Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

2 Sider V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Kjærlighet løser problemer?
*Black Magic*
post 12.03.02 - 13:36
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 17.12.2001
Bruker nr.: 1 996

Er du villig for å skru på sjarmen for å vende om nazister til å bli fredelige folk?
Jeg tviler på det, men jeg spør nå dere.
Løser kjærligheten problemer?
Svar er dere snill.
Go to the top of the page

+Quote Post
Meeg
post 12.03.02 - 18:37
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 18.10.2001
Bruker nr.: 519

-Nei.

Viss dei he lyst te å vera nazistar, skø dei få løv te det.

-Bare dei ikkje let det gå ut ivi andre følk.

+Quote Post
ragnhildt
post 12.03.02 - 23:20
Innlegg #3

Aktiv bruker

Ble medlem: 17.11.2001
Bruker nr.: 1 585

Sitat Meeg:

"Viss dei he lyst te å vera nazistar, skø dei få løv te det.

-Bare dei ikkje let det gå ut ivi andre følk." sitat slutt.

Forklar meg hvordan det går ann å være nazist uten at det går ut over andre folk?????

tenk deg når disse nazistene får barn, og lærer dem at den ariske rase er mere verdt enn andre raser! Hvilke problemer vil ikke oppstå da i neste generasjon selv om ikke deres foreldre fortalte det til noen at de setter seg selv over andre mennesker pga rase.

At nazister skal få lov til å være nazister så lenge det ikke går ut over noen andre?????! HA! DET ER DET LATTERLIGSTE JEG HAR HØRT PÅ LENGE!

+Quote Post
ragnhildt
post 12.03.02 - 23:48
Innlegg #4

Aktiv bruker

Har samfunnet vårt blitt så tolerant at moral blir tilsidesatt til fordel for ytringsfriheten?

Det best vi kan gjøre for å få et bedre samfunn er å bry oss om medmennesker. Og da mener jeg ikke bare nikke og smile når folk yttrer sine meninger. Da snakker jeg om å BRY SEG om andre. Dva at en da også må ta til motmæle hvis noen har oppfatninger som er helt på tryne! Det må jo være i alles interesse at våre medmennesker blir bedre medmennesker for andre.

Se hvor stort FRP har blitt! Hvilke idealer og meninger er det vi godtar at store deler av norges befokning støtter? En politikk hvor svake grupper blir satt opp i mot hverandre. Hvor det viktigste spørsmålet er: Hvordan kan JEG få det bedre? Vi må da for **** si i fra! det er ikke spotting og fortelle en frp velger at de må faen meg ta se til å skjerpe seg. Det er faktisk å bry seg! Det er faktisk kjærlighet! Motsetningen til kjærlighet er likegyldighet, og det er akkurat det f.eks Meeg gir utrykk for! Folk kan gjøre hva faen de vil så lenge det ikke berører henne. FY FAEN! (<-kjærlighets erklæring)

Hva jeg tror: Kjærlighet MÅ hjelpe.

+Quote Post
Croco
post 13.03.02 - 03:40
Innlegg #5

Ble medlem: 13.03.2002
Bruker nr.: 3 846

Ja ja, men det er vel ingen krise akkurat at du ble sint. Så du tror på kjærligheten. Rørende, men naivt. Hvordan i alle dager kan du sette deg på din høye hest og bestemme at nazistene ikke har rett? Er det din form for toleranse? Stakkars! Så lenge vi har ytringsfrihet i Norge (og det har heldigvis, til en viss grad) må det være lov for mennesker å ha sine meninger enten de passer deg eller ikke. Det er mennesker som deg som er farlige. De som mener de har monopol på sannheten. Dersom du er uenig kan du benytte deg av de muligheter som finnes for å overbevise "de vantro" om at ditt syn er rett. Takket være ytringsfriheten. Jeg er også uenig med nazistene, men det får da være grenser for hvor skråsikker jeg skal være. Mennesker bekjenner seg til forskjellige religioner. Noen tror på andre guder enn det du gjør. Noen har et annet verdisyn. Ytringsfriheten kan ikke være diktert av de som påberoper seg å ha den rette tro. Da blir den meningsløs. Ytringsfriheten er det beste våpen vi har i kampen mot ignoransen. Tenk på det. Den dagen vi ikke kan hevde våre meninger offentlig uten å bli straffet kan det like gjerne ramme deg og alle andre "rettroende" som det kan ramme de du er uenig med. Hva da? Ytringsfriheten har sin pris; du kan risikere at mennesker som har meninger som ikke samavarer med dine slipper til. Det er det det koster!

Croco

+Quote Post
ragnhildt
post 13.03.02 - 09:37
Innlegg #6

Aktiv bruker

Jeg har vel neppe noen stor bestemmelsesrett over hva som er rett eller galt. Og om du mener jeg har klart å straffe alle de som mener det motsatte av meg ved å sette meg på en hest, så må jeg si at jeg er ganske overrasket over mine egne evner. Kanskje jeg er den nye messias?

Så du mener altså at det IKKE er helt skråsikkert at den ariske rase er likestillt med resten av verdens befolkning? Jeg vil gjerne høre et argument som forsvarer det å skulle tolerere en slik tankegang. Pga yttringsfrihet?

Min tro er at man skal ha respekt for ALLE menesker som individer. Det har man ikke ved å respektere nazismen!

Om man er grunnleggende uenig, er det da toleranse å ikke si noe? Nei jeg tror heller det er du som er litt naiv? Kanskje litt historie kunnskap hadde gjort seg?

+Quote Post
Croco
post 13.03.02 - 12:02
Innlegg #7

Beklager , jeg gikk ut fra at du hadde innsikt i det norske språkets mangfold og benyttet meg av formuleringer som uten denne innsikt blir totalt meningsløse. Det skal man kanskje ikke gjøre på dette debattnivået. Les teksten en gang til så forstår du at det ikke er nazismen jeg forsvarer men folks rett til å mene hva de vil , samt retten til å uttrykke det offentlig. Men nyansene er kanskje ikke så lette å få med seg?
Tl din opplysning: "Å sette seg på sin høye hest" er et godt norsk uttrykk for selvgodhet og betyr at man mener man vet best selv og hever seg over de uvitende masser ved å sitte" høyt til hest."

Jeg, for min del, tror jeg skifter beite nå. (Om du skjønner hva jeg mener)

Yepp!

Croco

+Quote Post
ragnhildt
post 13.03.02 - 15:44
Innlegg #8

Aktiv bruker

Beklager på det sterkeste om du føler deg forulempet av min useriøse behandling av det rike norske språk. Det var vel i et krampeaktig forsøk på humor at jeg tullet og stokket om på ord og vendinger. Ja,ja. Så dårlig humor har jeg. Men jeg bruke denne dårlige humoren så mye jeg vil, for vi har jo yttringsfrihet!

Spøk til side: Selvfølgelig! Yttringsfrihet ER viktig. Jeg mener at alle har rett til og mene akkurat hva de vil og uttrykke det offentlig. Men da må jo de som kritiserer det ha like mye rett til å yttre sine meninger.

MEN, når toleranse og yttringsfrihet blir unnskyldninger for ikke å bry seg, synes jeg det er gått for langt.! Menneske er nå engang skapt slik at vi som oftest velger minste motstands vei. Da er det kjekt å ha begreper som disse å lene seg tilbake på. Se bare på den mislykkede integreringen av innvandrere i norge. Større misbruk av ordet toleranse og antirasisme må en vel lete lenge etter. Men det er klart at det er enklere å ikke bry seg.

Jeg har mange gode argumenter mot at folk skal ha nazistiske holdninger eller at folk skal stemme frp ( uten sammenligning forøvrig) jeg har enda tilgode å høre gode argumenter FOR dette, men det er ikke dermed sagt et jeg ikke vil høre dem.

En kollega av meg kom med et godt bilde på hvordan frp's politikk fungerer i praksis: Hvis han skulle oppdratt sine barn etter frp's idealer ville han ha sagt: " Hvis dere går og pusser tennene nå, så skal dere få skjokolade etterpå!"

For meg er dette en helt forkastelig tankegang, og jeg vil overhode ikke sitte å se på at flere og flere tenker at:

"hm.. det var jo kanskje ikke så dumt det Karl I Hagen sa. Han er jo så ærlig. Han er den eneste politikeren snakker så jeg forstår det. Dessuten så sa han jo at vi skulle få mere penger!"

Som de sier i rema reklamen: "det enkle er ofte det beste"

JA til et Yttringsfritt og hjernedødt samfunn!

+Quote Post
Sivert Saterbo
post 13.03.02 - 16:31
Innlegg #9

Ble medlem: 04.03.2002
Bruker nr.: 3 380

Lenger oppe her lurte jeg paa om du hadde drukket. Saa mye banning paa saa faa linjer er det skjelden man ser av en kvinne.
Men sakte begynner jeg aa forstaa, etter aa ha vert i tottene paa deg for, og etter aa ha lest de andre innleggen dine.

Du har sa godt som ingen respekt for andres meninger, og ser alt i dine politiske venstreforvridde synspunkter.

For meg er nazisme noe som er en saga blott, men at det dukker opp ukulturer som dette navnet baade blir stemplet til, og som de selv onsker aa bli kalt, er noe vi aldri klarer aa hindre. Nazismen vi ser i dag er ikke, og vil aldri bli noen trussel..Men jeg oppserverer at mediene gjor alt de kan for aa stemple.

I et trusselbilde i mot demokratiske og menneskelige verdier ser jeg paa venstresidens vandaler som farligere. MYE FARLIGERE. Dette pga av at mange av mediene og journalister har de samme holdningene, og forsvarer deres gjerninger, som foreksempel i Goteborg.

Maaten du omtaler FRP paa, selv om du prover aa ikke vise det, er at de er avskum.

Og du prover sammen med mediene og disse forvridde mediemenneskene aa stemple alle som ikke tenker som de, for aa vere mindre begavede.

Dette har no det norske folk begynt aa gjenomskue, noe Det Norske Arbeiderparti har faatt merke. Den sakalte intelligensaen i Norge som styrer samfunnsdebatten ut i fra universiteter og andre offentlige organ er 100% venstrevridd...avviket kan ikke maales i promille engang.
Disse har ogsaa klippekort til aviser, radio og tv studioer, for aa kommentere om det meste..
Jeg begynner aa bli kvalm av alle de totalt gale vurderingene noen av disse forstaasegpaaerne klarer aa lire ut av seg direkte paa luften. Men som sagt, folk begynner no aa gjennomskue hykleriet og meningsmanipuleringen.

Lykke til ragnhildt, i din misjonere gjerning, men ikke banne saa mye er du snill !!

+Quote Post
Meeg
post 13.03.02 - 18:03
Innlegg #10

Fast bruker

ved at dei ikkje let det gå utivi andre:

Det eg meinte med det æ at dei ikkje utfører nazistiske handlingar på andre menneske.

Dei må få lov til å vera nazistar, viss dei he lyst.

+Quote Post
inglo
post 13.03.02 - 19:39
Innlegg #11

Ble medlem: 21.12.2001
Bruker nr.: 2 047

Nazismen er det mest groteske som noen gang har blitt påtenkt. Alt det som det nazistiske synet har forårsaket er jo helt inn for j******....Og at noen kan sitte å si at de bør få lov til å vere det viss de vil er helt horibelt. Jeg for min del HATER alt som det står fo fordi jeg har sett og vet hva det kan føre til..

Og for å si det sånn..Kjerlighet løser INGENTING... Når folk ikke engang klarer å vere glad i de som de er gift med, hvordan skal de da kunne vere glad i noen som går rundt å tror at de er hevet over alt som ikke har blondt hår og blåe øyne!!??!!!

+Quote Post
Meeg
post 13.03.02 - 19:50
Innlegg #12

Fast bruker

-fordi om eg meiner at dei må få lov til å vera nazistar betyr ikkje det at eg er einige i det dei seier.

men, kjærlEIK løyser ikkje nazistiske meiningar. Me kan jau finne kånn ein prøvekanin? Nokon som vi gifte seg mæ ein nazist her? Mæn, då må ein heller anna finne ein..(eller ei!!!)

+Quote Post
ragnhildt
post 13.03.02 - 20:06
Innlegg #13

Aktiv bruker

trudde ingen andre enn meg synes nazismen var forkastelig. Jeg synes ikke det er noe i verden som kan forsvare etnisk rangering om det nå er i Rwanda, tidligere jugoslavia, Israel eller tyskland.

Og til deg Sivert. Jeg har gått i 17.mai tog. Det er kanskje det nærmeste gøteborg demonstrasjonen jeg har vært. Og er overhode ikke venstreekstrem. Jeg er generelt imot ekstremiteter fordi de som regel trekker til seg folk som er ute i annet ærend enn å kjempe for saken.

og jeg er lei av å høre at frp blir hengt ut i media! Det er ikke mange andre partiledere som får snakke så mye i tv debattene som KI Hagen.. og det skremmer meg at et parti hvor grunn synet ligger godt plantet i deres første partinavn: Anders Langes parti for avvikling av skatter og avgifter i norge.

Jeg er lei av at det har blitt godtatt å ikke bry seg om andre, og ikke bry seg om hva en stemmer på. Dette handler ikke om politikk, men om idealer og verdier.

Men å ikke godta at ting er som de er, er ikke det samme som å gå løs på folkmed andre meninger. Jeg har ikke sagt hva som må gjøres, men demonstrasjoner har jeg faktisk liten tro på. Her kreves det holdnings arbeid i barnehage/ grunnskole.

+Quote Post
Croco
post 15.03.02 - 22:37
Innlegg #14

Du legger for dagen en nærmest beundringsverdig utholdenhet.

Forøvrig forekommer det meg at du har en merkelig debatteknikk. Som f.eks å gjøre et poeng av at jeg blir forulempet av din påståtte harselering med språket. Neida, Ragnhildt. Slett ikke forulempet. Bare mildt oppgitt.
Ellers har du en egen evne til å tillegge andre debattanter synspunkter de ikke har for så å argumentere i mot,. Slikt fører sjelden debatten i riktig retning.

Og du, det er klart vi bryr oss. Alle som har skrevet innlegg i denne debatten bryr seg. Nazismen utgjør ingen fare i dag. Det vil alltid finnes ekstreme grupperinger i ethvert samfunn og nazi-sympatisørene er akkurat en slik gruppering. Å møte dem med kjærlighet for å omvende dem er fåfengt. Muligens kan du skaffe deg en kjæreste i nazi-miljøet og overbevise ham om det han driver med er feil, men i det store og hele er den slags ekstreme synspunkter utrykk for en opprørstrang snarere enn et grunnleggende livssyn, og vil forsvinne av seg selv gjennom den modningsperioden som vi alle gjennomgår på veien til å bli et ordentlig menneske. Dagens nynazister møter du om ti år som sosialarbeidere eller journalister eller aksjemeglere med kone og barn og volvo og labrador og et lite rekkehus på Rykkinn.

FRP-hetsen din er også litt kjedelig i lengden. De fleste av oss er enige i at FRP er kulturfiendtlige og innvandringsfiendtlige, og det er fortsatt bare hver femte nordmann som faktisk sier at de vil stemme FRP. Men la det nå være sagt en gang for alle, så slipper vi de uendelige gjentagelsene.

croco

+Quote Post
dvorak
post 17.03.02 - 19:53
Innlegg #15

Ble medlem: 16.03.2002
Bruker nr.: 4 042

hva er galt med FRP

Ingenting spør du meg

i motsetning til soperne som stemmer RV

SV er ikke mye bedre

Høyre + FRP = Flertall i stortinget

Yabba Dabba Doo

+Quote Post
Meeg
post 17.03.02 - 20:49
Innlegg #16

Fast bruker

Sjå! Ein Sopar! RV æ faktisk ganske sø smarte, dei. ikkje det at eg he stemmerett da.. mæn eg stemmte det på skulevalet kånns..

+Quote Post
Krissie
post 20.03.02 - 21:31
Innlegg #17

Ble medlem: 20.03.2002
Bruker nr.: 4 195

Jeg respekterer hva du mener og sånt, men er det ytringsfrihet så er det ytringsfrihet. Vil de være nazister så er tankene deres frie samma hva! Kan ikke forandre hva de synes, for hva skal man da få dem til å synes? Det man selv mener er rett? Har du noen garanti for at det _du_ mener er rett?
Jeg mener at ingen er like. Kan ikke si at folk er like mye vrdt, for hva måler man det i? Alle er så forskjellige at det ikke kan måles mener jeg. Men det er ikke hele sannheten, bare min lille del av den, og jeg tror ikke at noen sitter med hele.
Om noen likevel en dag kommer og viser meg hva menneskeverd måles i og kan sette folk opp mot hverandre, så skal jeg ikke krangle med dem. Men jeg beholder nok min mening for det, for det er det jeg tror på!
Spør om det kan gjelde andre også?

+Quote Post
Louielouie
post 17.04.02 - 17:37
Innlegg #18

Ble medlem: 17.04.2002
Bruker nr.: 5 008

Det blir selvmotsigende når du snakker om ytringsfrihet når du samtidig sier:

"At nazister skal få lov til å være nazister så lenge det ikke går ut over noen andre?????! HA! DET ER DET LATTERLIGSTE JEG HAR HØRT PÅ LENGE!"

Gjelder ytringsfrihet bare de som er enige med deg?
Eller gjelder det bare de som er LITT uenig med deg.
Er det noen ting som burde være forbudt å mene - er det i så tilfelle politikere (som lager lovene) som skal bestemme hva en ikke har lov å mene. (Hører du ikke selv hvor dumt det høres ut at noe skal være forbudt å mene).

Det blir en misforstått konkurranse i hvem som hater nynazister mest - i troen på at det løser "problemet".

Du etterlyser svar, det gjør jeg også på to spørsmål.
1) Hvilke begrensninger skal ytringsfriheten ha? Og da mener jeg praktikaliteter, ikke svevende betraktninger. Med det mener jeg: Hvem skal bestemme hva som ikke kan menes, og hvdan skal det håndheves?

2) Du kritiserer den skremmende politikken til Frp, og de som stemmer på den. (Jeg håper du er klar over at den kritikken du kommer med rammer hver fjerde stemmeberettigede nordmann!)
Jeg stemmer ikke Frp, så det trenger du ikke harsellere over. Men det jeg lurer på er hvilke konkrete ting du synes er så grusomt med Frp?? Jeg er også uenig med dem i mange ting, som jeg er med mange partier. Men det skal sies at det norske politiske spekter er ekstremt likt i forhold til de aller fleste andre vestlige land. SÅ konkret: Hvilke ting mener Frp som er så krenkende? Også her: Ikke svevende betraktninger - det er den vanligste, enkleste og billigste formen å argumentere mot Fremskrittspartiet, og politiske motstandere generellt.

Carpe Diem!

+Quote Post
aaf_klm
post 20.04.02 - 12:52
Innlegg #19

Fast bruker

Ble medlem: 18.04.2002
Bruker nr.: 5 041

Frp er et forjævlig rasistisk parti.
rv er et bra anti-rasistisk parti.
de to partiene står så langt fra værandre at det går ikke ann å samenligne dem.
og dovrak HVA HAR DU I MOT HOMOFILE????????
- arne

+Quote Post
ragnhildt
post 23.04.02 - 19:15
Innlegg #20

Aktiv bruker

Jeg glemte vel å få frem et ganske vesentlig poeng i mine noe opphetede innlegg. Beklager forresten så meget at jeg mistet noe sakligheten i innleggene mine.

At det finnes mennesker med nynazistiske eller andre diskriminerende holdninger i et samfunn er symptomer på at samfunnet ikke er helt friskt. Og for å helbrede sykdommen forutsettes det at man bryr seg. Poenget mitt var, selv om det forsvant i alt frp-maset, at vi ikke må bruke retten til yttringsfrihet og begrepet "toleranse" som en hvilepute for alle oss som har det bra, og derfor ikke orker å bry oss. Og da kommer vi til diskusjonens opprinnelse: Om kjærlighet løser problemet? Jeg mener ja. Fordi i et samfunn(på skolen, på jobben, i familien, i nærmiljøet) hvor man bryr seg om hverandre( som er en form for kjærlighet) vil slike holdninger ha vanskligere for å overleve.

Til Louielouie:
1) I norges lover har vi faktisk slike begrensninger. Nåværende leder av VIGRID en organisasjon med nazistske og rasistiske idealer har akkurat blitt dømt til 72 dagers fengsel pga nazistisk og rasistiske yttringer.

2)I frp`s partiprogram står det, sist jeg leste det, at de vil fjerne hele kulturdepartementet og slutte med offentlig støtte til kultur. I tillegg vil de bekjempe arbeidsløshet. En FRP politiker på stortinget ble spurt om dette stemte, og om de var klar over at deres forslag ville resultere i store mengder arbeidsløse. Hvorpå han får et : "Ja?" som svar. Mannen som spør gir seg ikke og fortsetter: Jeg er kulturarbeider. Hva skal jeg gjøre hvis dere kommer til makta? Da svarer Frp politikeren:"Du får vel finne deg no ordentlig arbeid, da."

Hvordan skal man kjempe imot uvitenhet?

+Quote Post

2 Sider V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.06.13 - 17:18 RSS