Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

2 Sider V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Hva synes du om «Jordmødrene»?
Magne
post 11.09.07 - 14:41
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Moderator
Ble medlem: 24.09.2001
Bruker nr.: 295

Se «Jordmødrene» i nett-tv og si din mening her.
Go to the top of the page

+Quote Post
mammatil1
post 12.09.07 - 16:52
Innlegg #2

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 12.09.2007
Bruker nr.: 37 451

Jeg syns dette programmet er kjempe flott.
Jeg er selv mamma til ei jente på snart 3, og syns det er interessant å se hvordan disse mødrene ( og ikke minst pappane) opplever fødtselen.
Og det er jo valgfritt å se på tv, så de som ikke ønsker det, ja la vær.
Jeg tror det kan være fint for gravide å se et "helt naturlig" program om det de skal gjennom.

+Quote Post
hsgu
post 12.09.07 - 20:28
Innlegg #3

Ble medlem: 04.06.2007
Bruker nr.: 36 816

Et kjempefint program! Helt enig med forrige innlegg om at det viser virkeligheten på en nøytral måte. Får lyst til å bli jordmor selv!

+Quote Post
~Rosinbolla~
post 12.09.07 - 20:51
Innlegg #4

Bruker nr.: 37 454

sitter her med sønnen min på 1mnd på fanget og har akkurat sett denne ukens episode av jordmødrene nå, er så fantastisk å se hvordan fødselen forløper hos de som er med. Kjenner meg så godt igjen etter å ha vært igjennom dette nå nylig, kjenner smertene og gledene, lever meg inn i d de går igjennom!!
Må si dette er en fantastisk serie, man får sett og opplevd flere typer fødsler, både de raske og nesten uten smerter og de som strekker ut i mange timer....har selv vært gjennom begge deler og d er veldig morro å være på "den andre siden" i en slik situasjon..altså ikke være den fødende smile.gif Er genialt av NRK å lage slikt, vil tro dette er en serie som kan være til hjelp for mange som gruer seg eller lurer på hvordan en fødsel vil være...

+Quote Post
Jane76
post 12.09.07 - 21:06
Innlegg #5

Bruker nr.: 37 455

Jeg synes det er helt topp!

Mye av grunnen er jo at jeg har født på Buskerud sentralsykehus selv:
Liv Unni tok i mot min sønn da han kom for snart 6 år siden, 6 uker for tidlig + setefødsel. Synnøv tok i mot min datter for 3 år siden. Begge fødselene gikk kjempefint, selv den første som ble litt hektisk for de som jobbet der.

Det er veldig interessant å se fødsler utenifra, og hvordan de som jobber med det.

Skal prøve å få med meg de neste episodene også!

+Quote Post
AN58
post 12.09.07 - 22:01
Innlegg #6

Bruker nr.: 37 456

Så begge episodene i dag. All respekt for mødre og fedre som lar oss få innblikk i noe som er svær privat. All ære til alle jordmødrene som gjør en kjempejobb. Et flott innblikk i mennesker hverdag. Fikk egne fødselsopplevelser nært innpå igjen selv om det er 18 og 22 år siden. Et fint program som lar oss være med på svært personlige og nære opplevelser. Takk.

+Quote Post
sunrise01
post 13.09.07 - 12:42
Innlegg #7

Ble medlem: 13.09.2007
Bruker nr.: 37 460

Hei. Det var en bra programme til De som er foreldre. Men hva med oss som er ufrivillig barneløs ??? Det gjør veldig vondt å bli minet om min infertilitetssituasjonen. Jeg tror at de som har oppleve svangerskap og fødsel vet allerede om den fantastik erfaring. Vi alle vet hva er en jordmør og hva slags job de gjør ( fantastik). Men ikke alle lykkes og det finner folk ( paret, kvinner) som kan ikke bli gravid i det hele tatt og som har ikke lykke en befruktning behandling.

+Quote Post
mammatil1
post 14.09.07 - 12:45
Innlegg #8

Bruker nr.: 37 451

Glemte å legge til at jeg også har født min datter på sykehuset Buskerud for 3 år siden. Og det gjør det ekstra spennende å se episodene. Fordi det er noen man kjenner som føder el jørdmødre som man husker igjen fra da jeg lå der selv.

+Quote Post
Anne Siri
post 14.09.07 - 13:10
Innlegg #9

Ble medlem: 14.09.2007
Bruker nr.: 37 484

Jeg synes det er et flott og utrolig sterkt program, tårene har trillet hver gang jeg har sett på det :-) Jeg har fått to barn og minnene etter de to flotte fødslene mine blir veldig sterke. Jeg er bare litt skuffet over de fødslene som vi har sett hittil. Selv om dette er et program om jordmødrenes jobb så synes jeg det er leit og skuffende at det bare har blitt vist fødsler liggende/halvt-sittende i senga. Istedetfor å vise fødsler der fødekvinnen er i bevegelse og bruker ulike stillinger for å hjelpe barnet på vei nedover i bekkenet og ut, samt annen smertelindring enn epidural (badekar, akupunktur mm.). Håper virkelig progammet inneholder det i de neste programmene. Det er synd det ikke er flere kvinner som velger å stole på sin egen kropp og fødselsevne/kraft! Og synd det ikke legges mer vekt på undervisning i dette under svangerskapet.

+Quote Post
Vibeke Nilsen
post 15.09.07 - 12:46
Innlegg #10

Ble medlem: 15.09.2007
Bruker nr.: 37 492

Sitat
Opprinnelig skrevet av Anne Siri
Jeg er bare litt skuffet over de fødslene som vi har sett hittil. Selv om dette er et program om jordmødrenes jobb så synes jeg det er leit og skuffende at det bare har blitt vist fødsler liggende/halvt-sittende i senga. Istedetfor å vise fødsler der fødekvinnen er i bevegelse og bruker ulike stillinger for å hjelpe barnet på vei nedover i bekkenet og ut, samt annen smertelindring enn epidural (badekar, akupunktur mm.).

Dette er jeg helt enig i!
Fødsel i Fokus har et innlegg om dette i dag :
http://www.fodsel-i-fokus.org/fodsel/ryggl...ordmodrene.html

+Quote Post
mUgGi
post 19.09.07 - 09:40
Innlegg #11

Ble medlem: 19.09.2007
Bruker nr.: 37 514

Jordmødrene er helt fantastisk.
Sitter med stor klump i halsen, vondt for å prate, og snørr og tårer hver gang.
Jordmødre er et eget "folkeslag", stille og rolige og snille, samtidig som de er bestemte der det trengs.

Til alle dere som er imot serien på alle måter:
SE PÅ NOE ANNA PÅ TV, eller gå deg en tur en halv time mens programmet varer. Det er ingen som tvinges til å se på. Men ser du på for å være nyskjerrig, får du skylde deg sjøl.
BASTA

+Quote Post
nana
post 19.09.07 - 20:56
Innlegg #12

Ble medlem: 19.09.2007
Bruker nr.: 37 517

Sitat
Opprinnelig skrevet av sunrise01
Hei. Det var en bra programme til De som er foreldre. Men hva med oss som er ufrivillig barneløs ??? Det gjør veldig vondt å bli minet om min infertilitetssituasjonen. Jeg tror at de som har oppleve svangerskap og fødsel vet allerede om den fantastik erfaring. Vi alle vet hva er en jordmør og hva slags job de gjør ( fantastik). Men ikke alle lykkes og det finner folk ( paret, kvinner) som kan ikke bli gravid i det hele tatt og som har ikke lykke en befruktning behandling.

Vi er selv ufrivillig barnløse, men jeg må innrømme at jeg synes dette programet er topp.
Jeg får ta del inn i en verden jeg håper jeg selv vil komme inn i en eller annen gang.
Men jeg synes også at jordmødre skulle fått følge 1 eller flere par som lider av ufb, slik ar folk også kunne fått tatt del i vår verden og kampen om et lite barn.

+Quote Post
Grete F.
post 19.09.07 - 22:00
Innlegg #13

Fast bruker

Ble medlem: 13.09.2004
Bruker nr.: 20 072

Sitat
Opprinnelig skrevet av Anne Siri
Jeg synes det er et flott og utrolig sterkt program, tårene har trillet hver gang jeg har sett på det :-) Jeg har fått to barn og minnene etter de to flotte fødslene mine blir veldig sterke. Jeg er bare litt skuffet over de fødslene som vi har sett hittil. Selv om dette er et program om jordmødrenes jobb så synes jeg det er leit og skuffende at det bare har blitt vist fødsler liggende/halvt-sittende i senga. Istedetfor å vise fødsler der fødekvinnen er i bevegelse og bruker ulike stillinger for å hjelpe barnet på vei nedover i bekkenet og ut, samt annen smertelindring enn epidural (badekar, akupunktur mm.). Håper virkelig progammet inneholder det i de neste programmene. Det er synd det ikke er flere kvinner som velger å stole på sin egen kropp og fødselsevne/kraft! Og synd det ikke legges mer vekt på undervisning i dette under svangerskapet.

Kanskje virkeligheten faktisk er at de fleste føder sine barn i disse stillingene?

Teoriene er flotte, mange kvinner er innstilte på å bruke all verdens bevegelser og hjelpemidler av typen badekar og akupunktur - men min egen erfaring er, og mange av mine venninners også, at når man kommer dit og er der, er man såpass sliten at det å bevege seg/stå på beina ikke er et reelt alternativ til det å bruke musklene og kreftene til å dytte ut ungen, ikke til å bevege seg.

Jeg håper at denne serien faktisk viser virkeligheten, sånn at de som vil ha bedøvelse og som vil føde i en seng, føler at de likevel er fullverdige fødende. Jeg synes jeg aner en viss nedlatenhet i forhold til de som ikke gjør dette på den helt naturlige måten, og det blir jeg litt irritert og lei meg over, faktisk.

Dagens episode var fantastisk, viste virkelige mennesker med virkelige følelser, og jeg var altså så STOLT med den sykehusredde mammaen da hun klarte å stå løpet ut og overvinne seg selv - og også med den mammaen som var overbevist om at hun ikke skulle klare det, men som gjorde en fantastisk innsats og klarte seg så fint! Jeg kjente meg nesten som bestemor en stund der (selv om det forhåpentligvis er noen år igjen til mine egne barn har sine ærender på fødestuer!)

+Quote Post
sunrise01
post 20.09.07 - 16:58
Innlegg #14

Ble medlem: 13.09.2007
Bruker nr.: 37 460

Til: Nana og mUgCi

Hei Nana, takk for din forståelse. Jeg tenke akkurat som deg.
Hei mUgCi, det er ikke behov til å være sint. Jeg har bare sagt hvordan det foles når jeg har sett på programmet. jeg er ikke imot Jordmødrene i det hele tatt. Jeg skrevet at det er en bra programme til de som er foreldre og at jeg synes det er en fantastik opplevelse. Jeg selv ønsker at jeg kunne oppleve dette. I tilleg til den fantastik og utrolig jobb en jørdmor gjør. Det høres bra den forslag fra Nana: " Men jeg synes også at jordmødre skulle fått følge 1 eller flere par som lider av ufb, slik ar folk også kunne fått tatt del i vår verden og kampen om et lite barn".

+Quote Post
Isis63
post 20.09.07 - 17:27
Innlegg #15

Ble medlem: 20.09.2007
Bruker nr.: 37 527

Har grått meg igjennom alle episodene hittil!

Det er jo det største i livet da, å føde et nytt menneske! smile.gif

+Quote Post
puttelure
post 20.09.07 - 22:08
Innlegg #16

Ble medlem: 20.09.2007
Bruker nr.: 37 533

Jeg har fulgt Jordmødrene på nrk nett-tv og syns programmet er helt suverent!!!
Jeg gråter hver gang en baby blir født, dette er både lærerikt og utrolig spennende!!!!

+Quote Post
Marimor
post 26.09.07 - 12:12
Innlegg #17

Ble medlem: 26.09.2007
Bruker nr.: 37 579

:-)
Jeg synes både "Jordmødrene" og Wepisodene med Helene og Atle er flott å følge med på! Jeg og samboeren min ønsker oss barn, men vil vente til jeg er ferdig med min utdanning. Jeg har for øvrig vært skremt ved tanken på å føde, et syn som har endret seg etter jeg så disse programmene. Jeg beundrer den styrken kvinnene utviser, hvilket sterkt fokus de klarer å holde og mennene som støtter som best de kan.
..Eller vandrer hvileløst, smånervøst omkring i påvente av at deres lille nurk skal klemmes ut.

Jeg tror serien er ment for å viser et UTDRAG FRA NOENS VIRKELIGHET (Jordmødrene, fødende). Noen har nevnt ovenfor her, "hva med oss ufrivillig barnløse" osv.. Jeg har forståelse for at dette kan være tungt for dere, vet ikke om jeg kan få barn selv engang, men så er ikke dette en serie om hvordan det er å være barnløse heller. Det er en serie om jordmødre. Derfor synes jeg det blir litt søkt å syte over programmet av den grunn - det finnes masse flotte dokumentarer/diskusjonsforumer/
støttegrupper for barnløse - og jeg vil heller anbefale alle barnløse å finne støtte der i stedet for å grave seg selv ned ved å se på dette. Det er frivillig å se på, som flere påpeker - og søker dere støtte - så finnes det. Det vet dere nok også selv :)Vet man at man har en stor sorg over å ikke kunne få barn, kanskje det er bedre å ikke følge med?
Dette er en serie fra virkeligheten, fra noens liv - som andre enten kan føle avstand til eller kjenne seg igjen i, finne støtte i eller få oppklaring i.
Uansett er det slik for NOEN, og ikke for ALLE - for sånn er ikke verden bygget opp.
Kanskje det kunne være en idè å tipse NRK i en liknende serie om å følge ufrivillige barnløse i kampen/lengselen etter et barn? Jeg ville fulgt med på dette i like stor grad. Disse temaene RØRER VED OSS, fordi de dreier seg om livets gang - noe vi alle kan relatere oss til?
Barnløse eller ei? Om man elsker å bo i campingvogn eller en villa i Asker?
Er brannmann eller jordmor?

FLOTT serie, flott å kunne ta del i andres liv på en slik måte!! :-) Tommelen opp og håp om å få se flere serier fra noens virkelighet/liv!!
Det hjelper oss til å leve oss inn i andre menneskers virkelighet og hverdag, noe jeg tror er viktig for alle! HURRA! :-)
Og Helene og Atle må være utrolig tålmodige og gjestmilde og flotte mennesker som lar oss ta del i deres liv på denne måten! smile.gif

+Quote Post
Bebbiss
post 26.09.07 - 17:24
Innlegg #18

Bruker nr.: 37 583

Hva kommer det av at jeg ikke får sett alle episodene på nett? Noen får jeg opp, andre starter bare ikke....? Hjelp!

+Quote Post
Tvillingmamma
post 26.09.07 - 21:18
Innlegg #19

Bruker nr.: 37 589

Dette er en flott serie! Håper vi også senere opplever denne typer serier. Selv har jeg vært i situasjonen med fødsel 4 ganger, men det er uhyggelig spennende å se andre og hvordan jordmødrene jobber. Det er ikke SÅ enkelt å se det fra vinkelen som fødene eller ledsager. Dvs ikke min ledsager i alle fall :-)

Dere som er ufb skjønner jeg godt, men det er jo først og fremst livet til jordmødrene vi følger her da. Det var jo en serie på TV3 eller en annen kanal som følgte ufb'ere. Det var like spennende det da. Og vi som har barn trenger å se hva de som ikke kan få barn opplever. Men de aller fleste følger gjerne med på slike serier. Har venninner i den situasjon der. Det står all respekt av å klare å glede seg med andre!! Dere er utrolig tøffe dere også!!

jordmor må være verdens beste jobb!!

+Quote Post
S_U_86
post 26.09.07 - 21:24
Innlegg #20

Bruker nr.: 37 590

Jordmødrene på NRK er et helt utrolig program. man får "oppleve" svangerskap/fødsel fra begge sider. går selv nå på sykepleie, og skal bli jordmor om et par år, og dette programmet har gjort at jeg ser enda mer frem til å få kunne hjelpe mødrene(og fedrene) før/under/etter fødsel:) all kred til mammaene og pappaene som lar oss andre få ta en del i et av mest utrolige øyeblikkene i livene deres..
blir glad viss noen har noen "tips" om hvordan jeg kan bli en god jordmor:) dere har vel erfart litt av hvert rundtom..

+Quote Post

2 Sider V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 23.05.13 - 20:04 RSS