Bør pårørende som tar seg av sine eldre få kontantstøtte? (Valg Redaksjon EN, 28. aug |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Bør pårørende som tar seg av sine eldre få kontantstøtte? (Valg Redaksjon EN, 28. aug |
28.08.03 - 14:30
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Moderator Innlegg: 513 Ble medlem: 22.10.2002 Bruker nr.: 8 144 |
Er det penger som må til for at vi nordmenn skal gi våre eldre en verdig alderdom?
Vil ordningen gjøre bestemor mer populær? Er det på sin plass at pårørende som pleier sine eldre hjemme får betalt for det? |
|
|
|
28.08.03 - 14:44
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 889 Ble medlem: 18.03.2003 Fra: I skogen utenfor Moss Bruker nr.: 11 371 |
Hvis de pårørende i så tilfelle frigjør det offentlige fra de forpliktelser samfunnet har definert som sine, så er det vel bare rett og rimelig at de mottar en kompensasjon for dette. I utgangspunktet. Men saken har dog flere sider. I sin streben etter å skape det perfekte velferdssamfunn, kan nasjonen samtidig slå bena under andre gode formål, f.eks det å få invandrerkvinner mer intergrert og deltakende i samfunnet. Kontantstøtten for barn virker slik, og med kontantstøtte for pleietrengende eldre vil det gå enda lenger mellom hver gang man observerer invandrerkvinner over skolealder ute på gaten. Og det kan man knapt kalle et fremskritt.
|
|
|
|
28.08.03 - 15:37
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 9 Ble medlem: 28.08.2003 Bruker nr.: 13 332 |
Nå tror jeg det har klikket helt for noen av våre stortingspolitikkere,kontantstøtte for å passe mor eller far.
Er ikke dette tullet en erkjennelse av at pleie og omsorgspolitikken har slått feil,eller er det en form for snikinnførsel av privat omsorg.?Hva så med alle de "private pleiere"som føler seg presset til å slutte i arbeid for å være hjemme å passe/pleie mor/far. dette blir som et gufs fra fortiden da en av døttrene nær sagt måtte være hjemme for å stelle sine gamle foreldre. mvh.Johnny |
|
|
|
28.08.03 - 18:51
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 Ble medlem: 28.08.2003 Bruker nr.: 13 333 |
Jeg synes ikke at dette er noen god ide. For det første, hvem skal
ta seg av de gamle i den enkelte familie? Antakelig kvinnene. Og hvem skal få den dårlige samvittigheten når de ikke vil ha kontantstøtte for å passe bestemor?? Kvinnene! Presset kommer til å være der. I de fleste familier i dag er begge utearbeidende, bortsett fra i innvandrerfamilier. Dvs at innvandrerkvinnene kommer til å bli hjemmehjelp for bestemor i all framtid og integreringen blir det ikke noe av for denne gruppen. Det vil ikke bli tid til mye norskopplæring for innvandrerkvinnene på denne måten. Hvis dette blir innført bør ihvertfall pengene komme inn på den bankkontoen til den som har jobben. Ingen egen bankkonto, ingen penger. Hvis en innfører kontantstøtte for å passe på bestemor, blir integreringsprosessen trenert enda mer. |
|
|
|
29.08.03 - 01:28
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 208 Ble medlem: 20.12.2002 Bruker nr.: 9 394 |
Er enig med Grisebonden, men ser også faren ved uegnede pårørende som omsorgspersoner.
At Lullen bekymrer seg på vegne av sine medsøstre er kun kvinnelig klassisk diskriminering og viser bare hvor sørgelig nedvurdert mannen er i en tidsalder hvor selv hannhvalen tilegnes omsorg for sin art. Ellers, skulle kontantstøtte for eldre innføres synes jeg dette er helt flott, men må da som antydet ikke ende opp i automatikk. Her er det flere faktorer å ta hensyn til og derfor mener jeg at spørsmålet om kontantstøtte v/privat omsorg i så fall må overlates til en særskilt nemnd for slike saker. Men det er nå bare min mening, da. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 22.05.13 - 03:03 |
|