Du er ikke alene! |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Du er ikke alene! |
20.11.01 - 15:51
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 3 Ble medlem: 20.11.2001 Bruker nr.: 1 618 |
Det er ikke lett å være ung!
Du er ikke alene med dine spørsmål og tvil - eller kanskje trenger du praktisk hjelp i en situasjon som du finner veldig vanskelig. Jeg jobber i en organisasjon som heter SEIF, og dit kommer ungdom med bakgrunn fra hele verden og alle religioner. De kommer for å prate om noe som de er i tvil om eller finner vanskelig. Eller om noe så viktig som det å gifte seg - og hvem som skal bestemme hvem de skal gifte seg med. Vi tar ungdommen på alvor og gir oss tid til en prat. Så spør vi alltid: hva vil DU? For det er faktisk DITT liv det dreier seg om, og da må DU bestemme deg for hvordan du skal leve det. Trenger du svar på et spørsmål eller trenger du praktisk hjelp til å løse et problem, ta kontakt. Jeg skal svare deg og hjelpe deg, hvis du trenger det. Vennlig hilsen Gerd Fleischer Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF) |
|
|
|
10.12.01 - 00:28
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 18 Ble medlem: 09.12.2001 Bruker nr.: 1 912 |
God kveld i stova!
Jeg har lest innlegget og vil gjerne oppklare endel misforståelser til dette temaet. Siden nordmenn er intressert i å lære om utlendinger men gjør betraktlig lite utenom å følge med på media,så er det viktig at den informasjonen som først kommer ut er relevant og nærmest 100% riktig. I flere debatter og media oppslag har man kommet med at det er Islam/Hindusime ol. årsaker som er grunnen til tvangsekteskap. Er det virkelig det? Jeg har ikke "forsket" på dette,men vil påstå at dette er mer den reelle kulturen vi lever i og har kommet fra. Bare tenk tilbake her i Norge,det var normalt at man giftet bort sine unger til hverandre,gjerne grunnet kontrakter om jord ol. Slik er det fortsatt i India og Pakistan. Religionen sier intet om at tvangsekteskap. Detstår heller om at begge parter har lik rett til å velge sin ektemake,men det er noen regler på dette.Uansett så kan ingen giftes bort uten ens samtykke. Det som skjer her i Norge og India/Pakistan (velger å snakke om india/pakistan-selv om dette skjer flere steder) er ganske mye grunnet med grobunn der foreldregenerasjonen har opphav i. Selv mange ungdommer velger å benytte arrangert ekteskap når deres barn er "voksne" for dette. Det er da kanskje ikke tvangsekteskap men fortsatt arrangert ekteskap. Så hv akan man gjøre når selv de som er imot tvangsekteskap benytter samme metode "når deres unger er klare for et giftemål"??? Det er vanskelig å komme ut av den onde srikelen. Hvem av ungdommene vil droppe sine foreldere som de er VELDIG glad i? Vår asiatiske kultur er jernbundet med familiebånd.Selv de som er utenfor familien kan droppe bånda hvis man gjør noe som ikke er "tillatt" med tanke på kultur og religion (her: kultur). Hvem vil gifte seg med sin utkårede når du vet at man har enten familien eller sin utkårede for resten av livet.Gifter man seg etter tvangsekteskap så har man fortsatt familien igjen,men ikke den personen man er glad i. Det er foreldrene som må lære seg at de har tatt med barna til Norge og at de lever i en vestlig verden der slik ikke godtaes. De burde tenkt på dette før de flyttet til utlandet med øyne for et mer lykkelig liv. Regner med at denne formen for ukultur :Tvangsekteskap,vil falle bort etter et par tiår.Slik det har gjort med den norske kulturen. Dette er ikke no man kan "knipse" og regne med at verden er endret dagen etter. Jeg er faktisk for arrangert ekteskap men ikke tvangsekteskap. Kjenner minst en person (nordmann) som har sagt direkte til meg at han kunne ønsket arrangert ekteskap da han har problemer med å finne seg en partner. Jeg håper det kan bli et bedre samarbeid mellom den norske organisajonen som tar slike saker sammen med våre kulturelle organisasjoner. Eks. er det imamer og folk som har en bra ståplass i det muslimske samfunnet som kan hjelpe ungdom til å få velge fritt. Alle må huske på at et problem ikke kan løses ved å ta det øverste lag,men begynne med roten. Håper dette innlegget kan gi dere mer åpentsindig forhold til kulturen som vi asiatere lever i... |
|
|
|
11.12.01 - 18:41
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 3 Ble medlem: 20.11.2001 Bruker nr.: 1 618 |
Hyggelig at du kom på banen med noen vettuge kommentarer.
Du har helt rett i at temaet tvangsekteskap er vanskelig og at det lett kan oppstå misforståelser. I SEIF, hvor jeg jobber, er det medarbeidere fra 4 kontinenter, og de unge som kommer til oss med sine problemer har også bakgrunn fra "hele verden". Helt riktig, har tvangsekteskap ikke noe med religion å gjøre. De unge har kommet fra familier med katolsk, hinduistisk, islamsk, gresk-ortodosk og buddistisk bakgrunn - til og med medlemmer av den norske statskirke. Her er det heller tradisjoner det dreier seg om, praktisert i vidt forskjellige samfunn rundt om i verden. De unge som kommer til oss for praktisk hjelp for å unngå et ekteskap de ikke ønsker, står ofte overfor vanskelige og såre valg. Dersom de motsier sine foreldre, risikerer de å bli utstøtt fra hele familien. Foreldrene står ofte på sitt og konflikten kan syns å være uløselig. Allikevel viser erfaringene at et brudd med familien ikke trenger å være for alltid. Et brudd gir foreldrene tid til å tenke seg om, og vi ser over tid at familien finner tilbake til hverandre og at foreldrene etterhvert respekterer de unges valg. Du sier du er for arrangerte ekteskap men ikke tvangsekteskap, men kan du fortelle meg hvor grensen går mellom frivillighet og tvang ? Når den unge må velge mellom sin familie og retten til å bestemme over sin egen framtid, er dette et realt utgangspunkt ? Og dersom den unge føyer seg og gjør det foreldrene ønsker, er dette en frivillig inngåelse av ekteskap ? Du har rett i at tradisjon også eksisterte i Norge for ikke så lenge siden, og at det vil ta noe tid før denne ukulturen blir borte i alle miljøer i Norge. Og det er ikke vi "gamlinger" som kommer til å endre på dette. Det er opp til de unge selv å kjempe for sine rettigheter til å velge hvem de vil dele livet med. Stå på og lykke til ! |
|
|
|
12.12.01 - 09:33
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 18 Ble medlem: 09.12.2001 Bruker nr.: 1 912 |
Heisan!
Takker for et konstruktiv svar:) Håper jeg kan svare på dine spm. som kan være med å forstå vår hverdag i det norske samfunnet. Arrangert ekteskap er for meg et ekteskap der begge parter GODTAR å bli giftet bort i arrangert ekteskap. Med engang, EN av partene er imot dette så blir det tvang (I mine øyne). Dermed besvares også ditt andre spm. om valg mellom retten til å velge sin egen fremtid og familie. Som nevnt tidligere må vi ta problemet fra roten. Utgangspunktet er dermed de voksnes tanker (kulturen de kommer fra). Du nevnte selv at familien går med på det etter nøye omtanke. Hvis disse tankene hadde blitt endret ville vi unge fått det enklere. Vi hadde ikke trengt å krangle og "slåss" igjennom vår egen fri vilje. Hvis eks. Imamer og andre med høyere "status" i det muslimske og det indiske miljøet hadde fremført dette for de voksnes rekker ville prosessen gå raskere. Ditt tredje spm. om at de unge føyer seg etter foreldrenes ønske, er heller ikke frivillig arrangert ekteskap. Når en person føyer seg under andres valg, så benytter man ikke sine rettigheter og dermed er også dette tvangsekteskap. Her har vi yngre garde endel å lære og må begynne å si "NEI",hvis det ikke er ønskelig. Hvis du eller andre tror at vi som er unge kan slåss for dette uten hjelp fra andre,så er dette umulig. Jeg vet ikke hvordan denne ukulturen ble borte fra norsk kultur,men jeg vil tro det har noe med at kvinnene ville ha sine rettigheter, yngre mennesker ønsket seg ikke arrangert ekteskap når man var intressert i andre,samfunnet ble vestligjort ol. Det er mange faktorer som spiller inn. Ved å fortelle meg eller andre i min kultur om at de må si "nei" med engang arrangert ekteskap blir nevnt ville være feil (i mine øyne). Selv om tvangsekteskap er negativt er ikke nødvendigvis arrangert ekteskap negativt. Vi har jo eks. på skilsmissetallene både her i norge og andre steder. Ingen kan komme å fortelle at disse tallene ikke øker. Faktisk er det merkbart at skilsmissene øker i det indisk/pakistanske miljøet også. Årsak at man er blitt vestligjort. Dette kan både være positivt og negativt. Positivt fordi man da kan benytte seg av de rettighetene man har som et menneske (Man skal ikke bli tvangsgiftet/tåle å få bank av mann/kone ol.=Dette er ukultur). Negativt fordi arrangert ekteskap og støtte fra familien er en av årsakene til at skilsmissen er mindre i vår kultur. Vi asiatere har mye å lære av det norske samfunnet,absolutt. Men jeg vil påstå at det norske samfunnet absolutt har noe å lære av oss asiatere også. |
|
|
|
12.12.01 - 17:38
|
|
|
Hei LifeTimeGuy
Du tar opp flere viktige sider ved arrangerte ekteskap / tvangsekteskap som fortjener en liten debatt. Du sier at du ikke har noe imot arrangerte ekteskap der begge parter godtar å bli giftet bort. Vi i SEIF har heller ikke noe imot lykkelige arrangementer det være seg en båttur på fjorden, et julebord, eller et ekteskap, der alle parter har vært aktivt med på arrangementet og alle hjerter gleder seg. Det er dessverre ikke disse lykkelige arrangementene vi kommer i kontakt med. Det er ikke bare imanene som er treige når det gjelder nytenkning og å forkynne den. Lederne for de fleste trossamfunn inkludert de norske har en tendens til å tviholde på tradisjoner og gamle budskap fra de hellige bøker. Jeg tviler på at de unge på nåværende tidspunkt får særlig hjelp fra de med høyere status i de forskjellige miljøene, når det gjelder retten til å velge hvordan man vil leve og hvem man vil leve sammen med. Vi vet at skillsmissestatistikken blant kjærlighetsekteskap i den vestlige verden er høy. Dette kanskje fordi kjærligheten ikke alltid varer evig, men det kan også skyldes at kvinnene har fått utdanning og en plass på arbeidsmarkedet, slik at de har valgmuligheter hvis ekteskapet skulle bli ulykkelig. På SEIF ser vi den samme tendensen når det gjelder arrangerte ekteskap. Stadig flere unge kvinner kommer til oss for hjelp til separasjon og skillsmisse eller annullering av et ekteskap inngått under større eller mindre grad av tvang. Også guttene henvender seg til oss for hjelp i samme situasjon. Akkurat nå hjelper vi en ung gutt med annullering av tvangsekteskapet. Andre kommer for hjelp til å komme seg ut av en tvangssituasjon før ekteskapsinngåelse. Det er de unge som selv som må stå opp for sine rettigheter. Det er bare de unge selv som må foreta de vanskelige valgene og stå for dem. Det eneste vi gamlinger kan gjøre er å støtte de unge i deres kamp for sine grunnleggende menneskerettigheter. Det er vår plikt å være der, lytte til de unge, bistå dem så godt vi kan med praktiske løsninger og forsikre oss om at de blir hørt i sitt møte med det norske byråkrati som skal hjelpe dem videre. Det er det vi forsøker å gjøre på SEIF. Lykke til videre ! |
|
|
|
13.12.01 - 11:18
|
|
|
...er beklageligvis ikke holdbar. Jeg ønsker alle lykke til i deres situasjon. Men det hjelper lite i deres reelle situasjon.
Jeg er enig i at det er de unge selv som må arbeide for dette,men med hjelp fra de erfarne som kan mye innen dette fagfeltet. Det være seg SEIF eller andre organisasjoner. Takket være dere er det mange her i Norge som har kommet seg ut av "et lite helvete".Takket være dere kan de leve av og med sin egen fri vilje idag.OG det er kjempe positivt. Det jeg har prøvd å hinte til er at de med status i de forskjellige kulturene bør gjøres oppmerksom på det de lærer bort samt det de ser av ukultur i form av,det være seg tvangekteskap eller å slå sin kone/mann. De har evnen og muligheten å støtte denne saken som dere arbeider med. Flere av miljøene har både politiske og religiøse ledere som enkelte ser opp til. Mitt poeng er rett og slett ar organisasjoner som SEIF og andre innen for de kulturene som dere arbeider opp mot bør samarbeide slik at politiske og religiøse ledere kan brukes til å videreføre kunnskaper om selve religionen og ukulturen man lever under. Jeg vil råde dere og andre organisasjoner om å samarbeide mer for utdeling av informasjon om denne problemstillingen slik at arbeidet kanskje går raskere. Da hjelper man ikke bare de som allerede har problemer men også de som er våre fremtide medmennesker et stykke på vei... Det er flere som trenger dere. Vil samtidig fortelle at deres hjemmeside link er lagt til og henvist til minst en person og sikkert flere senere av meg personlig og at jeg har fått tilbakemelding om at denne er veldig bra og informativ. Lykke til videre med det gode arbeidet deres. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 19.06.13 - 02:01 |
|