Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Nyttårsfeiring med livredd hund
AnneAa
post 01.01.02 - 16:24
Innlegg #1

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 19.12.2001
Bruker nr.: 2 023

Erfaringer fra nok en Nyttårsfeiring med livredd bikkje i huset.
Den livredde er den 10 år gamle Irske setteren med hjerteproblemer
Og ”Rare Matvaner” (se tidligere innlegg)
Dagen startet stille og rolig. Beroligende piller ble gitt i samsvar med dyrlegens råd. Selve dagen forløp som sagt stille og rolig bare et par
gretne bjeff hver gang noen smelte av en rakett. Men utpå kvelden ble
det verre, men stadig til å leve med. Hunden roet seg ganske bra med litt
godsnakk og kos. Så ble det gradvis verre (som vanlig).Han ble lagt i
senga si på sin vante plass og fikk selskap med en radio på ganske høy
styrke. Dette fungerte ganske OK en stund til , fremdeles med litt godsnakk
og kos innimellom. MEN kl 23 30 var det slutt. Nå hjalp verken radioen eller
de beroligende og jeg ble sittende og godsnakke med en livredd hund som bjeffet
pep og ulte i ett strekk. Kl 24 00 ble det virkelig ille og etter en rask rådslaging med meg
selv ble følgende løsning valgt: Jeg fikk hunden med meg inn i stua, hentet kakeboksen
med hundens favorittkaker, rasket med meg Champagneglasset mitt som fremdeles var fullt.
Og mens naboene på tunet (samt gemalen som ivrig tilskuer) hadde det festlig med å sende opp fyrverkeri, satt jeg og matet bikkja med kaker og sjokoladekonfekt (alt ble delt i mindre biter) og DET VIRKET. Bikkja vendte hele sin oppmerksomhet mot godteriet som så uventet og uvanlig ble budt fram. Ikke et eneste bjeff, bare litt rufsing med ørene når de største rakettene for til værs. Råd til etterfølgelse ? (for den som gidder)Hva sier dyrlegen.?
Nå er som sagt dette en 10 år gammel hund med hjerteproblemer og han blir kanskje ikke så veldig mye eldre og hvis vi går til anskaffelse av en ny hund, hvordan unngå
at den også blir redd for skudd og fyrverkeri. Hunden vi har nå fikk vi som voksen. Har hatt en
Irsk setter tidligere som ikke reagerte på høye lyder. Vi hadde begge samtidig i flere år. Den ene sov rolig gjennom hele nyttårs feiringen, mens altså den andre…..
Go to the top of the page

+Quote Post
Geir Erik Berge
post 08.01.02 - 00:49
Innlegg #2

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 19.12.2001
Bruker nr.: 2 013

Forstår godt din frustrasjon. Og ja, kakeboksrådet anbefales på det varmeste. Riktignok er det noen som blir så "på tuppa" at selv dette ikke klarer å ta oppmerksomheten. Men det er helt riktig at det å finne noe som virker som positiv forsterker for hunden, noe den er glad i/ interessert i er verdt å forsøke.
Å venne hunder av med å være skuddredde er svært vanskelig. Noen bare er det, andre reagerer ikke i det hele tatt.
Det er godt det er 1 år til neste gang.

Visste du forresten at vi bruker mer penger på nyttårsaften på raketter enn vi bruker på medisinsk behandling av hunder og katter på et helt år her i Norge?
Go to the top of the page

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.06.13 - 10:40 RSS