Brent Villa de paris |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Brent Villa de paris |
23.05.03 - 00:02
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 Ble medlem: 22.05.2003 Bruker nr.: 12 432 |
Hei !
I sameiet vårt har vi nettopp plantet i urner, kasser og bed. Her har vi blant annet plantet røde Villa de Paris (henge pelargonia). Flere har de siste dagene begynt å visne, de er tørre ytterst på bladene, og plantene mister sin grønnfarge og begynner å se mer gul ut. Dette kun to uker etter utplanting. Jeg har en mistanke. Jorden vi benyttet var plantejord. På sekken sto det at denne var sterkt naturgjødslet og at man ikke behøvde å gjødsle på tre uker. Dog var det noen søte skjeler som tok en runde og kastet en neve fullgjødsel (små grønne kuler) på jorden. Kan det være at disse rett og slett har fått for mye gjødsel ? Det har jo regnet enorme mengder her i Oslo de siste dagene og kassene er kanskje ikke så drenerte som ønsket. Håper å få litt hjelp her. Må jeg nå kaste disse plantene eller kan jeg feks. klippe dem ned og forvente at om en stund kommer disse tilbake for fullt ? mvh En som er nybegynner i faget |
|
|
|
27.05.03 - 12:43
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 11 Ble medlem: 02.08.2002 Bruker nr.: 6 288 |
Grønn gjødsel høres egentlig ut som langtidsgjødsel og ikke det jeg vanligvis ville kalt fullgjødsel (selv om det er det også .. ) Langtidsgjødsel - med forbehold om at jeg kan ta feil av type her - starter å virke over en viss temperatur, så er det regn og kaldt skal de ikke ha særlig "virkning".
Jeg ville sagt det var regnet som var problemet her. Det er i hvert fall min erfaring med hengepelliser at de dårlig liker mye regn, kombinert med litt småkjølig vær. Kanskje jorda rett og slett er blitt for våt (og er det noe pelargoner ikke liker er det våt jord). Hvis de ikke er for tunge ville jeg ha tatt dem inn og tørket dem opp; gjerne kombinert med litt varme og sol hvis mulig. Eller henge noe over dem til de har fått tørka opp. Uansett, det er alltid verdt å redde en pelargon Lykke til! |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 26.05.13 - 03:12 |
|