Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Røykeslutt livet ut, hva?
Eva Halvorsen
post 19.10.01 - 15:31
Innlegg #1

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 19.10.2001
Bruker nr.: 530

Før sommerferien var motivasjonen til røykeslutt på topp, men da det var gått 4 uker, skulle jeg unne meg en ”helgepakke” med røyk, Innmari dumt! Selvsagt ble det tilbake til gamle synder. Nå innser jeg også at jeg den gang skulle forsøke å slutte å røyke, mens nå skal jeg slutte, og der ligger det nok en forskjell. Før sommerferien, da jeg skulle forsøke å slutte, hadde jeg fortsatt en forestilling om at røyk er hyggelig, avslappende, avstressende og godt i spesielle situasjoner, og de var mange. Både under stress, i ventesituasjoner, når jeg gledet meg til noe, etter mat, med kaffe, jobbet i 1-2 timer, you name it…………….., var røyken obligatorisk…………,
……………inntil dette PULS-programmet begynte, og jeg har fulgt ”oppskriften” slavisk!

I dag er min 5.røykfrie dag, og røykesuget har ennå ikke meldt seg. Derimot får situasjonene som røyken tidligere var obligatorisk i, meg til å tenke røyk, uten at suget er kommet. Merkelig, har jeg tenkt. Nå tror jeg at jeg vet årsaken.
1. I løpet av de 2 første ukene av kurset, mens det ennå var lov til å røyke, tror jeg at jeg hjernevasket meg selv. Aldri før har jeg tenkt røykavhengighet, røykeslutt og ditto. T.o.m. om natta våknet jeg 4-5 ganger og tenkte på dette (har aldri brukt å våkne om natta før, har et sovehjerte som står til gull!).

2. I tillegg, hver gang når jeg er i situasjoner der røyk tidligere ble brukt, tenker på det slitet jeg hadde for å innhalere den lys blå Barclay’en (det mildeste merket du kan få kjøpt), der smaken var minimal, men slitet var enormt for i det hele tatt å kjenne røyksmaken, og akkurat DET er nå blitt mitt røykeminne.

Mine siste 6 sigaretter ble klippet opp i minibiter av min 16 år gamle datter på søndag, til stor jubel for henne, og mange rosende ord om den standhaftige moren haglet over meg. I tillegg har jeg informert (til det trøttsomme!) alle mine kollegaer om min røykeslutt.
Tenk for et nederlag om jeg skal sprekke! DET unner jeg ikke meg selv.

I tillegg har jeg opprettet en ny konto i min bank, der jeg setter inn kr.800,- hver måned, og kontoen heter ”Røykekonto”. Har automatisk overføring hver måned, så jeg kan jo ikke nå bruke penger på røyk, for da blir det ikke nok til mat……………………………..!!!!!!!!

Til slutt:
Er kjempeoverrasket over mitt eget syn på det å være røyfri resten av livet. Det kjennes befriende å bli som ikke-røykere, som kan ha det gøy, spisse masse god mat og drikke masse god vin uten å bli styrt av en nikotindings. Alle ikke-røykere har det slik, hvorfor kan ikke jeg også ha det slik?
Er til vanlig et selvstendig menneske som ikke liker å bli styrt av andre, så hvorfor skal jeg akseptere at jeg resten av mitt liv skal bli styrt av en ”giftpinne”?
Jeg bare spør…………
Igjen, takk, takk til PULS-redaksjonen for at min røykeslutt endelig er blitt virkelighet, og det uten de store problemer (røykte ca. 10 sigaretter pr. dag)! Helt nydelig å våkne hver dag å vite at dette klarte jeg!
Go to the top of the page

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 20.05.13 - 03:42 RSS