Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Fadesen kalt "Test nasjonen"
Shetil
post 28.11.04 - 18:04
Innlegg #1

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 28.11.2004
Bruker nr.: 21 756

Jeg er veldig forundret over at NRK har klart å produsere en test med så mange problemer.
Lørdag fikk tusenvis av nordmenn beskjed om at de er lettere tilbakestående. Selv så jeg på tv-programmet og brukte penn og papir for å regne ut min skåre.
Så da jeg leste om alle problemene så måtte jeg bare teste nettversjonen.

Og problemen oppstod allerede da jeg skulle starte testen. Siden jeg bruker Firefox med popup-sperre så ville ikke testen starte. Jeg prøvde å godkjenne alle popups fra nrk.no og test.nrk.no uten at det hjalp.
At brukere av Firefox, og kanskje andre nettlesere som kan blokkere popups, ikke kan starte testen tyder på manglende teknisk kompetanse hos NRK.

Forundringen var stor da jeg hadde fullført testen i IE. Fikk IQ-skåre på 78 noe som er mye lavere enn min egen utregning.
Jeg har tre mulige forklaringer på dette:
1) NRK så jeg prøvde å starte testen med Firefox og dermed automatisk trakk 40 poeng.
2) Jeg er faktisk ikke smartere. Noe gårsdagens feilaktige utregning er et eksempel på.
3) NRK har mer enn 1 inkompetent tekniker.

Svaralternativ 3 mener jeg er mest plausibel.
Go to the top of the page

+Quote Post
Pedder
post 28.11.04 - 18:06
Innlegg #2

Ble medlem: 27.11.2004
Bruker nr.: 21 702

"1) NRK så jeg prøvde å starte testen med Firefox og dermed automatisk trakk 40 poeng."

Kan være noe i dette. Hvorfor bruke en bloated nettleser som Firefox når det finnes mye bedre alternativer.

+Quote Post
deltagreen
post 28.11.04 - 18:16
Innlegg #3

Bruker nr.: 21 703

Sitat
Opprinnelig skrevet av Pedder
Hvorfor bruke en bloated nettleser som Firefox når det finnes mye bedre alternativer.

Firefox er ikke spesielt bloated. Opera er jo naturligvis et bra alternativ, men er det ellers noen nettlesere du anbefaler? Lynx? ;)

+Quote Post
Shetil
post 28.11.04 - 18:44
Innlegg #4

Firefox er alt annet en bloated! Du får det du trenger for å surfe på nett og har du lyst på ekstra funksjonalitet så installerer du extensions.

Opera, Mozilla, Maxthon er bloated nettlesere, som innholder alt for mye. Mozilla er faktisk installert med "kitchen sink", og er så svullen at den ikke får plass i datamaskinen.

Firefox er derimot "a lean and mean browsing machine!".

+Quote Post
Pedder
post 28.11.04 - 19:01
Innlegg #5

"og har du lyst på ekstra funksjonalitet så installerer du extensions."

Det du kanskje prøver å si er at om man med Firefox ønsker like bra funksjonalitet som Opera så må man bruke tid på å søke etter og installere en masse extensions.

+Quote Post
Shetil
post 28.11.04 - 19:16
Innlegg #6

Sitat
Opprinnelig skrevet av Pedder
"og har du lyst på ekstra funksjonalitet så installerer du extensions."

Det du kanskje prøver å si er at om man med Firefox ønsker like bra funksjonalitet som Opera så må man bruke tid på å søke etter og installere en masse extensions.

Jeg sier at det store flertallet bruker få av de mange funksjonene i Opera og at den ekstra funksjonaliteten gjør grensesnittet unødvendig komplisert. Derfor er Firefox en bedre nettleser for de fleste, samtidig god for de som ønsker flere muligheter.

Men Firefox vs. Opera er ikke temaet for dette emnet og den diskusjonen passer bedre i andre forum....

+Quote Post
Pedder
post 28.11.04 - 19:21
Innlegg #7

"Jeg sier at det store flertallet bruker få av de mange funksjonene i Opera og at den ekstra funksjonaliteten gjør grensesnittet unødvendig komplisert. "

Jeg forstår ikke hvordan du kan mene at grensesnittet i Opera er komplisert. Men så har du da også en IQ på 78;)

+Quote Post
Chas
post 28.11.04 - 22:11
Innlegg #8

Bruker nr.: 21 774

Pedder: Først syter du over at Firefox er "bloated", og når du blir forklart at Firefox faktisk er det motsatte, syter du over at Firefox mangler funksjonalitet.

Snakker om intelligent.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 21.05.13 - 12:14 RSS