Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Nasjonale PrØver
Storalm
post 27.01.05 - 18:05
Innlegg #1

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 27.01.2005
Bruker nr.: 23 015

Anno torsdag 27.01.05 kl. 16.58 har 65.55% av alle landets elever boikottet de nasjonale prøvene.

Hadde dette vært en folkeavstemning, hadde oppinionen vært soleklar. Men er dette noe folk kommer til å legge merke til? Kommer ministrene til å ta hensyn til hva de dette faktisk gjelder - mener?

Elever på ungdomsskolen har ikke mange forum til å uttrykke sine meninger. Folkeavstemninger er av en rettferdig og logisk, selvfølgelig grunn forbeholdt myndige mennesker. Men slipper de til i den offentlige debatten med meningene sine? Og blir de i så fall hørt? Vektlegger Clemet det de sier?

For en gangs skyld- ja.
Go to the top of the page

+Quote Post
Corvus
post 28.01.05 - 19:48
Innlegg #2

Ble medlem: 17.01.2005
Bruker nr.: 22 777

Dette er direkte pinlig.
Norge har ganske nettop fått avklart at vi
ligger laaangt nede på statistikken når det gjelder
undervisning/skoleresultater.

Elevene som nå nekter å gjennomføre de pålagte
prøvene blir i de fleste media fremstillt som helter.
Til og med lærere og andre foresatte ved skolene
virker tilfreds med at boikott gjennomføres.

Hvor skal dette ende.
Håper sistemann tar med askebeger og slukker lyset!

+Quote Post
KRIGBERT!
post 09.02.05 - 21:51
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 11.05.2004
Bruker nr.: 18 121

Tror nok flesteparten av disse elevene "boykotter" mest for å få fri en time eller to og slippe en prøve.

Jeg husker selv når jeg gikk på videregående og vi fikk fri resten av dagen om vi hadde tenkt oss ned til torvallmenningen og demonstrere.

Jeg husker ikke hva demonstrasjonen var, men alle var "veldig engasjerte" tongue.gif

Det er få ting som er mer latterlig enn når småunger blir forsøkt fremstilt som politisk engasjerte. Barnehageunger med plakater og denslags.

Det er en grunn til at en ikke kan stemme før en er 18.

Det sagt, jeg er litt for nasjonale prøver, men kun som en måte å sjekke hva folk lærer på de forskjellige skolene.

+Quote Post
Storalm
post 10.02.05 - 17:34
Innlegg #4

Visste du forresten at hele initiativet til boikotten (ikke boykotten) kom fra en femtenåring? I en debbatt med Kristin Clemet på p2 kom denne femtenåringen seirende ut med sine argumenter. Alle som er aktive motstandere til denne prøven her i bergen (alle på 13 til 25 år) er nettopp sånne som bryr seg om hvordan skolen og utdanninga ser ut. Dette er nemlig det hele demokratisystemet hviler på - hva folk vet om det samfunnet de lever i (og hva de forstår av andre ting).

Man kan gjerne latterliggjøre ungdommen. Jeg er ikke ungdom lenger, og føler meg ikke fornermet over sånt. Men da skal man også være klar over den generaliseringen man gjør av denne aldersgruppen. Hvilken bås er det egentlig en setter folk i når man sier at en boikott er en sjanse til å slippe en time? (de som ikke møtte opp på prøven fikk skulk - ikke boikottanmerkning).

Hilsen en som er hederlig nok til å tro at den neste generasjonen av norges befolkning har mer enn luft i hodet

+Quote Post
ølkassa
post 12.02.05 - 13:19
Innlegg #5

Aktiv bruker

Gruppe: Banned by Moderators
Ble medlem: 09.02.2005
Bruker nr.: 23 319

Sitat
Opprinnelig skrevet av Corvus
Dette er direkte pinlig.
Norge har ganske nettop fått avklart at vi
ligger laaangt nede på statistikken når det gjelder
undervisning/skoleresultater.

Elevene som nå nekter å gjennomføre de pålagte
prøvene blir i de fleste media fremstillt som helter.
Til og med lærere og andre foresatte ved skolene
virker tilfreds med at boikott gjennomføres.

Hvor skal dette ende.
Håper sistemann tar med askebeger og slukker lyset!
Det som trekker så ned på denne statistikken din er vel det at folk i oslo området gir fullstendig **** i skolen og bare tenker på å bli stor å sterk torpedo og tar ikke noen prøver uansett

mens de som boikotter kan være pokker så glupe, men nå har vi akkurat vært gjennom tentamen og alt det stresset så skal vi ha nasjonale dritt prøver.. det bli vare for drøyt.

+Quote Post
KRIGBERT!
post 12.02.05 - 14:07
Innlegg #6

Fast bruker

Ble medlem: 11.05.2004
Bruker nr.: 18 121

Sitat
Opprinnelig skrevet av Storalm
Visste du forresten at hele initiativet til boikotten (ikke boykotten) kom fra en femtenåring? I en debbatt med Kristin Clemet på p2 kom denne femtenåringen seirende ut med sine argumenter.

- Det tror jeg når jeg hører det. Har du navnet og datoen på programmet?

Sitat
Alle som er aktive motstandere til denne prøven her i bergen (alle på 13 til 25 år) er nettopp sånne som bryr seg om hvordan skolen og utdanninga ser ut.

- Tror jeg avhenger av hva du mener med "aktiv motstand", om du mener en er aktiv motstander bare en er med på boikotten... vel, da er ikke jeg enig.

Sitat
Dette er nemlig det hele demokratisystemet hviler på - hva folk vet om det samfunnet de lever i (og hva de forstår av andre ting).

Man kan gjerne latterliggjøre ungdommen. Jeg er ikke ungdom lenger, og føler meg ikke fornermet over sånt.

- Jeg er vel kanskje ungdom enda, er ikke sikker på om det gir cred i denne debatten :l

Sitat
Men da skal man også være klar over den generaliseringen man gjør av denne aldersgruppen. Hvilken bås er det egentlig en setter folk i når man sier at en boikott er en sjanse til å slippe en time?

- Jeg valgte ganske bevisst ordet "de fleste". Jeg tviler absolutt ikke på at det er ungdom blandt dem som er oppriktig engasjerte. Men jeg tror ikke de utgjør flertallet. Og om de gjør det er veldig vanskelig å si.

Sitat
(de som ikke møtte opp på prøven fikk skulk - ikke boikottanmerkning).

- Det har ikke fullt så mye å si som det at det er sosialt akseptabelt. At skulken er såpass organisert betyr at en har faktisk venner fra skolen en kan tilbringe tiden med; en blir ikke ansett som en slask, snarere tvert i mot. Det er ikke usannsynlig at mange av lærerene ser positivt på boikotten; og det kan til og med være sosialt uakseptabelt å dukke opp på prøvene.

Sitat
Opprinnelig skrevet av ølkassa Det som trekker så ned på denne statistikken din er vel det at folk i oslo området gir fullstendig **** i skolen og bare tenker på å bli stor å sterk torpedo og tar ikke noen prøver uansett

- Sa noen noe om generaliseringer?
Sitat
Hilsen en som er hederlig nok til å tro at den neste generasjonen av norges befolkning har mer enn luft i hodet
- Luft og masse masse hormoner.

Ballespark fra en som mener hederlighet er for pyser wink.gif

+Quote Post
Storalm
post 12.02.05 - 20:17
Innlegg #7

Programmet ble sendt på ukeslutt på nrk p2 lørdag 10. april 2004 (ca). Du finner det i arkivet her på nrk.no.

Til det andre: -skjerpings.

+Quote Post
Storalm
post 12.02.05 - 20:25
Innlegg #8

Med aktivisme mener jeg å dra til og delta i debatter angående dette (og resten av snikprivatiseringa og -rangeringa av skole og utdanning), ringe rundt og aktivere og holde kontakt med resten av boikotterne i landet(de som initierer boikotten på sin skole), være aktiv i elevorganisasjonen, legge prøvene på nett kvelden før de skal holdes *host*, lage løpiser omkring nasjonale prøver, dele ut disse, mildest sagt organisere en nasjonal boikott som denne har vært. Og de sitter ikke bare i bergen.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 26.05.13 - 05:58 RSS