Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

2 Sider V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Vårfornemmelser..
annabell
post 12.02.08 - 02:08
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 03.05.2002
Bruker nr.: 5 361

Det aner meg at det kommer an på hvor du bor i landet, men her på østlandet har vi i stor grad fornemmelse for vår for tiden. Det er snøfritt, plenene er grønne, sola varmer og en ser folk i småsko, og noen har til og med droppet skjerfet...

Hva gjør sånne vårtegn med oss?
Go to the top of the page

+Quote Post
Bomstart
post 12.02.08 - 17:59
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 11.10.2005
Bruker nr.: 27 490

Sitat
Opprinnelig skrevet av annabell
Det aner meg at det kommer an på hvor du bor i landet, men her på østlandet har vi i stor grad fornemmelse for vår for tiden. Det er snøfritt, plenene er grønne, sola varmer og en ser folk i småsko, og noen har til og med droppet skjerfet...

Hva gjør sånne vårtegn med oss?

Ser litt lysare på framtida :-) Hadde planlagt sesongens fyrste utepils, men her i Bergen er det overskya og for kaldt.
Har nok trua på at vinteren vil gi oss litt snø og frost enno, så sommargarderoben skal få bli i skapet ei stund enno, (og det er ikkje mykje som slår ei kald pils i solveggen på hytta etter skituren....).

+Quote Post
runestav
post 14.02.08 - 00:16
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 22.01.2004
Bruker nr.: 15 591

Enno ein gong fekk eg vett'ren å sjå - for vårsoli røma!

Våren er utan tvil den beste årstida. Eg ser og ser, luktar og nyt den med alle sansane.Eg gler meg til å møta enno ein.

+Quote Post
HaavardX
post 14.02.08 - 00:26
Innlegg #4

Fast bruker

Ble medlem: 27.03.2004
Bruker nr.: 17 241

I ålesund har folk startet motorsykkelsesongen og jeg gremmes. Hvorfor måtte jeg ta hjem sykkelen til trøndelag før vinteren, slik at jeg må vente til langt uti juni før fjellpasasjene er snøfrie for å få den tilbake hit :/

Ååååh, som det klør... biggrin.gif

+Quote Post
Evalill
post 15.02.08 - 00:10
Innlegg #5

Aktiv bruker

Ble medlem: 10.03.2004
Bruker nr.: 16 958

Her i vakre Trøndelag er nok våren også på fram-marsj. Det kjennes på at dagene blir lengre og lysere og sola går litt høyere på himmelen.
MEN de siste dagene er det kommet en 10-15 cm snø, så vinteren har ikke helt gitt opp håpet.

Noen som vil ha litt???

+Quote Post
Bomstart
post 15.02.08 - 00:44
Innlegg #6

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av HaavardX
I ålesund har folk startet motorsykkelsesongen og jeg gremmes. Hvorfor måtte jeg ta hjem sykkelen til trøndelag før vinteren, slik at jeg må vente til langt uti juni før fjellpasasjene er snøfrie for å få den tilbake hit :/

Fjellpassasjer mellom Trøndelag og Ålesund ????? Trondheimsfjorden ?

+Quote Post
Irilar
post 15.02.08 - 14:40
Innlegg #7

Fast bruker

Ble medlem: 28.09.2005
Bruker nr.: 27 215

Ikke for å være gledesdreper, men februarvår pleier vel å være en sånn lurevår...

Og jeg vil ha SNØ sad.gif
Det er en ypperlig park så og si rett utenfor døra, og jeg håper på å få lage snømann. Og nede i byen er det flere skøytebaner hvor man kan leke med sin kjære. Om det bare kunne være skikkelig vinter. Når jeg var hjemme på østlandet i desember var det 20 kuldegrader, snø og skyfri himmel. Nydelig.

Jeg vil ha vinter om vinteren, ikke vår...

+Quote Post
runestav
post 17.02.08 - 19:59
Innlegg #8

Fast bruker

Ble medlem: 22.01.2004
Bruker nr.: 15 591

Sitat
Opprinnelig skrevet av Bomstart
Fjellpassasjer mellom Trøndelag og Ålesund ????? Trondheimsfjorden ?

Ørskogfjellet kan være bistert nok det til sine tider.

+Quote Post
Kronisk
post 18.02.08 - 00:00
Innlegg #9

Fast bruker

Ble medlem: 02.10.2004
Bruker nr.: 20 433

Sitat
Opprinnelig skrevet av runestav
Ørskogfjellet kan være bistert nok det til sine tider.

tenkte jeg skulle gi en liten geografileksjon, men jeg slapp , Takkskalduha Runestav

+Quote Post
Bomstart
post 19.02.08 - 00:07
Innlegg #10

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Bomstart
Ser litt lysare på framtida :-) Hadde planlagt sesongens fyrste utepils, men her i Bergen er det overskya og for kaldt.

Utepilsen-08 er inntatt. Omkransa av diverse Brann- og Evertonfans, og i ly av varmelampar og pledd, vart årets fyrste utpils inntatt sist onsdag.
Den heldt seg kald lenge..........

+Quote Post
EiBee
post 20.02.08 - 13:21
Innlegg #11

Fast bruker

Ble medlem: 10.03.2003
Bruker nr.: 11 135

Påsken kommer tidlig i år, men våren kommer tydligvis tidligere...
Jeg stemmer for at været må se og bestemme seg! Ikke lure oss med vårsol ene dagen og sludd andre dagen!

+Quote Post
annabell
post 23.02.08 - 02:48
Innlegg #12

Fast bruker

Ble medlem: 03.05.2002
Bruker nr.: 5 361

Her har dagen vartet opp med sol i formiddag,(da var jeg inne og vasket tregulv),så kom blåsten, og så regn, og i ettermiddag -heter det springflo? I alle fall,vannet gikk over sine bredder nede på havna... Ibedet titter tulipaner og diverse løkplanter opp, og har heldigvis enda ikke sett noe til den derre sneglen,som ikke skal kalles mordersnegle..

Hildrande du.:himle:

+Quote Post
en viss Nagel
post 24.02.08 - 10:35
Innlegg #13

Ble medlem: 04.12.2004
Bruker nr.: 21 933

Her på Lykkja, mer eksakt; Nøreli, fornemmes våren. Jeg plantet påskeliljeløk i september, rett før sneen kom. Nå har jeg vært bortreist en uke. Målestasjonen min viser at snedybden har minket med over 10 cm. 160 tilbake. OK, det er meldt tildels store mengder nedbør i minus 5, men jeg hører løkene der nede si: Vi kommer, vi kommer......til St. Hans.

+Quote Post
Ung Herre
post 25.02.08 - 17:15
Innlegg #14

Fast bruker

Ble medlem: 28.10.2003
Bruker nr.: 14 397

Kan jeg spørre herrene...er det vanlig å vaske huset sitt? Etter vinteren altså. Jeg spør fordi min nabo , som skal nevnes er merkelig har i hele dag stått på stige og vasket bokstavelig talt hele huset sitt..med bøtte og vann..og og ned for å skifte til rent vann.

Mulig jeg har misset noe, men gjøres dette? Det skal nevnes at fyren også har klippet gresset en gang allerede...og så sant det ikke vokser veldig mye bedre hos han enn meg ser jeg ikke grunnen til det.

+Quote Post
hotrodder
post 25.02.08 - 20:10
Innlegg #15

Fast bruker

Ble medlem: 21.05.2003
Bruker nr.: 12 396

Han skal sikkert male huset.
I gamle dager (for typisk 20 år siden) var malingen så miljøskadelig at den ikke ble bleket og flasset etter 2-3 år. Dessuten satt den så godt fast at det å først måtte vaske husveggen var et ukjent fenomen. Ihvertfall på landsbygda et stykke fra E6.

I dag er malingen noe mer miljøvennelig. Derfor må man først vaske husveggen i etsende såpe. Dessuten varer malingen så kort tid at man må vaske/male mye oftere enn man måtte male før.
Når produsentene skryter uhemmet av sine vannbaserte malingsprodukter, nevnes pussig nok aldri såpen man er avhengig av å bruke først...

Jeg kan såvidt skimte et sannsynlig samarbeid som har vært her: Miljøvernere med stor teoretisk kompetanse, politikere med sansen for billige poenger, og ikke minst produsenter av maling OG såpe...

+Quote Post
Irilar
post 25.02.08 - 21:04
Innlegg #16

Fast bruker

Ble medlem: 28.09.2005
Bruker nr.: 27 215

Hvis man må bruke såpe, og dertil male flere ganger høres det ut som det er så som så med miljøgevinsten...

Men dette minner meg på hvor mye jeg misliker husarbeid og vedlikehold. Og ikke minst nymotens drittprodukter som blir ødelagt bare en ser stygt på dem.
Jeg vil ha et hus bygd av malmfuru, sånn som stavkirkene, som man kan klatte litt tjære på dann og vann....

+Quote Post
Ung Herre
post 26.02.08 - 12:45
Innlegg #17

Fast bruker

Joda..det stemmer nok han skal male huset. han maler huset hver sommer nemlig. Ja du leste riktig. Hver bidige sommer fra så lenge jeg kan huske har fyren malt huset.

Tviler dog på han skal vaske nå..harregnte her det siste døgnet etter han ga seg med vaskingen så..lykke til med malinga.

+Quote Post
Bomstart
post 26.02.08 - 21:07
Innlegg #18

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Ung Herre
Kan jeg spørre herrene...er det vanlig å vaske huset sitt? Etter vinteren altså. Jeg spør fordi min nabo , som skal nevnes er merkelig har i hele dag stått på stige og vasket bokstavelig talt hele huset sitt..med bøtte og vann..og og ned for å skifte til rent vann.

Mulig jeg har misset noe, men gjøres dette? Det skal nevnes at fyren også har klippet gresset en gang allerede...og så sant det ikke vokser veldig mye bedre hos han enn meg ser jeg ikke grunnen til det.

Nokre er meir aktive enn andre........ Dog er malinga idag inneholdande så lite tungmetallar, og miljøet så fullt av andre ting, at grønska legg seg på veggane. Har faktisk vaska huset eit par gonger, (sjølv uten å skulla mala), men då med å trykk-sprøyte på "Hus-vask", og høgtrykksvaska det av att. Ein lever da i teknikkens tidsalder.

+Quote Post
Ung Herre
post 26.02.08 - 22:28
Innlegg #19

Fast bruker

Grønske er nok intet problem da fyren tja..har mye fritid for å si det slik. Det ironiske er at når man maler for mye igjen kveler man trevrket og må bytte mye plank.

Men jeg som nabo har rett og slett blitt facinert av mannen. Den gangstilen den mannen har burde vært plukket opp av en komiker sporendreks..dog må jeg si at for kroppens del kan det ikke være bra, men jeg må le. En tysker i 70 årene som går som visse landsmenn gjordet for en 60 år tilbake er en blanding av komisk og særdeles tragisk.

+Quote Post
Bomstart
post 27.02.08 - 09:39
Innlegg #20

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Ung Herre
Grønske er nok intet problem da fyren tja..har mye fritid for å si det slik.

Det værste med slike fyrar som har for mykje fritid, er at dei må bruka ho mens vi andre er heime. Ein stad me budde tidlegare, var det ein pensjonist i nabolaget som "måtte" klippa graset med motorkypparen sin tidleg om morgonen, og om vinteren kjøra snøfresen sin før fuglane hadde vakna......
Ikkje skulle han ut med bilen for å kjøra på jobb, og ikkje brukte han plenen til noko om dagen.....
Eit ytterst populært tiltak for eit sett småbarnsforeldre med kolikk-unge......

+Quote Post

2 Sider V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 25.05.13 - 17:07 RSS