, hopper ut, og overlever selv om den er både varm og skremt.

På den annen side... Sett en kjele med vann til koking, og sleng frosken oppi med en gang... Da blir den der det lille som er igjen av livet, og merker knapt at den koker ihjel.

Dette er et prinsipp ALLE forsikringsselskapene benytter seg av. Hvis du shopper rundt finner alltid et tilbud som er bedre enn de andre. Vannet er behagelig frem til neste forfall. Og så øker temperaturen gradvis, nesten umerkelig, uten at du får ut fingeren og hopper ut.

Det er bare en ting som hjelper - skift selskap mye oftere.

+Quote Post
Broder
post 11.07.08 - 06:16
Innlegg #7

Fast bruker

Jeg skylder deg en unskyldning for at jeg ikke har svart på ditt innlegg før nå, Gromyko.
Men du har selvsagt helt rett. "Snikinnførig" av prisforhøyelser eller avgifter er vel bekjent. Kjøpte du 2 kilo karbonadekaker for 60 kroner igår, og betaler det samme for 1,5 kilo idag, har du blitt lurt. Og gjerne i samme "store" forpakning!

Jeg er dritt lei Gjensidige og har tatt kontakt med ledelsen i selskapet. Og maken til svadasvar jeg har fått skal du lete lenge etter. Jeg kommer tilbake til dette ved en senere anledning.
Selvsagt er det slik som Gromyko sier at det å bytte forsikringsselskap er tingen. Men for min del betyr det en økning av forsikringspremien på 30-60%. Jeg har med andre ord ikke noe valg.

Løgn og fanteri er det som preger forsikringsbransjen. Men slik er det også dagligvarebransjen.
Det har kommet meldinger om at prisstigningen på enkelte varer har steget mer enn det landbruksstøtten eller varer på verdensbasis har økt med. Kan det tenkes at Reitan eller Hagen utnytter situasjonen for å bli enda rikere?

Jeg er så lei kyniske drittsekker som forsøker å lure oss forbrukere. Jeg nevner Telenor, Hafslund, Rema, Rimi og ikke minst Gjensidige, norske selskaper totalt uten moral.

Lenge leve Norge!

+Quote Post
« Eldre · FBI · Nyere »

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 24.05.13 - 23:42 RSS