Patenter dreper menneskene i den 3. verden! |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
Patenter dreper menneskene i den 3. verden! |
20.10.01 - 13:50
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 Ble medlem: 20.10.2001 Bruker nr.: 541 |
Jeg har hvert år gitt mitt bidrag til TV aksjonen på NRK. Jeg har tenkt mye på årets aksjon og bestemt meg for ikke å gi noe denne gangen.
Begrunnelsen er følgende: HIV/AIDS er en alvorlig sykdom som det finnes gode og dyre medikamenter som gjør at disse menneskene kan leve et fullverdig liv. Grunnen til at så mange mennesker dør av denne sykdommen i den 3. verden er prisen på disse medikamentene. Prisen holdes oppe på et kunstig høyt nivå av en liten håndfull styrtrike legemiddelfirmaer som sitter med patentrettighetene til disse medikamentene. Gjennom disse patentene blir disse firmaene enda rikere og styrer hvem som skal få leve og hvem som må dø, og en prissetting som ikke har samsvar med reelle kostnader. Jeg velger også å tro at mye uavhengig forskning stoppes av disse patentene. Jeg mener at hvis jeg gir penger til TV aksjonen, penger som blir brukt til medisiner, ja de som tjener mest på dette er allerede styrtrike legemiddelfirmaer. Det største problemet når det gjelder HIV/AIDS problematikken er patenter. Patneter dreper!!!!! Bli kvitt patenetne, åpne for fri konkurranse og forskning, dette vil få ned prisene på medikamenter betraktelig og den 3. verden vil også kunne behandle sine syke! Jeg kan desverre ikke se på at mine penger havner hos disse legemiddel firmaene, når de etter min mening blokkerer for fri konkurranse, reelle priser og fri forskning, og ikke minst gjør at den 3. verden dør! |
|
|
|
![]() |
21.10.01 - 17:30
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 Ble medlem: 21.10.2001 Bruker nr.: 551 |
Pengene fra tv-aksjonen vil ikke bli brukt på dyre medisiner. Det sa hvertfall Kirkens Nødhjelp på radio på fredag. De vil bli brukt på forebygging, pleie og omsorg av syke/etterlatte, og kanaliseres gjennom små lokale organisasjoner. Du kan derfor trygt putte penger på bøssa i dag......:-)
Kirkens Nødhjelp støtter dessuten Treatment Action Camapign i Sør Afrika, som jobber aktivt for å fjerne patenthindringene som fører til at folk dør pga rådyre medisiner. Men hvorfor ringer du ikke Kirkens Nødhjelp for å få dem til å fortelle hva penga skal gå til/ikke gå til?? Det er hvertfall viktig at de ikke går til grisk farmasøytisk industri - der er vi helt enige!! Og jeg har tenkt å putte masse av gryn på bøssa i dag, med sterk tro på at Kirkens Nødhjelp ikke finansierer legemiddelindustrien! |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 24.05.13 - 21:04 |
|