Hva vil folk egentlig? |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Hva vil folk egentlig? |
28.08.01 - 20:54
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 16 Ble medlem: 26.08.2001 Bruker nr.: 126 |
Dette er et spørsmål til dere som kritiserer Mette-Marit fo ikke å være en verdig dronning:
Hva er alternativet? 1. Skal vi ha republikk fordi Kronprinsen gifter seg med en kvinne som ikke har plettfri bakgrunn eller er kongelig eller har barn fra før? 2. Eller skal vi beholde monarkiet og så skal Kronprinsen gifte seg med en først må godkjennes av folket, evt gjennom granskning av hennes liv, spesielt hennes ungdomsår? Eller gjennom tv-sendte jobbintervju? 3. Eller skal Kronprinsen få gifte seg med den han vil, men hvis folket ikke godjenner henne, så skal han frasi seg tronen slik at evt en annen (f.eks. i dette tilfellet Märtha) kan overta den, forutsatt at den gifter seg med en godkjent person? 4. Eller skal Kronprinsen få gifte seg med hvem han vil, men hans kone (eller - åhuffameg - homofile partner) blir ikke nødvendigvis dronning - folket kan velge en annen kongelig som dronning. Dvs de som er konge og dronning må ikke nødvendigvis være gift med hverandre? Jeg bare spør. |
|
|
|
29.08.01 - 02:06
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 51 Ble medlem: 24.08.2001 Bruker nr.: 91 |
Sitat Opprinnelig skrevet av -i-
Dette er et spørsmål til dere som kritiserer Mette-Marit fo ikke å være en verdig dronning: Hva er alternativet? 1. Skal vi ha republikk fordi Kronprinsen gifter seg med en kvinne som ikke har plettfri bakgrunn eller er kongelig eller har barn fra før? 2. Eller skal vi beholde monarkiet og så skal Kronprinsen gifte seg med en først må godkjennes av folket, evt gjennom granskning av hennes liv, spesielt hennes ungdomsår? Eller gjennom tv-sendte jobbintervju? 3. Eller skal Kronprinsen få gifte seg med den han vil, men hvis folket ikke godjenner henne, så skal han frasi seg tronen slik at evt en annen (f.eks. i dette tilfellet Märtha) kan overta den, forutsatt at den gifter seg med en godkjent person? 4. Eller skal Kronprinsen få gifte seg med hvem han vil, men hans kone (eller - åhuffameg - homofile partner) blir ikke nødvendigvis dronning - folket kan velge en annen kongelig som dronning. Dvs de som er konge og dronning må ikke nødvendigvis være gift med hverandre? Jeg bare spør. 1. Ja. Plettfri vandel bør være et krav. Det har ingenting med å være alenemor å gjøre. 2. Kronprinsen burde selv ha valgt en han visste ikke ville skape splittelse blant folket. Det er hans oppgave som kronprins. Han har tydeligvis ikke skjønt dette, og er derfor uegnet som kronprins. Skaden er allerede skjedd. Landet er splittet. 3. Nok en gang - det blir hans valg. Det har ikke som mye med om folket "godkjenner" hans valg eller ei, men om han velger i overensstemmelse med sine forpliktelser. Gjør han ikke det, bør han frasi seg oppgaven. 4. Hadde han "giftet" seg med en annen gutt, måtte han antageligvis ha trukket seg fordi en Konges oppgave også er å føre slekten videre. Men hvis man kunne finne en annen løsning på tronrekkefølgen, burde han ha kunnet inngå partnerskap med en annen gutt. Men ikke en hvilken som helst gutt med en hvilken som helst bagasje. De samme verdier gjelder for homofile som for heterofile. Dette er MIN mening. Jeg snakker kun for meg selv. |
|
|
|
29.08.01 - 18:29
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 16 Ble medlem: 26.08.2001 Bruker nr.: 126 |
Nå var egentlig homo-parentesen min bare en digresjon, men OK. Så du mener at før en tronarving blir kjæreste med noen, må han sjekke at hun har plettfri vandel?
Hvor absurd er ikke det? |
|
|
|
30.08.01 - 01:15
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 51 Ble medlem: 24.08.2001 Bruker nr.: 91 |
Sitat Opprinnelig skrevet av -i-
Nå var egentlig homo-parentesen min bare en digresjon, men OK. Så du mener at før en tronarving blir kjæreste med noen, må han sjekke at hun har plettfri vandel? Hvor absurd er ikke det? Det er ikke det minste absurd. Selvfølgelig må han det! Det hører med til det å være kronprins at han må sørge for å gifte seg med en som i det minste har en alminnelig bakgrunn. Han VET at hans partner også skal bli landets dronning, og da PLIKTER han å ta slike hensyn. Vil han ikke det, får han i anstendighetens navn trekke seg. Hvis hvem som helst, uansett, kan bli landets dronning, har ikke monarkiet noen som helst mening lenger! Hva er det da som gjør det "opphøyd"? Forklar meg det, du. For å få lov til å jobbe med barn og ungdom her i landet, må man ha plettfri vandel. Man må legge frem vandelsattest for å komme inn på vekterskolen - bare for å nevne et par ting. Da skulle det sannelig mangle om vi ikke må kunne forlange av en som skal bli landets DRONNING at hun har en bakgrunn hun kan være bekjent av? For å gjenta det enda en gang: Mette-Marit ville ALDRI ha fått jobb på slottet på grunn av sine kontakter med kriminelle og sitt tilhold i dopmiljø. Men fordi hun har forelsket seg i kronprinsen, kan hun plutselig strene inn på slottet, få status som "kongelig høyhet" og bli sjef for en stab hun selv ALDRI ville fått lov til å være en del av! DET er absurd. |
|
|
|
30.08.01 - 09:45
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 4 Ble medlem: 27.08.2001 Bruker nr.: 146 |
Du må være klar over én ting, og det er at plettfri vandel ikke er synonymt med en person som aldri har gjort noe galt, men heller en som aldri er blitt tatt for det. Du kan ikke vurdere folk utifra hva slags vandelsattest de har. De kan selvfølgelig ha levd et upåklagelig aktsomt liv, men de kan også ha vært borte i både narkotika og tyveri. Noen er "heldigere" enn andre. La oss si at ingen lekket ut med opplysninger om Mette-Marit's tvilsomme forbruk av partydop, og vandelsattesten var ren som sprit, hva skulle vi sette fingeren på da? Hun ville jo fortsatt ha levd sitt utsvevende liv. "Det man ikke vet, har man ikke vondt av", heter det. Så hvorfor skal vi vite alt om alle hele tiden? Vi blir jo bare skuffet. Nå forventes det at Mette-Marit skal gjøre en dårligere jobb enn noen ville forventet hvis de ikke visste noe.
Hvis vi absolutt skal vite alt, så må vi tåle et slag i trynet en gang i blant, for alle er ikke perfekte...ingen er, men man må få en sjanse for det. |
|
|
|
30.08.01 - 13:49
|
|
|
Minner meg om det jeg sa her tidligere om meg selv. Drakk hjemmebrent og ble tatt i nasking, vel og merke for over 10 år siden. I og med at jeg ikke har noen vandel (ble ikke anmeldt for noe) så ville ikke media visst om det hvis ingen sa noe.
Ville du hatt meg som landets dronning, hvis du hadde visst om dette?? Eller som lærer for ditt barn? Vet det er forskjell på de to stillingene, men hvilken stilling har mest direkte innvirkning på et menneske? Når det gjelder det om de er opphøyd eller ikke, så mener jeg ikke at de er mer verd på noen måte enn oss selv, men at de er forbilder og representanter for nordmenn. Opphøyd og "deres Høyhet" er noe gammeldags, men det er jo den TRADISJONelle tiltalen. Mener absolutt at de signalene de sender ut ved dette giftemålet gjenspeiler i hvert fall mine verdier: Det er ikke viktig hva du har gjort tidligere, men hva du er på bunnen, og hva du står for. Dvs: Det er ikke viktig hva du har gjort i fortiden, men hva du kan gjøre i fremtiden! Og det henger også sammen med det at hun sa det hun sa på pressekonferansen. Jeg tolket budskapet slik. "Nå må det bli slutt på graving i fortida mi. Jeg har jobbet hardt med å bli ferdig med den, og det håper jeg dere kan være nå også, slik at vi kan konsentrere oss om framtida." Det er også derfor hun ikke vil offentliggjøre eventuelle bilder. Jeg vil heller ikke at alle skal se visse bilder av meg. Det at det finnes slike bilder av henne (aner ikka hva som er på bildene, men....) det interesserer meg ikke. |
|
|
|
02.09.01 - 01:04
|
|
|
Du kan kalle meg idiot og hva du vil men jeg tror faktisk på kjærligheten. Og jeg tror ikke det er mulig å velge hvem man skal elske. Kjærligheten spør ikke etter vandelsattest.
Man begynner i feil ende hvis man sjekker en persons fortid før man blir forelsket. Det er bare ikke sånn det foregår. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 23.05.13 - 19:22 |
|