Jeg vil ha flaske |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Jeg vil ha flaske |
28.05.04 - 13:05
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 Ble medlem: 28.05.2004 Bruker nr.: 18 497 |
Kanel Mousse.
STRIPEBUNN 25 gram smør 50 gram mel 5 gram kakao 25 gram melis DEIG 1 eggeplomme 1 egg 25 gram sukker 25 gram mel 5 gram smeltet smør MOUSSE 250 gram jordbær 125 gram melis 1/2 ts kanel 1 ss crème fraiche 2 1/2 pl gelatin SALAT 15 jordbær 1 lime 150 gram sukker 1/2 dl vann HIPPEN TINE 1 egg mel melis GRAND MARNIER OG SITRONMELISSE 2 1/2 dl appelsinjuice 100 gram sukker Grand Marnier 1/2 ss sitronmelisse, finhakket 1. Rør sammen alle ingrediensene med visp til sjokolademassen er helt glatt. 2. Stryk ut i 1 mm tykkelse på stekebrett med bakepapir. Lag litt mønster med en gaffel og sett i fryseren 3. Pisk egg og sukker hvitt. Tilsett mel og smør. 4. Smør deigen over den stive sjokolademassen. Stek ved 200 grader i ca. 15 min. Dette er stripebunnen. 5. Friske jordbær kjøres i hurtigmikser sammen med melis. Tilsett kanel. 6. Legg gelatinen i litt kaldt vann i 2-3 minutter. Kryst ut vannet. Varm gelatinen i litt vann. 7. Bland jordbærmassen med gelatinen. 8. Pisk kremen og vend den i jordbærmassen sammen med crème fraiche. 9. Skjær stripebunnen, som er myk, i 3 cm brede strimler og kle 5 cm høye former. Det går også an å bruke en kopp. 10. Fyll opp med jordbær- og kanelmoussen. La det stivne og hvelv på tallerken. Server med jordbær- og limesalat. 11. Del jordbærene i to. Skrell limen som en appelsin. Skjær fruktkjøttet i 6 båter. 12. Skjær skallet i strimler. Kok det i fire forskjellige vann, da er bittersmaken borte. Fjerde gang tilsettes sukker. Avkjøl. 13. Bland ingrediensene forsiktig som en salat. Denne skal fylles i hippen tine. Hippen er en tynn kakekjeks (brukes ofte som kjeks til is, da formet som langt rør). 14. Vei først et egg og bruk så samme mengde mel og melis. 15. Rør til en glatt masse som smøres på sjablong på smurt stekebrett. Skjær ut sjablonger selv i et plaststykke. Det behøver ikke å være mer innviklet enn en firkant - for eksempel 5 x 15 cm. 16. Deigen smøres tynt i formhullet. Løft av sjablongen. 17. Stek hippen ved 180 grader i ca. 2 min. Ta kaken fort av platen med skarp kniv og form den i en kopp til den stivner. Legg på tallerken med salaten inni og pynt med sitronmelisse. 18. Juice og sukker kokes til det tykner. Avkjøl og tilsett likør og melisse. 19. Legg sausen pent på tallerkenen. I siste sekund strøs litt sukker oppå jordbær/ kanelmoussen, som karamelliseres et øyeblikk med skibrenner. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 21.05.13 - 09:27 |
|