Skattepolikken |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Skattepolikken |
02.08.06 - 13:17
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 4 Ble medlem: 07.04.2006 Bruker nr.: 31 508 |
Jeg ser med skrekk og gru på hvor lite de rike i landet her betaler i skatt.Når jeg leser om 2 selskaper med en inntjening på 13- 14 milliarder kroner og hvor det er betalt 1,7prosent skatt begynner jeg å lure på hva som er rettferdig her i landetTenk på den vanlige mannen/kvinnen i gata som jobber og må betale skatt så det holder.Nå er det på tide at noe skjer med skattepolitikken her i landet for dette er groteskt og lite redelig.Systemet må legges om en gang for alle så det kan bli mere rettferdig for dette går ikke ann.Jeg blir skikkelig provosert av politikere som bare sitter der og ikke gjør noe.Dere har sjansen nå Stoltenberg.Men faren er vel mere til de som har mye fra før o.s.v.Den samme gamle leksa.Jeg blir kvalm.
Egil Vollan Skien |
|
|
|
03.08.06 - 02:58
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 539 Ble medlem: 13.06.2005 Bruker nr.: 25 814 |
Et konserns inntjening bør ikke være skattepliktig. Det bør derimot koste dyrt for innvestorene å ta ut penger fra konsernet. En slik ordning vil være med på å binde inntjeningen i konsertet, slik at det stadig kan vokse seg større. Slik kan staten være med å stimulere privat sektor til stadig å utvide, fremfor å berike grådige investorer.
TH |
|
|
|
03.08.06 - 16:50
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 4 Ble medlem: 07.04.2006 Bruker nr.: 31 508 |
[QUOTE]Opprinnelig skrevet av Tom Huke
[B]Et konserns inntjening bør ikke være skattepliktig. Det bør derimot koste dyrt for innvestorene å ta ut penger fra konsernet. En slik ordning vil være med på å binde inntjeningen i konsertet, slik at det stadig kan vokse seg større. Slik kan staten være med å stimulere privat sektor til stadig å utvide, fremfor å berike grådige investorer. Alle som er i jobb og som tjener penger skal betale skatten sin.Det kan ikke bli sånn at noen skal og noen ikke.Og hvis vi ser på hvordan systemet er i dag er det jo alltid de som har mye fra før som slipper unna.Penger er makt er det noen som sier og det stemmer nok bra.Jeg blir forbanna og jeg blir flau når jeg ser hvordan politikere holder på.Dette er ikke snakk om misunnelse men om rettferdighet.Leste et innslag om en proffesor som gikk ut og sa ifra om dette problemet.At det må et annet system til.Jeg får håpe at noen der inne på redet sitt kan ta til fornuft.Men jeg tror det ikke.Desverre. Egil. |
|
|
|
04.08.06 - 11:08
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 82 Ble medlem: 27.12.2005 Bruker nr.: 28 983 |
I teorien betyr progessive skatter at "de som har sterkest rygg må bære den tyngste børa". I praksis rammer systemet lønnstakere som tjener over gjennomsnittet og ikke de virkelig superrike.
I teorien betyr detaljerte regler garanti for rettferd, i praksis betyr det fordel for de superrike som kan holde seg med de beste smutthulljegerne. Vi bør innse at det 100% rettferdige skattesystemet er "A Pie in the Sky" som aldri kan bli virkelighet og heller forsøke med et enklere system som kan fjerne de verste skjevhetene: 1. Flat skatt (med sterkt begrensede fradragsmuligheter) på x% kombinert med et bunnfradrag som virkelig monner (f.eks. 3-5 G) vil løse problemet for lavinntektsgruppene. 2. Fjerning av trygdeavgiftene og tilbake til det gamle systemet med direkte finansiering over statsbudsjettet vil fjerne hullene i dagens finansiering: 2.1. G-taket på inntekten avgiftene utlignes på = degressivt skattesystem! Endres til flatt og altomfattende grunnlag. 2.2. Kun lønns- og næringsinntekt som avgiftsgrunnlag endres til all inntekt trekkes inn i grunnlaget (Sveits praktiserer langt på veg dette). 3. Formuesskatt er i praksis en ren bingoskatt. Dette følger av at den jo må betales av formuesinntekten. Og den kan være i prosent fra 0 over 10-20 til nærsagt ubegrenset. Å betale skatt av penger under hodeputen som gir null inntekt og som inflasjonen tar delvis knekken på, må være toppen av urettferdighet. Denne skatten bør derfor avskaffes og om ønskes plusses på skatteprosenten for inntekt, eventuelt ha en høyere skatteprosent for formuesinntekt enn for arbeidsinntekt. 4. Hvor rettferdig skattesystemet er, kan ikke begrenses til den direkte skatten alene. De offentlige avgiftene er betydelige og rammer stort sett usosialt/degressivt. De verste utslagene kan fjernes ved regler om minsteforbruk som ikke avgiftsbelegges (eksempelvis ingen strømavgift på de første 15.000kwt, basismatvarer fritas helt for MOMS, bompenger avskaffes, småbiler gis helt avgiftsfritak,........). 5. Vi er også nødt til å trekke inn bruken av oljeformuen. Investeringer i infrastruktur såsom veier, skoler, sykehus, eldreinstitusjoner m.m. er IKKE forbruk, men formues-omdisponering fra finans- til realkapital. En langt større bruk av slik omdisponering betyr selvsagt at skattenivået kan senkes og dermed uviljen mot det. |
|
|
|
06.08.06 - 11:35
|
|
|
Hvis vi flatet ut skatten og at alle betalte 25 -30 prosent skatt vill summen vært astronomisk.Hvorfor kan ikke det skje?Det er et jo økonomer som har regnet på og det gjøres i andre land.Men alt virker så vanskelig i Norge,s land.Vi ligger jo snart etter i det meste uten at jeg trenger og komme inn på det nå.Det er skeivt i skattesystemet enten vi liker det eller ikke.Vi får håpe at det kan bli et bedre system(RETTFERDIG)
Egil. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 24.05.13 - 17:36 |
|