Er det en menneskerett å få barn? (Standpunkt, 5. juni 2006) |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Er det en menneskerett å få barn? (Standpunkt, 5. juni 2006) |
06.06.07 - 23:15
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 609 Ble medlem: 28.01.2004 Fra: USA Bruker nr.: 15 800 |
Er enig med Grete F. her....har selv adoptert et barn, og det var utelukkende etter ønske om å være foreldre. Eggpappasnart, hadde et bra innlegg, med noen gode punkter, men jeg ser ikke helt denne holdningen som får noen samboere eller ektepar til "glatt å pante huset," og gå igjennom opptil flere år med "prøverør" og andre ting, "kun for å oppleve svangerskapet."
Jeg tror denne holdningen mange ganger har et utspring ifra en eller annen plass i "lillehjernen," hvor årtusener av år har gjort oss dyr, og gjærne pattedyr spesielt nesten som "ufrivillige slaver" for på død og liv føre en del av vår gen matriale videre, det være seg igjennom Mor, Far eller begge. Fakta er et graviditen og fødselen i det store og hele kun er et ørlite bilde av ens fulle liv......men så var det da dette med "lillehjernen" igjen. Når man tenker på de millioner av barn (på verdensbasis) som trenger foreldre, så burde kanskje flere henge sin stolthet langt bak i skapet, og adoptere, for det er tross alt ønsket om å være Mor og Far som bør være det sterkeste drivet her, og ikke (desverre) 9 mnd. med kvalme og sug på iskrem og pannekaker. P.S. Ang. Homofile og giftemål i USA. Dette er opptil vær enkelte stat, og flere stater anerkjenner homofilt samboerskap/ekteskap. (Men det er enda et langt lerret å bleke.) |
|
|
|
07.06.07 - 01:37
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 347 Ble medlem: 09.01.2004 Bruker nr.: 15 414 |
Ha mange barn, og du vill leve for evikt, ditt navn vil ikke glemels
|
|
|
|
20.06.07 - 14:13
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 73 Ble medlem: 05.04.2005 Bruker nr.: 24 478 |
Det er faktisk mange som ikke har økonomi til den ene prøverørsbehandling etter den andre, heller ikke økonomi til å adoptere fra et fremmed land. Noen foretar opptil 8-10 prøverørsbehandlinger! Det blir de med god økonomi det som blir vinnerne her uansett! Hvor blir det av alles rett til barn da?
Kunne aldri i livet tenkt meg hverken å motta en annen kvinnes egg eller en annen manns sæd. Jeg ser på det slik at det blir et sammensurium av mødre og fedre rundt omkring og av disse har i tillegg flere donert mange egg og sædceller. De slipper jo å ta ansvar for alle disse etterkommerne selv. Ja, ja, fremtiden vil nok vise hva resultatet blir av alt dette! For meg så er barnas rettigheter viktigst. |
|
|
|
22.06.07 - 21:05
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 Ble medlem: 22.06.2007 Bruker nr.: 36 955 |
Sitat Opprinnelig skrevet av osloborger1
Det er faktisk mange som ikke har økonomi til den ene prøverørsbehandling etter den andre, heller ikke økonomi til å adoptere fra et fremmed land. Noen foretar opptil 8-10 prøverørsbehandlinger! Det blir de med god økonomi det som blir vinnerne her uansett! Hvor blir det av alles rett til barn da? Kunne aldri i livet tenkt meg hverken å motta en annen kvinnes egg eller en annen manns sæd. Jeg ser på det slik at det blir et sammensurium av mødre og fedre rundt omkring og av disse har i tillegg flere donert mange egg og sædceller. De slipper jo å ta ansvar for alle disse etterkommerne selv. Ja, ja, fremtiden vil nok vise hva resultatet blir av alt dette! For meg så er barnas rettigheter viktigst. Hei! Ser ut som om engasjementet plutselig ble borte i denne saken! Selvsagt bør den som har gitt fra seg egg/sæd bry seg om sine etterkommere!!! |
|
|
|
10.09.07 - 12:59
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 690 Ble medlem: 10.03.2003 Bruker nr.: 11 135 |
Nei, det er ingen menneskerett å få barn.
|
|
|
|
05.07.08 - 09:23
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 Ble medlem: 05.07.2008 Bruker nr.: 39 131 |
Menn føder barn. Hva så?
Jobber på et eldresenter og overhørte noen beboere samtale om mannen som har født et barn. De hadde bitt seg mer merke i hans utsagn om at han anså det som en menneskerett å føde barn enn hans noe forvirrede kjønn. Samtalen var mildt sagt nøktern med hensyn til foreldrenes legning: om kroppen fra naturens side er i stand til og unnfange, bære fram og føde barnet har ikke vi som mennesker så mye vi skulle ha å utsette på det. Homofil eller lesbisk. Men om en kvinne eller en mann, fra naturens side ikke kan få barn uten hjelp, ja da, da var det ikke lenger snakk om en menneskerett: da har naturen avgitt sin dom: her skal det ikke reproduseres. Noe er galt og derfor har naturen satt foten ned. Ergo?! Så glemte de hele samtalen. Kaffen var servert og vaflene duftet godt Ikke så lenge etter kom barna og barnabarna på besøk. Ja, til dem som hadde reprodusert seg da. Nei, det var ikke helt sant. Mange av de som har reprodusert seg fikk likevel ikke noe besøk. Men hva så: å få besøk er da ingen menneskerett. I hvert fall ingen garanti for ikke å bli ensom på sine gamle dager. |
|
|
|
10.08.08 - 23:39
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 3 Ble medlem: 10.08.2008 Bruker nr.: 39 177 |
Det er en menneskerett (for å bruke et slik ord på dette) å få forsøke å få barn. Om man skal få hjelp fra det offentlige til å få barn er jeg uenig i. Det er bare tull. Å få barn er et personlig valg, og et eget ønske.
|
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 21.05.13 - 13:16 |
|