Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

> Gå til nettsiden

nrk.no/redaksjonen

2 Sider V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Kan ryktespredning på nett hindres?
Elisabeth RJ
post 28.01.08 - 18:43
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Moderator
Ble medlem: 21.02.2006
Bruker nr.: 30 590

Fotballtrener Stig Inge Bjørnebye har klaget Agderposten inn for PFU etter sexanklager på nettet.

Hvordan bør redaktører for nettaviser redigere nettdebattene?

Kan man sikre seg mot sjikane, ryktespredning og sladder på nett?
Go to the top of the page

+Quote Post
Catalyzator
post 28.01.08 - 22:02
Innlegg #2

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 17.11.2007
Bruker nr.: 38 069

All komunikasjon på nett burde være underlagt en identifikasjon slik at moderatorer iallfall har en mulighet til å utestenge de som tydeligvis ikke klarer å følge normal oppførsel og sunn fornuft.

En helt annen ting er nettavisenes profilering og skandalisering av nyhetsoppslag hvor de har kun en ting som mål: å lokke nettsurfere for å høyne trafikken på nettsidene.

Disse redaktørene lar desverre sine egne nettaviser ligne mer og mer på noe ala en søpplakasse med mer reklame enn faktiske nyheter og de er snart totalt blottet for saklig og god info.

+Quote Post
Catalyzator
post 28.01.08 - 22:11
Innlegg #3

Ble medlem: 17.11.2007
Bruker nr.: 38 069

En viktig ting til er menneskers holdninger til sin egen oppførsel....

Det blir på samme måte som med bruk av stygt språk og uhøfflig tale til en ukjent du møter i butikken.... eller drittslenging til en du tilfeldig passerer i gata... dette er noe de fleste IKKE gjør! men på internett viser en del mennesker sine negative sider utilslørt og slikt bør man jo rett å slett luke ut fra det åpne kommunikasjonsrom å lære folk en viss form for respekt.

Det er ofte altfor lett å skrive i affekt.....
Men det er faktisk like lett å umiddelbart skrive et beklager....

+Quote Post
leerhok
post 28.01.08 - 22:33
Innlegg #4

Fast bruker

Ble medlem: 29.08.2006
Fra: Cloudberry Moor
Bruker nr.: 33 251

klarer faktisk å lese gjennom og godkjenne alle innlegg før de trykkes. NRK har ikke flere innlegg enn de burde klare det samme.

Ellers fungerer obligatorisk registrering + innlogging sammen med klageadgang for publikum tålig bra. Det samme gjør krav til email-adresse som kontrolleres. Klaget selv en gang på et innlegg som kun var en samling skjellsord og fornærmende karakteristikker av en topp-politiker. Innlegget ble fjerna omgående.

Ellers ligger det en viss garanti i at totalt usaklige eller personfornærmende innlegg som regel karakteriserer avsender negativt og således virker kontraproduktive. Men som sagt på TV, noen behøver å bli beskyttet mot seg selv.

+Quote Post
maybeday
post 29.01.08 - 10:19
Innlegg #5

Fast bruker

Ble medlem: 30.03.2006
Fra: Hellfire Caves, West Wycombe, Buckinghamshire
Bruker nr.: 31 331

Sitat
Opprinnelig skrevet av Catalyzator
En viktig ting til er menneskers holdninger til sin egen oppførsel....

Det blir på samme måte som med bruk av stygt språk og uhøfflig tale til en ukjent du møter i butikken.... eller drittslenging til en du tilfeldig passerer i gata... dette er noe de fleste IKKE gjør! men på internett viser en del mennesker sine negative sider utilslørt og slikt bør man jo rett å slett luke ut fra det åpne kommunikasjonsrom å lære folk en viss form for respekt.

Det er ofte altfor lett å skrive i affekt.....
Men det er faktisk like lett å umiddelbart skrive et beklager....

Bra..!

+Quote Post
Nettine
post 31.01.08 - 05:20
Innlegg #6

Fast bruker

Ble medlem: 29.03.2005
Fra: .
Bruker nr.: 24 299

Sitat
Opprinnelig skrevet av Elisabeth RJ
Fotballtrener Stig Inge Bjørnebye har klaget Agderposten inn for PFU etter sexanklager på nettet.

Hvordan bør redaktører for nettaviser redigere nettdebattene?

Kan man sikre seg mot sjikane, ryktespredning og sladder på nett?

Problemet her er vel at Agderposten spant en artikkel basert på sex-vås fra sine nett debatter - og at det derved var journalisten som tabbet seg ut.
Dette har veldig lite å gjøre med nettdebatter, men derimot relatert til den dårlige journalistikk vi finner på tvers av norsk media.
En liten påminnelse om norske media:
http://www.eurozine.com/articles/2002-08-3...sberger-no.html

+Quote Post
Lars
post 04.02.08 - 09:46
Innlegg #7

Fast bruker

Ble medlem: 29.10.2001
Bruker nr.: 697

Det er betimelig at Elisabeth spør om dette.
Men mon tro om hun "møter seg selv i døren" her ?
Ryktespredning og personsjikane foregår jo - NÅ - på dette forumet - i andre tråder.

Hva som skal til for å hindre dette?

Jeg foreslår i alle fall at Forumets debatt-etiske retningslinjer blir publisert på en bedre måte. Jeg har iallefall ikke greid å finne dem.

Videre bør NRK bemanne moderatorfunksjonen bedre. Det er ingen annen vei å gå. Enkelte har så liten selvinnsikt at tror de bare kan fortsette med sin stil med direkte personangrep og mistenkeliggjøring av motiver; dersom de ikke blir satt på plass.

+Quote Post
Tony Foray
post 04.02.08 - 12:36
Innlegg #8

Aktiv bruker

Ble medlem: 12.12.2007
Bruker nr.: 38 257

Vet akkurat hva du sikter til. Jeg prøvde å sende moderator en PM, men denne funksjonen funket ikke.

Jeg har noe kjenskap til denne personen som har blitt forsøkt "hengt ut," og han har allerede fådt flere telefoner, epost, etc. med trusler, sjikane og annet tøv.

Det er synd at man ikke kan ha diskusjoner her, som ikke glir ut i dette.

+Quote Post
Nettine
post 04.02.08 - 13:11
Innlegg #9

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Lars
Jeg foreslår i alle fall at Forumets debatt-etiske retningslinjer blir publisert på en bedre måte. Jeg har iallefall ikke greid å finne dem.

Apropos;
Du selv kunne friske opp dette (ref. skjellsord og personbeskrivelser, samt snakker på vegne av andre) ;-)

+Quote Post
Lars
post 04.02.08 - 13:58
Innlegg #10

Fast bruker

Ble medlem: 29.10.2001
Bruker nr.: 697

Enhver bør gå i seg selv av og til; det er jeg helt enig i. Dette gjelder også meg selv. Jeg beklager det dersom du f.eks. har følt deg tråkket på.
Men jeg tillater meg likevel å mene at jeg ikke har vært i nærheten av den type ekstremt personfokuserte sjikane som har pågått i dette forum den senere tid.
Jeg går ut fra at du skjønner hva jeg mener.

+Quote Post
Øhrn
post 04.02.08 - 16:22
Innlegg #11

Fast bruker

Ble medlem: 01.02.2005
Bruker nr.: 23 116

Dette forum har også retningslinjer mot profesjonell propagenda på vegne av organisasjoner og lignende.
Rasistisk propaganda er forbudt og det samme gjelder for hatsinnlegg mot religioner.
Avsløring av profesjnalitet i forbindelse med denslags propagenda burde alle være tjent med!

Per Øhrn

+Quote Post
leerhok
post 04.02.08 - 20:02
Innlegg #12

Fast bruker

Ble medlem: 29.08.2006
Fra: Cloudberry Moor
Bruker nr.: 33 251

I OG MED
moderator(ene) øyensynlig ikke til daglig leser debatten, må du benytte deg av "Upassende innlegg? Tips oss!" dersom du synes et innlegg går så mye over streken, at det bør fjernes. Merk at du blir bedt om å gi en nærmere begrunnelse!

ELLERS
mener jeg du bør tåle mer av innlegg som går ut over aktive deltakere i en tråd enn innlegg som karakteriserer utenforstående på en stygg måte.

EKSEMPELVIS
er det verre når jeg skriver "Pølse-Hansen er en løs kanon på dekket"

ENN
"ola er en helvetes jødeelskende og muslimhatende Putinist"

FOR DET FØRSTE
har ola mulighet til å ta igjen med samme eller verre mynt.

FOR DET ANDRE
gjør han lurt i å la det være. For utsagnet er kontraproduktivt og kler av avsender langt bedre enn noe motinnlegg kan klare.

+Quote Post
Øhrn
post 04.02.08 - 22:05
Innlegg #13

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Tony Foray
Vet akkurat hva du sikter til. Jeg prøvde å sende moderator en PM, men denne funksjonen funket ikke.

Jeg har noe kjenskap til denne personen som har blitt forsøkt "hengt ut," og han har allerede fådt flere telefoner, epost, etc. med trusler, sjikane og annet tøv.

Det er synd at man ikke kan ha diskusjoner her, som ikke glir ut i dette.

----------------------------------------------------------------------

Finnes det grenser for uerlighet og logiske brister i deres lille klikk?

Du har jo allerde gjort det klart at "Personen" ikke er identisk med psedonymet som lå andre steder på nettet.

Hvordan kan da noen herifra ha kunnet få tak i hans telefonnr. for så å true og sjikanere?

Det må jo i så fall være gjort av noen som kjenner ham, som deres egen lille klikk. Eller dere har varslet noen som synes det er en alvorlig sak at han har latt seg eksponere.

Dette forutsetter jo at det faktisk var riktig person bak psedonymene.

Samt at det han er inblandet i, er av en høyst alvorlig karakter.

Det er forøvrig feil å påstå at en person er hengt ut.
Kun Psedonym er benyttet og ikke engang linkene til hva det er mulig å Google seg fram til er lagt ut.
Saken dreier seg ikke om Personopplysninger, men om kakteristikk av en
bruker, eller heller misbruker av forumet.

Og du Tony, har med dette bekreftet berettigelsen.

Per Øhrn

+Quote Post
Tony Foray
post 04.02.08 - 22:29
Innlegg #14

Aktiv bruker

Sitat
Du har jo allerde gjort det klart at "Personen" ikke er identisk med psedonymet som lå andre steder på nettet.

Tror ikke jeg skrev at han var identisk med alle de du refererte til. Du hadde jo flere, eiendomsmeglere osv. Men han er den samme som er i dette militære forumet, hvor man også uten for mye bry kan finne tlf. nummer, epost adr. etc.

Uansett, det er ikke så lurt (for noen av oss) å la slike personlige vendettaer ta helt over, samme rakkern hvor unenig man kan bli.

Disse diskusjonene, flere av dem, har ettervært utviklet seg til "værbale spyttklyser" som skjelden eller aldri fører noe godt med seg.

Jeg har kun deltatt her i forsåvidt kort tid, og finner det rart at jeg plutselig er medlem av en "klikk," øyensynlig ett medlemskap, hvor man blir "medlem," om man ikke faller inn etter hva du står for.

Jeg er ofte enig med deg, men har begynt å stille spørsmål til den måten du håndterer motdebatanter, hvor annklager, navnekallelse og annet, ser ut til å være mer en norm, enn et untak.

I din siste setning, så legger du "ord i min munn." Jeg har kjenskap til hvem sisunor er, men utover det, så vet jeg ikke stort. Det militære miljøet i Norge er forsåvidt lite, og folk med den erfaringen som han har er enda mindre, men nok om han, jeg tror det meste er sagt om denne situasjonen, som ble frembragt av deg, og hvor du ser ut til å fortsette med en holdning som gjør enkelte diskusjoner her direkte utrivelige.

+Quote Post
Nettine
post 05.02.08 - 01:03
Innlegg #15

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av leerhok

Du har mye rett her.

----
En kan ikke skrike etter sensur - det er bedre å ta selvkritikk en gang iblant.

Det eneste som jeg synes er ille her - fra enkelte - og enkelte ganger - en den enorme muslimhetsen som kommer fram.
Merkelig nok så er det også de som hetser mest, som skriker om moderator og sensur...

+Quote Post
Øhrn
post 05.02.08 - 02:36
Innlegg #16

Fast bruker

Selv dette siste fra Tony er uriktig. Jeg skrev aldri eidomsmegler, men ett eidomsmeglerprosjekt.

Det var derifra Ben,Johnson City stammet og det sier fremdeles Tony er feil.

Det er heller ikke mulig å få noen personopplysninger ut i fra Veterannettet.

Så evet. sjikane kommer fra noen som kjenner ham.

Jeg kan heller ikke se at det er noe galt ved å sitere det han selv har lagt ut på åpent nett.
Når dette strider i mot hva han hevder her gir det et rimelig perspektiv på sandruligheten.

Når vi diskutere så allvorlige saker som om vi skal ofre våre unger i Afgahnistan er det av btydnig i hvilken grad agitatorene snakker sant.

Jeg fortalte at Sisunor opptråde på Veterannettet som Norsk Soldat, det bekteter han her:

"Opprinnelig skrevet av sisunor
PØ det du farer med her er direkte personanngrep, og har **** meg ***** lite å gjøre med dette forumet.

For det første, det du henviser til over her er direkte LØGN, jeg har ALDRI drevet med værken eiendomsprosjekter, eller noe av det andre som du påstår.

Ikke vet jeg om du er direkte sjuk i hodet, eller på andre måter har nedsatte sjelsevner, men jeg vil på det STÆRKESTE frastå ifra å blande meg sammen med andre personer eller alias.

Du bør ta dette som en advarsel, og jeg advarer bare EN gang.
----------------------------------------------------------------------
Men Tony kan alså opplyse at det virkelig er vår SISUNOR også der.

Hvor han lyver kan vi selvsagt ikke vite, men det er av betydning å få vite AT han lyver!

Rollespillere hevises til andre fora.

Per Øhrn

+Quote Post
Nettine
post 05.02.08 - 03:21
Innlegg #17

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Tony Foray
Tror ikke jeg skrev at han var identisk med alle de du refererte til.Men han er den samme som er i dette militære forumet, hvor man også uten for mye bry kan finne tlf. nummer, epost adr. etc.

Å?
Hvordan forklarer du dette?

Hvordan kan en uten noe "bry" finne... både det ene og det andre?

Her er du på dypt vann.

+Quote Post
Øhrn
post 05.02.08 - 05:01
Innlegg #18

Fast bruker

(Sitatet skrevet av Nettine er svar til Tony)

Sitat
Opprinnelig skrevet av Nettine
Å?
Hvordan forklarer du dette?

Hvordan kan en uten noe "bry" finne... både det ene og det andre?

Her er du på dypt vann.

---------------------------------------------------------------------

For meg var det umulig, men noen har antagelig mindre bry enn andre.

Jeg gjorde den tabben å legge min e-postadr. hos ansvarlig for Veterannettet. Jeg meldte fra at Sisunor sansynligvis ikke var Norsk soldat som han der hevdet.
Nå ligger det 178 mail som strømmer mot maskinen min hvis jeg åpner outlook.
Det pussige er at disse mailene ikke ligger på serveren til min webhoust og de er heller ikke synlige i min innboks, de av dem som jeg har måttet slippe fram for å få åpnet outlook.
Jeg undres hva de kan gjøre med min maskin.Antivirusen "ser" dem heller ikke.
Et slikt angrep er ikke bare høyst uloveligt, men man må ha høyteknologisk kompetanse og store resursjer for å få til dette.

Før dette har jeg ikke motatt en eneste spam på dette systemet.

Tilfeldig?

Det går ut over fremdriften for mine småkraftverk.

Per Øhrn

+Quote Post
Tony Foray
post 05.02.08 - 13:07
Innlegg #19

Aktiv bruker

Sitat
Selv dette siste fra Tony er uriktig. Jeg skrev aldri eidomsmegler, men ett eidomsmeglerprosjekt.

Beklager på det dypeste, dette var en brøler!

Ang. dette militære forumet, så ble de kontaktet og all relevant informasjon om denne personen fjærnet. (Etter det jeg forstår.)

Det ser ut til at man ikke har tatt noen lærdom av dette overhodet. I stedet, så er nå flisa snudd, og man roper selv ut om overtramp, etc. Per Øhrn, du åpnet denne "pandoras boks" og atpåtil over uenighet i dette ubetydelige forum på NRKs snakkesider?

Det er folk som "pfisher" slike forum, ikke som direkte, aktive deltagere, men av helt andre årsaker. Å begynne å dreie en diskusjon ifra sak til person, er ikke bra, enn hvor "god" man mener enns egen motivasjon var/er.

Nettines sin naive fremstilling, om at personen dette gjelder "bare kan si med ett par setninger at dette ikke er han, etc. høres bra ut på papiret, men noenganger, så kan endatil små drypp av ens personlige opplysninger, riktige eller gale være nok til å skape ubehag og direkte plager.

Hvem vil bli den neste som slike som Per Øhrn vil forsøke å henge ut? Man snakker om "klikker" her, men for meg så ser det ut til at den virkelige "klikken" er den debatt "trojkaen" som nå ser ut til å ha snudd sin oppmerksomhet mot bl.a meg, og resten av de (få) som ikke deler deres syn."

Jeg sier takk for meg her.

Dette gir meg ingen gevinst, værken intellektuelt eller på andre måter. Jeg registrerte med her for meningsutveksling på ett voksent nivå, min opplevelse har nesten uten untak vært allt annet.

+Quote Post
Øhrn
post 05.02.08 - 13:43
Innlegg #20

Fast bruker

Igjen uriktig. Det er ikke jeg, men Lars med sterk støtte fra Tony som har trukket opp denne prinsippielle sak.

De har også gjort forsøk på å få meg utestengt fra forumet.

Jeg har blitt utsatt for åpene og mer subtile trusler.

Skulle jeg ikke ha rett til å skape klarhet i dette?

Deres problem er at sannheten er pinlig!

Deres krigsagitasjon og muslimhat fenger desverre hos enkelte som har holdt SISUNIOR som troverdig.

Å påvise at han er allt annet enn det kan redde liv. Og da er det ikke mitt liv jeg snakker om.

Overtrampene startet allerede med usannheter om fakta og mye værre skittkasting mot meg og andre debattdeltagere.
Så fortsatte overtrampene med dirkte trusler, og fler løgner.

Dernest trekker man saka inn i en ny tråd med det formål å få meg kastet ut fra forumet.
Så det er IKKE jeg som hele tiden har dratt dette videre.

En liten juridisk spissfindighet til slutt; Ettersom jeg opptrer med fullt navn er personangrep på meg også det i juidisk forstand.

Fler burde merke seg det!

Per Øhrn

PS: Det er ikke tilgjengelige personopplysninger på Veterannett på noen personer. Dersom IP adressen er fjernet for SISUNOR er dette ett ytterligere bevis på at han er noe ganske annet enn en sanitessoldat og at han har mektige krefter i ryggen.
Takk Tony.

Per Øhrn

+Quote Post

2 Sider V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.06.13 - 20:04 RSS