Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Den politiske debatt, er den død?
Grisebonden
post 23.08.03 - 01:56
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 18.03.2003
Fra: I skogen utenfor Moss
Bruker nr.: 11 371

Jeg starter denne tråden, siden tråden angående de homofiles rettigheter har utviklet seg til å omhandle noe annet enn det den opprinnelig gjorde.

Halvorsen skriver i et innlegg at den politiske interesse er død, men at vi forsøker å gjenopplive den. Videre skriver han at folk driter i demokrati, så lenge de har det. Dette som svar på et av mine innlegg, hvor jeg hevder at den politiske debatt på lokalplanet ikke er død, den foregår bare ikke i riksmediene. Ikke vet jeg, hvordan det står til med det lokalpolitiske engasjement på Halvorsens hjemsted, men her er det engasjementet i høyeste grad i live. Jeg og min familie flyttet hit for 2 1/2 år siden, fra en bykommune til ei grend som tilhører en kommune med både by og mange små grender. Noe av det som har overrasket meg, er det engasjementet folk viser rundt saker av meget lokal interesse. Jeg har selv deltatt på noen møter, arrangert på den lokale grendeskolen av lokale krefter, med lokale saker på agendaen. Og folk kommer i rikt monn, bevæpnet til tennene med argumenter og engasjement. Lokalavisen fylles opp av leserinnlegg fra mang en engasjert hobbypolitiker, praten går bøndene i mellom når de stanser for en prat i mellom skuronn og fjøsstell, og det er ikke bare kornavling og kalving som diskuteres. Folk har ofte en klar oppfatning av hva de mener om de forskjellige partienes innsats for lokalmiljøet, men når det kommer til rikspolitikk, eller enda værre - utenrikspolitikk, ja så viser de fleste liten interesse og kunnskap om temaene. Jeg tror dette skyldes manglende reell avstand mellom partiene, for mye babbel om tall, statistikk, hvem som satt i hvilke posisjoner når, for mye informasjon om uvesentlige detaljer, slik at det vesentlige drukner i mengden, og ikke minst det faktum at folk ønsker enkle, lettfattelige løsninger på problemstillingene. Da får vi etterhvert den berømte/beryktede politikerforakten, og selvsagt en rik dam for Hagen å fiske i, der han kommer med akkurat det de ønsker seg.
Go to the top of the page

+Quote Post
Halvorsen
post 24.08.03 - 00:03
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 13.03.2003
Bruker nr.: 11 230

Heidegger, som av mange blir sett på som verdens største filosof, levde hele livet i sin lille bygd. Han skrev om lokale forhold, og ble ikke mindre berømt for det.

Jeg ser av svaret jeg ga Grisebonden, at jeg svarte på noe annet enn han skrev om, men samtidig var det en debatt om homofile, ikke om grendaskolen.

Min påståelighet er ikke rettet mot det Griseboden skriver; at dette er et lokalvalg. Tvert imot argumenterer jeg for at vi debatterer et lokalvalg, og ikke noe annet. Jeg har ingen forståelse for at landsdekkende media skal gjøre det anderledes. Det er ikke jeg som går i surr med tingene. Det er tingene som går i surr med meg.

+Quote Post
Johnny H. Jacob
post 28.08.03 - 22:22
Innlegg #3

Ble medlem: 28.08.2003
Bruker nr.: 13 332

Det er bare ved at den vanlige mann i gata engsjerer seg at det blir en politisk debatt som ikke er smittet av sentralpolitisk svada innpakket i bomull.Dette er blant annet et fora som diskusjonene kunne bli ganske så heftige.
mvh. Johnny

+Quote Post
Halvorsen
post 30.08.03 - 19:15
Innlegg #4

Fast bruker

I Bergen har vi fått innført parlamentarisme (flertallstyre), som er det motsatte av demokrati (folkestyre). I et demokrati stilles hver enkelt innbygger ansvarlig for sine lederes valg. Men hvordan skal man velge, når det ikke lenger er snakk om et demokrati?

+Quote Post
Johnny H. Jacob
post 31.08.03 - 11:09
Innlegg #5

Demokratiet lever men sover. Folk flest er så vant til å bli løyet for i valgkampen at de ikke benytter seg av det.Velgerene må holde seg unna partier som gjenom flere år har servert meget fett flesk,uten etenes mat i gryta.dette bringer makten tilbake til folket.

Johnny.

+Quote Post
Halvorsen
post 31.08.03 - 12:28
Innlegg #6

Fast bruker

Jeg hørte en 1.mai-tale av en kvinne som hadde vært inne i politikken, men som hadde trukket seg fra den. Hun sa at hun kom inn i kommunestyret full av ideer, men ble så grundig avkledt at det gikk på integriteten løs. Når politikeren er valgt, sa hun, er politikken borte. Hun anbefalte, for demokratiets skyld, at flere burde trekke seg fra sine politiske verv.

Hva er Bergen kommune? Det er en kjempestor bedrift, og de vi velger, er bedriftsledere. Hvis det skal være slik, måtte det være bedre å ha direktevalg på ledere innen næringslivet. Vi kunne velge Friele, ikke som borgermester, men som leder for kaffehuset Friele. Hva er forskjellen, når vi velger mennesker som kommer med politiske løfter de ikke kan holde? Kan en bedrift, som er avhengig av økonomisk overskudd, samtidig ta politiske hensyn? Svaret virker brutalt enkelt.

+Quote Post
Johnny H. Jacob
post 31.08.03 - 15:40
Innlegg #7

På mange måter kan jeg være enig med deg.Om noen helt tydelig lyver,så stemmer vi selvsagt ikke på dem.Det er den eneste måten å protestere på i dagens åolitiske system.Vi kan selvsagt la være å stemme,men dette gjør demokratiet mye svakere og vi gjør derfor oss selv en bjørnetjeneste,men for all del ,vi må vise løgnerene at vi ikke lar oss lure.

Johnny

+Quote Post
Halvorsen
post 06.09.03 - 21:12
Innlegg #8

Fast bruker

Helt enig Jacob. Datteren min stiller som krav at jeg skal legge inn en prest, attpåtil på Apelista, som slenger. Tenke seg til. En prest! Men hun er den som er ute på julaften for å gi de narkomane sosialt samvær, og hun tilgir kristendommen, når den viser sosialt engasjement. Jeg får vel slenge presten inn da...

+Quote Post
Johnny H. Jacob
post 07.09.03 - 08:42
Innlegg #9

Enig med din datter.Mens du driver å slenger så sleng han Jens inn til tannlegen,han må ha vondt som gaper så stort.Mens du er i støtet så ta med poltimester Bastian og tante Sofie også.Nå er vel apeliste komplett skulle jeg tro.
Jacob

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.06.13 - 01:54 RSS