Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
En gal kunstners røykeslutt.
unni
post 07.12.01 - 01:09
Innlegg #1

Aktiv bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 23.10.2001
Bruker nr.: 591

Jeg er blitt meget motivert til å slutte å røyke av en meget spesiell grunn. Jeg lager et spesielt bilde satt sammen av ca 1000 rullingssneiper formet som en sirkel. I centeret på denne sirkelen bryter en barnehand i engelsk leirgods i gjennom, og inne i handen har jeg laget et uskyldig barneøye. "Blir jeg sett", heter bildet, og det skal stilles ut til våren sammen med flere andre materialbilder der sigarettsneiper ikke inngår i materialvalget. Motivet bak bildet er barnet i en voksenverden der folk haster gjennom livene sine oppslukt av materielle goder. Verket kan naturlig nok tolkes som et bidrag i røykedebatten, men dette var ikke mitt hovedmotiv, heller en generell kontaktløshet mellom generasjonene, og har hørt skrekkhistorier om foreldre som knapt har en halvtimes samvær utenom praktikanter og andre med sine barn, og selv barn nede i treårsalder lider av depresjoner. Jeg har kjederøyket helt til jeg kom på denne kreative bruk av sneiper, og siden jeg har tidspress på å få ferdig en utstilling, ble det ekstra mye røyking på med med såre lepper og tett hals, og jeg har mistet lysten tvert til å røyke som bivirkning av min "gale" kreativitet for å skaffe nok sneiper. Nå får jeg slippe å røyke selv, Gudsjelov da en kafe i nærmiljøet har gitt meg tillatelse til å plukke sneiper der. Bildet blir totalt ufarlig da formen med sneipene blir bakt inn i gjennomsiktig plast slik at sneipene ikke kommer i konakt med folk som berører bildet samtidig som de er synlige. Hadde jeg ikke funnet på denne ville kunstideen hadde det ikke falt meg inn å slutte. Såre lepper og vond hals gidder jeg ikke mer! Sneipebildet kan sees på nettstedet www.atelierlivskraft,no i midten av januar 2002. Bildet er en*en meter!
Go to the top of the page

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.06.13 - 21:36 RSS