Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

2 Sider V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
maskuline kvinner
May Reppen-Gjels...
post 01.11.07 - 21:56
Innlegg #1

Gruppe: Moderator
Ble medlem: 29.10.2007
Bruker nr.: 37 894

Skal de få komme unna med å si at kvinner er for maskuline?
Hallo hvem er det som gjør mest husarbeid i heimene?
Go to the top of the page

+Quote Post
Nettine
post 10.11.07 - 02:18
Innlegg #2

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 29.03.2005
Fra: .
Bruker nr.: 24 299

Sitat
Opprinnelig skrevet av May Reppen-Gjelseth

Siden en del av husarbeidet er tungarbeide - og mange menn ikke har "tungt" arbeide - så ... smile.gif

+Quote Post
maybeday
post 28.11.07 - 00:31
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 30.03.2006
Fra: Hellfire Caves, West Wycombe, Buckinghamshire
Bruker nr.: 31 331

Sitat
Opprinnelig skrevet av May Reppen-Gjelseth

De maskuline kvinnene er ofte utarbeidende, mens de feminine kvinnene ofte er de som steller mest i heimen...

i de lesbiske parforholdene..

Men dette er selvsagt ikke nødvendigvis regelen..ofte deler man både ute og heimearbeid i disse forholdene..

+Quote Post
Nettine
post 28.11.07 - 04:26
Innlegg #4

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av maybeday
De maskuline kvinnene er ofte utarbeidende, mens de feminine kvinnene ofte er de som steller mest i heimen...
i de lesbiske parforholdene..

Er ikke dette en noe fordomsfull illusjon om homofili?

+Quote Post
maybeday
post 28.11.07 - 10:23
Innlegg #5

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Nettine
Er ikke dette en noe fordomsfull illusjon om homofili?

Jo, vel egentlig, dersom du ikke leser den som annet en kritikk av trådstarters innledende stereotypi...og min fortsettelse
av denne...

+Quote Post
Mannsgris?
post 29.11.07 - 21:49
Innlegg #6

Ble medlem: 29.11.2007
Bruker nr.: 38 126

Jeg kunne gjerne tenkt meg å gjøre mer husarbeid, men på noen betingelser:

Hvis jeg skal vaske like mye hus og klær, skal min samboer også hjelpe til å bygge ny terasse, vaske bilen, male huset, pusse opp badet osv.

Dessuten skal jeg være med å bestemme når husarbeidet skal gjøres og hvordan det skal gjøres....

+Quote Post
Nettine
post 29.11.07 - 21:53
Innlegg #7

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av maybeday
Jo, vel egentlig, dersom du ikke leser den som annet en kritikk av trådstarters innledende stereotypi...og min fortsettelse
av denne...
Got it! smile.gif

+Quote Post
Nettine
post 30.11.07 - 21:56
Innlegg #8

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Mannsgris?
Jeg kunne gjerne tenkt meg å gjøre mer husarbeid, men på noen betingelser:

Hvis jeg skal vaske like mye hus og klær, skal min samboer også hjelpe til å bygge ny terasse, vaske bilen, male huset, pusse opp badet osv.

Dessuten skal jeg være med å bestemme når husarbeidet skal gjøres og hvordan det skal gjøres....

En kan ikke stille betingelser for å måtte rydde opp etter seg selv. Snarere tvert imot.

Jeg vet ikke hvor mange terrasser du har bygget (jeg har bare bygd en, bygget bad, vasket bil...) - men sist jeg hørte en mann snakke om "male huset" - så viste det seg at det hadde han hittil aldri gjort.

Mange er født med "ti tommeltotter" - av begge kjønn.

Merkelig logikk dette her. biggrin.gif

+Quote Post
Karin
post 15.02.08 - 02:35
Innlegg #9

Aktiv bruker

Ble medlem: 07.11.2007
Bruker nr.: 37 988

Skal husabeidet gjøres når mannen vil, ja da spør jeg - Når blir det da?

Dersom alle glassene i skapet må bli skitne før oppvasken tas, når kan jeg da forvente et rent glass å drikke av? Når passer det for mannen at skapet skal ha rene glass? I dag, i morgen eller om en uke?

Nei vet du hva - da vasker jeg heller opp selv. Det skal da virkelig ikke være nødvendig å vente på at mannen skal gjøre det når det passer han!

Skulle jeg liksom vente med å sette på vaskemaskinen til skittentøyskurven var overfyllt? Bare for at det skulle passe meg? Nei som kvinne vil jeg si: Jeg setter på vaskemaskinen, henger tøyet til tørk for at det er mest praktisk å vaske og tørke tøyet etter hvert! Hvorfor i all verden skulle jeg vente med å vaske tøy til det passet meg!!!

Det kan bare være en mann som kan si noe så dumt vil jeg si, at jeg gjør det når det passer meg.

Fordi mannen vanligvis legger om dekk på min bil TO GANGER I ÅRET, så har jeg bare å avfinne meg med at det skal bare passe han å gjøre husarbeid.

Når det bor flere personer i en husholdning, hvorfor skal det da bare passe mannen i det rette humøret til å:

Støvsuge, vaske klær, henge opp tøy, legge tøy i kleskapene, vaske gulv, tørke støv, skifte gardiner, skifte sengetøy, lage mat, vaske doen og badekaret, pusse vinduer, handle inn ALT SOM TRENGS, osv. osv.

Skulle vi kvinner si at vi gjør det når det passer oss! Ja da vil jeg si: Da hadde vi også hatt utrolig mye fritid!

Har ofte tenkt på at en hushjelp har bedre kår enn det en vanlig kone og en mamma har.
En hushjelp får faktisk både lønn, ferie og feriepenger. Og ikke minst; De får også: TAKK FOR HJELPEN.

Kanskje vi kvinner også burde se på husarbeidet som en bitte liten sak som: Jeg tar det når det passer meg, for det var faktisk jeg som malte trappen sist.

+Quote Post
Irilar
post 16.02.08 - 04:51
Innlegg #10

Fast bruker

Ble medlem: 28.09.2005
Bruker nr.: 27 215

Det aller beste er å gjøre husarbeidet sammen. Om det så er klesvask eller å skifte dekk. Da er det både morsommere og går fortere.

+Quote Post
Beja
post 19.02.08 - 00:18
Innlegg #11

Ble medlem: 29.04.2005
Bruker nr.: 24 980

Hva slags husarbeide snakker du om?
Hvem
- lager mat?
- vasker opp eller rydder inn og ut avoppvaskmaskinen?
- vasker klær?
- støvsuger?
- vasker hus?
- vasker bil?
- henter barne i barnehagen?
- kjører barn til trening osv.?
- reparerer taket?
- maler veggen?
- fyller bensin?
- skifter lyspærer og sikringer?
- måker snø?
- vasker og koster terrassen?
- vanner planter ute og inne?
- er sjåfør når vi er på ferie?

Hva slags var det du snakket om? Husarbeide kan være masse forskjellig...Kanskje det fins en rimelig fordeling hos mange? Det har det i alle fall vært hos oss...

Beja

+Quote Post
maybeday
post 20.02.08 - 00:20
Innlegg #12

Fast bruker

>- maler veggen?<

Innervegg eller yttervegg?

Er selv en kløpper på yttervegger og under takskjegg...husk vinkelkost!

+Quote Post
Nettine
post 20.02.08 - 13:38
Innlegg #13

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Irilar
Det aller beste er å gjøre husarbeidet sammen. Om det så er klesvask eller å skifte dekk. Da er det både morsommere og går fortere.
Ang. dekk så er det høyst viktig at en gjør det selv - slik at en ikke blir stående som en tulling den gangen et dekk punkterer og ikke klarer å løsne dekket fordi noen andre har festet det.
Hjelp til selvhjelp, m.a.o.

+Quote Post
Irilar
post 20.02.08 - 21:59
Innlegg #14

Fast bruker

Sitat
Ang. dekk så er det høyst viktig at en gjør det selv - slik at en ikke blir stående som en tulling den gangen et dekk punkterer og ikke klarer å løsne dekket fordi noen andre har festet det.
Hjelp til selvhjelp, m.a.o.

Av og til, når jeg hadde bil, skiftet min stefar dekk for meg. Det er en mann som er rimelig hard i klypa for å si det sånn.
Men har man en liten jernstang eller lignende i bagasjerommet, sammen med krysset eller hva det nå er man bruker, som passer inn/kan festes slik at man får en forlenget vektstang, er ikke dette noe problem. Om jeg husker rett var denne stanga en del av jekken min, så den måtte være med uansett om man skulle få skiftet punkterte hjul.

+Quote Post
Irilar
post 20.02.08 - 22:05
Innlegg #15

Fast bruker

så må jeg nesten nevne at det er funnet ymse kjøkkenutstyr i en og annen mannsgrav fra vikingtiden wink.gif

+Quote Post
Brownieshey
post 22.02.08 - 06:41
Innlegg #16

Ble medlem: 22.06.2007
Bruker nr.: 36 955

He,he...

Det er som å høre meg selv blåse ut av og til.

Eneste forskjellen er at jeg nå krever at han skal gå å handle i butikken. Dessuten har jeg begynt å forbeholde meg retten til å rote litt selv også.
Han rydder ikke opp noe etter seg selv men reagerer hvis jeg ikke rydder etter meg med en gang. Da får han til svar at han kan godt rydde litt hvis han ikke vil ha det rotete. Men, det blir alltid til at han tier og setter seg godt tilbake i soffan og fortsetter å se på TV. Han har gått hjemme nå et par år med attføring pga. sykdom, det er selvsagt den største begrunnelsen til å ikke gjøre noe som helst. Han banner og klager på de 2 hjulskiftene i året og truer med å selge bilen. Når han ikke finner ren middagstallerken nevner han at oppvaskmaskinen bør settes igang, men gjøre det selv? Nei....

Sitat
Opprinnelig skrevet av Karin
Skal husabeidet gjøres når mannen vil, ja da spør jeg - Når blir det da?

Dersom alle glassene i skapet må bli skitne før oppvasken tas, når kan jeg da forvente et rent glass å drikke av? Når passer det for mannen at skapet skal ha rene glass? I dag, i morgen eller om en uke?

Nei vet du hva - da vasker jeg heller opp selv. Det skal da virkelig ikke være nødvendig å vente på at mannen skal gjøre det når det passer han!

Skulle jeg liksom vente med å sette på vaskemaskinen til skittentøyskurven var overfyllt? Bare for at det skulle passe meg? Nei som kvinne vil jeg si: Jeg setter på vaskemaskinen, henger tøyet til tørk for at det er mest praktisk å vaske og tørke tøyet etter hvert! Hvorfor i all verden skulle jeg vente med å vaske tøy til det passet meg!!!

Det kan bare være en mann som kan si noe så dumt vil jeg si, at jeg gjør det når det passer meg.

Fordi mannen vanligvis legger om dekk på min bil TO GANGER I ÅRET, så har jeg bare å avfinne meg med at det skal bare passe han å gjøre husarbeid.

Når det bor flere personer i en husholdning, hvorfor skal det da bare passe mannen i det rette humøret til å:

Støvsuge, vaske klær, henge opp tøy, legge tøy i kleskapene, vaske gulv, tørke støv, skifte gardiner, skifte sengetøy, lage mat, vaske doen og badekaret, pusse vinduer, handle inn ALT SOM TRENGS, osv. osv.

Skulle vi kvinner si at vi gjør det når det passer oss! Ja da vil jeg si: Da hadde vi også hatt utrolig mye fritid!

Har ofte tenkt på at en hushjelp har bedre kår enn det en vanlig kone og en mamma har.
En hushjelp får faktisk både lønn, ferie og feriepenger. Og ikke minst; De får også: TAKK FOR HJELPEN.

Kanskje vi kvinner også burde se på husarbeidet som en bitte liten sak som: Jeg tar det når det passer meg, for det var faktisk jeg som malte trappen sist.

+Quote Post
Nettine
post 22.02.08 - 15:13
Innlegg #17

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Irilar
Av og til, når jeg hadde bil, skiftet min stefar dekk for meg. Det er en mann som er rimelig hard i klypa for å si det sånn.
Men har man en liten jernstang eller lignende i bagasjerommet, sammen med krysset eller hva det nå er man bruker, som passer inn/kan festes slik at man får en forlenget vektstang, er ikke dette noe problem. Om jeg husker rett var denne stanga en del av jekken min, så den måtte være med uansett om man skulle få skiftet punkterte hjul.
Jeg kjenner igjen beskrivelsen av "jernstangen" din... Men dersom dekkene er festet mekanisk (på et verksted) så vil ikke dette hjelpemiddelet vœre tilstrekkelig. Og det kan også vœre ganske problematisk om det er gjort med altfor stor håndkraft tross jernstangen (min er lang - jeg bruker den til å "stå" på) .
Det var bare et tips wink.gif

+Quote Post
Irilar
post 22.02.08 - 18:51
Innlegg #18

Fast bruker

Sitat
Jeg kjenner igjen beskrivelsen av "jernstangen" din... Men dersom dekkene er festet mekanisk (på et verksted) så vil ikke dette hjelpemiddelet vœre tilstrekkelig. Og det kan også vœre ganske problematisk om det er gjort med altfor stor håndkraft tross jernstangen (min er lang - jeg bruker den til å "stå" på) .
Det var bare et tips wink.gif

Jau. Jeg har bare aldri vært borti at det ikke går å få løs hjulet. Pes og py kan det ha vært noen ganger, men det har alltid gått til slutt. Kanskje er jeg for maskulin ;D

+Quote Post
Irilar
post 22.02.08 - 19:01
Innlegg #19

Fast bruker

Jeg kan ikke annet enn å undres når jeg leser innleggene til Karin og Brownieshey.
Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen overhodet i de situasjonene som er beskrevet. Ikke ligner det normen i hjemmet til mine foreldre heller. Hva mine besteforeldre angår så var det en klar kjønnsfordeling av arbeidsoppgavene, men det var ikke slik at en jobbet noe mer enn den andre.

Er det virkelig sånn at normen i de tusen hjem er at kvinnen gjør alt husarbidet mens mannen later seg?

+Quote Post
trixi
post 24.02.08 - 07:53
Innlegg #20

Fast bruker

Ble medlem: 20.11.2002
Bruker nr.: 8 821

Mannsgris? skrev:

"Jeg kunne gjerne tenkt meg å gjøre mer husarbeid, men på noen betingelser:

Dessuten skal jeg være med å bestemme når husarbeidet skal gjøres og hvordan det skal gjøres...."

-Si meg Mannsgris....bygger du kontinuerlig ny terasse...? Vasker du bilen hver dag..? Maler du hus og pusser opp bad ukentlig, eller kanskje bare hver fjortende dag året i gjennom...?

Husarbeid - som i daglige/ukentlige (arbeids)oppgaver som utføres i heimen, blir faktisk noe annet enn byggearbeider og opp-pussing.

Rundvasking av huset (tak,vegger,gulv og vinduer) er ikke en type vasking man driver med daglig eller ukentlig - det holder som regel med 1-2 ggr per år....Og er det ikke slik at terassebygging og ny farve på huset skjer i samme beskjedne frekvens..?

Mat må man derimot ha hver dag....og det betyr at man må på butikk etter arbeidstid - og helst _før_ man henter unger i barnehagen.
Før man går i gang med middagen er det fint hvis man setter på en maskin med skiftetøy fra barnehagen og eldstemanns gymtøy..

Så skal de kokkeleres, dekkes på, dekkes av og inn i oppvaskmaskinen.
Lekser.
Fjern hybelkaniner med støvsugeren...få tøyet i trommel eller heng det til tørk. Klipp plen/vann blomster/rengjør marsvinsbur (valgfritt etter hva man har)

Søppla må ut, hunden må luftes og de rene koppene må inn i skapet igjen. Kjør eldstemann på fotballtrening.

Nyheter på TV. Pakk barnehagesekk for morgendagen.....sett en deig til rundstykker. Mens den hever - hent eldstemann.

Bak ut og stek rundstykker...ordne kveldsmat. Bad og legg minsten.

Skjønner du nå hva husarbeid er...?

+Quote Post

2 Sider V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 24.05.13 - 20:36 RSS