Slemme-Finn |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Slemme-Finn |
02.02.08 - 17:01
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 515 Ble medlem: 11.10.2005 Bruker nr.: 27 490 |
Eg har ein gryande mistanke om at enkelte programledarar på NRK driv vel mykje research på omliggande kanalar.
Idag var inngangsspørsmålene på Popquiz på omlag samme nivå som når du skal ringe inn på ein eller anna betalingstelefon.....Eg kunne faktisk alle. Men før eg fekk tak i telefonen, slo det meg: Her er noko på gang, sannsynlegvis er vanskegraden på spørsmålene i programmet omvendt proposjonal med inngangsspørsmålet. Så eg heldt stand..... Og riktig nok: Midtvegs i programmet, etter å ha strødd rundt seg med gløymde 1-hit wonders, proklamerte Slemme-Finn at dette nok var den værste omgangen i programmets historie. Jaja..... |
|
|
|
04.02.08 - 19:26
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 336 Ble medlem: 21.05.2003 Bruker nr.: 12 396 |
Samme hørte jeg mens jeg hhv. fikset startmotoren på bilen, rev badet og flyttet en ventil der inne. En lørdag i kjeledress med andre ord.
Det med bilen var ufrivillig. Den MÅTTE funke innen mandag morgen, så det var bare å legge seg på rullebrettet, skli under og stirre bånnpanna i hvitøyet. Gammel bruksbil som skal byttes til våren. Dagligbiler skal ALLTID funke ellers byttes de. Å mekke på denslags bruksgjenstander går utover kvalitets-mekkingen på veteranbilen. Det med badet var ikke pga vanskelige pop-quiz spørsmål, men planlagt i lang tid. Jeg får nok aldri noen pop quiz t-skjorte, men programmet er jo artig å høre på. Det minner meg om vedhogging, maling, reparasjon av hus, riving av bad, rensing av takrenner osv. Med andre ord sysler far holder på med i fred og ro for resten av husstandens medlemmer på lørdag formiddager nå og da. |
|
|
|
05.02.08 - 00:54
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 515 Ble medlem: 11.10.2005 Bruker nr.: 27 490 |
Sitat Opprinnelig skrevet av hotrodder
Det med bilen var ufrivillig. Den MÅTTE funke innen mandag morgen, så det var bare å legge seg på rullebrettet, skli under og stirre bånnpanna i hvitøyet. Gammel bruksbil som skal byttes til våren. Dagligbiler skal ALLTID funke ellers byttes de. Der har eg eigen taktikk. Kjøper kun bruksbil med sjel, og når den startar å trøble, køyrer eg ein tur bortom bilopphøggeren, og seier: Sjå der, sjå kva som skjer om du ikkje er snill...... Og då ordner det meste seg. (Ok då, nedslitte børster og knekte eksosanlegg er ferdige, men alle desse små lunene........) |
|
|
|
05.02.08 - 10:33
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 336 Ble medlem: 21.05.2003 Bruker nr.: 12 396 |
Bilen er en amerikaner, så han skjønner antakelig ikke norsk. Dessuten kunne han i høyden forvente seg rundt 7-8 år i hjemlandet før han kom i pressa. Nå er han 12 år, så han gir sikkert blanke uansett.
Ei pære skjult bak ørten deksler i dashbordet har gått, sentrallåsen på sjåførsiden funker ikke, dørhåndtaket på utsiden av ene bakdøren funker ikke, katalysatoren må byttes før neste EU kontroll bla bla bla. Men han har plenty med innvendig plass og går jo som et uvær. Ikke er han rusten heller. Og sjel har han i stort monn. Bensinforbruk? Tja.... vi sørger i hvertfall for at pengene sirkulerer. |
|
|
|
05.02.08 - 15:35
|
|
|
Bilen er en amerikaner, så han skjønner antakelig ikke norsk. Dessuten kunne han i høyden forvente seg rundt 7-8 år i hjemlandet før han kom i pressa. Nå er han 12 år, så han gir sikkert blanke uansett. Bensinforbruk? Tja.... vi sørger i hvertfall for at pengene sirkulerer. Ta på ein stetson, putt ein sigarsneip i munnvika, ta turen forbi, og dra ein " Look son, that's where troublemakers get an early grave.....", eller liknande. Burde iallefall fiksa sentrallåsen.... Ellers er noko av cluet å kjøpa fine bruksbilar frå før-katalysatortida. Bensinforbruk som ein amerikanar får du på kjøpet...... Tenkte eg skulle få 5000 i vrakpant iår, men det vart berre for dis'lar. Jaja, 2000 kr. i året i snitt verditap lar seg vel høyra....... |
|
|
|
06.02.08 - 10:10
|
|
|
Nå kom vi et stykke vekk fra slemme-Finn, men men...
Jeg har ingen Stetson, og røyke har jeg aldri prøvd, så å putte en sigarstump i munnvika ville vel vært å be om bråk. I forhold til 4,3 liters motorvolum, 200 hk, vekt på 2 tonn, aerodynaikk som en låvedør på tvers, automatgear, AC osv. er den ikke så verst. I sommerferien gikk den på 0,9 L/mil med full bil. Småkjøring er rundt 1,2-1,3. Omtrent som en Volvo 240 mao. |
|
|
|
06.02.08 - 13:33
|
|
|
Nå kom vi et stykke vekk fra slemme-Finn, men men... I sommerferien gikk den på 0,9 L/mil med full bil. Småkjøring er rundt 1,2-1,3. Omtrent som en Volvo 240 mao. Vekk fra slemme-Finn.?....det er vel eit av dei meir sjarmerande trekkene med dette dbattforumet :-). 1,2-1,3 er jo for dei som måtte ta til takke med småbilen til Volvo - 240. Hadde ein gong ein AMC Gremlin med høvelbenk og aut. Torde aldri sjekka forbruket........ Hadde riktignok "spareforgasser". Låg og vaka på ein -94 Suburban for eit års tid sidan. Er vel igrunnen glad eg ikkje slo til, med bensinprisar på 12-talet. Den franske "søndagsbilen" i huset derimot, den bruker nesten ingen ting, (men så sukkar den litt når den ser ein motbakke.....) :-{. |
|
|
|
06.02.08 - 23:57
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 450 Ble medlem: 02.10.2004 Bruker nr.: 20 433 |
en gammel 240? vel ... jeg var i flere år eier av en sådan Volvo, disse bilene har fått et ufortjent dårlig rykte. Min volvo gikk på 0,75 på langturer og 0,95 ved råning . IKKE mobb 240'n .......
|
|
|
|
07.02.08 - 00:23
|
|
|
Sitat Opprinnelig skrevet av Kronisk
en gammel 240? vel ... jeg var i flere år eier av en sådan Volvo, disse bilene har fått et ufortjent dårlig rykte. Min volvo gikk på 0,75 på langturer og 0,95 ved råning . IKKE mobb 240'n ....... En gammel 240 ? Finst det nye ? Trudde dei gjekk ut med 240 Classic i -94 eller deromkring. Joda, dei med innsprøytning og lambda-sonde var nok bra. Gode gamle B21/B23 og B230 med Stromberg forgasser klarte vel aldri det ? Dessutan - dette er ikkje mobbing - det er debatt :-). |
|
|
|
07.02.08 - 14:23
|
|
|
Hverken 240'n (eller samtidige Granadaer) er dårlige biler. Og med de minste motorene, bruker de sikkert ikke så veldig mye. Men det er lett å få slike biler til å bruke mer drivstoff enn en Chevrolet Astro, som jeg har.
Også de gamle Volkswagen Caravelles "gti utgaver" (med en liten symaskinmotor på rundt 2L) bruker mer bensin enn Astroen. Da begynner vi å snakke fordi det tross alt dreier seg om biler med likt bruksområde. "Nyere" amerikanske personbiler som f.eks Chevrolet Camaro fra slutten av 90 tallet sniker seg ned mot 0,8L/mil på vanlig langkjøring selv med 5,7L støtstangsmotor på nærmere 300hk og det er jo akseptabelt. Men de siste års turbodiesel-teknologi er selvsagt suveren. Ihvertfall på vare- og kassebiler. Nyeste MB kassene f.eks. Største TD motor er vel på over 190 hk og går omtrent på luft. Vanvittig bra. Tenk å fått en slik motor i Astroen: Amerikansk kjørefølelese med tysk motorteknologi! |
|
|
|
07.02.08 - 16:59
|
|
|
Hverken 240'n (eller samtidige Granadaer) er dårlige biler. Og med de minste motorene, bruker de sikkert ikke så veldig mye. Men det er lett å få slike biler til å bruke mer drivstoff enn en Chevrolet Astro, som jeg har. Også de gamle Volkswagen Caravelles "gti utgaver" (med en liten symaskinmotor på rundt 2L) bruker mer bensin enn Astroen. Da begynner vi å snakke fordi det tross alt dreier seg om biler med likt bruksområde. Caravelle GTI ja, det har eg hatt...... med konstant 4-hjulstrekk.... Ein kvar bensinstasjonseigars våte drøm. Trua den ned mot literen på langkøyring.......og det er bra, sidan den er oppgitt til ca 1.05. Småkøyring om vinteren, derimot...... Men ein fantastisk bil til sitt bruk, både til å koma seg fram, og til å ha plass til ein småbarnsfamile. Vanskelig å omstilla seg til vanleg bilstørrelse. Måtte ha STOOOOOOR takboks. "Tenk å fått en slik motor i Astroen: Amerikansk kjørefølelese med tysk motorteknologi!" Eller motsett: Kva med V8 i Volvo'en..... Fin bil, fin lyd..... |
|
|
|
09.02.08 - 19:41
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 450 Ble medlem: 02.10.2004 Bruker nr.: 20 433 |
V8 er et must ........ jeg sitter opptil 40 timer pr uke og lytter til en Scania-V8 som jobber trofast . hvilken deilig lyd mine venner ... for ikke å snakke om når turboen hjelper til .....
|
|
|
|
09.02.08 - 21:12
|
|
|
V8 i Volvo 240 serie er ikke noe hokus-pokus. Får til og med kjøpt ferdige motorfester beregnet for dette byttet.
Og volvos bakaksler er egentlig Dana aksler. Den som kalles 1031 (er det ikke?) holder fint en lettskremt Chevrolet small block motor. Astroen har bare 6 sylindret motor, men den er "ordentlig amerikansk" med sin støtstangsteknologi og typiske amerikanske tenningsrekkefølge, så det er veldig fin og rolig lyd i den. Chevrolets 262cid/4,3L er egentlig 3/4 small block V8. GM bare fjernet de to bakerste sylindrene på en 350 cid. Stempler, råder, vannpumpe, startmotor, flexplate, motorfester, dynamo (og sikkert mye mer) går om hverandre. Flere Astroer i Norge er godkjente med V8. Det finnes ombyggings sett. Men jeg liker egentlig 4,3 literen godt (bortsett fra forbruket). Ved en ombygging motivert utifra å få mer krefter hadde jeg faktisk vurdert å trimme 4,3 literen istede. Man får de opp i nærmere 300 hk uten altfor store kostnader. Problemet er at Astroen er så nesetung og en V8 ville forverret dette ytterligere. Ikke bare er V-åtteren tyngere, men den må også plasseres lengre frem enn sekseren for å få plass. |
|
|
|
10.02.08 - 17:50
|
|
|
V8 i Volvo 240 serie er ikke noe hokus-pokus. Får til og med kjøpt ferdige motorfester beregnet for dette byttet. Ved en ombygging motivert utifra å få mer krefter hadde jeg faktisk vurdert å trimme 4,3 literen istede. Man får de opp i nærmere 300 hk uten altfor store kostnader. Problemet er at Astroen er så nesetung og en V8 ville forverret dette ytterligere. Ikke bare er V-åtteren tyngere, men den må også plasseres lengre frem enn sekseren for å få plass. Jada, dei fleste 240 (og 740) går med 350 motor, og slit med tillatt framakselvekt. Ville vurdert Buick/Rover sin lettmetalls V8 på 3,5 liter. Blir litt verre med motorfester, riktignok. Men det blir neppe med den Volvoen eg har......stålmakken har laga bol i botten..... PS: V6 motoren er vel den best balanserte motoren (ilag med V12), så den burde vel vore mykje meir nytta (så lenge dei ikkje får til ein haldbar og økonomisk Wankel-motor). |
|
|
|
11.02.08 - 09:46
|
|
|
Rovermotoren virker som et bra alternativ sånn umiddelbart og jeg vet at en god del hot rod byggere i England har brukt den i mange år.
Imidlertid er det mange som har gått bort ifra denne motoren. De påstår den har endel grunnleggende ulemper og at kostnader pr hk blir relativt høy. Hvordan er det f.eks med kompresjonen? Hvis den er lav samtidig som utvalget av topper med mindre forbrenningskammer er dårlig, begrenser det seg ganske mye hva man kan få utav den uten å bytte stempler og da er man inne i pengespiralen med en gang. En Chevrolet 350 motor kan også ha lav kompresjon, men det er (nesten)alltid i kombinasjon med store forbrenningskamre. Dermed bytter man bare til topper med mindre kammer og kompresjonen vil øke. Topper må man enten bytte eller modifisere uansett ved trimming. Bunndelen på selv en 2-boltet small block tåler dessuten 400 hk uten særlige modifikasjoner. Eneste jeg har gjort på bunndelen min er å bytte til ARP bolter på veivaksel-overfallene. Vet ikke hvor mye Rover bunndelen tåler. Balansen i en motor har selvsagt endel å si, men de tidlige 4,3L motorene er kjent for å vibrere en god del, så den er ihvertfall ikke i særlig god balanse i utgangspunktet. De senere utgavene (som min er fra) er levert med noen slags balanseaksler som skal forbedre dette. |
|
|
|
12.02.08 - 02:05
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 932 Ble medlem: 03.05.2002 Bruker nr.: 5 361 |
Kjedelig...
Jeg kjører en gul renault(skrives det sånn?) kangoo, og er ikke opptatt av hverken det ene eller det andre. Så lenge den starter. og det gjør den.Men sentrallåsen krangler, eller er helt kaputt, og passasjerer må lukkes inn manuellt.Så får en heller ingen ubedte inn... He he.Og den er ypperlig til å frakte ting i, bikkjer og mat og vin, og søppel som skal kastes. Og den er stadig på utlån til venner som skal flytte på saker og ting. |
|
|
|
12.02.08 - 09:49
|
|
|
Høres akkurat ut som Chevrolet'en: Starter når den skal, kranglete sentrallås, ypperlig til å frakte ting og mennesker i, lånes ut innimellom.
En kollega av meg (som ikke er det minste bilinteressert) lånte den til et møte engang. Da han kom tilbake gikk smilet hans nesten sammen igjen i nakken og han sa: Ehh.. hvor stor er egentlig motoren i den bilen...? Artig å høre fra akkurat han og tydeligvis en liten hverdagsglede! |
|
|
|
12.02.08 - 17:50
|
|
|
Sitat Opprinnelig skrevet av annabell
Kjedelig... Jeg kjører en gul renault(skrives det sånn?) kangoo, og er ikke opptatt av hverken det ene eller det andre. Så lenge den starter. og det gjør den.Men sentrallåsen krangler, eller er helt kaputt, og passasjerer må lukkes inn manuellt.Så får en heller ingen ubedte inn... He he.Og den er ypperlig til å frakte ting i, bikkjer og mat og vin, og søppel som skal kastes. Og den er stadig på utlån til venner som skal flytte på saker og ting. Jepp, det skrives sånn... ( men oftast med store forbokstavar i navn.... :-}). Gjer merksam på at dette forumet sorterer under HERREAVDELINGEN, og bil er eit naturleg interesseområde blandt HERRER. (Kvifor finst ikkje DAMEAVDELINGEN ???) Bil omfattar alt frå bruksgjenstand til hovedinteresse. Eg og har Renault, den er heilt i orden, alt virkar og har mange tekniske finesser. Men det er dog ein bruksgjenstand. Har strekt meg til å utstyra den med lettmetallhjul for vinterbruk.... Mogleg at denne tråden er blitt litt vel teknisk etter kvart.............. Ellers minner beskrivelsen av Renaulten din veldig om min gamle Caravelle (RIP)......og sikkert om mange av oss, fulle av små og store uvanar og lyte, men gjer nytten og er til å stola på.... |
|
|
|
13.02.08 - 00:42
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 932 Ble medlem: 03.05.2002 Bruker nr.: 5 361 |
Hallo? Må jeg få minne om atHerreavdelingen er programmet for herrer av begge kjønn???
:himle: Og at dame-herrer faktisk kan kjede seg, og ikke vil bli dømt nord og ned på grunn av kjønn. Er linken blitt kjedelig - for meg-, så uttrykker jeg en følelse, og den er aldri feil. Så neste gang, så møt meg på min følelse, godta den og ikke gå på meg som kjønnsperson. Har vært med på denne debattsiden i en årrekke og har alltid følt meg velkommen og møtt av de andre herrene, uansett kjønn. |
|
|
|
13.02.08 - 13:57
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 45 Ble medlem: 05.11.2001 Bruker nr.: 1 058 |
Hei Annabell,
Personlig er jeg så uinteressert i bil som det går an. Det hadde kanskje også vært mer relevant å ha denne tråden i Autofilforumet. Likevel skal alle få lov til å skrive om hva de vil her i Herreavdelingen. Lev og la leve er utgangspunktet for dette forumet. Takk for hyggelige ord om matlaging forresten. Finn (best i drosje) |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 25.05.13 - 06:36 |
|