Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
sykehusplassering
EiBee
post 09.12.03 - 15:55
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 10.03.2003
Bruker nr.: 11 135

Jeg har bodd i Kristiansand ett år, og (nesten) hele tiden mens jeg har bodd her har det vært store debatter rundt sykehusene.

En periode trodde jeg faktisk at jeg husket feil fra ungdomsskolens geografi og at Arendal var større enn Kristiansand.

Hvorfor i all verden ender så mange viktige sykehusfunksjoner opp i Arendal når det bor så mange flere mennesker i Kristiansand, og Kristiansand i tillegg ligger mer sentralt i landsdelen og nærmere Kjevik???
Go to the top of the page

+Quote Post
hotrodder
post 24.04.04 - 22:42
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 21.05.2003
Bruker nr.: 12 396

Fordi Arendalitter går med konstante mindreverdighetskomplekser ovenfor Kristiansand. Se bare i partipolitikken: skillelinjene går ved fylkesgrensa, ikke langs partigrensene.
Arendalittene er sure på Kristiansanderene og "truer" med å orientere seg mer østover mot Grenlandsdistriktet i industrisammenheng.
Jeg må le. Så da tror de at de blir mere hørt når de med sin typiske kyst-småindustri og turisme skal vise muskler sammen med tungindustribedriftene i Skien og Porsgrunn?
De vet ikke helt hva de leker med. Der vil de møte beinharde konsern-styrte bedrifter hvor ledelsen siter i New York eller Singapore og de gir jamt f... (for å si de som det er) i noen lokalpolitikere fra en ubetydelig turistby nedpå sørlandet.

Og Skien Porsgrunn-området orienterer seg i sin tur massivt over mot østlandet. Hvem blir mest tatt hensyn til av Oslo og Arendal tror dere?

Et amerikansk ordtak sier "Pass deg for å ønske noe altfor hardt. Da kan det faktisk gå i oppfyllelse!"

Sykehus-striden føyer seg inn i samme gata: splittelsen går langt inn i fagmiljøer og, som tidligere nevnt politiske miljøer. Slike ting løser seg aldri. Problmemet er at den/de som tør å bryte trenden, dvs å foreslå noe "feil" i henhold til hvor de bor/jobber blir garantert sett på som svikere.

Barnslig, men slik er det her på sørlandet.

+Quote Post
EiBee
post 03.05.04 - 16:45
Innlegg #3

Fast bruker

Det er jo helt utrolig, for nå forlanger de jo å bli ny fylkeshovedstad også, i mot å være for sammenslåing av øst og vestagder! For meg er det jo helt naturlig at det største senteret innehar en slik funksjon, nemlig Kristiansand.

+Quote Post
hotrodder
post 09.05.04 - 09:31
Innlegg #4

Fast bruker

Arendal som fylkeshovedstad!
Dette hadde jo passet bra på en lokalrevy eller noe!

Og hva i all verden betyr dette "fylkeshovedstad"begrepet i tillegg til å (normalt sett) beskrive et fylkes største by?

Arendal hadde vært et kjempebra sted å være dersom de hadde brukt energien sin konstruktivt. Så mye tull de der borte driver med må de jo ha masse overskudd!

For etpar år siden pågikk en bitter strid i Arendal bystyre om hvorvidt det skal. eller ikke skal bygges kanaler for båter i deler av sentrum.
Dette er selvfølgelig noe man kan være for eller imot. Det finnes gode argumenter på begge sider.
Men alle var enige om at de ikke hadde råd til dette hverken nå, eller innen overskuelig fremtid. Diskusjonen gikk heller ikke på tiltak for å sette av penger til formålet.
Diskusjonen dreide seg kun om hvorvidt de skulle vedta et PRINSIPPVEDTAK om bygging av dette kanalsystemet HVIS og NÅR de evt fikk penger til det!

Hjelpe meg! Dette har de tid til! Hva i all verden er vitsen? Om noen år er jo sammensettingen av representantene endret uansett. Både mht partifordeling, men også personene!

Skal da liksom et styre f.eks om 10 år føle seg bundet av et 10 år gammelt "prinsippvedtak"???
"Beklager, vi kan ikke bygge ut skolen, slev om vi har penger og gjerne skulle, fordi kommunen for 10 år siden bestemte av vi skulle bygge kanal i sentrum!!!"
Selvfølgelig blir det ikke slik, og heldigvis for det. Men tenk for en sløsing med tid og penger.

+Quote Post
EiBee
post 14.05.04 - 12:19
Innlegg #5

Fast bruker

Det har noe med hvor fylkesadministrasjonen skal være (og dermed det antallet arbeidsplasser som følger den).
Jeg synes bare det er helt utrolig latterlig!

+Quote Post
hotrodder
post 21.05.04 - 08:28
Innlegg #6

Fast bruker

Det er en utrolig falitterklæring at politikere henfaller til barnslig kranglilng om offentlgie arbeidsplasser istedefor å gjøre sin region attraktiv for nyskapning, gründerviksomhet og etablering av bedrifter.
Det er helt tydelig at de tror arendalittene selv ikke er i stand til noe som helst og at de derfor må få "tildelt" offentlige arbeidsplasser for å få seg jobber.

+Quote Post
tinaelt
post 17.01.05 - 08:44
Innlegg #7

Fast bruker

Ble medlem: 16.10.2004
Bruker nr.: 20 685

Jeg bor hjemme jeg

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.05.13 - 10:28 RSS