ADHD problematikken |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
ADHD problematikken |
05.04.06 - 00:35
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 489 Ble medlem: 21.01.2006 Bruker nr.: 29 525 |
Sitat Opprinnelig skrevet av Virus
[B]ADHD er en lidelse som ikke har NOE med miljø å gjøre. Arv kan diskuteres. Virus, her må man ta det piano. Selv har jeg endelig fått bekreftet min egen diagnose;Tourett,s syndrom Og da jeg gikk inn på disse sidene så virker det faktisk som om ADHD og Tourett går hånd i hånd. Selv er jeg ganske sikker på at ADHD er et utslag av Tourett, som er genetisk betinget, altså arvelig. "Nøkkelen" til de forskjellige utslag (ADHD) er miljøbetinget, mener jeg. Dette kan jeg selvfølgelig ikke dokumentere, men jeg føler sterkt at det er slik. Dette jobber psykiatrien fremdeles med å forstå. |
|
|
|
05.04.06 - 15:20
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 373 Ble medlem: 02.09.2002 Bruker nr.: 6 780 |
Sitat Opprinnelig skrevet av coffin
Virus, her må man ta det piano. Selv har jeg endelig fått bekreftet min egen diagnose;Tourett,s syndrom Og da jeg gikk inn på disse sidene så virker det faktisk som om ADHD og Tourett går hånd i hånd. Selv er jeg ganske sikker på at ADHD er et utslag av Tourett, som er genetisk betinget, altså arvelig. "Nøkkelen" til de forskjellige utslag (ADHD) er miljøbetinget, mener jeg. Dette kan jeg selvfølgelig ikke dokumentere, men jeg føler sterkt at det er slik. Dette jobber psykiatrien fremdeles med å forstå. Hei! Linken mellom Tourettes og ADHD var nytt for meg. Tourettes er vel relativt sjelden sett i forhold til ADHD? Men klart det finnes likhetstegn, bl.a. innen impulskontroll. Jeg vil også anta at Tourettes vil ha sammenheng med signalgangen i hjernen (eller mellom hjernehalvdelene, som ved ADHD). Jeg har vanskelig for å skjønne at dette kan "læres" av individet gjennom miljøpåvirkning, men jeg skal selvfølgelig ikke slå noe fast. Lykke til i din søken! |
|
|
|
06.04.06 - 05:34
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 489 Ble medlem: 21.01.2006 Bruker nr.: 29 525 |
Sitat Opprinnelig skrevet av Virus
[B]Hei! Linken mellom Tourettes og ADHD var nytt for meg. Tourettes er vel relativt sjelden sett i forhold til ADHD? Men klart det finnes likhetstegn, bl.a. innen impulskontroll. coffin: jeg ser på ADHD som ett av flere symptomer på tourett, men ADHD er jo etter det jeg har forstått, bestående av flere nivåer, og personlig mener jeg, at samlet sett, beskriver symptomene lidelsen, Tourett,s Syndrom. Jeg vil også anta at Tourettes vil ha sammenheng med signalgangen i hjernen (eller mellom hjernehalvdelene, som ved ADHD). Jeg har vanskelig for å skjønne at dette kan "læres" av individet gjennom miljøpåvirkning, men jeg skal selvfølgelig ikke slå noe fast. Lykke til i din søken! Det læres ikke, det ligger der, symptomatisk latent, men miljøet er den psykologiske nøkkelen, og den. utløsende faktor. |
|
|
|
06.04.06 - 13:41
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 3 782 Ble medlem: 16.02.2004 Bruker nr.: 16 454 |
Noen studier viser at barn som ser ¨på fjernsyn for mye (1 time per dagen) får mer ADHD. Det gjelder barn under 2 år, en viktig periode i hjernens utvikling. Den American Pediatric Association anbefaler mindre enn 30 minutter TV for småbarn.
|
|
|
|
06.04.06 - 13:58
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 609 Ble medlem: 28.01.2004 Fra: USA Bruker nr.: 15 800 |
Vil ikke tro at en time TV om dagen, er "for mye?" Jeg har lest at mere enn to timer, blir å regne som for mye. Kan se at kanskje en time sammenhengende er vell mye, spesielt for en "toddler," men deler man dette opp i løpet av en dag, så vil jeg tro at dette ikke har noen innvirkning på hvem som utvikler ADHA, blir vell mere feite unger av å sitte forran TNn, enn unger som får ADHD.
|
|
|
|
09.04.06 - 13:58
|
|
|
Sitat [i]Opprinnelig skrevet av sisunor
Vil ikke tro at en time TV om dagen, er "for mye?" Jeg har lest at mere enn to timer, blir å regne som for mye. Kan se at kanskje en time sammenhengende er vell mye, spesielt for en "toddler," men deler man dette opp i løpet av en dag, så vil jeg tro at dette ikke har noen innvirkning på hvem som utvikler ADHA, blir vell mere feite unger av å sitte forran TNn, enn unger som får ADHD. ----------- neste |
|
|
|
09.04.06 - 14:05
|
|
|
Sitat Opprinnelig skrevet av coffin
[B]----------- Etter min mening er tv noe herk for barn, da det sløver evnen til å stille spørsmål fra barnet. At en unge kjeder seg er bare sundt, det tvinger dem til kreativitet. Å sitte og få inn "gratisinformasjon", som kanskje også er komplett verdiløst hindrer et barns intelligens i å utvikle seg. Men sisunor har vel kanskje litt rett i at en times tid tv-titting ikke er av det verste. En annen ting er at jeg tror ADHD kan være et utslag av Tourett, på grunn av mangel på oppmerksomhet, i tidlig alder. Derfor tror jeg tv ikke er noe sundt for småbarn, på grunn av at det blir en "enveiskjøring" hele tiden. Også lite nærhet til barnet spørsmålsstillinger og undring kan være sterkt medvirkende. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 25.05.13 - 14:05 |
|