Hva synes du om «Jordmødrene»? |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Hva synes du om «Jordmødrene»? |
27.09.07 - 10:58
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 Ble medlem: 21.11.2006 Bruker nr.: 34 162 |
Jeg synes Jordmødrene er et av de beste programmene NRK har vist!
Helt fantastisk å følge svangerskap og fødsler på denne måten - utrolig interessant! Synes det er modig og flott at mennesker vil dele noe av det mest private av livet sitt med oss andre! Og all ære til jordmødrene - dere gjør en fantastisk jobb! |
|
|
|
27.09.07 - 21:43
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 Ble medlem: 27.09.2007 Bruker nr.: 37 600 |
har akkurat sittet og sett jordmødrene på nett-tv, siden jeg glemte å følge med da det gikk på nrk-tv.
Et fantastisk program, som ikke bare gir innblikk i hva en fødsel innebærer, men også som terapi. Trodde jeg var over mine fødsler, men dengang ei. Har sittet og grått en halv time nå, og gått gjennom mine egne fødsler minutt for minutt. Samtidig er det en lettelse å se hva som skjer og hvilket apparat som er der når ting ikke går helt etter boken. Min første fødsel endte med sugekopp, hele backup teamet og full pakke! Da var jeg så sliten at jeg ikke egentlig fikk med meg det som skjedde. Gudskjelov gikk alt bra. Andre gangen endte det med haste-keisersnitt og full narkose. Da gikk alt så fort at jeg ikke klarte å følge med. Før jeg visste ordet av det, lå jeg på operasjonsalen omringet av en gjeng med grønnkledte. Da jeg våknet, hadde jeg fått verdens vakreste lille gutt. Alt gikk bra denne gangen også. Etter å ha sett jordmødrene er det en ting som er så sårt: jeg har aldri fått babyen rett opp på brystet, pappaen har alltid fått sett og holdt babyen før meg. De har bare kommet med en ferdig vasket og vakker baby inntullet i pledd. Ikke skal jeg ha flere barn heller, så dette er noe jeg aldri kommer til å oppleve. Men så er jeg heldig som har to prakteksemplarer! Takket være dette programmet, sparer jeg mange kroner på psykologtimer, jeg får ut alle tanker og følelser hver onsdag:O) Dette var mitt lille hjertesukk |
|
|
|
28.09.07 - 20:51
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 Ble medlem: 30.05.2007 Bruker nr.: 36 761 |
Sitat Opprinnelig skrevet av sunrise01
Hei. Det var en bra programme til De som er foreldre. Men hva med oss som er ufrivillig barneløs ??? Det gjør veldig vondt å bli minet om min infertilitetssituasjonen. Jeg tror at de som har oppleve svangerskap og fødsel vet allerede om den fantastik erfaring. Vi alle vet hva er en jordmør og hva slags job de gjør ( fantastik). Men ikke alle lykkes og det finner folk ( paret, kvinner) som kan ikke bli gravid i det hele tatt og som har ikke lykke en befruktning behandling. Vi er så heldige at vi har barn, og jeg må si at jeg føler med deg i dette. Det må være tøft å gå gjennom noe sånt. De burde også vise noe slikt som du nevner. Det er nok litt "tabu" akkurat dette da det medfører en slik smerte på en psykisk plan at de fleste ikke forstår det. Vi har venner som har det slik, og ingenting vil slukke deres ønske etter et barn. Dette er en støtteerlkæring til samtlige som har det slik som dere. Jeg håper helsevesenet begynner å ta dere litt seriøst etterhvert og ikke låse dere ute fra sykehusene dersom dere ikke får det til med assistert befruktning etter et par tre forsøk. Det er skammelig. -Lazarus |
|
|
|
29.09.07 - 16:05
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 Ble medlem: 29.09.2007 Bruker nr.: 37 616 |
ser at noen ufrivillige barnløse har skrevet ett innlegg her der hun klager på at serien ikke er like hyggelig for dem som ikke har mulighet til å bli gravid å få oppleve det undret..
men mann kan ikke ta hensyn til alt og alle. vist denne serien plager deg, ikke se NRK på dette tidspunktet da vell! |
|
|
|
02.10.07 - 18:18
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 6 Ble medlem: 02.10.2007 Bruker nr.: 37 653 |
Sitat Opprinnelig skrevet av sunrise01
Hei. Det var en bra programme til De som er foreldre. Men hva med oss som er ufrivillig barneløs ??? Det gjør veldig vondt å bli minet om min infertilitetssituasjonen. Jeg tror at de som har oppleve svangerskap og fødsel vet allerede om den fantastik erfaring. Vi alle vet hva er en jordmør og hva slags job de gjør ( fantastik). Men ikke alle lykkes og det finner folk ( paret, kvinner) som kan ikke bli gravid i det hele tatt og som har ikke lykke en befruktning behandling. Synd å høre om situasjonen din. Men tror ikke programmet er primært for de som allerede er foreldre. Det finnes en stor oppvoksende generasjon som forbereder seg til å bli foreldre, enten det ligger dager eller år frem i tid. Jeg og min samboer, samt flere av mine venninner, har vært glade for muligheten til å se hvordan fødsler foregår. Hva som skjer på sykehuset, hva slags rom man kan få (og det varerer visst veldig!) og hva slags hjelpemidler man kan få underveis. Har også en veninne som har hatt sterk fødselsangst som nå gleder seg til planleggningen. Til sist, -jeg mistet selv et barn i abort for noen år siden. Det er veldig sårt å se fødselen vi gikk glipp av. Men jeg kan ikke nekte andre å se frem til livets største øyeblikk. Og til å stille best mulig forberedt til den. |
|
|
|
03.10.07 - 22:00
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 3 Ble medlem: 03.10.2007 Bruker nr.: 37 669 |
Synes dette var en kjempefin serie, og håper det kommer flere episoder
senere! Kjempefint å få se fra denne siden også! Jeg fødte en sønn for tre år siden, og ei datter for snart ni mnd siden. Så jeg kjente meg igjen i smerten og gleden! Har presset sammen med dem alle hver onsdag nå! |
|
|
|
04.10.07 - 01:34
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 Ble medlem: 04.10.2007 Bruker nr.: 37 672 |
jeg syns serien er fin . men jeg har termin snart så er kanskje dumt se på det da .
|
|
|
|
05.10.07 - 16:10
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 7 Ble medlem: 05.10.2007 Bruker nr.: 37 682 |
Hei
Jeg har også sett alle programmene - det er vakkert og livsnært. Men jeg undrer meg veldig over at det fremdeles er praksis med visse rutiner som vi kjempet hardt mot for 25 år siden. Jeg ser at heldigvis har det gått fremover med noe. Vannfødsel og akupunktur er vidunderlige tiltak. Men hvor er det blitt av fødestolene? Istedenfor å sette en fødekrakk oppi senga og la moren sitte der og vaie, ville det være bedre å la henne ha en fødestol, ordentlig stabil og god. Spesielt hjelpsomt ved de store og vanskelige forløsningene, slik at tyngdekraften kan hjelpe til. De somler veldig lenge med å legge barnet opp på mammans mage for å bevare barnets kroppsvarme, velvære og trygghet i størst mulig grad i et ellers svært sårbart øyeblikk i livet. Det er tydeligvis best for barnet å komme direkte opp på mammans mage istedenfor å havne på det sterile bordet. Jeg påstår at barnet da ikke gir så sterkt uttrykk for ufyselige fornemmelser. Og de er veldig raske til å kutte navlestrengen, istedenfor at den skal få lov til å pulsere ferdig. Navlestrengen pulserer en stund etter fødselen for å hjelpe barnet i overgangen til livet utenfor livmoren. Dermed kan barnet ha ro til å komme igang med å puste. Mens navlestrengen pulserer kan man la barnet ligge slik at slim og fostervann renner ut av seg selv. Skulle det være nødvendig med suging og åpne luftkanaler, kan man gjøre det mens barnet ligger på mammans mage. Der kan man undersøke barnet osv også. Det burde være mer vekt på å sørge for denne nærheten - for barnets skyld først og fremst, men også for samspillet mellom morens og barnets kropp og psyke. Det forundrer meg derfor at det er så lang vei mellom kuvøse/babysal og fødestue. Det burde da kunne ordnes i samme rom, det der med å gi babyen ekstra oksygen, undersøke den, putte den i kuvøse etc? Jeg regner med at alt dette kommer med årene. Vedr. strekkmerker, så er det helt unødvendig. Om man smører seg daglig under svangerskapet med en penetrerende olje (arnica eller oppvarmet sesamolje) så slipper man unna strekkmerker totalt. Men husk på å smøre brystene under amming også, når brystene blir større enn huden er vant til. Det hadde vært fint med noen innslag om hjemmefødsler. Komplikasjoner er jo sykehusenes spesialitet. Hjemme blir mye ofte mindre komplisert fordi man slapper bedre av - om alle forholdsregler blir tatt. Vennlig hilsen fra tobarnsmor. |
|
|
|
14.10.07 - 13:11
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 3 Ble medlem: 14.10.2007 Bruker nr.: 37 739 |
Hurrrra NRK !! Endeligt sendes noe på tv med mening!!! Jeg håper det kommer flere serier av jordmødrene. Hadde vert gøy og se fra andre sykehus også....
All kreditt til alle jordmødre i hele verden, respekt !!!!! |
|
|
|
14.10.07 - 15:10
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 Ble medlem: 26.09.2007 Bruker nr.: 37 579 |
Sitat Opprinnelig skrevet av Lorentine
Hurrrra NRK !! Endeligt sendes noe på tv med mening!!! Jeg håper det kommer flere serier av jordmødrene. Hadde vert gøy og se fra andre sykehus også.... All kreditt til alle jordmødre i hele verden, respekt !!!!! Enig .. enig! Flere serier, flere sykehus!!! MEER par før/etter fødsel! |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 20.05.13 - 01:48 |
|