Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

7 Sider V  < 1 2 3 4 5 > »   
Reply to this topicStart new topic
Kjæledyr
fy flate
post 02.06.04 - 12:24
Innlegg #41

Fast bruker

Gruppe: Banned by Moderators
Ble medlem: 08.05.2004
Bruker nr.: 18 068

Hunden kan brukes til mye rart, det er sikkert. Ingen motargumenter der. Men som kjæledyr i dagens samfunn der folk lever tett sammen, er den uegnet. Katter er MYE bedre egnet sådan. Den klarer seg selv og trenger ikke mye plass.

Sitat
Opprinnelig skrevet av trixi

Hunder er tillitsfulle, lojale og evig trofaste, og akkurat derfor kalles de for "menneskets beste venn":

Det var dette jeg mente med "innpåslitne".

Sitat
Opprinnelig skrevet av nyfrelst

Janecke's svar var godt, ja....og nærmest så elementært at en 5.klassing skjønner det. Hun er nemlig klar over at dette forumet leses av mange barn.
Si meg..var det derfor du forsto det?

Nyfrelst, når skal du lære deg manerer? Man angriper ikke en debattant som nettopp har rost sin overmann. Med andre ord: man sparker ikke den som ligger nede.
Go to the top of the page

+Quote Post
nyfrelst
post 02.06.04 - 12:42
Innlegg #42

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 17.11.2002
Bruker nr.: 8 681

Sitat
Opprinnelig skrevet av fy flate
Nyfrelst, når skal du lære deg manerer? Man angriper ikke en debattant som nettopp har rost sin overmann. Med andre ord: man sparker ikke den som ligger nede.

He-he...dette er noe av det peneste du har sagt til meg! :D

+Quote Post
janecke
post 02.06.04 - 22:58
Innlegg #43

Fast bruker

Ble medlem: 22.04.2004
Bruker nr.: 17 694

Sitat
Dette skjer når jeg vandrer i strøk jeg ikke har vært før. Hundene kjenner meg ikke. For dem er jeg en fremmed. Da blir de aggressive og bjeffer. Skjønner? Vanlig hundepsykologi. Dette burde du vite, du som holder hunder selv. Hunder er agressive, stygge, dumme, innpåslitne, bråkete og uhygieniske beist. Derfor synes jeg det er velidig merkelig at folk holder dem som kjæledyr.

Og ditt innlegg, janecke, var SÆRDELES bra. Du argumenterte på en utmerket måte. Du tilbakeviste min hypotese til gangs. Etter 354 innlegg her på nrk debatt er du den første som har klart å motargumentere meg. (Selv om det bare var en hypotese jeg kom med). Gratulerer!

Ok, da går vi videre i argumentasjonen:
Hunder er aggressive: Alle individer kan bli agressive. Jeg fortalte deg om katten som bet meg? Hvordan kan hundens aggresjon vurderes som verre enn kattens aggresjon?
Hunder er stygge: hvordan vurderer du om noe er stygt eller pent? Fargen, formen, størrelsen, bevegelsen eller vinkler?
Hunder er dumme: Hvordan måler du intelligens hos dyr? Er IQ tester brukbare eller må du bruke noen andre kriterier for intelligens. Ja, hvordan oppfører et intelligent dyr seg?
Hunder er bråkete: Har du målt støynivået på hunder som bjeffer og sammenliknet med f.eks.kattejammer utenfor vinduet ditt om natten? Har du målt frekvensen på støyen? Alså hvem bråker lengst?
Hunder er uhygieniske beist: Hvis hunder vasket seg ville du like dem bedre. Hvis eieren vasker og børster pelsen på hunden blir de rene og ikke uhygieniske. En ren hund med velstelt pels er hygienisk.

Til slutt tar vi en sang om katten, Fy Flate:

Lille pusekatt hvor har du vært?
Jeg har vært hos mamma'n min
Lille pusekatt hva gjorde du der?
Jeg stjal melk fra mammaen min
Lille pusekatt hva fikk du da?
Jeg fikk ris på halen min
Lille pusekatt hva sa du da?
Mjau, Mjau, halen min!

+Quote Post
fy flate
post 05.06.04 - 02:54
Innlegg #44

Fast bruker

Gruppe: Banned by Moderators
Ble medlem: 08.05.2004
Bruker nr.: 18 068

Karakteristikkene av hunden er mine personlige meninger. Jeg sammenligner den med katten som forøvrig er overlegen den på de fleste områder.

Jeg har selv ALDRI vært bitt av en uprovosert katt. De gangene jeg har vært bitt, har jeg på forhånd terget den. Slik sett aksepterer jeg at den "tar igjen". Hunden derimot kan være EKSTREMT aggressiv. Uten at jeg har gjort noe som helst. Men det er jo dens natur.

At hunder generelt er stygge er min personlige oppfatning. Akkurat som det er en personlig oppfatning å like dine malerier eller ikke.

Katter er mer intelligente enn hunder i den forstand at de klarer seg selv. Den kan fange mat selv, vasker seg selv og driver fysisk aktivitet på egen hånd. Hunder derimot trenger mye mer hjelp fra mennesker for å kunne klare seg.

At hunder bråker mer enn katter er det INGEN tvil om. Både i decibel og varighet. Jeg har nesten aldri hørt kattejammer. Men bjeffing hører jeg HVER JÆVLA DAG.

Katter er mer hygieniske enn hunder fordi den steller seg selv. Hunder er ikke hygieniske av natur. De må vaskes av mennesker. Dette er opplagt.

Der har jeg tilbakevist alle dine argumenter, janecke. Håper du er enig i punktene mine.

+Quote Post
annabell
post 07.06.04 - 22:23
Innlegg #45

Fast bruker

Ble medlem: 03.05.2002
Bruker nr.: 5 361

Å terge en katt, er vel ikke veldig intelligent? Og hvem som er mest dum av katter og bikkjer, hvem bryr seg om det? Bikkjer kan oppdras. Katter? Litt verre kanskje. Men mine katter skjønner et "sjuss" og stikker ut... Og det med renslighet? Kattene er vel like møkkete når de kommer inn fra en tur i som bikkjene? I alle fall tørker ikke mine av seg på bena før de strener inn... Og kattene gir mer lyd fra seg enn bikkjene mine faktisk.

Angående IQ, tyder ikke på mye sosial intelligens å brife med det....:)

+Quote Post
Lillemeg
post 11.06.04 - 11:22
Innlegg #46

Fast bruker

Ble medlem: 10.03.2004
Bruker nr.: 16 974

Sitat
Opprinnelig skrevet av smiley
Jeg liker katt, ilder og hest. Selv har jeg en katt. Har lyst på hest og ilder... Men man må jo bruke mye tid på en hest. Har veldig lyst til å vite krav for å ha en hest, jeg bor ikke et sted med gård, men går ann å ha på rideskolen (jeg er 12 år, skjønner du). Dessuttuen vil jeg vite hvor mye det vil koste å ha en hest.

Det koster MYE å ha hest. Først må du jo kjøpe hesten. Du får en ålreit hest for sånn 40.000. I tillegg må du betale stallplass og fòr. Et par tusen i måneden. Og i tillegg må hesten ris hver dag. Har veldig lyst på hest, men har ikke noe sted å ha den...

+Quote Post
Lillemeg
post 11.06.04 - 11:33
Innlegg #47

Fast bruker

Ble medlem: 10.03.2004
Bruker nr.: 16 974

Sitat

Når det gjelder min personlige preferanse, må jeg si at KATTEN RULER!!! :kul: Som kjæledyr danker den ut alt annet. Den er meget fin rent estetisk og tripper bortover gulvet på en elegant måte. Den er alltid ren fordi den "vasker" seg selv daglig. Pelsen er såååå myk og deilig. Det er virkelig skjønt å stryke den. Man kan holde den i armene og koooose med den. Den purrende lyden er helt HERLIG å høre på. Også er den MYE mer intelligent enn andre dyr. Selv om hunden kan læres til å gjøre triks, er katten SMART.

En hund derimot - skitten og bråkete. Ikke er den fin til å kose med heller. Mens katten klarer seg selv, må hunden passes på som en baby. Utallige ganger har jeg blitt skremt vettet av meg på grunn av hunder som stormer uanmeldt mot hagegjerdet og bjeffer aggressivt mot meg mens jeg spaserer intetanende på gaten. Hvis jeg hadde hatt en pistol på meg ville jeg garantert ha skutt det ufyselige monsteret der og da. Jeg HATER hunder! Jeg forstår ikke folk som holder store, bjeffete hunder som kjæledyr.

Hunder er hengivne og utrolig snille. Hvis en hund stormer mot deg og hopper oppp på deg er det fordi den er glad for å se deg! En hund vil ingenting annet enn å glede eieren sin. Katter er veldig uforutsigbare. Noen ganger sitter man og klapper en katt, og den ligger der og maler og koser seg. Men plutselig klorer/biter den deg i hånda. Hunden min ville aldri skade meg. Jeg kan fint stikke handa mi inn i munnen på den uten å være redd for å bli bitt. Dessuten: Hunder knytter seg til "menneskene sine" Katten knytter seg til hjemmet sitt. Hvis man har en katt og tar den med seg når man flytter kan det hende at den rømmer for å komme tilbake til der den bodde før. Hunder drar hvor som helst med eieren sin. Jeg liker egentlig katter, og ville gjerne hatt en, Det er bare det at jeg liker hunder så utrolig mye bedre!

+Quote Post
Grisebonden
post 12.06.04 - 14:32
Innlegg #48

Fast bruker

Ble medlem: 18.03.2003
Fra: I skogen utenfor Moss
Bruker nr.: 11 371

Sitat
Opprinnelig skrevet av Lillemeg
Jeg liker egentlig katter, og ville gjerne hatt en, Det er bare det at jeg liker hunder så utrolig mye bedre!

Og hvorfor kan du ikke ha begge deler?

+Quote Post
mocca4ever
post 12.06.04 - 22:13
Innlegg #49

Aktiv bruker

Ble medlem: 25.05.2004
Bruker nr.: 18 441

jeg synes at marsvin og hunder ruuuuuler har 2 marsvin og har lyst på hund men får ikke

+Quote Post
annabell
post 13.06.04 - 17:13
Innlegg #50

Fast bruker

Ble medlem: 03.05.2002
Bruker nr.: 5 361

Aner ikke hvordan du får til grønn skrift, men den er veldig vanskelig å lese....:eek:

+Quote Post
Baldersuss
post 20.06.04 - 15:46
Innlegg #51

Aktiv bruker

Ble medlem: 10.04.2004
Bruker nr.: 17 475

Sitat
Opprinnelig skrevet av K.e.z.i.a
Jeg fikser ikke hunder.. har to av dem, æsj, for noe dritt.. hehe..

Katt er jo koslig da :) Også fugl..

Har hatt hund siden jeg ble født så det er ikke så rart.. Men ejg kan jo en god del om opplæring og hundetrening og alt det som skal til for å ha hund..

Kesia

Jeg skjønner ikke meg på deg! Hunder er jo best!!!:P

+Quote Post
mocca4ever
post 20.06.04 - 17:12
Innlegg #52

Aktiv bruker

Ble medlem: 25.05.2004
Bruker nr.: 18 441

skiller meg litt ut blat de som bare har vanlig svart skrift

+Quote Post
SpoTTLuck
post 21.06.04 - 06:20
Innlegg #53

Fast bruker

Ble medlem: 14.06.2004
Bruker nr.: 18 833

..gjentar signaturen min med litt andre ord:

ILDERE RULER !

+Quote Post
janecke
post 24.06.04 - 18:59
Innlegg #54

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av SpoTTLuck
..gjentar signaturen min med litt andre ord:

[B]ILDERE RULER !
[/B]

Hvordan høres ruling ut? Kan noen beskrive den lyden? Likner den på noe annet kjent dyrelåt? Jeg har aldri hørt en ilder rule, men de er jo veldig søte!

+Quote Post
SpoTTLuck
post 24.06.04 - 19:28
Innlegg #55

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av janecke
Hvordan høres ruling ut? Kan noen beskrive den lyden? Likner den på noe annet kjent dyrelåt? Jeg har aldri hørt en ilder rule, men de er jo veldig søte!

Sea Fox? Sjø-rev? Hvordan ser den ut? Har den finner? :D

+Quote Post
janecke
post 27.06.04 - 22:38
Innlegg #56

Fast bruker

Sitat
Sea Fox? Sjø-rev? Hvordan ser den ut? Har den finner? :D

Sea Fox er navnet på en utrolig søt foxterrier som jeg så avbildet i en livbøye. Akkurat som Skippern. Sea Fox har vunnet masse premier. Det var så stilig bilde at jeg tenkte jeg ville kopiere det over på en vimpel til å ha på hytta. Men så fant jeg ut at det ble for vanskelig, så jeg måtte gi det opp. Jeg fant bildet på nettet under foxterrier. Jeg har en foxterrier selv som heter Bounty og er helt hekta. Foxterrieren er ikke spesielt glad i vann, men synes det er fint å være matros i en båt....da er den sea-fox.

+Quote Post
Grisebonden
post 27.06.04 - 23:51
Innlegg #57

Fast bruker

Akkurat som sjøMANN. Det er heller ikke en mann med finner og gjeller. Det er ikke sikkert han kan svømme engang.

+Quote Post
SpoTTLuck
post 28.06.04 - 21:03
Innlegg #58

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Grisebonden
Akkurat som sjøMANN. Det er heller ikke en mann med finner og gjeller. Det er ikke sikkert han kan svømme engang.

Du tar kanskje denne lille ordleken litt for alvorlig du, vennen..?
Det var da bare en liten spøk, kan du skjønne.. Du er vel ikke grisete selv om du har valgt nick'et Grisebonden? Hi hi

Ha en fin dag - med eller uten finner og gjeller.. ;)

+Quote Post
Grisebonden
post 28.06.04 - 23:26
Innlegg #59

Fast bruker

Sitat
Du tar kanskje denne lille ordleken litt for alvorlig du, vennen..?

Hmm..det ser ut til at jeg har fått en ny venn i dag.

Det er noe jeg tar alvorlig her i verden. Ordleker er ikke én av dem.

+Quote Post
SeaLion
post 29.06.04 - 20:01
Innlegg #60

Fast bruker

Ble medlem: 14.06.2003
Fra: Trånnjæmm
Bruker nr.: 12 772

Sitat
... denne lille ordleken...
Det finnes et eget forum for språklige ordleker, nemlig Typisk norsk-forumet...

Kompis-forumet handler om dyr generelt og kjæledyr spesielt, ikke om signaturer...

+Quote Post

7 Sider V  < 1 2 3 4 5 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 23.05.13 - 08:13 RSS