Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Hvordan er en tagger?
Hvordan er en tagger?
Kunstnere [ 22 ] ** [38.60%]
Pøbler [ 16 ] ** [28.07%]
Som deg og meg [ 19 ] ** [33.33%]
Samlet antall stemmer: 57
Gjester kan ikke avgi stemme 
upunkt
post 04.03.02 - 14:29
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Moderator
Ble medlem: 22.08.2001
Bruker nr.: 74

Tromsø sier:
- Jeg har liten tro på at man løser tagge-problemet ved å skjelle ut ungdommen, sier leder av kulturkomiteen i Tromsø Kåre Sørensen. Han tror nulltoleransen i Oslo er helt feil.

Oslo sier:
- Taggere er voldelige, kriminelle rasister, sier miljøbyråd i Oslo, Hilde Barstad (H).

Les mer:
http://www.nrk.no/kanal/nrk_petre/kaliber/1625350.html

Hvordan ser du på tagging/graffiti?
Go to the top of the page

+Quote Post
Rampe_jenta
post 06.03.02 - 16:28
Innlegg #2

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 06.03.2002
Bruker nr.: 3 500

Graffitti er drit stilig! taggere er ekte kunstnere! jeg skulle øsnke det fantes et kurs for hvordan man kan lære seg å lage grafitti! (gjør det det....?!?!)

+Quote Post
*Black Magic*
post 12.03.02 - 13:32
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 17.12.2001
Bruker nr.: 1 996

Tagging er noe ordentlig drit, i følge meg!
Det kan være litt kult ja, men det er ikke så veldig kult når folk tagger ned en hel vegg med underskrifter.
Synes det kan være litt kult, bare det ikke er for mye av det (noe det er..).
Og jeg synes egentlig T-banevognene ser litt tøffere ut når de har blitt tagget litt på.
Graffiti er derimot kongetøft! Det er en kunst i følge meg!
Jeg synes mange bygninger e.l blir finere og tøffere med graffiti på.
Jeg tror ikke det går an å utrydde tagging og graffiti for det er så mange som driver med det, og det er nærmest en kultur.
Jeg synes heller ikke at det å bruke vakter på T-banestasjoner i Oslo er løsningen heller!
Det er helt sinnsykt hva de vaktene kan gjøre når de får øye på en gutt som sprayer på en T-banevogn!
Har hørt om flere som har havnet på legevakta etter å ha blitt tatt fatt av vaktene.
Noen som er enig?

+Quote Post
ctru
post 16.03.02 - 12:53
Innlegg #4

Ble medlem: 13.03.2002
Bruker nr.: 3 859

Det er en veldig go forskjell på taggere og graffiti malere.... men di dustene som ikke har noe peil sier at alle malerne homser seg rondt og destroye heile byn.. Men det er feil.. vi er en liten rolig gjeng som ikke gjør stor av oss.

+Quote Post
Dragoon slayer
post 31.03.02 - 19:11
Innlegg #5

Ble medlem: 31.03.2002
Bruker nr.: 4 396

det er så jævla stor forskjell på taging og grafitti idioter.

+Quote Post
Ludvig83
post 04.04.02 - 21:46
Innlegg #6

Ble medlem: 04.04.2002
Bruker nr.: 4 555

Problemet med grafitti/Tagging problemet er at det i visse miljøer er gjort til en del av en stil som omhandler zagge bukser, mikrofoner, dunkende beater og en liten klump hasj i lomma - Kanskje også ett skateboard under armen.

Dette er altså disse "streets kidsa" som har gata som sitt hjem. De henger ute dag og natt. Leker seg med tusjer på noen kjedelig grå vegger, skater og gjør litt amatørmessig herværk til de skjønner at det ikke er lurt lenger.

Deretter finnes det disse versting gutta som rett og slett bare bruker altfor mye dop og er blitt helt hekta på tagging. De ødelegger t-bane vogner, t-bane stasjoner, skoler etc. De er rett og slett samfunns byller. De ødelegger offentlige steder. Okey, så er ikke disse folka akkurat så mye å skryte av. De er rett og slett det vi kan kalle "Hardcore Taggere" - for å nevne noen navn: Bel, Log, Goofy, NORS, ILS og FOS. alle disse gutta er hjerne vaska av malinga si - de gjør ikke noe annet.

Deretter har du de få som virkelig lever og puster for hiphop - hiphopens kunstnere. Disse få er det som virkelig gjør noe positivt og lager ting som er kunst. Da snakker vi om f.eks. gutta fra Pen Jakke, Klovner i kamp og Tee productions. Dette er altså gutter som ikke har gjort noe annet siden 80- begynnelsen av nitti tallet. Dette er de som holder det ekte.

Så siden spørsmålet er - hvordan er en tagger så vil det variere ut ifra hvilke av de tre typene vi snakket om. Den første er nok bare en fjorten åring som protesterer mye hjemme og syntes hiphop er litt kult og fengende. Han/hun er på vei til å finne seg sjølv. Hvis de finner ut at dette er feil for dem forsvinner disse.
dette gjør selvfølgelig mesteparten av dem. Takk Gud for det. Hardcore taggerene er de gutta som har havna utafor og har gått fra å være en liten nesten uskyldig 14 åring som prøver å finne seg selv til å ikke lenger å ha kontroll. Disse havner ofte helt ute i grøfta eller kommer seg ut av det på ett tidspunkt. De er veldig gira hele tiden. Tøffe, gale. Sprø og voldelige.

Disse som lever og puster for Hiphop er jo rett og slet bare sånn som de er. Kunstnere som kjenner til alle aspektene ved hiphoppen og er de som virkelig skal ha lov til å drive med de tingene de gjør.

+Quote Post
Desiree
post 09.04.02 - 05:35
Innlegg #7

Fast bruker

Ble medlem: 06.02.2002
Bruker nr.: 2 771

Foerst maa jeg si at jeg er helt enig med Ludvig83 og legge til at hvor man tagger har alt aa si om det er kunst eller ei. I triste underganger, paa troette gjerder langs toglinjen og lignende steder er graffitti og tagging en herlig avveksling, mener jeg. Men altfor ofte ser jeg tags paa traer, skulpturer og trafikkskilt. I disse tilfellene er tagging/graffitti pur vandalisme, og jeg vil vaage aa paastaa at de ansvarlige for dette er fjortiser med for mye fritid og for lite tilsyn av voksne, disse Ludvig83 kaller, med rette, street kids.

+Quote Post
vaskeklut
post 21.04.02 - 22:26
Innlegg #8

Aktiv bruker

Ble medlem: 21.04.2002
Bruker nr.: 5 105

Triste vegger og underganger, hva så?
Tagging der er ulovlig, og jeg vil mye mer ha en kjedelig grå betong vegg enn en spray-maling av et romvesen som rekker fing mot meg.

Grafitti er kunst, men har du noengang sett en vanlig malerkunstner vandre rundt med sprayflaska i lomma og skrible initialene sine på bussrutene?

I noen tilfeller velger noen å risse sine initialer inn i vinduer og speil. Jeg kunne forstått noen, som gjør dette som opprør mot myndighetene.. Men for guds skyld, vi lever i et demokratisk fritt samfunn i frieste Norge, du har ingenting å gjøre opprør for!

Dessuten tror jeg ingen som tagger virkelig intereserer seg for lovendringer med mindre de omhandler rusmidler og tagging

La oss beholde disse betong veggene slik dem er, uten at noen guttunger skal komme og merke territoriet sitt som en annen løs-bikkje

+Quote Post
nihil
post 22.04.02 - 08:25
Innlegg #9

Fast bruker

Ble medlem: 03.02.2002
Bruker nr.: 2 728

Det var da veldig til stigmatisering av en gruppe! Det er det samme som om jeg skulle sagt at alle Nirvana-fans sniffer lim paa daglig basis, gaar i rutete skjorter og lukter vondt.
Poenget er vel at det er en stor forskjell mellom grafitti-malere.
De som ikke har spesielt mye aa fare med slenger fra seg en signatur der det passer dem, og fortjener ikke stor respekt. Men det finnes folk som lager piecer som uten tvil kan kalles kunst, noe som dessverre ikke anerkjennes fordi det er saa mange fordommer knyttet til alt som har med spraybokser aa gjoere.
Kommentaren om at det ikke er noe aa gjoere opproer mot i Norge er dessuten utrolig tullete. Det finnes masse aa gjoere opproer mot, det kommer an paa hva slags ideologi man tilhoerer. Den vanligste ideologien, som du later til aa sverge til, er dessverre apatien.

+Quote Post
microsiri
post 24.04.02 - 15:26
Innlegg #10

Aktiv bruker

Ble medlem: 14.04.2002
Bruker nr.: 4 915

lovlig tagging.. folk som kan det.. er kult.. men folk som bare sprayer rundt omkring som bare har lyst til å være litt tøffe er sykt.. har en kamerat, han er kjempeflink til å tagge og driver på med det når han er på skolen.. lærer litt om det tror jeg.. og maler grafitti/tagger på lovlige plasser.. og tagger ikke da bare noen bokstaver eller tegn.. er mer skikkeli og blir til slutt en veldig fin og kul 'tegning' ..

+Quote Post
Mr_Hardhouse
post 22.11.02 - 11:29
Innlegg #11

Ble medlem: 21.11.2002
Bruker nr.: 8 847

Tagging=Hærverk!
Grafitti=Kunst!

+Quote Post
microsiri
post 25.11.02 - 17:50
Innlegg #12

Aktiv bruker

Ble medlem: 14.04.2002
Bruker nr.: 4 915

hehe.. jepp ;)

+Quote Post
Caroline
post 23.12.02 - 19:00
Innlegg #13

Ble medlem: 23.12.2002
Bruker nr.: 9 424

grafitti e drit fett

+Quote Post
etekkeltnikk
post 24.02.03 - 00:28
Innlegg #14

Ble medlem: 23.02.2003
Bruker nr.: 10 803

Ser til min forbauselse at de fleste etablerte nyhetsformidlere, hevder at Tromsø -den cool&crazy, utradisjonelle ishavsbyen- styres av Kåre sugpikk Sørensen som angivelig er en forkjemper for lovligvegger. Jeg får inntrykk av at det finnes lovligvegger her, noe som ikke hadde vært meg imot, hadde jeg bare visst hvor de er. Tromsø har ikke en eneste lovlig vegg!! med mindre du er den heldige eier av en bygård eller maler bestemors villa-fasade.

Kåre Sørensen er sikkert en trendy-og-urban Tromsø væring, men mannen har flere ansikt. Som når han symbolsk donerer selveste Rådhuset til byens taggere, for så å rive hele dritten mindre enn 1mnd etter vedtaket. Så der gikk den lovlige Tromsø-graffitien til helvete. Måtte bare 2face Kåre følge etter.

Og så står det side opp og side ned på internettet hvor fint og flott Tromsø håndterer sine "problemer" med graffiti, ja skulle nesten tro hele byen var tilrettelagt taggere, men når utenbys graffehoder kommer på besøk og spør hvor lovligveggene er, er en jo bare nødt til å riste oppgitt på hodet.... og ringe snuten.

Skulle bare ønske noen kunne formidlet fakta til journalistene.

~Forundret og litt skuffet Tromsøværing.......

Og moralen blir: ikke tro på den dritten media skriver.

+Quote Post
:-)
post 02.05.03 - 14:37
Innlegg #15

Ble medlem: 02.05.2003
Bruker nr.: 12 102

Det er mange som setter likhetstegn mellom tagging og graffiti, det er heelt feil.....en tag er en signatur som man setter under piecen (altså graffitimaleriet) for å markere hvem som har laget det. Mange skriver bare tags rundt omkiring for å bli kjent (få ''fame'' som vi sier)....det kan jeg forstå at folk syns er stygt....mange steder finner du dårlig graffiti. Grunnen til kan være at det er ''toys''(drittunger som ikke sjønner noenting) som sprayer fordi de tror de er kule når de gjør det, eller det kan være pøbler som bare gjør det fordi det er ulovlig og ikke har skills (ferdigheter), eller rett og slett noen som har veldig hastverk fordi de er redde for å bli tatt. Det er nulltoleransen mot graffiti, som skaper pøblene som egentlig ikke er interessert i graffitikunsten i det hele tatt. Hvis vi hadde avskaffet nulltoleransen hadde pøblene sluttet fordi det ikke var kriminelt lenger. Og da hadde det ikke hvert stygg graffiti.

Rampe_Jenta: Du sier du har lyst til å finne kurs hvor du kan lære graffiti....på grunn av nulltoleransepolitikken er det ikke lov å lære bort graffiti i det hele tatt...det er straffbart!! Hvis en som tagger blir tatt får han høyere straff enn en voldtektsforbryter....det har Hilde Barstad sørget for.

+Quote Post
Fridafrosk
post 07.12.04 - 18:05
Innlegg #16

Ble medlem: 07.12.2004
Bruker nr.: 21 980

Oslo's nulltoleranse er helt bak mål..

nulltoleranse har sjeldent fungert i praksis, dessuten er det helt feil å påstå at grafitti ikke har noe kunstnerisk eller vakkert i seg..
grafitti er ifølge min mening, verdens vakreste kunst. En kunst som jeg har elsket siden barneskolen og som jeg startet å lage i 8klasse

men heldigvis bor jeg ikke i Oslo, men i Hamar.. så :D

menne.. blir verre når jeg flytter for å studere på universitet.. det kan bli.... intressant

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 21.05.13 - 10:30 RSS