Damnation? |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Damnation? |
01.11.07 - 01:30
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 24 Ble medlem: 17.09.2007 Bruker nr.: 37 503 |
Hvem synes dere er mest damnation av deltagerene? Jeg er litt i tvil, men føler mest for å nevne Ida Jenshus i denne sammenhengen.
|
|
|
|
01.11.07 - 22:48
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 7 Ble medlem: 28.10.2007 Bruker nr.: 37 888 |
Sitat Opprinnelig skrevet av Berit Kolsen
Hvem synes dere er mest damnation av deltagerene? Jeg er litt i tvil, men føler mest for å nevne Ida Jenshus i denne sammenhengen. Noen bruker ærlige og fair metoder, andre velger skitne triks som som dette. Jeg trodde dette skulle vi skulle diskutere deltakernes framføring, musikk, dommerbedømmelser osv. Musica |
|
|
|
02.11.07 - 07:28
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 354 Ble medlem: 04.02.2007 Bruker nr.: 35 225 |
Hvem synes dere er mest damnation av deltagerene? Jeg er litt i tvil, men føler mest for å nevne Ida Jenshus i denne sammenhengen. Har knapt nok hørt dette utrykket før, så hva ligger egentlig i dette i en slik forbindelse? |
|
|
|
03.11.07 - 00:06
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 24 Ble medlem: 17.09.2007 Bruker nr.: 37 503 |
Sitat Opprinnelig skrevet av Musica
Noen bruker ærlige og fair metoder, andre velger skitne triks som som dette. Jeg trodde dette skulle vi skulle diskutere deltakernes framføring, musikk, dommerbedømmelser osv. Musica Hæ? |
|
|
|
03.11.07 - 00:27
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 4 Ble medlem: 03.11.2007 Bruker nr.: 37 956 |
Hva mener du med damnation? Det er såvidt meg bekjent et engelsk ord som betyr fortapelse/forbannelse, gjerne i religiøs forstand. Hva i all verden har det med musikkartister å gjøre? Hvordan kan du bruke et engelsk substantiv som et adjektiv på norske artister? Er sjøl engelsklærer og musiker, men har aldri hørt dette ordet brukt i en slik sammenheng. Dette skjønner jeg ikke.
|
|
|
|
03.11.07 - 00:44
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 354 Ble medlem: 04.02.2007 Bruker nr.: 35 225 |
Sitat Opprinnelig skrevet av tørrfesken
Hva mener du med damnation? Det er såvidt meg bekjent et engelsk ord som betyr fortapelse/forbannelse, gjerne i religiøs forstand. Hva i all verden har det med musikkartister å gjøre? Hvordan kan du bruke et engelsk substantiv som et adjektiv på norske artister? Er sjøl engelsklærer og musiker, men har aldri hørt dette ordet brukt i en slik sammenheng. Dette skjønner jeg ikke. Slenger meg med i samme forespørsel som deg, tørrfesken, og spør igjen Berit Kolsen som sist: hva mener du med damnation i denne sammenhengen? Jeg har ikke fått noen svar av deg på dette ettersom det vel var du som brakte dette utrykket/ordet på bane som førte til at f.eks. jeg stilte deg et slikt spørsmål i denne forbindelse. Ordet "dam" betyr vel såvidt meg bekjent "fanken" for si det pent, men "nation" i denne forbindelse betyr vel "forsamling/folkemengde" e.lign.? Er for ordens skyld overhodet ikke noen lærer, e.lign, men dette skjønte jeg heller ikke? Kan du være grei og forklare dette? |
|
|
|
03.11.07 - 15:34
|
|
|
For det første så må jeg beklage forvirringen. Damnation er en intuitiv stemning med litt dyster udefinerbar atmosfære, som gjerne leder tankene hen til tung industri, pave og dresin. Trekkspilleren i Furulunds er foreksempel meget damnation. Dere skjønner hva jeg mener.
|
|
|
|
03.11.07 - 16:59
|
|
|
For det første så må jeg beklage forvirringen. Damnation er en intuitiv stemning med litt dyster udefinerbar atmosfære, som gjerne leder tankene hen til tung industri, pave og dresin. Trekkspilleren i Furulunds er foreksempel meget damnation. Dere skjønner hva jeg mener. Litt av en sammenligning når du tenker på trekkspilleren i Furulunds, og jeg og kona klarer desverre ikke å se at han skulle være noen eksempel her hvorvidt han er solbrun eller mørkhudet hvis det var det du tenkte på. Og utover dette som et slags svar på at vi skjønner hva du mente må jeg videre si for vår del: sorry, nei. Intuitiv skjønner jeg først og fremst ikke et skvatt av, men de lærde får diskutere seg imellom med både ord og utrykk. Forvirringen er like stor ennå, men det er greit. Jeg skal ikke lage noe styr av dette. Ha en god helg, folkens! |
|
|
|
03.11.07 - 21:53
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 4 Ble medlem: 03.11.2007 Bruker nr.: 37 956 |
For det første så må jeg beklage forvirringen. Damnation er en intuitiv stemning med litt dyster udefinerbar atmosfære, som gjerne leder tankene hen til tung industri, pave og dresin. Trekkspilleren i Furulunds er foreksempel meget damnation. Dere skjønner hva jeg mener. Ok. Du mener at "damnation" betyr dyster. Hvorfor sa du ikke det med en gang? Det betyr som sagt EGENTLIG religiøs fortapelse og forbannelse, dvs å brenne evig i "kjelleren" - dvs helvete. Syns det er noe drøyt å bruke det som et adjektiv på en 20-årig bluegrassartist, så det er vel best å holde seg til norske ord man veit hva betyr. Syns for øvrig ingen av disse artistene er dystre. Alle er livate og flinke i sin sjanger. Skal kjøpe plata til 4 av disse - regner med at alle etter hvert får kontrakt som i Idol. 3-4 av dem har jo ferdigspilt ny plate allerede som bare ligger og venter. |
|
|
|
04.11.07 - 01:25
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 7 Ble medlem: 28.10.2007 Bruker nr.: 37 888 |
Fru Johnsen var iallefall ikke dyster i kveld. Man skal lete lenge etter en bedre og sprekere framføring. Hun var helt rå i både stilen, sceneframføringa og sangen, akkurat slik en fru Johnsen skal være. Det visste dommerne å akredittere henne for, ja bortsett fra en da, som mente hun valgte feil låt. Ida Jenshus ble oppfordret til å være litt frekkere, kan hun finne en låt av snille, pene, flinke Inger Lise Rypdal som passer bedre til å framføre på en litt frekk og dristig måte enn fru Johnsen?? Valget var perfekt etter mitt ringe syn.
Da jeg leste det første innlegget her, oppfattet jeg det som en oppfordring til felles forbannelse over jenta, verre enn mobbing, slik har tydeligvis flere tenkt. Så bra at det ble oppklart!! Enig med Tørrfesken at her er det flere gode artister som kunne ha gjort seg godt på ei skive. Men dette er artister som har jobbet fra scenekanten i flere år, og da må man kunne forvente at de kan gjøre litt andre ting enn å stå å tviholde på en mikrofon. Jeg mener at "Fru Johnsen" viste at hun har mange andre sider som kommer fram etterhvert! Hun har også valgt veldig dyktige musikere i bandet sitt. Musica |
|
|
|
04.11.07 - 02:08
|
|
|
Fru Johnsen var iallefall ikke dyster i kveld. Man skal lete lenge etter en bedre og sprekere framføring. Hun var helt rå i både stilen, sceneframføringa og sangen, akkurat slik en fru Johnsen skal være. Det visste dommerne å akredittere henne for, ja bortsett fra en da, som mente hun valgte feil låt. Ida Jenshus ble oppfordret til å være litt frekkere, kan hun finne en låt av snille, pene, flinke Inger Lise Rypdal som passer bedre til å framføre på en litt frekk og dristig måte enn fru Johnsen?? Valget var perfekt etter mitt ringe syn.
Da jeg leste det første innlegget her, oppfattet jeg det som en oppfordring til felles forbannelse over jenta, verre enn mobbing, slik har tydeligvis flere tenkt. Så bra at det ble oppklart!! Enig med Tørrfesken at her er det flere gode artister som kunne ha gjort seg godt på ei skive. Men dette er artister som har jobbet fra scenekanten i flere år, og da må man kunne forvente at de kan gjøre litt andre ting enn å stå å tviholde på en mikrofon. Jeg mener at "Fru Johnsen" viste at hun har mange andre sider som kommer fram etterhvert! Hun har også valgt veldig dyktige musikere i bandet sitt. Musica |
|
|
|
04.11.07 - 18:47
|
|
|
Sitat Opprinnelig skrevet av tørrfesken
Ok. Du mener at "damnation" betyr dyster. Hvorfor sa du ikke det med en gang? Fordi det ikke er det jeg mener. Man kan forøvrig godt være damnation på en livat måte. Ingen motsetning her. |
|
|
|
04.11.07 - 19:27
|
|
|
Jeg har denne gangen absolutt ingen tanker om å gå på noen personer da jeg heller ikke vil bruke noen som helst navn her, men jeg har en bønn til flere av dere med-debattanter som har sine tekster på forumsiden selv om jeg overhodet ikke tilhører noen fra NRK-ledelsen som styrer forumsiden, og det er noe så enkelt som å kunne bruke norske ord som er mer forståelige enn det som stadig presenterers her vedr. musikken. Stadig observerer jeg ord og utrykk som man generellt sjelden eller aldri har kjent eller kjenner til og som er en slik tyngde at det er problemer med å forstå dette. Har ingen tanker om å virke som noen rettskrivings eller ordstyrerbruker nå, folkens, men bruk heller ord og utrykk som man kan unngå bruken av leksikon for å skjønne eller for den saks skyld kanskje unngå å få en unødvendig forklaring selv via forumsiden. Har også observert hvis jeg leste riktig at ordet "damnation" visstnok kan brukes i både positiv og negativ forstand, og dette har jeg problemer med å fordøye da iallfall jeg oppfatter "dam" som noe temmelig negativ, deriblandt "fanken" for å si det pent (sa det også tidligere på forumet), men gjentar dette gjerne. Vi lever i et fritt demokrati også som tidligere nevnt, men det jeg mener er noe ganske annet.
|
|
|
|
04.11.07 - 20:13
|
|
|
...med cleany. Har vært musiker i snart 20 år, og har lest min dose musikkblad, anmeldelser osv, men det uttrykket som her har vært debattert er nytt for meg i musikksammenheng - men nå skal ikke jeg påbrope meg å ha den fulle og hele oversikt. Men gode norske ord er som regel best. Jeg skal for øvrig vedde på at den som vinner hele Lyden av lørdag er en av de som synger på morsmålet. Det viser seg gang på gang at det slår best an, f.eks. da Christine Gulbrandsen var den eneste som sang på norsk i MGP for et par år siden. Jeg vedda på at hun ville vinne - og hva skjedde. Nå er det jo forsåvidt 4 av 6 som synger på norsk, så det er vel ikke store veddemålet...
|
|
|
|
05.11.07 - 12:55
|
|
|
Er i utgangspunktet meget skeptisk til enkelske låneord, men når vi ikke har noe dekkende norsk ord, så må jeg dessverre bruke uttrykket "damnation".
|
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 20.05.13 - 18:33 |
|