Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Knasker trepinner
Hege
post 14.03.02 - 10:46
Innlegg #1

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 12.09.2001
Bruker nr.: 261

Sånn helt plutselig har hunden min begynt å spise pinner! Hun legger seg ned og knasker i vei, og vil slett ikke følge med meg videre på turen.

Hun har alltid hatt litt sart mage, og jeg bekymrer meg for om dette kan være skadelig.

Er det noe hun mangler i kosten? Hun får opptinte blokker med vom tilsatt benmel. Dette er fôr hun liker og tåler godt.

Til nå har jeg tatt fra henne pinnene, men like etter har hun funnet en ny, og så er det på'n igjen.

Hilsen Hege
Go to the top of the page

+Quote Post
Geir Erik Berge
post 01.04.02 - 01:50
Innlegg #2

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 19.12.2001
Bruker nr.: 2 013

Først litt foringsdiskusjon.
Vom er en fin råvare i kombinasjon med andre ingredienser, men som hovedfor er det ikke optimalt. Hvis du skal lage for selv, bør du kombinere det med andre råvarer.
Til ettertanke her er at det er gjort store undersøkelser på hvordan ivrige hundeeiere klarer å balansere hjemmelaget hundemat. 85% av diettene blir ikke optimale med hensyn til sammensetning. Særlig er det vanskelig å balansere mineralinnhold.

Bruk heller et godt kvalitetsfôr som basis, så kan du heller gi vom som godbit i tillegg.

Så pinner:
treverk er i utgangspunktet cellulose eller fiber. Godt tygde pinner behøver derfor ikke være skadelig. Men blir det større biter med skarpe kanter kan de lett irritere innsiden av fordøyelsessystemet, og i verste fall sette seg fast eller perforere veggen. Mange hunder synes det er stas og godt å tygge litt pinner i blant, og som regel går det bra.
Go to the top of the page

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.05.13 - 04:08 RSS