Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

> Gå til nettsiden

nrk.no/fbi

Reply to this topicStart new topic
Kid-nummer
Magne
post 28.11.07 - 09:48
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Moderator
Ble medlem: 24.09.2001
Bruker nr.: 295

Hva er din erfaring med kid-nummer? Del din irritasjon eller glede med andre her!
Go to the top of the page

+Quote Post
localhost
post 28.11.07 - 18:07
Innlegg #2

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 28.11.2007
Bruker nr.: 38 121

Hver bedrift som vil benytte KID, må lage sitt eget KID-register med det antallet siffer de ønsker i nummeret. Det finnes ingen sentrale regler for hvordan KID-nummer skal være oppbygd for å være gyldige.

Det kan være fra 2 og opp til 25 siffer langt.

Med andre ord trenger "ingen" gjør det, en bedrift kan ha KID-nummer 10 og 11 på neste faktura.

e-Faktura er en god idé om du er økonomisk uavhengig.

+Quote Post
Aetesaki
post 28.11.07 - 20:46
Innlegg #3

Aktiv bruker

Ble medlem: 08.05.2002
Bruker nr.: 5 436

Kan ikke skjønne hva folk klager på kidnummer etter. De er en rask og enkel måte å identifisere regningene på.
0098616664517060610 var kiden på en av regningene på innslaget, 6302880005139700086335053 var en annen... ingen av disse var på skjermen mer enn 10-12 sekunder... Og dere kan godt sjekke hvor korrekt jeg har kopiert dem.... Jeg gjorde det på direkten.

+Quote Post
Yngve 3
post 29.11.07 - 01:21
Innlegg #4

Ble medlem: 29.11.2007
Bruker nr.: 38 122

Hei
Lurte på de som sender regning /faktura har lov til å bruke ditt fullstendige fødsel og person nr som kid?
Dette jeg ref. til er fra kommune som har dette som praksis.

+Quote Post
bbs123
post 29.11.07 - 11:07
Innlegg #5

Ble medlem: 28.11.2007
Bruker nr.: 38 118

Sitat
Opprinnelig skrevet av localhost
Hver bedrift som vil benytte KID, må lage sitt eget KID-register med det antallet siffer de ønsker i nummeret. Det finnes ingen sentrale regler for hvordan KID-nummer skal være oppbygd for å være gyldige.

Det kan være fra 2 og opp til 25 siffer langt.

Med andre ord trenger "ingen" gjør det, en bedrift kan ha KID-nummer 10 og 11 på neste faktura.

e-Faktura er en god idé om du er økonomisk uavhengig.

SVAR: Du trenger ikke være økonomisk uavhengig for å bruke eFaktura.
hvorfor det? Hvis du ikke selv bekrefter/godkjenner eFakturaen i nettbanken blir den ikke betalt. På lik måte som om du hadde fått en papirfaktura i postkassen din. Du velger selv.
Mao, eFaktura blir ikke trukket automatisk fra konto. Det er det AvtaleGiro som gjør.

+Quote Post
starips
post 02.12.07 - 19:14
Innlegg #6

Ble medlem: 02.12.2007
Bruker nr.: 38 145

Jeg skriver melding med referanse til fakturanr i stedenfor ett langt KID nr med opp til 8 nuller.
Tror at bedriftene vil bruke så mye tid og resurser på å kontrollere faktura manuelt om ikke KID nr. er fylt ut at de snart vil gå over til ett mere brukervennlig siffer.
Tenk på eldre folk som eks. skal bruke tlf. og taste riktig inn alle disse siffer !
Alternativer er også dårlige:
-e-faktura, finnes nesten ingen som har.
-Avtalegiro er ikke noe for dem som ønsker å ha kontroll over egen konto.
-faktura pr. e-post er også velig få som har.

Synest det er en letvint måte BBS tar dette på uten å hjelpe til med å redusere siffer størrelsen.

+Quote Post
karlh
post 05.12.07 - 16:03
Innlegg #7

Ble medlem: 25.02.2004
Bruker nr.: 16 670

Sitat
Opprinnelig skrevet av Aetesaki
Kan ikke skjønne hva folk klager på kidnummer etter. De er en rask og enkel måte å identifisere regningene på.
0098616664517060610 var kiden på en av regningene på innslaget, 6302880005139700086335053 var en annen... ingen av disse var på skjermen mer enn 10-12 sekunder... Og dere kan godt sjekke hvor korrekt jeg har kopiert dem.... Jeg gjorde det på direkten.

Finnes sikkert noen som har denne evnen og du er nok en av dem. Men jeg, og noen ti-tusen andre som ikke har som jobb å håndtere endeløse tallserier klarer det ikke. Bankene burde ta hensyn til oss også. Om de har evnen til å se litt utenfor sitt eget tastatur. Men den evnen har de kanskje ikke. Og hvorfor skal personnummer, som burde være hemmelig, tillates spredd utover på denne måten? Et fakturanummer er nok, 25 siffer bare for å fylle ut plassen er tull og forbannet vrangskap fra tallsjonglørene.

+Quote Post
Ung Herre
post 07.12.07 - 21:12
Innlegg #8

Fast bruker

Ble medlem: 28.10.2003
Bruker nr.: 14 397

Bare gjør som jeg gjør. Tar en penn, markerer og tar 2 og 2 nummer om gangen. En enkel løsning på et særdeles lite problem.

+Quote Post
reor
post 07.06.08 - 16:18
Innlegg #9

Ble medlem: 03.02.2007
Bruker nr.: 35 195

Tydeligvis har flere butikker/firma håp om å få hele klodens befolkning som kunder , men selv da er det ikke behov for 25 siffer i KID nummeret.
Det komplette tullball som ingen firma har behov for selv ikke i fjern fremtid.

+Quote Post
leerhok
post 18.07.08 - 15:38
Innlegg #10

Fast bruker

Ble medlem: 29.08.2006
Fra: Cloudberry Moor
Bruker nr.: 33 251

Efaktura bruker du i det minste i faste kundeforhold der leverandøren din krever X kroner i gebyr for papirfaktura. Enkelte bruker Efaktura overalt hvor dette er mulig fordi de mener det er greiere/sikrere å ha betalte regninger arkivert på nettbankens/BBS' server enn i papirordnere hjemme hos seg sjøl.

Mange leverandører opererer med faste KIDnr for den enkelte kunde. Ellers er det noe som heter kopiere og lime som du med fordel kan bruke isf å taste inn siffer for siffer. Og vil du på død og liv taste inn manuelt, er det mye lettere og sikrere å ta kulepennen fatt og strekdele KIDnr'et i grupper på 2, 3, eller 4 alt etter huskeevnen din.

Avtalegiro gir deg full mulighet til å ha kontroll over egen kto. Noen nettbanker lar deg endre beløp, dato mv på samme måten som med E-faktura. Andre/alle lar deg annulere en avtalegirofaktura i sin helhet. Da blir det riktignok noe tungvint å endre f.eks. forfallsdato eller beløp: Du må annulere i sin helhet for deretter å taste inn manuel betaling med rettet beløp eller dato. Men dette forekommer for de fleste antakelig bare en gang hvert fjerde skuddår.

Problemet er ikke å ha kontrollen med kontoen(e) sin(e). Problemet enkelte ikke takler, er å ha kontroll over økonomien sin.

+Quote Post
Nettine
post 04.08.08 - 21:14
Innlegg #11

Fast bruker

Ble medlem: 29.03.2005
Fra: .
Bruker nr.: 24 299

Sitat
Opprinnelig skrevet av Ung Herre
Bare gjør som jeg gjør. Tar en penn, markerer og tar 2 og 2 nummer om gangen. En enkel løsning på et særdeles lite problem.

Jeg har en enda bedre løsning;
Jeg tar 25 ark som jeg nummererer med sidetall. Deretter farger jeg dem i forskjellige farger. Så tar jeg et nytt ark hvor jeg skriver tallene fra 1 til 25 (ett pr. linje) og hvilke farger disse samsvarer med.

Deretter tar jeg blanketten med kid-nummeret, og klipper forsiktig vekk ett og ett nummer, fra venstre mot høyre, etterhvert som jeg limer nummeret (ett-og-ett) på de fargede arkende (husk å starte med ark 1, osv.)
Når dette er gjort ferdig, så har jeg et idiotsikkert system:
Jeg tar ark1, skriver inn det første kid-nummeret på tastaturet, dobbeltsjekker at arkets farge er riktig, mot oversikten på det siste arket, og gjentar så prosedyren 25 ganger.
Tilslutt sjekker jeg en siste gang mot oversiktsarket.
Det går så greit så, og helt idiotsikkert, som sagt.

Noen som har lurt på hvorfor en bruker datamaskiner? Og tenkt enda lengre; hvordan en datamaskin kan løse enkle oppgaver?

Løsningen min er i.h.t. standard fra Norske Skog.

no-kid-ing.

+Quote Post
leerhok
post 05.08.08 - 19:47
Innlegg #12

Fast bruker

Hovedgrunnen til at NS ikke er konkurransedyktig?

+Quote Post
Nettine
post 05.08.08 - 20:11
Innlegg #13

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av leerhok
Hovedgrunnen til at NS ikke er konkurransedyktig?

...Hovedgrunnen til at NS ikke er konkurransedyktig.. er at folk bruker for lite papir, blyanter (laget av tre), osv.
wink.gif

+Quote Post
leerhok
post 05.08.08 - 20:29
Innlegg #14

Fast bruker

for lite papir
=========

Da bør NS lære av mobiltlf-selgerne og tilby printere til kr 1,- koblet opp mot abonnement på printerpapir til kr 199-899 pr mnd de neste X årene!

+Quote Post
Nettine
post 05.08.08 - 20:35
Innlegg #15

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av leerhok
for lite papir
=========

Da bør NS lære av mobiltlf-selgerne og tilby printere til kr 1,- koblet opp mot abonnement på printerpapir til kr 199-899 pr mnd de neste X årene!
De burde slå seg sammen med HP, da sistnevnte er ekspert på å maksimalisere bruk av "tilbehør" relatert til printer ;(

+Quote Post
mcnulty
post 22.01.09 - 11:59
Innlegg #16

Ble medlem: 22.01.2009
Bruker nr.: 39 568

Sitat(localhost @ 28.11.07 - 17:07) *

I desember skulle jeg betale en regning for januar. Fakturautstederen informerte om at regningen faktisk måtte betales i 2009 for KID-nummeret ville ikke være gyldig i 2008.
Ganske riktig nektet nettbanken å godkjenne KID-nummeret når jeg i desember skulle betale fakturaen.

Hvis det ikke finnes sentrale regler for hvordan KIDnr skal bygges opp - hvordan er det da mulig at et KIDnummer fungerer i 2009 men ikke i 2008??

+Quote Post
Nettine
post 24.01.09 - 17:44
Innlegg #17

Fast bruker

Sitat(mcnulty @ 22.01.09 - 10:59) *
I desember skulle jeg betale en regning for januar. Fakturautstederen informerte om at regningen faktisk måtte betales i 2009 for KID-nummeret ville ikke være gyldig i 2008.
Ganske riktig nektet nettbanken å godkjenne KID-nummeret når jeg i desember skulle betale fakturaen.

Hvis det ikke finnes sentrale regler for hvordan KIDnr skal bygges opp - hvordan er det da mulig at et KIDnummer fungerer i 2009 men ikke i 2008??
Kanskje fordi dette spesielle kontonummeret ikke tredte i kraft (ikke eksisterte) før januar 2009.

+Quote Post
Runemannen
post 04.09.10 - 20:34
Innlegg #18

Ble medlem: 04.09.2010
Bruker nr.: 43 317

Jeg driver et lite firma, men har ca 2000 fakturaer i året. Hvis jeg manuellt skal gå inn og legge inn alle fakturaene manuellt, tar dette svært lang tid. Grunnen? Flesteparten av kundene som betaler fakturaen skriver ikke engang på fakturanummeret, og betaler gjerne med en annens navn, som eks samboer etc... Derfor bruker jeg kid nummer med 9 siffer, for da kan jeg laste ned en fil og slipper kostnadene med å sitte manuellt og registrere alle innbetalinger.

Det koster faktisk en del kroner pr bilag hos regnskapsføreren, og jo flere bilag, jo dyrere. Får man alt via en ocr-fil, er dette ett bilag. Dette gjør igjen at jeg kan holde prisene litt lavere nettopp fordi jeg har KID på fakturaene.

Men enig med dere som snakker om opp mot 25 sifre. De som bruker detet, er ofte factoring firmaer der deres kundenr (som skal ha pengene) er med, fakturanummeret til mottakeren og gjerne kundenummeret. Dette slipper man om man tar faktureringen selv smile.gif

+Quote Post
« Eldre · FBI · Nyere »

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 20.05.13 - 21:51 RSS