Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

> Gå til nettsiden

nrk.no/gronnglede

Reply to this topicStart new topic
"Slappe" tomater
okurt55
post 11.06.06 - 17:32
Innlegg #1

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 11.06.2006
Bruker nr.: 32 568

Har nettopp kjøpt en cherrytomat i ampel, frodig og fin der den hang på gartneriet, kommer hjem og henger den ut i sola, + 15 C og over, tar den inn på kveldene/nettene, vanner den forste og 3 dje dag, så begynner den å bli slapp der den henger...jeg tar den inn og den ser ut til å kvikne litt til, setter den så ut neste dag hvor den så faller nesten helt i sammen...nå har den stått inne i 2 dager og ser ut til å komme seg noe, alle tomatene henger fortsatt på.....hva gjør jeg galt....den er ikke tørr, og har heller ikke vært det, kan jeg vanne et ampel for mye når det henger ute i sterk sol og varme hele dagen? Er det en ide og returnere planten og få en ny, på gartneriet sa de jeg bare kunne henge den ut om det var minimum 12 C og ikke alt for mye vind.....
Go to the top of the page

+Quote Post
språkforsker
post 25.05.10 - 22:28
Innlegg #2

Ble medlem: 20.04.2010
Bruker nr.: 42 826

Såkalte cherrytomat er for meg genetisk modifiserte planter. Det er koselig å se på , men trenger mere attention enn en vanlig plante. Slappe planter skyldes ofte feil gjord. Du må bytte med en del kumøkk og en mye større potte enn de som selges i butikker.

Men det som er ukjent hos mange er at planter liker ikke å bli trallert/ flyttet overalt. Tenk at noen flytter deg hele tida , du blir da litt sur. Hvor skal jeg sitte da ?

Særlig planter med små grein som cherrytomater som knekker som ingenting. Fin et sted hvor de kan få sol, vann, luft, å sove godt.

Sist men viktig tips. Vann planter mellom kl. 18 og senest kl.20.

+Quote Post
Lars Ola Eide
post 02.09.10 - 07:55
Innlegg #3

Aktiv bruker

Ble medlem: 23.10.2007
Fra: Skjåk
Bruker nr.: 37 839

Sitat(språkforsker @ 25.05.10 - 22:28) *
Sist men viktig tips. Vann planter mellom kl. 18 og senest kl.20.

Og veit du kva som skjer da?

Om du får ein/ei turr kveld/natt, så vert jo planta nesten like turr til jo skal byrje fotosyntese-prosessen om morgonen.

Nei, det er mykje betre å vatne plantene om morgonen, for da får dei vatn og eventuell blautgjødsel som vert nytta maksimalt under fotosyntesa den dagen, til planta tek kvelden når det vert for lite ljos.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.06.13 - 16:26 RSS