Petre Nå - gå mer i dybden! |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Petre Nå - gå mer i dybden! |
11.11.03 - 19:21
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 163 Ble medlem: 05.11.2001 Bruker nr.: 1 064 |
Da jeg hørte petre skulle starte et nyhets og aktualitetsmagasin ble jeg glad, for dette er noe petre lenge har manglet. Problemet blir bare at det blir bare gjort halveis... Dere går ikke nok i dybden på sakene deres, dere stiller ikke nok kritiske spørsmål, og dere har ærlig talt ikke bra nok saker.
Ungkaren-"nyheter"-kvoten får vi rett og slett dekket i tabloidene, men var det nooengang meningen at petre nå skal være i tabloidformat? Min oppfordring til dere er å gå mer i dybden, mer oppsøkende journalistikk, ikke bare vær mikrofonstativ for petre-nyhetene. Fortell oss heller hva nyhetene BETYR... |
|
|
|
12.11.03 - 01:19
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 Ble medlem: 12.11.2003 Bruker nr.: 14 679 |
Heilt einig - Kaliber var Petre NÅ klart overlegent. Synd at Petre har sluttå vera eit positivt alternativ til kommerskanalane.
|
|
|
|
12.11.03 - 14:43
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 74 Ble medlem: 26.09.2001 Bruker nr.: 324 |
Heisann!
I går var den store saken i Norge; Har ungkar-Max ny kjæreste? Det visste jo Petre NÅ alt om og de andre avisene og TV-stasjonene måtte sitere oss på det. Kult det! Jeg skjønner kritikken når dere vil vi skal gå enda mer i dybden i sakene. Vi forsøker å grave fram gode saker selv som vi kan gå skikkelig i dybden på! Noen ganger har vi skikkelig gode egensaker, men vi trenger faktisk mer tips fra DERE også! At vi er mikrofonstativ for PetreNyhetene skjønner jeg ikke. Det har seg jo sånn at PetreNyheter og Petre NÅ er den samme redaksjonen. Vi serverer nyheter fra klokka 0630 og helt fram til kl 16 der vi går dypere i Petre NÅ. At Kaliber var Petre NÅ overlegent skjønner jeg heller ikke, i og med at det er omtrent de samme folka som lagde Kaliber som nå jobber i Petre NÅ. Men det jeg kan skjønne er at Kaliber hadde litt andre saker som var mer retta mot kultur og underholdning. Mot slutten hadde Kaliber også mye aktualiteter. I Petre NÅ har vi mer nyhetsstoff, samtidig som vi har de viktigste kultur- og underholdningssakene, f.eks. Ungkaren-saken. Og nå kommer poenget mitt: - Hva slags saker vil dere ha mer av? - Hva skal vi ha tak i? - Hva vil dere IKKE ha? Send inn tips og innspill til oss! Vi trenger faktisk mer tips fra dere om gode saker! E-post: petrenaa@nrk.no eller send en tekstmelding med kodeord NÅ til 1987. Vennlig hilsen, Tor-Erling, programleder Petre NÅ |
|
|
|
12.11.03 - 17:50
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 163 Ble medlem: 05.11.2001 Bruker nr.: 1 064 |
Sitat Opprinnelig skrevet av Tor-Erling
At vi er mikrofonstativ for PetreNyhetene skjønner jeg ikke. Det har seg jo sånn at PetreNyheter og Petre NÅ er den samme redaksjonen. Vi serverer nyheter fra klokka 0630 og helt fram til kl 16 der vi går dypere i Petre NÅ. Det er kanskje litt av det som er problemet. Jeg personlig syns ikke alltid petrenyhetene treffer like bra, og det blir for lite fokus på sakene. For å sitere deres beskrivelse på nettsidene: "- Med Petre Nå vil vi vise at nyheter er tøft. Problemet til nå har vørt at gæmlis-kanalene ikke har anstrengt seg nok for at folk skal forstå og like nyheter. Nyheter er kult, fordi vi må vite hva som har skjedd. Bare vent - vi skal gi deg nyhetene - bare litt mindre kjedelig. I tillegg får du gode Petre-låter i løpet av sendingen" Hva gjør dere for at folk skal "like og forstå" nyhetene? Og hvilke nyheter vil dere egentlig at folk skal like og intressere seg for? For meg føler jeg at dere distanserer ungdom fra nyhetene med å ha for mange "nyheter" som ungkaren-, petter solberg-, bæsjebomberen-, sykkelfylla-nyheter. Ærlig talt: Slike populistiske nyheter distanserer oss fra de viktige nyhetene: Politikk, at norge faktisk idag deltar i TO kriger, studenter som lever på fattigdomsgrensa, gi-**** holdning generellt i norge er saker som iallefall er intresserer MEG. Hva med dere? Er det nyheter eller lettfordøyelig underholdning dere tilbyr? En annen ting er debattene deres; De blir jo som regel avbrudt av programleder etter 2 minutter. Ikke missforstå meg: Jeg mener initiativet til programmet er kjempebra, og slik dere beskriver dere på nettsidene er alle tiders. Poenget mitt er hvilke nyheter dere ønsker å formidle? Vil dere være tabloide, eller gå i dybden? |
|
|
|
12.11.03 - 23:59
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 561 Ble medlem: 02.11.2001 Bruker nr.: 807 |
Sitat Opprinnelig skrevet av stig
Er det nyheter eller lettfordøyelig underholdning dere tilbyr? En annen ting er debattene deres; De blir jo som regel avbrudt av programleder etter 2 minutter. DET er en ting ikke bare Tor-Erling gjør, men stort sett alle programlederne etter at Nye Petre kom. Musikken er ikke SÅ viktig, i og med at de samme sangene blir spilt ca 10 ganger hver dag. Latt heller folk snakke ferdig og kutt en sang eller 2 fra skjemaet. Helt utrolig irriterende og pinlig når et intervjuobjekt blir avbrutt midt i en setning, bare for at man absolutt skal spille en sang av Beyoncè eller Sean Paul som alle ble drittlei av for flere måneder siden... |
|
|
|
20.05.04 - 16:31
|
|
|
fortsatt ikke noe svar i denne tråden?
kan fortsatt ikke merke noen bedring i Petre NÅ... |
|
|
|
21.05.04 - 09:55
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 74 Ble medlem: 26.09.2001 Bruker nr.: 324 |
Kjempebra å fortsette denne tråden!
Vær konkrete: hva vil dere ha? I går hadde vi for eksempel en reportasje om siste utviklingen i flykningeleiren Rafah på Gazastripen med påfølgende samtale med to USA/Midt Østen-eksperter som snakket om forholdet mellom Israel og USA. Jeg synes det er å gå litt i dybden. Og vi hadde en debatt om streik og hva som er bra/dårlig med det. Den varte vel i rundt seks minutter. Altfor lenge, men det var såpass interessant at vi måtte holde på litt til. Men jeg skal ikke forsvare oss. Bare kjør på med kritikk som vi kan lære av og forbedre oss på! Vi hører på dere! Tor-Erling, Petre NÅ |
|
|
|
21.05.04 - 10:42
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 358 Ble medlem: 29.09.2002 Bruker nr.: 7 528 |
Kven treng petre nå når me hev dagsnytt atten på p2?
Etter mi meining burde petre nå strekkja seg meir mot dagsnytt atten, kutt ned på musikken, og lat debattantane få fullføra resonementi sine. Tak tid til å leggja fram historiske bakgrunnar og orsaker til konfliktar. Det er det som er djuptpløgjande nyhendejournalistikk. Petre nå hev kann henda ei litt onnor arbeidsmark enn dagsnytt atten, men det kunde hava godt av å låna litt auga til deim for å læra kva som er mynstergilde arbeidsmetodar innan nyhende og ordskifte. |
|
|
|
21.05.04 - 13:35
|
|
|
Er enig i at streikedebatten begynner å likne noe, og debatentene fikk ihvertfall svart for seg, og er bra!
Er imidlertid ikke enig at det er ungdomspolitikerne som skal debbatere. Mange av disse mener jeg er alt for usaklige og setter ting for mye på spissen. Hva med kommentarer fra litt mer kjente profiler? Å bruke FpUs Birkedal og en fra RV eller SVs ungdomsparti hver gang samfunnsspørsmål skal debbateres mener jeg blir litt for lettvint. (Håper dere forstår at jeg setter det litt på spissen her..) Saker som jeg synes er intressante fra dagens nyhetsbilde, er Irak-krigen og skandalene som stadig dukker opp: http://nrk.no/nyheter/utenriks/irak_konflikten/3799009.html Hva med å debbatere norges deltakelse i krigen? Bra at Petre NÅ begynner å få litt mer utenriksstoff! |
|
|
|
21.05.04 - 13:45
|
|
|
Kan gjerne fortsette med litt relevant lesing som setter innleggene mine litt i perspektiv:
http://www.smf.no/sw352.asp http://presse.nrk.no/kanal/nrk_petre/2883188.html http://www.propaganda-as.no/php/art.php?id=97048 Er 'Petre Nå' egentlig bare opprettet for at petre skal fylle nyhetskvoten de ble pålagt, og ikke noe mer? |
|
|
|
21.05.04 - 15:12
|
|
|
At vi skal ha andre profilerte (les. kjedelige) politikere i debattene er jeg uenig i. Er det noe som kun statsministeren kan svare på, så skal vi selvsagt grille statsministeren, men et av målene våre er jo å få fram nye meninger og andre stemmer i programmet.
De som er ledere i ungdomspartiene blir våre beslutningstakere om kun få år, så det er jo en super sjanse å få høre hva de mener før de blir slappe og vanskelige å forstå. "Er 'Petre Nå' egentlig bare opprettet for at petre skal fylle nyhetskvoten de ble pålagt, og ikke noe mer?" Nyhetskvoten er allerede fyllt med Petrenyheter hele dagen. Petre NÅ er et supplement og viser at Petre bryr seg om ny journalistikk og samfunnsengasjement også. PS: Allmennkringkastingsrådets vurdering er et par år gammel. Det er mye som har endret seg siden den gangen. Tor-Erling, Petre NÅ |
|
|
|
21.05.04 - 15:41
|
|
|
Sitat Fra artikkelen "Knallhardt på Petre"
I motsetning til andre Petre-programmer blir det mye prating og lite musikk. Og formen skal være annerledes enn noe av det du forbinder med statskanalen. Vi vil være mer der alt skjer og fortelle hva som skjer. Vi spør rett fra magen om det vi lurer på. Hvis vi får til noen å ****-opplevelser og sette viktig dagsorden så har vi gjort en god jobb. En å ****-opplevelse er litt sånn oj, hørte du det? Sa de det på radioen? Å ****. Det var tøft!. Sitat Fra artikkelen "Petre Nå slankes"
...Donald sier det betyr at 'Petre Nå' får mindre nyheter og mer musikk, men det er for tidlig så si hvor mye endringer det blir. PetreNå ble lansert som Petres nye flaggskip for nyheter og "tungt" innhold i september. Det er dette som for meg er sakens kjerne. Det som står i artikkelen "Knallhardt på Petre" virker jo riktig lovende. Det er jo litt dumt hvis realiteten ikke stemmer med visjonen... |
|
|
|
21.05.04 - 15:51
|
|
|
... og tror du vi er spesielt fornøyd med det? Spørsmålet ditt må rettes til Bernander og de som bestemmer i NRK!
|
|
|
|
21.05.04 - 15:59
|
|
|
Hva med å ta en debatt med NRK-ledelsen på lufta?
|
|
|
|
21.05.04 - 16:06
|
|
|
Det får da være måte på navlebeskuelse. Det er en debatt det blir litt vanskelig å forholde seg nøytral i...
|
|
|
|
22.05.04 - 02:49
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 240 Ble medlem: 23.10.2001 Bruker nr.: 580 |
Eg tykjer faktisk at Petre NÅ er eit godt fungerande nyhendeprogram. Det er greitt at nokre av dykk kanskje meiner at Petre NÅ burde gå mykje djupare, med lengre debattar og så vidare.
Eg tykjer det er akkurat passeleg slik Petre NÅ er no. Eg vil ikkje ha nyhendene servert på ein slik måte at eg må være frykteleg interessert for å gidde å følgje med. Eg vil ha nyhende servert på 2-3 minutt, slik at eg blir informert om kva saka handlar om, og gjere meg opp mi eiga meining. Eg likar Petre NÅ slik det er i dag i alle fall! |
|
|
|
03.06.04 - 15:16
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 Ble medlem: 03.06.2004 Bruker nr.: 18 625 |
Petre nå er faktisk et ganske undeholdene nyhetsprogram. Jeg liker den litt "granskende" stilen og at der faktisk forsøker. Her har jeg derimot noen forslag.
Jeg sitter ofte å hører på programet, da merker jeg at dere drar inn ganske interesaste motpoler i sakene (eks Frp og feminister).. Dette er meget bra, men noen ganger blir programet litt PK. Det er ikke egentlig farlig, siden det er den gruppen p3 satser på.. men det kunne vært godt å høre litt mer variasjon. Kanskje la de upopluære kom litt mer frem i lyset. jeg synes i allefall det er verdt å høre sakene fra forskjellige sider, og i Norge er de fleste medier litt venstre vride. Nå hadde verdt morsomere om det var en kampsene for de politiske polene. Det petre Nå skal ha ros for, er at de faktisk gjør dette til en vis grad. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 19.06.13 - 11:06 |
|