Jump to content

Photo

Hva er galt med England???

• Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 simgreen84

simgreen84

• Registrert bruker
  • 10 posts

Posted 27 July 2006 - 08:43 PM

Jeg er engelskmann (bor og er født der) men jeg er også halvnorsk... (har familie i Trondheim og har bodd en del i Stavanger)...

Men jeg har et spørsmål... Hva er det som har skjedd med de brittiske bidragene i de siste årene? Vi er stolte over musikken vår og det er mange kjente engelske artister... Men jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig for oss å finne en god låt til Eurovisionen...

Hva mener dere??

Simon

#2 Kronny

Kronny

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,340 posts

Posted 28 July 2006 - 12:08 AM

Rett og slett at andre land også synger på engelsk. Da får ikke lenger England mange poeng på grunn av språket.

#3 simgreen84

simgreen84

• Registrert bruker
  • 10 posts

Posted 29 July 2006 - 12:51 PM

Ja det er du rett i men det handler ikke bare om hvilket språk som blir sunget. Hvis kvaliteten er dårlig så har sangen ikke en sjans. Og det er problemet med England... vi har problemer med å finne gode artister og komponister. F.eks i 2003 fikk vi 0 poeng fordi sangen var forferdelig og artistene kunne ikke synge i det hele tatt... det var så flaut!! ;-) Ville byte statsborgerskap!!

#4 Kronny

Kronny

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,340 posts

Posted 31 July 2006 - 08:10 PM

Hadde konkurrentene sunget på nasjonalspråket, ville likevel England fått en del poeng, for da ville det bare vært dem, Malta og Irland som hadde fordelen av å synge på engelsk. (Riktignok hadde verken annen- eller tredjeplassen elgelsk tekst)

#5 Ung Herre

Ung Herre

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 989 posts

Posted 03 August 2006 - 11:27 AM

Utrolig bra spørsmål. Når jeg hørte årets bidrag syntes jeg det var den ebste siden Katrina and the waves vant. Bidragene etter har vært en blanding av dårlige ,"eksotiske" og direkte dårlige låter som ikke fenger meg i det hele tatt. Kall det gjerne en negativ "nyskapning" - noe ala Lordi i år- entenn går det kjempebra eller helt på r*va. For GB sin del har dette gått helt på r*væ og løsningen kan jo være (dere er jo kvalifisert uansett) å få større varisjon i delfinaler (om dere har det) og eventuelt ha en jury ordning sammen med stemmeordning i finalen slik at andre enn 14 åringene sms favoritt har en sjangs.

#6 Kronny

Kronny

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 2,340 posts

Posted 26 October 2006 - 01:06 PM

Enig med Ung Herre. "Teenage Life" er råbra!

#7 La-CoCo

La-CoCo

• Registrert bruker
  • 15 posts

Posted 29 October 2006 - 05:22 PM

Enig jeg ogsåsmile.gif Det engelske bidraget i år syns jeg kunne kommet LITT høyere opp på resultatlista.. Den er jo egentlig ganske bra, syns jeg biggrin.gif

#8 Diskus

Diskus

Fast bruker

• Registrert bruker
  • 7,088 posts
  • Interests:MUSIKK!!! Mest av alt....og mer!

Posted 31 October 2006 - 03:35 PM

Nå er desverre slik at kvalitet og resultater ofte ikke harmoniserer i GP-sammenheng. Er jo slik at alle slags mennesker med all slags ulik smak ser på. Og når ALLE skal mene noe blir det et slags minste felles multipum (eller hvordan det nå skrives smile.gif ), et kompromiss, hva man er MINST uenig om. Det har gitt enkelte tragiske utsag, der konstruerte banaliteter har blitt foretrukket original kvalitet. I år vant Finland med en skikkelig ROCKA låt, slikt gir dog håp og optimsisme! Sier ikke at resultatene som regel er gale..det er vel omtrent 50 / 50 vil jeg tro.

Men England. Er jo helt klart språket spiller inn her, som allerede påpekt. Nå ha ikke England den fordelen lengre. På 80 tallet hadde ladet ofte banale nasjonale finaler, og banale bidrag internasjonalt. Men kom høyt, ettersom de var priviligert og kunne synge på engelsk. Siden 1994 har landet stort sett hatt orginale og moderne kvalitetsfinaler og bidrag - men ikke gjort det så bra. Fordi mange andre også synger på engelsk, og kanskje har samme typen låter også.

Englands finaler musikalsk er det lite å si på for tiden. Men det er ille å se hvor lite som legges jo showdelen. Det fremgår at BBC ikke er oppgaven verdig i forhold til å lage det showet av GP som det fortjener. I tilegg har desverre Terry Wogan, kjent for sine uspiselige kommentarer i de internasjonale finalene, gjort det til en nasjonalsport i England og "spotte" GP. Det er en kjent sak, engelskmenn er utrolig arrogante når det gjelder musikk, og tror alt som ikke er fra England eller Usa (til nød Irland) høres ut som lirekassemusikk eller noe ligenende. Er desverre bare slik, og GO får unngjelde. Samtidig. Det pussige er at de tilsynelatende liker seg i denne rollen, og DERFOR støtter opp og deltar trofast hvert år. Det er mange flotte engelske band, tenkt på Franz Ferdinand, Darkness, Radiohead, Coldplay og andre pop-rockeband. men disse er allerede verdensstjerner. og trenger ikke GP for å slå igjenom. I verste fall kan de floppe, fordi folk forventer så mye av dem, og det kan ødelegge for karrieren. Band av et slikt kaliber er neppe fornøyde med å "bare" bli nr. 4 i en internasjonal finale.

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users